Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.24

Lakialoite LA 38/2019 vp 
Kimmo Kiljunen sd ym. 
 
Lakialoite laiksi pysäköinninvalvonnasta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Aloitteessa esitetään, että pysäköinninvalvonta rajataan lailla julkiseksi tehtäväksi, jotta voidaan välttyä yksityisessä pysäköinninvalvonnassa vallitsevilta epäkohdilta ja jotta oikeudenmukaisuuden periaate ja kohtuullisuusharkinta toteutuvat pysäköintivirhemaksujen määräämisessä.  

Yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu implisiittiseen eli oletettuun sanattomaan sopimukseen valvontafirman ja pysäköijän välillä. Pysäköimällä autonsa pysäköijän katsotaan tekevän sopimuksen pysäköintifirman kanssa ja hyväksyvän myös siihen sisältyvän pysäköintivirhettä koskevan sopimussakkoehdon itseään sitovaksi.  

Lakialoitteessa esitetään säädettäväksi, ettei tällaista yksityisoikeudellista sopimusta voida tehdä ja että sellainen sopimusehto on mitätön, jolla asetetaan sopimussakko tai vastaava maksuvelvollisuus pysäköinninvalvonnasta annetun lain (727/2011) 1 §:ssä tarkoitetusta virhepysäköinnistä. 

PERUSTELUT

Yksityinen pysäköinninvalvonta-ala on kasvanut viime vuosina voimakkaasti valvontayritysten laajentaessa ilmeisen tuottoisaa toimintaansa ja tarjotessa palvelujaan taloyhtiöille, ostoskeskuksille ja muille kiinteistöjen ja tonttien omistajille ja haltijoille.  

Yksityisen pysäköinninvalvonnan laajentumisen myötä kansalaiset ovat joutuneet yhä useammin tulkinta- ja kiistatilanteisiin, joissa heidän oikeusturvansa on heikko. Samalla riita-asiat pysäköintifirmojen määräämistä valvontamaksuista, erityisesti niiden oikeellisuudesta ja kohtuullisuudesta, ovat lisääntyneet niin kuluttajariitalautakunnassa kuin tuomioistuimissakin, mikä on kasvattanut ruuhkaa jo ennestään kuormittuneissa oikeusasteissa.  

Myös eduskunnassa on nähty tarvetta selkeyttää pysäköinninvalvontaa uudistamalla lainsäädäntöä, mutta esitykset on joko hylätty (HE 223/2010 vp) tai rauenneet vaalikauden päättyessä (HE 79/2012 vp). Tällä hetkellä yksityisen pysäköinninvalvonnan oikeus määrätä valvontamaksuja perustunee lainsäädännön sijasta korkeimman oikeuden päätökseen. Tämä ei kuitenkaan ole merkittävästi ehkäissyt erimielisyyksien syntymistä.  

Pysäköintivirhemaksusta on säädetty laissa pysäköinninvalvonnasta (727/2011), jonka 10 §:stä käy ilmi, että julkinen pysäköinninvalvonta kuuluu poliisille ja kunnalliselle pysäköinninvalvojalle, joilla on toimivalta valvoa pysäköintiä ja määrätä lain mukainen pysäköintivirhemaksu julkisilla ja yksityisillä alueilla. Yksityisillä alueilla julkisen pysäköinninvalvonnan perusteena on tieliikennelain (267/1981) 28 §:n 3 momentti, jonka mukaan pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa tai vastoin tämän antamia pysäköintiä koskevia määräyksiä on kielletty.  

Kiinteistöjen omistajilla ja haltijoilla on vähäisen paikoitustilan alueilla tarve rajoittaa vapaata pysäköintiä ja varata parkkitila muun muassa asiakkaidensa käyttöön. Rajoitusten tehostamiseksi ne ovat solmineet sopimuksia yksityisten valvontayritysten kanssa siten, että yksityinen parkkifirma toteuttaa pysäköintijärjestelyt ja valvonnan sekä laskuttaa pysäköintiä koskevien määräysten vastaisesta pysäköinnistä pysäköintivirhemaksua vastaavan yksityisoikeudellisen sopimussakon.  

Palvelua tarjoavien yritysten tulot muodostuvat pysäköintivirhemaksuista ja osittain myös luvallisen pysäköinnin tuloista. Se, että virhemaksut ovat yksityisten parkkiyritysten merkittävä tulonlähde, ohjaa yritysten palkkaamat pysäköinninvalvojat määräämään mahdollisimman paljon valvontamaksukehotuksia. Tällöin kohtuullisuusharkintaa ei noudateta ja riidanalaiset saatavat toimitetaan herkästi perintäfirmojen karhuttaviksi. Keskustelu kiistanlaisista maksuista on yksityisten pysäköintifirmojen kanssa lähes mahdotonta vaikeiksi tehtyjen reklamointikäytäntöjen, hankalien postilokero-osoitteiden, uhkailevien viestien, noreply-sähköpostiosoitteiden ja vain etunimillä tai tekaistuilla nimillä esiintyvien henkilöiden sähköpostiviestien takia. 

Kansalaisten oikeustajun mukaista on se, että virheellisestä pysäköinnistä tai parkkimaksun suorittamatta jättämisestä seuraa virhemaksu. Asiointikäynneillä syntyy kuitenkin tilanteita, joissa virhemaksu koetaan perusteettomaksi. Esimerkiksi kesäkuussa 2019 määrättiin eräällä julkisen kiinteistön asiakaspysäköintialueella 60 euron parkkisakko, vaikka parkkimaksu oli suoritettu ja auto ohjeiden mukaisesti pysäköity. Yksityisen parkkiyrityksen pysäköinninvalvoja jätti kuitenkin valvontamaksukehotuksen, koska pysäköintimaksulappu oli kiinnitetty tuulilasiin lasinpyyhkimen alle eikä auton sisään kojelaudalle. Auton pysäköiminen ohjeiden mukaisesti, oikeansuuruisen pysäköintimaksun suorittaminen ja parkkilapun asettaminen selvästi näkyville ei riittänyt, vaan lisäksi vaadittiin, että parkkilappu olisi pitänyt sijoittaa tiettyyn kohtaan autossa.  

Tammikuussa 2019 sattuneessa tapauksessa kuljettaja pysäköi autonsa parkkipaikalle ja asetti oikeaa aikaa osoittavan pysäköintikiekon näkyviin kojelaudalle. Tuulilasissa oli parkkikiekon lisäksi ns. pysäköintikello, joka oli epäkunnossa eikä osoittanut oikeaa aikaa. Parkkifirman pysäköinninvalvoja tulkitsi tämän "ehtojen vastaiseksi pysäköintialueen käytöksi" ja antoi virhemaksun. Kuljettajan palatessa autolleen paikalla ollut pysäköinninvalvoja ei suostunut keskustelemaan asiasta, vaan poistui paikalta sanomatta sanaakaan. 

Kolmannessa tapauksessa henkilö oli ostanut pysyvän pysäköintiluvan piha-alueelle. Pysäköintilupa oli auton kojelaudalla papereiden joukossa, jolloin pysäköinninvalvoja ei havainnut sitä ja määräsi virhemaksun. Pysäköintiluvan haltija osoitti tämän jälkeen pysäköintivalvontafirmalle, että hänellä on pysyvä, voimassa oleva pysäköintilupa kyseiselle alueelle, mutta virhemaksua ei peruttu. 

Näissä ja muissa näiden kaltaisissa tapauksissa virhemaksun määrääminen ei edistä kiinteistön omistajan tavoitetta rajoittaa vapaata pysäköintiä tai varata parkkitilaa asiakkailleen. Mielivaltaiset virhemaksukäytännöt ovat johtaneet vain siihen, että yksityisten parkkifirmojen toiminta koetaan rangaistusluonteiseksi rahastukseksi, josta puuttuu oikeus ja kohtuus. 

Yksityiset pysäköintiyritykset eivät ole halunneet korjata ongelmia esimerkiksi noudattamalla kohtuullisuusharkintaa tai ohjeistamalla pysäköinninvalvojiaan huomioimaan ja ehkäisemään erimielisyyksien syntymistä. Syynä lienee se, että niiden ansaintalogiikkaan kuuluu mahdollisimman monien valvontamaksujen määrääminen. Tämä ei voi kuitenkaan olla pysäköinninvalvonnassa määräävä tekijä, joka sivuuttaa täysin kohtuullisuuden.  

Koska edellä kuvatun kaltaiset tapaukset vaikuttavat yhä lisääntyvän, on pysäköinninvalvontaan liittyviin epäkohtiin vihdoin puututtava lainsäädännön keinoin. Jotta oikeudenmukaisuuden periaatteet ja kohtuullisuusharkinta saadaan ulotettua pysäköinninvalvontaan, on se säädettävä lailla julkiseksi tehtäväksi.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki pysäköinninvalvonnasta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään pysäköinninvalvonnasta annettuun lakiin (727/2011) uusi 2 a § seuraavasti: 
2 a § 
Yksityisen pysäköintivirheseuraamuksen kielto 
Sopimusehto, jolla määrätään sopimussakko tai sitä vastaava tosiasiallisesti sanktioluontoinen maksu 1 §:ssä tarkoitetusta pysäköintivirheestä, on mitätön. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 13.12.2019 
Kimmo Kiljunen sd 
Anne Kalmari kesk 
Hannu Hoskonen kesk 
Ilmari Nurminen sd 
Mikko Ollikainen 
Heikki Autto kok 
Anders Norrback 
Mika Niikko ps 
Harry Harkimo liik 
Kristiina Salonen sd 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
Sakari Puisto ps 
Matti Semi vas 
Merja Kyllönen vas 
Juha Sipilä kesk 
Mikko Savola kesk 
Mikko Kärnä kesk 
Petri Honkonen kesk 
Ano Turtiainen ps 
Ari Koponen ps 
Arja Juvonen ps 
Minna Reijonen ps 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Vilhelm Junnila ps 
Pekka Aittakumpu kesk 
Päivi Räsänen kd 
Sebastian Tynkkynen ps 
Outi Alanko-Kahiluoto vihr 
Toimi Kankaanniemi ps 
Sami Savio ps 
Peter Östman kd 
Anu Vehviläinen kesk 
Ilkka Kanerva kok 
Mikko Lundén ps 
Sheikki Laakso ps 
Sari Tanus kd 
Heikki Vestman kok 
Antero Laukkanen kd 
Mauri Peltokangas ps 
Mari Rantanen ps 
Jukka Mäkynen ps 
Rami Lehto ps 
Petri Huru ps 
Ville Vähämäki ps 
Mari-Leena Talvitie kok 
Iiris Suomela vihr 
Piritta Rantanen sd 
Katja Taimela sd 
Riitta Mäkinen sd 
Heidi Viljanen sd 
Aki Lindén sd 
Niina Malm sd 
Johan Kvarnström sd 
Eveliina Heinäluoma sd 
Anneli Kiljunen sd 
Raimo Piirainen sd 
Tuula Väätäinen sd 
Maria Guzenina sd 
Jukka Gustafsson sd 
Suna Kymäläinen sd 
Marko Asell sd 
Ritva Elomaa ps 
Jari Ronkainen ps 
Veijo Niemi ps 
Jari Myllykoski vas 
Markus Mustajärvi vas 
Juho Kautto vas 
Mai Kivelä vas 
Pia Lohikoski vas 
Jouni Kotiaho ps 
Jari Koskela ps 
Leena Meri ps 
Mats Löfström 
Pia Viitanen sd 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd 
Hanna Holopainen vihr 
Jussi Saramo vas 
Mikko Kinnunen kesk 
Paavo Arhinmäki vas 
Jani Mäkelä ps 
Olli Immonen ps 
Mika Kari sd 
Katja Hänninen vas 
Hussein al-Taee sd 
Johannes Yrttiaho vas 
Veronika Honkasalo vas 
Kim Berg sd 
Mari Holopainen vihr 
Inka Hopsu vihr 
Pirkka-Pekka Petelius vihr 
Pasi Kivisaari kesk 
Paula Werning sd 
Arto Pirttilahti kesk 
Ari Torniainen kesk 
Esko Kiviranta kesk 
Seppo Eskelinen sd 
Veikko Vallin ps 
Joonas Könttä kesk 
Arto Satonen kok 
Timo Heinonen kok 
Eeva Kalli kesk 
Jaana Pelkonen kok 
Matias Mäkynen sd 
Lulu Ranne ps 
Jenna Simula ps 
Veronica Rehn-Kivi 
Tuomas Kettunen kesk 
Paula Risikko kok 
Marko Kilpi kok 
Jussi Wihonen ps 
Juha Pylväs kesk 
Hilkka Kemppi kesk 
Sandra Bergqvist 
Sanna Antikainen ps 
Markus Lohi kesk 
Tarja Filatov sd 
Riikka Purra ps 
Anders Adlercreutz 
Hanna Huttunen kesk 
Sinuhe Wallinheimo kok 
Joakim Strand