Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.32

Lakialoite LA 12/2015 vp 
Päivi Räsänen kd ym. 
 
Lakialoite laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ehdottaa lakialoitteessa, että alkoholi- ja alkoholijuomaveroa korotetaan yhteensä 60 miljoonalla eurolla. Alkoholivero on asetettava sellaiselle tasolle, että se hillitsee alkoholin käyttöä ja että veron tuotto on järkevässä suhteessa alkoholin käytön yhteiskunnalle aiheuttamiin kustannuksiin. Tehokkain tapa hillitä alkoholin väärinkäyttöä on vaikuttaa alkoholin saatavuuteen ja hintaan. Vähentämällä alkoholinkäyttöä voidaan saada merkittäviä kustannussäästöjä sosiaali- ja terveyskuluista sekä vapauttaa poliisien resursseja. Lakialoite alkoholi- ja alkoholijuomaveron korotuksesta sisältyy kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin. 

PERUSTELUT

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan alkoholin liikakäyttö on yksi keskeisimmistä suomalaisen yhteiskunnan terveysuhista. Alkoholin runsas käyttö lisää sairastavuutta ja pahentaa monien sairauksien oireita.  Alkoholiin liittyvät  kuolemansyyt ovat  viime vuosina olleet työikäisten yleisin kuolemansyy. Alkoholihaittojen tuomat lisäkustannukset julkiselle taloudelle ovat useita miljardeja euroja vuodessa. Alkoholihaittojen määrä on suorassa suhteessa alkoholin kokonaiskulutukseen. 

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi elokuussa 2013 muistion, jonka pohjalta oltiin valmistelemassa uutta alkoholilakia. Muistion mukaan paras tapa hillitä alkoholin käyttöä on puuttua alkoholin saatavuuteen. Alkoholiveron asteittainen korotus oli myös keskeinen toimenpide vähentää alkoholihaittoja. Aiemmat veronkorotukset ovat osoittaneet, että hinnan nousu vaikuttaa selkeästi alkoholin kokonaiskulutukseen. Vuoden 2004 alkoholiveron alentaminen johti voimakkaaseen kulutuksen kasvuun ja esimerkiksi alkoholikuolemien lisääntymiseen. Kokonaiskulutus on edelleen korkeammalla tasolla kuin ennen vuotta 2004. 

Alkoholin käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia. STM:n arvion mukaan välittömät haittakustannukset yhteiskunnalle ovat noin miljardi euroa. Sosiaalihuollon piiriin kuuluvat haittakustannukset muodostivat noin puolet julkisen sektorin alkoholihaittakustannuksista, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpito kattoi lähes 40 prosenttia ja terveydenhuolto noin 10 prosenttia. Kun otetaan huomioon tuotantomenetykset työelämässä ja muut haitat, kustannukset ovat moninkertaisia. Lukuisten menetettyjen ihmishenkien tai perheväkivaltaa pelkäävien, heitteille jätettyjen lapsien kärsimyksien hintaa ei voi edes rahalla mitata. 

Alkoholiveron korotuksen aiheuttamaa riskiä matkustajatuonnin lisääntymiseen voidaan vähentää tehostamalla tullin toimintaa, mikä on tullut todistetuksi viimeisen vuoden aikana. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteen muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan alkoholi- ja  alkoholijuomaverosta  annetun lain (1471/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1083/2013, seuraavasti: 
VEROTAULUKKO 

Etyylialkoholipitoisuus tilavuusprosentteina 

Tuoteryhmä 

Veron määrä 

Olut 

 

 

— yli 0,5 mutta enintään 2,8 

11. 

9,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

— yli 2,8 

12. 

35,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

Viinit ja muut käymisteitse valmistetut alkoholijuomat 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 2,8 

21. 

24,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— 2,8 mutta enintään 5,5 

22. 

184,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 5,5 mutta enintään 8 

23. 

263,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 8 mutta enintään 15 

24. 

370,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

Viinit  

 

 

—yli 15 mutta enintään 18 

25. 

370,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

Välituotteet 

 

 

— yli 1,2 mutta enintään 15 

31. 

448,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

— yli 15 mutta enintään 22 

32. 

731,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa 

Etyylialkoholi 

 

 

tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: 

 

 

— 1,2 mutta enintään 2,8 

41. 

9,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

— yli 2,8 

45. 

50,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

Muut 

46. 

50,00 senttiä senttilitralta etyylialkoholia 

 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan   päivänä    kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 14.10.2015 
Päivi Räsänen kd 
Peter Östman kd 
Antero Laukkanen kd 
Sari Tanus kd 
Sari Essayah kd