Viimeksi julkaistu 27.11.2021 15.40

Kirjallinen kysymys KK 442/2018 vp 
Ville Tavio ps 
 
Kirjallinen kysymys dieselin käyttövoimaverosta luopumisesta tai sen alentamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Dieselin käyttövoimavero on muuttunut dieselkäyttöisen ajoneuvon omistajia syrjiväksi. Näin ollen verosta tulisi luopua tai vähintään sitä tulisi alentaa. 

Kuljetusalan kilpailutilanne on viime vuosina kiristynyt entisestään, ja suomalaisille kuljetusalan yrityksille alkaa olla erittäin haastavaa toimia dieselin hintojen noustessa. Verotuksen keventäminen olisi teko suomalaisen työn puolesta. 

Voimassa olevan linjauksen mukaan Suomessa kannetaan dieselkäyttöisistä ajoneuvoista ajoneuvoveron käyttövoimaveroa, jotta yhtenäistetään bensiinin ja dieselöljyn erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia kustannuseroja autoilijoille keskimääräisellä vuotuisella ajosuoritteella sekä varmistetaan vaatimus neutraalista energiaverotuksesta. 

Viimeaikaiset muutokset polttoainehinnoissa ovat kuitenkin aiheuttaneet sen, että autoilija maksaa dieselpolttoaineesta usein yhtä suurta tai jopa korkeampaa hintaa kuin bensiinistä. Tämä on tietysti riippuvaista päivästä ja asemakohtaisesta hinnasta, mutta ei voida enää pitää selvänä pääsääntönä sitä, että dieselajoneuvon käyttäjä saa merkityksellisesti  edullisempaa  polttoainetta. Dieselin ja bensiinin hintaero on  usein  enää  vain  muutamia  senttejä. Hiljattain  Neste Express -asemalla 95-oktaanisen bensiinin litrahinta oli 1,479 euroa ja dieselin hinta 1,499 euroa eli diesel on joillain asemilla jopa kalliimpaa. 

On myös huomattava henkilöautojen osalta, että uudempien ajoneuvojen polttoainekulutukset ovat laskeneet, mikä tarkoittaa dieselauton kohdalla, että käyttäjältä vaadittaisiin todella suuri määrä ajokilometrejä ennen kuin käyttövoimaveron määrä suhteessa bensiinikäyttöiseen autoon kompensoituu muutaman sentin edullisemmilla dieselhinnoilla.  

Syrjivä tilanne koskee edellä mainitun kuljetusalan lisäksi myös yksityiskäytössä olevia henkilöautoja, joiden käyttäjät eivät aja vuoden aikana enää nykypäivänä sen suurempia kilometrimääriä kuin bensiinikäyttöisen henkilöauton omistajat. Suomeen on muodostunut autoilijoita syrjivä ääritilanne, sillä uudemman bensiinikäyttöisen ajoneuvon kulutus on niin paljon pienempi kuin vanhemman dieselkäyttöisen ajoneuvon, että on selvästi kohtuutonta verottaa vanhan dieselauton omistajaa ylimääräisellä käyttövoimaverolla. Kovemman verokohtelun saavat ääriesimerkissä ne valmiiksi vähävaraiset kotitaloudet, joilla ei ole varaa ostaa vanhan dieselauton tilalle uutta bensiiniautoa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä varmistaakseen, että vaatimus neutraalista energiaverotuksesta toteutuu dieselin hinnan noustessa sekä uudempien vähempipäästöisten autojen yleistyessä ja ettei käyttövoimavero aseta dieselkäyttöisten autojen omistajia selvästi huonompaan asemaan? 
Helsingissä 26.10.2018 
Ville Tavio ps