Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lukiolaiset ovat heikosti tietoisia oikeuksistaan vaikuttaa koulutuksen kehittämiseen. Tällä hetkellä käytännöt antaa palautetta koulutuksesta ovat hajanaisia, eivätkä opiskelijat tiedä, mitä annetulle palautteelle tapahtuu. Palautteen antaminen ei ole motivoivaa, jos sillä ei koeta olevan vaikutusta. Tämä on todellinen ongelma, sillä lukiokoulutuksen kehitystyössä ja sisällössä tulisi kuulua myös opiskelijoiden ääni.
Lukiokoulutuksen kehittämisen tueksi tarvitaan valtakunnallinen opiskelijapalautejärjestelmä. Opiskelijapalautetta voitaisiin kerätä kattavasti opiskeluprosessin sujuvuudesta, kuten opetuksen laadusta, tukipalveluiden laadusta sekä opiskelijoiden hyvinvoinnista ja osallisuudesta. Valtakunnallinen palautejärjestelmä auttaisi turvaamaan tasalaatuista lukiokoulutusta sekä antaisi koulutuksen järjestäjälle oleellista informaatiota kehittämistyön tueksi. Opiskelijoille järjestelmä mahdollistaisi systemaattisen ja matalan kynnyksen tavan osallistua koulutuksen sisällön suunnitteluun.
Vastaava järjestelmä on ollut käytössä korkeakouluissa ja se sisältyy korkeakoulujen rahoitusjärjestelmään. Palautekysely voitaisiin toteuttaa esimerkiksi vuosittain, ja sen toteuttamisesta voisi vastata esimerkiksi Opetushallitus yhdessä keskeisten sidosryhmien kanssa.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: