Viimeksi julkaistu 18.2.2024 20.48

Välikysymys VK 1/2024 vp 
Antti Lindtman sd ym. 
 
Välikysymys hallituksen aiheuttamasta työmarkkinakaaoksesta

Eduskunnalle

Suomalaista työelämää on rakennettu hyvällä kolmikantayhteistyöllä vuosikymmenten ajan, aina talvisodan aikaisesta tammikuun kihlauksesta 1940 lähtien. Suomalainen yhteistyöperinne on ollut kansainvälisesti arvostettu, ja Suomea on pidetty yhteistyökulttuurin mallimaana niin EU:ssa kuin kansainvälisessä työjärjestössä ILO:ssa. 

Orpon hallitus on lyhyen historiansa aikana irtautunut pitkään toimineesta sopimisen ja yhteistyön kulttuurista. Näin on tapahtunut siitä huolimatta, että juuri vaikeina aikoina vakautta ja yhteistyötä tarvittaisiin talousvaikeuksien voittamiseen. 

Hallituspuolueiden linja poikkeaa olennaisesti siitä, mitä he ennen vaaleja julistivat tavoitteekseen. Ennen vaaleja ei kerrottu, että sairastumisesta halutaan sakottaa, työsuhdeturvaa halutaan heikentää ja naisvaltaiset pienipalkkaiset alat ajetaan ikuiseen palkkakuoppaan. 

Perussuomalaiset Riikka Purran johdolla lupasivat vastustaa lakko-oikeuden rajoittamista ja kertoivat, että leikkaukset pienituloisten toimeentuloon eivät perussuomalaisille käy. Kokoomus Petteri Orpon johdolla lupasi, että keneltäkään ei vaadita kohtuuttomia. 

Monet hallituksen nyt päättämät leikkaukset ja palkansaajien oikeuksien heikennykset kasautuvat muutamille ihmisryhmille. Esimerkiksi osa-aikaisten työntekijöiden toimeentulo heikkenee merkittävästi. 

Hallituksen yksipuolinen toiminta on synnyttänyt Suomen oloissa poikkeuksellisen vastalauseiden aallon. Kaikki palkansaajajärjestöt ovat eri tavoin ilmoittaneet huolensa hallituksen suunnitelmista ja osallistuneet mielenilmaisuihin. Suomalaisten enemmistö on antanut tukensa palkansaajille. 

Oikeuskansleri ja riippumaton talouspolitiikan arviointineuvosto ovat poikkeuksellisella tavalla huomauttaneet, että leikkauksia viedään läpi ilman kunnollista vaikutusarviota ja välittämättä leikkausten kasautumisesta yksille ja samoille suomalaisille. Samalla vaikutukset esimerkiksi lapsiperheisiin ovat järisyttävät: jopa 17 000 lasta ajautuu köyhyyteen. 

Hallitus on tarjonnut palkansaajille vain lumeneuvotteluita, joissa pohjana ovat työnantajien tavoitteet. Palkansaajien ääni ja esitykset ovat kaikuneet kuuroille korville. Aitoihin neuvotteluihin, joiden lopputulosta ei olisi valmiiksi saneltu, ei ole ollut minkäänlaista valmiutta. Hallituspuolueet ovat myös kieltäytyneet kaikista todellisista keskusteluista ja yrityksistä löytää sopu. 

Työmarkkinoita ja työelämää pitää uudistaa tasapainoisesti. Yksipuolisen sanelun sijaan ratkaisuja pitää hakea yhdessä, sekä palkansaajia että työnantajia kuunnellen. Tasapainoisilla ratkaisuilla saadaan uudistuksia aikaan, selkävoittoja hakemalla syvennetään vastakkainasettelun kierrettä. Tasapainoinen uudistaminen on sekä yritysten että palkansaajien etu. 

Kaikki tähänastiset hallitukset ovat aina lopulta olleet valmiita keskustelemaan myös palkansaajien ja heitä edustavien järjestöjen kanssa työlainsäädännön ja sosiaaliturvan muutoksista. Hallituksen kieltäytyminen keskustelusta palkansaajia edustavien järjestöjen kanssa on ajanut Suomen vastakkainasettelun kierteeseen ja mittaviin työtaisteluihin. Toiminnallaan hallitus vaikeuttaa seuraavan työehtosopimuskierroksen asiallista ja sujuvaa toteuttamista tilanteessa, jossa työmarkkinat pitäisi saada tukemaan kasvua ja työllisyyttä. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Onko hallitus valmis käymään aitoihin neuvotteluihin myös palkansaajia edustavien järjestöjen kanssa työelämän lainsäädännön muutoksista aikaisempien hallitusten tavoin, 
onko hallitus valmis perääntymään niistä työelämän lainsäädännön muutoksista, joiden vaikutukset talouteen ja työllisyyteen ovat olemattomia tai jopa haitallisia, kuten ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus, 
onko hallitus valmis luopumaan lainsäädäntöhankkeista, jotka jättävät pienipalkkaiset naisvaltaiset alat pysyvään palkkakuoppaan, 
miten hallitus arvioi sen omien toimien vaikutuksia seuraavalle työehtosopimuskierrokselle ja sitä kautta talouden ja työllisyyden kasvulle ja 
miten hallitus aikoo palauttaa Suomeen aidon pohjoismaisen, työmarkkinajärjestöjen luottamukseen ja yhteistyöhön nojaavan sopimisen kulttuurin? 
Helsingissä 16.2.2024 
Antti Lindtman sd 
 
Sofia Virta vihr 
 
Li Andersson vas 
 
Tytti Tuppurainen sd 
 
Kim Berg sd 
 
Piritta Rantanen sd 
 
Paula Werning sd 
 
Tuula Väätäinen sd 
 
Pia Viitanen sd 
 
Juha Viitala sd 
 
Nasima Razmyar sd 
 
Joona Räsänen sd 
 
Timo Suhonen sd 
 
Pinja Perholehto sd 
 
Eemeli Peltonen sd 
 
Ilmari Nurminen sd 
 
Saku Nikkanen sd 
 
Riitta Mäkinen sd 
 
Aki Lindén sd 
 
Lauri Lyly sd 
 
Niina Malm sd 
 
Helena Marttila sd 
 
Ville Merinen sd 
 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
Pia Hiltunen sd 
 
Elisa Gebhard sd 
 
Marko Asell sd 
 
Lotta Hamari sd 
 
Maria Guzenina sd 
 
Jani Kokko sd 
 
Johannes Koskinen sd 
 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
Johan Kvarnström sd 
 
Tuula Haatainen sd 
 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
 
Fatim Diarra vihr 
 
Tiina Elo vihr 
 
Bella Forsgrén vihr 
 
Pekka Haavisto vihr 
 
Atte Harjanne vihr 
 
Hanna Holopainen vihr 
 
Inka Hopsu vihr 
 
Saara Hyrkkö vihr 
 
Krista Mikkonen vihr 
 
Maria Ohisalo vihr 
 
Jenni Pitko vihr 
 
Oras Tynkkynen vihr 
 
Timo Furuholm vas 
 
Veronika Honkasalo vas 
 
Mai Kivelä vas 
 
Anna Kontula vas 
 
Minja Koskela vas 
 
Merja Kyllönen vas 
 
Laura Meriluoto vas 
 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 
Jussi Saramo vas 
 
Hanna Sarkkinen vas