Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Sisäministeriö on vuonna 2016 valmistuneessa selonteossaan selvittänyt merivartiotoiminnan tulevaisuutta tarkoituksenaan löytää säästöjä Rajavartiolaitoksen toimintaan. Säästösuunnitelmien mukaan useita pieniä merivartioasemia aiotaan sulkea.
Merivartioasemien lakkautukset iskevät voimakkaimmin Perämerelle. Mikäli pääministeri Sipilän hallitusohjelman pohjalta tehtävien säästöjen myötä sekä Kalajoen että Kemin merivartioasemat suljetaan, jäljelle jää ainoastaan Haukiputaan Virpiniemessä sijaitseva yksikkö. Nykytilanteessa Perämeren ja koko pohjoisen Suomen merivartiotoimintaa on hoidettu Virpiniemen merivartioaseman johdolla, ja sitä ovat tukeneet Kalajoen ja Kemin merivartioasemat.
Suunnitellut toimenpiteet heikentäisivät huomattavasti meripelastusvalmiutta Perämeren alueella, ja myös Rajavartiolaitoksen mahdollisuudet hoitaa viranomaisaputehtäviä heikkenevät. Kalajoen ja Kemin merivartiostot ovat toiminta-alueillaan ainoat virkavallan edustajat, joilla on valtuudet toimia vesillä poliisivaltuuksin. Tehtäväkenttä on kaiken kaikkiaan moninainen. Merivartiosto suorittaa esimerkiksi pelastus- ja avustustehtäviä, tekee rajatarkastuksia, valvoo vesi- ja maastoliikennettä, tutkii merialueen öljypäästöt ja hoitaa öljyvahinkojen torjuntatehtäviä yhdessä pelastuslaitoksen kanssa. Merivartiosto avustaa myös sairaankuljetusta ja yleistä pelastustoimintaa merialueelle suuntautuvissa tehtävissä.
Merivartiolaitoksella on tärkeä rooli toimia viranomaisena onnettomuustilanteissa. Esimerkiksi tänä syksynä Fennovoima Oy:n työmaalta Pyhäjoelta on ilmoitettu mahdollisesta merialueen öljyvahingosta jo kahdesti. Todennäköisesti muidenkaan merionnettomuuksien riski Perämeren alueella ei ole vilkastuvan meriliikenteen vuoksi tulevina vuosina vähenemässä.
Suunnitelmat Pohjois-Suomen merivartioasemaverkon karsimisesta kolmesta asemasta yhteen ovat lyhytnäköisiä ja aiheuttaisivat merkittävän heikennyksen Perämeren meriturvallisuuteen.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: