Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Osakesäästötilien myötä suomalaisten osakesijoittajien määrä on kasvanut merkittävästi. Tämä vahvistaa kansankapitalismia ja suomalaisten vaurastumismahdollisuuksia. Osakesäästötiliin on asetettu kuitenkin ehtoja, joita muissa sijoitustuotteissa ei ole. Osakesäästötilille tehtäviin talletuksiin on säädetty 50 000 euron talletuskatto, ja säästäjän on mahdollista avata nimiinsä vain yksi osakesäästötili kerrallaan. Lainsäädännön rajoitusten ylittyminen on sanktioitu. Aloitteella poistetaan tilin säästösumman enimmäisraja, tilien säästäjäkohtainen enimmäismäärä sekä näiden rajoitusten ylittymisestä nykytilanteessa seuraavat sanktiot.
Laki osakesäästötilistä astui voimaan kesäkuussa 2019. Osakesäästötilille on voinut tehdä talletuksia vuoden 2020 alusta lähtien. Tili mahdollistaa sijoittamisen lain 6 §:ssä mainittuihin sijoituskohteisiin ilman välittömiä veroseuraamuksia. Pääomatuloveroa maksetaan vasta, kun tililtä nostetaan varoja. Tämä kannustaa myös piensijoittajia sijoittamaan osakkeisiin.
Euroclear Finland Oy:n mukaan vuoden 2020 aikana avattiin 152 000 osakesäästötiliä. Tileillä oli varallisuutta yhteensä noin 740 miljoonaa euroa eli osakesäästäjää kohti keskimäärin 4 900 euroa. Osakesäästötilistä on tullut nuorille ja nuorille aikuisille merkittävä sijoittamistapa, sillä osakesäästötilin avanneista yli 40 prosenttia oli alle 30-vuotiaita. Vuoden aikana pörssiosakkeita omistavien suomalaisten lukumäärä on kasvanut yli sadallatuhannella hengellä. 31.12.2019 pörssiosakkeiden omistajia oli 808 000, vuotta myöhemmin 31.12.2020 jo 910 000.
Tilien kasvua ja käyttöönottoa rajoittaa kuitenkin keinotekoinen sääntely tilille talletettavien rahavarojen enimmäisrajoista. Osakesäästötilistä annettu laki (5.1 §) rajoittaa tilille tehtävien talletusten enimmäisrajan 50 000 euroon. Rajan ylittyminen on sanktioitu Finanssivalvonnan määräämällä seuraamusmaksulla (17.2 §). Tuloverolaissa (53 b §:n 6 mom.) tilien määrä rajoitetaan yhteen tiliin osakesäästäjää kohden. Mikäli tilejä on useampi kuin yksi, verottaja määrää osakesäästäjälle veronkorotuksen. Veronkorotuksen suuruudesta säädetään verotusmenettelystä annetussa laissa (32 c §). Veronkorotus on 10 euroa kultakin päivältä, kun säästäjällä on ollut useampi kuin yksi osakesäästötili. Korotus määrätään jokaista osakesäästötiliä kohti. Jos säästäjällä on ollut vuoden ajan kaksi osakesäästötiliä, tälle määrätään 7 300 euron veronkorotus (2 x 10 euroa x 365 = 7 300 euroa). Palveluntarjoaja ei saa tietoa osakesäästötiliä avaavan muista tileistä, joten osakesäästäjä voi epähuomiossa avata useamman tilin.
Osakesäästötili on ainoa sijoitustuote, jolle on säädetty laissa talletusten enimmäismäärä ja jonka avaaminen on rajattu yhteen tiliin sijoittajaa kohti. Sääntely asettaa osakesäästötilin selkeästi epäedulliseen asemaan verrattuna muihin sijoitustuotteisiin, kuten arvo-osuustileihin ja rajoittaa siten piensijoittajan mahdollisuuksia pitkäaikaiseen sijoittamiseen.
Pääministeri Marinin hallitus on valmistelemassa kotimaisen omistamisen ohjelmaa, jonka tavoitteena on vahvistaa yritysten suomalaista omistajuutta. Suomalaiset kotitaloudet mainitaan ohjelman valmistelussa yhtenä keskeisenä omistajatahona. Kotitalouksien mahdollisuuksia pitkäjänteiseen sijoittamiseen ei lisää se, että osakesäästötilille on ainoana sijoitustuotteena asetettu enimmäiskatto lainsäädännössä. Osakesäästötilin kehittäminen on erinomainen keino kannustaa kotitalouksia pitkäjänteiseen sijoittamiseen ja vaurastumiseen sekä vahvistaa kotimaista omistajuutta pörssinoteeratuissa yhtiöissä.
On perusteltua, että keinotekoiset rajoitukset sanktioineen poistetaan laeista. Lakialoitteella poistetaan osakesäästötilin talletuskatto ja tilien säästäjäkohtaisen lukumäärän rajoitussääntely sekä näihin nykylainsäädännössä liitetyt sanktiot ja tuodaan osakesäästötiliä käyttävä piensijoittaja yhdenvertaiseen asemaan.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,