Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kalatalousasioista vastaava alueviranomainen on ELY-keskus, jonka kalatalousviranomaisen tehtäviin kuuluvat mm. yleinen kalatalousedun valvonta vesi- ympäristölupaprosesseissa, kalataloudellisiin velvoitteisiin liittyvät tehtävät, vesistöjen kalataloudellinen kunnostaminen, vapaa-ajan kalatalouden ja kalastusmatkailun kehittäminen sekä kalastuslain ja Euroopan yhteisen kalastuspolitiikan mukaiset valvontatehtävät.
Kalatalouden alueellisten viranomaistehtävien hallinnointi on keskitetty 1.1.2015 alkaen kolmeen ELY-keskukseen. Varsinais-Suomen ELY-keskus vastaa meren rannikon kalataloustehtävistä, Pohjois-Savon ELY-keskus vastaa Järvi-Suomen kalataloustehtävistä ja Lapin ELY-keskus vastaa koko Pohjois-Suomen kalataloustehtävistä.
Kalatalousviranomaisina toimivat näiden ELY-keskusten elinkeinot (E) -vastuualueelle sijoitetut kalatalouspäälliköt. ELY-keskuksissa vesivara-asiat ovat puolestaan ympäristö (Y) -vastuualueen alaisuudessa. Vesivaraviranomaisten tehtäviä ovat muun muassa tulvasuojelu, vesistöjen säännöstely ja vesistöjen muun käytön ohjaaminen ja valvonta.
Kalatalous- ja vesivaraviranomaisten vastuualueille kuuluvat ja valvottavat intressit saattavat useinkin olla vastakkaisia. Näiden viranomaisten toisistaan riippumattoman toiminnan on katsottu turvaavan sen, että kalatalous- ja vesivara-asioiden käsittelyyn saadaan objektiivista ja kattavaa tietopohjaa esimerkiksi lupaviranomaisen tietoon.
Maakuntauudistuksen valmistelun yhteydessä on tiettävästi keskusteltu myös mallista, jossa kalatalous- ja vesivaraviranomaiset sijoitettaisiin samaan yksikköön, jolloin näiden viranomaisten riippumattomuus toisistaan tulisi kyseenalaiseksi.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: