Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.54

Lakialoite LA 37/2019 vp 
Mari Rantanen ps ym. 
 
Lakialoite laiksi rikoslain 17 luvun muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Aloitteessa ehdotetaan lisättäväksi rikoslain (39/1889) 17 lukuun uusi säännös ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltaisesta vastustamisesta. Säännöksen mukaan se, joka käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa ensihoidollisessa tehtävässä toimivaa henkilöä kohtaan, on tuomittava ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.  

Rikoslakiin ehdotetaan lisäksi lisättäväksi säännös mainitun rikoksen lievemmästä tekomuodosta. Säännöksen mukaan, jos ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltainen vastustaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty, rikoksentekijä on tuomittava ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. 

Ehdotettava sääntely vastaa sisällöltään rikoslain 16 luvun 1 §:n säännöstä virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta ja 2 §:n säännöstä virkamiehen vastustamisesta.  

Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä voi päättää palvelutasopäätöksessä ensivastetoiminnan sisällyttämisestä osaksi ensihoitopalvelua. Ensivastetoiminnalla tarkoitetaan hätäkeskuksen kautta hälytettävissä olevan muun yksikön kuin ambulanssin hälyttämistä äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan tavoittamisviiveen lyhentämiseksi ja yksikön henkilöstön antamaa hätäensiapua, joka on määritelty ensihoidon palvelutasopäätöksessä. Myös ensivastetoiminta on edellä mainituissa tapauksissa osa ensihoitopalvelua. Ensivastetehtäviä suorittavat käytännössä pelastuslaitokset sekä sopimuspalokuntalaiset. 

Ehdotettavassa laissa hoitolaitosten välisiä siirtokuljetuksia sekä yksityisen sairaankuljetuspalvelun tehtäviä tekevän henkilöstön toiminta rinnastettaisiin ensihoitotoimintaan silloin, kun siirron suorittavat ensihoitajat ja siirto tapahtuu ambulanssilla. Lisäksi pelastuslain mukaisten yleisötapahtumien tapahtumapäivystystä tekevät ensihoitajat luettaisiin ehdotettavan lain piiriin. 

PERUSTELUT

Ensihoitoa on äkillisesti sairastuneen tai loukkaantuneen potilaan kiireellisen hoidon antaminen ja tarvittaessa potilaan kuljettaminen hoitoyksikköön. Ensihoitopalvelu ja siihen liittyvä sairaanhoito ovat osa terveydenhuoltoa. 

Ensihoidossa sattuu vuosittain ainakin useita satoja uhka- ja väkivaltatilanteita. Myös ensivastetehtävissä väkivallan tai sen uhan kohtaamisen riski on merkittävä. Ns. hälytyskelpoisia ja ensivastetehtäviin osallistuvia sopimuspalokuntalaisia on Suomessa noin 14 000 henkilöä. 

Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston seuraamien tietojen mukaan väkivallan uhka on lisääntynyt viime vuosina. Tarkkaa kokonaiskuvaa ensihoitajiin kohdistuvasta väkivallasta ei ole, sillä lukuisten läheltä piti -tapausten epäillään jäävän raportoimatta. Ensihoitoalan Liitto toteutti kyselyn, jonka tulokset julkaistiin 12.2.2018. Vastaajia oli 377, joista yli 90 % kertoi kokeneen työssään uhka- ja väkivaltatilanteita. Joka neljäs eli 25 % oli joutunut pahoinpitelyn kohteeksi. 

Ensihoitajat suorittavat julkista tehtävää ja auttavat välittömän avun tarpeessa olevia hädänalaisia ihmisiä. Rikoslaissa ei ole erikseen kriminalisoitu ensihoitajia kohtaan suunnattua väkivaltaa, vaan näissä tapauksissa on kyse rikoslain 21 luvun 5 §:ssä tarkoitetusta pahoinpitelystä. Käytäntö asettaa ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilöstön eriarvoiseen asemaan monen muun julkista tehtävää suorittavan toimijan kanssa, ja annetut tuomiot näistä pahoinpitelyistä ovat olleet yleensä sakkoa. Rikoslaissa säädetään kuitenkin erikseen esimerkiksi myös virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta, josta on tuomittava vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.  

Suomen oikeusjärjestyksessä on katsottu, ettei ensihoitotehtävissä käytetä julkista valtaa. Tulkinta on sama, vaikka ensihoitajana toimisi pelastuslaitoksen viranhaltija. Näin ollen ensihoitajan pahoinpitelijää ei tuomita virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta. Ensihoitajia kohtaan tehtyihin väkivallantekoihin liitettävä sama rangaistusuhka kuin virkamiehen väkivaltaisessa vastustamisessa antaisi yhteiskunnassamme voimakkaan viestin siitä, että ensihoitajiin kohdistuvaan väkivaltaan suhtaudutaan vakavasti.  

Rikokseen liitetyllä rangaistusasteikolla on myös ennalta ehkäisevä vaikutus. Uudella säännöksellä ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltaisesta vastustamisesta ja siihen liitetyllä tavallista pahoinpitelyä ankarammalla rangaistusasteikolla olisi lisäksi merkitystä ensihoidon ammatin yleisen arvostuksen ja kunnioituksen kannalta.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään rikoslain (39/1889) 17 lukuun uusi 6 a ja 6 b §, jolloin nykyinen 6 a § siirtyy 6 c §:ksi, seuraavasti:  
17 luku 
Rikoksista yleistä järjestystä vastaan 
6 a § 
Ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltainen vastustaminen 
Joka käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa terveydenhuoltoon tai pelastustoimeen kuuluvaa ensihoidollisessa tehtävässä toimivaa henkilöä kohtaan, on tuomittava ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi. 
6 b § 
Ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön vastustaminen 
Jos ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön väkivaltainen vastustaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty, rikoksentekijä on tuomittava ensihoidollisessa tehtävässä toimivan henkilön vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 5.12.2019 
Mari Rantanen ps 
Jari Ronkainen ps 
Vilhelm Junnila ps 
Leena Meri ps 
Sebastian Tynkkynen ps 
Juha Mäenpää ps 
Veijo Niemi ps 
Kimmo Kiljunen sd 
Sami Savio ps 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
Jukka Mäkynen ps 
Arja Juvonen ps 
Kaisa Juuso ps 
Olli Immonen ps 
Mikko Kärnä kesk 
Jussi Halla-aho ps 
Ritva Elomaa ps 
Sanna Antikainen ps 
Riikka Purra ps 
Sakari Puisto ps 
Antero Laukkanen kd 
Hanna Huttunen kesk 
Sheikki Laakso ps 
Peter Östman kd 
Markku Eestilä kok 
Hannu Hoskonen kesk 
Petri Honkonen kesk 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Jouni Kotiaho ps 
Terhi Koulumies kok 
Sari Multala kok 
Mia Laiho kok 
Heikki Vestman kok 
Ruut Sjöblom kok 
Jaana Pelkonen kok 
Pauli Kiuru kok 
Marko Kilpi kok 
Jani Mäkelä ps 
Wille Rydman kok 
Heikki Autto kok 
Jari Koskela ps 
Arto Satonen kok 
Kari Tolvanen kok 
Ano Turtiainen ps