Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Helsingin kaupunki on kertonut julkisuudessa linjauksestaan, että vanhemmilla ei olisi oikeutta kieltää lapsiaan osallistumasta Helsingin kouluissa kaikille 6.—9-luokkalaisille järjestettäviin sateenkaarityöpajoihin, koska ne ovat osa opetussuunnitelmaa. Työpajoissa käsitellään Setan ohjaajien johdolla seksuaalista suuntautumista ja sukupuolen moninaisuutta.
Helsingin kaupunki ei ole tuonut esiin, että jos vanhemmat kokevat sateenkaarityöpajojen olevan heidän lapselleen sopimattomia, lapsella on uskonnon ja omantunnon vapauden nojalla oikeus olla osallistumatta sateenkaarityöpajaan, ja että tällaisissa tilanteissa koulun tulee järjestää lapselle korvaava opetus.
Sateenkaarityöpajojen toteuttamisessa on mukana Seta, joka monien lasten ja heidän vanhempiensa kokemusten mukaan toteuttaa perheiden vakaumuksen vastaista opetusta. Myös muualta Suomesta on kuulunut tietoja, että kouluissa on vaadittu lapsia osallistumaan tällaisiin sisältöihin esimerkiksi pride-teemalla ja että vanhemmat kokevat tämän olevan syvästi ristiriidassa lastensa vakaumuksen kanssa.
Toisin kuin Helsingin kaupunki on linjannut opetussuunnitelma ei edellytä Setan ja pride-liikkeen ajamaa sateenkaari-ideologiaa. Yhdenvertaisuutta ja tietoa sukupuolista voidaan opettaa ilman Setan ideologiaa.
Euroopan ihmisoikeussopimuksen ensimmäisen lisäpöytäkirjan 2 artiklan mukaan "hoitaessaan kasvatuksen ja opetuksen alalla omaksumiaan tehtäviä valtion tulee kunnioittaa vanhempien oikeutta varmistaa lapsilleen heidän omien uskonnollisten ja aatteellisten vakaumustensa mukainen kasvatus ja opetus".
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) luvussa 2.2 Perusopetuksen arvopohja ilmaistaan: "Koulun ja kotien yhteinen arvopohdinta ja siihen perustuva yhteistyö luovat turvallisuutta ja edistävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Henkilöstön avoin ja kunnioittava suhtautuminen kotien erilaisiin uskontoihin, katsomuksiin, perinteisiin ja kasvatusnäkemyksiin on rakentavan vuorovaikutuksen perusta."
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: