Viimeksi julkaistu 27.11.2021 15.52

Kirjallinen kysymys KK 384/2019 vp 
Jussi Wihonen ps 
 
Kirjallinen kysymys hallituksen toimista suomalaisnuorten lukutaidon edistämiseksi

Eduskunnan puhemiehelle

OECD:n uusimman Pisa-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on edelleen OECD-maiden parhaimmistoa. Esimerkiksi lukutaidossa suomalaisnuorten osaaminen on huipputasoa. Kotimaisesta opetuksesta voi siis olla hyvin ylpeä. 

Ylpeydentunteeseen ei voi kuitenkaan tuudittautua. Vaikka suomalaisnuorten osaaminen on ollut erinomaista, on tuloksissa tapahtunut selvää laskua erityisesti matematiikassa. Myös luonnontieteissä Suomen tulokset ovat laskeneet tasaisesti. Vaikka osaaminen on edelleen hyvää, on osaamisen tason lasku varsin huolestuttava trendi. 

Suomalaisnuorten osaamisessa korostuvat entisestään sukupuolten väliset erot. Lukutaidossa Suomen tyttöjen ja poikien ero oli jopa OECD-maiden suurin. Oppilaiden asenteet lukemista kohtaan ovat muuttuneet entistä kielteisemmiksi, ja tutkimuksen mukaan pojista jopa 63 % ilmoitti lukevansa vain, jos on pakko. Myös Suomen äidinkielen opettajain liiton mukaan sukupuolten väliset erot ovat korostuneet. Heikkoja kirjoittajia on aiempaa enemmän, ja tytöt kirjoittavat yleisesti paremmin.  

Pisa-tutkimuksen tulokset eivät ole absoluuttinen totuus suomalaisnuorten osaamisesta, mutta ne antavat hyvän kuvan osaamisen trendeistä. Huolestuttavaa on varsinkin poikien osaamisen heikkeneminen. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä konkreettisia toimia hallitus aikoo tehdä suomalaisnuorten lukutaidon edistämiseksi ja  
miten hallitus huomioi suomalaispoikien heikkenevän osaamisen suhteessa tyttöihin ja 
mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä, että suomalaisnuorten osaamisen lasku saadaan pysäytettyä? 
Helsingissä 13.12.2019 
Jussi Wihonen ps