Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Voimassa oleva elatusapuohje on vuodelta 2007. Tämän jälkeen, vuonna 2019, on uudistettu muun muassa laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Kyseinen uudistus tunnistaa ja tunnustaa lapsen vuoroasumisen aiempaa lakia paremmin. Viime vuosien aikana vuoroasuminen on yleistynyt lasten asumismuotona vanhempien eron jälkeen. Elatusavussa lapsen vuoroasumistilannetta ei kuitenkaan huomioida tarkoituksenmukaisella tavalla.
Yksi konkreettisista ongelmista koskee elatusavun verotusta. Vuosittain tuloverossa voi vähentää maksimissaan 80 euroa suoritettuja elatusmaksuja. Kun tulovero lasketaan tuloista ennen elatusmaksun maksamista ja elatusmaksu on saajalleen verovapaata tuloa, johtaa tämä epätasa-arvoiseen tilanteeseen.
Yleisesti ottaen elatusapuohje on vuoroasuvien lasten kannalta vanhentunut ja uudistuksen tarpeessa. Elatusapuohje tulisi uudistaa ja ajanmukaistaa. Elatusapuohjetta uudistettaessa tulisi myös luoda lastenvalvojille selkeät ohjeet vanhempien maksukyvyn arviointiin. Tällä hetkellä käytännöt saattavat erota paikkakunnasta ja lastenvalvojasta riippuen. Perheiden yhdenmukaisen kohtelun varmistamiseksi tarvitaan valtakunnalliset ohjeet elatuskysymyksiin liittyvän viranomaistoiminnan tueksi.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: