Viimeksi julkaistu 19.4.2021 20.07

Lakialoite LA 17/2017 vp 
Mika Kari sd ym. 
 
Lakialoite laiksi poliisilain 4 luvun 1 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

Automaattisen liikennevalvonnan tarkoituksena on lisätä liikenneturvallisuutta ja ennaltaehkäistä onnettomuuksien tapahtumista liikenteessä. Käytännössä automaattista liikennevalvontaa toteutetaan niin sanottujen kameratolppien avulla.  

Tällä hetkellä kameratolppien avulla toteutettava automaattinen liikennevalvonta ei kaikilta osin täytä sille asetettuja turvallisuustavoitteita. Kameratolpat on useimmiten sijoiteltu liikenteen turvallisuuden ja joustavuuden kannalta epäedullisiin paikkoihin ja heikosti näkyviin. Näin ollen ne eivät lisää liikenteen turvallisuutta, vaan tuottavat lähinnä riskejä liikenteelle sekä sakkotuloja valtioille. 

Liikenneturvallisuuden lisäämisen sijaan kameratolpista on tullut sakkorysiä. Automaattisen liikennevalvonnan ainoana tarkoituksena tulee olla liikenneturvallisuuden lisääminen, ei sakkotulojen kartuttaminen valtion kassaan. Valvonta tulee jatkossa toteuttaa niin, että kameratolpat sijoitellaan liikenneturvallisuuden ja liikenteen joustavuuden kannalta tarkoituksenmukaisiin kohteisiin. 

Vaaralliset risteykset sekä alueet, joissa liikkuu paljon jalankulkijoita sekä erityisryhmiä (mm. päiväkodit, palvelutalot ja koulut) tulisi asettaa automaattisen liikennevalvonnan sijoittelussa etusijalle. Kameratolpat tulisi myös maalata Ruotsin mallin mukaisesti näkyviksi ennaltaehkäisevän vaikutuksen korostamiseksi, eikä yrittää naamioida niitä liikenteeltä huomaamattomiksi.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki poliisilain 4 luvun 1 §:n muuttamisesta  

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään poliisilain (872/2011) 4 luvun 1 §:ään uusi 3 momentti seuraavasti: 
4 luku 
Tekninen valvonta ja tiedonsaantioikeudet 
1 § 
Tekninen valvonta ja sen edellytykset 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Tekninen valvonta liikenteessä on toteutettava liikenneturvallisuutta edistävissä paikoissa. Näitä paikkoja voivat olla tienristeykset, vaarallisiksi katsotut sekä muut liikenneturvallisuuden kannalta keskeiset alueet. Kameratolpat ja valvonta tulee merkitä näkyvästi valvonnan ennaltaehkäisevän vaikutuksen korostamiseksi. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 6.4.2017 
Mika Kari sd 
Joona Räsänen sd 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd 
Sanna Marin sd 
Matti Semi vas 
Katja Hänninen vas 
Jari Myllykoski vas 
Sirpa Paatero sd 
Eero Lehti kok