Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Etelä-Savon maakunta on harvaan mutta kauttaaltaan asuttua järvien rikkomaa aluetta. Ihmiset tarvitsevat julkista liikennettä päästäkseen töihin, opiskelemaan ja hoitamaan asioitaan. Lisäksi julkinen liikenne on tärkeä lukuisille vapaa-ajanasukkaillemme.
Itä-Suomen Waltti-matkakortin lanseeraus näyttää menneen aivan pieleen. Kansalaisilta ja yrityksiltä meille kansanedustajille tullut runsas palaute ja monet lehtien mielipidekirjoitukset kertovat, että Waltissa on pahoja ongelmia. Työllisyyden näkökulmasta on erittäin haitallista, että ELY-keskuksen kilpailuttamat vuorot eivät tue riittävästi ihmisten työssäkäyntiä. Esimerkiksi välillä Mikkeli—Juva Waltti-matkakortti kelpaa päivittäin vain kahdella vuorolla suuntaansa koulupäivien ja kouluvuoden aikana. Kesäaikana liikenteessä on kaksi vuoroa kesäaikataulujen mukaisesti. Aiempaan seutulipputilanteeseen verrattuna palveluissa on tapahtunut selkeä heikennys.
Waltti-kortti on ainoa kelpaava matkakortti julkisesti tuetuilla linja-autovuoroilla. Muilla, markkinaehtoisilla vuoroilla on käytössä linja-autoyhtiöiden omistaman Matkahuollon reittikohtainen sarjalippukortti. Korttien yhteiskäytön ongelma on ajanut ihmisiä kahden kortin loukkuun. Hyvin paljon on tullut palautetta latausongelmista, hinnoista, tiedon puutteista ja lisääntyneestä byrokratiasta.
Suurin ongelma on, ettei Etelä-Savossa ole seutuliikennejärjestäjää, joka pystyisi suunnittelemaan riittävän laajan ja tehokkaan liikennejärjestelmän toimialueelleen, jolloin käytössä olisi yksi hinnoittelujärjestelmä ja yksi matkakortti. Nyt markkinaehtoinen liikenne toimii niin kuin parhaaksi näkee ja ELY-keskus yrittää liimata päälle Waltti-järjestelmää kilpailuttamilleen tuetuille vuoroille. Tässä tilanteessa olisi yhteistyölle tarvetta.
Aikatauluongelma on myös tästä ristiriitaisesta tilanteesta lähtöisin. Matkahuolto on aikaisemmin pitänyt kaupallisista lähtökohdistaan aikataulutietoja keskitetysti verkossa, mutta enää aikataulutietoja ei ole saatavissa vuoroille, joille se ei voi myydä lippuja. Sen sijaan, että ongelmaa olisi yritetty ratkaista Matkahuollon kanssa sujuvien aikataulujen ja vuorojen näkökulmasta, niin Liikennevirasto yrittää luoda uutta, korvaavaa aikataulutietojärjestelmää. Valitettavasti tämä matka.fi-järjestelmä on nyt suunnittelultaan 10 vuotta jäljessä eikä vastaa nykyhetken matkustajien tarpeisiin toiminnoiltaan eikä käytettävyydeltään.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: