Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kirjallisessa kysymyksessä KK 325/2019 vp totesin, että uuden ajokorttilain voimaantulon jälkeen autokouluopetus on vähentynyt merkittävästi, menestyminen erityisesti kuljettajantutkinnon teoriakokeissa on heikentynyt rajusti ja kustannukset ovat useilla jopa nousseet uusittavien teoria- ja ajokokeiden vuoksi.
Silloinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin vastasi kysymykseeni seuraavasti: "Eduskunta on hallituksen esitykseen ajokorttilain muuttamisesta antamaansa vastaukseen sisältyneissä lausumissa edellyttänyt, että valtioneuvosto seuraa ajokorttiuudistusten toteutumista erityisesti liikenneturvallisuuden ja yhtäläisten kilpailuedellytysten toteutumisen osalta ja tarvittaessa ryhtyy toimenpiteisiin [--]. Ajokorttilain uudistamisen vaikutuksia on seurattu tiiviisti lain voimaantulon jälkeen ja eduskunnan vastauksessa edellytetty seurantatutkimus tullaan käynnistämään vuoden 2020 aikana. [--] Muutoksia lakiin voidaan tarvittaessa tehdä selvitysten pohjalta."
Vastauksessa mainittu seurantatutkimus on käynnistetty kesällä, ja nyt tuloksia odotellaan, vaikka uuden ajokorttilain konkreettiset seuraukset näkyvät viikoittain, jopa päivittäin, poliisin tiedotteissa heikentyneenä liikenneturvallisuutena. Esimerkiksi nuorten törkeät liikenteen vaarantamiset ovat lisääntyneet vuosien 2018 ja 2020 välillä noin 65 %. Lisäksi poliisin tietojen mukaan 15—17-vuotiaiden törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten lukumäärä nelinkertaistui uuden ajokorttilain voimaantulon jälkeen. Näitä alaikäisiä 17-vuotiaita autonkuljettajia on nyt enemmän kuin koskaan, sillä uudistus myös lievensi poikkeusluvalla myönnettävien ajokorttien perusteita. Melkein kaikille poikkeusluvan hakeneille lupa myönnetään, ja niitä oli viime vuonna lähes 12 000 kappaletta.
Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen: