Viimeksi julkaistu 21.2.2022 15.24

Lakialoite LA 8/2022 vp 
Tuomas Kettunen kesk ym. 
 
Lakialoite laiksi metsästyslain muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Tällä lakialoitteella esitetään metsästyslakiin (615/1993) uuden 19 a §:n säätämistä. Uudessa 19 a §:ssä säädettäisiin, että lain muiden säännösten estämättä riistaeläimen pyytäminen ja tappaminen olisi mahdollista sellaisessa hätävarjelu- tai pakkotilassa, jossa riistaeläin hyökkää ihmisen tai kotieläimen kimppuun tai tulee ihmisten tai kotieläinten lähettyville ja välittömästi uhkaa ihmisten tai kotieläinten turvallisuutta. Välitöntä uhkaa ja vaaraa arvioitaessa otettaisiin huomioon tilanteen pakottavuus sekä muut olosuhteet tilanteessa.  

PERUSTELUT

Lakimuutoksella varmistettaisiin, että erityisesti suurpetojen (esim. ahma, ilves, susi) tullessa uhkaavasti ihmisten asuntojen pihoille ja muille lähistöille, kansalaisella olisi selkeästi oikeus puolustaa itseään, perheenjäseniään ja kotieläimiään, kuten vaikkapa aitauksessa olevaa tuotantoeläintä tai pihassa kytkettynä olevaa koiraa. Samoin esitettävä lakimuutos varmistaisi, että muun riistaeläimen, esimerkiksi hirven, metsästyksen aikana tapahtuvassa suurpedon yllättävässä hyökkäyksessä metsästyskoiran kimppuun metsästäjä saisi puolustaa omaa kotieläintään ilman tarpeetonta huolta seurauksista.  

Tämän uuden säännöksen nojalla tapahtuneesta riistaeläimen pyytämisestä ja tappamisesta tulisi viipymättä tehdä metsästyslain mukainen saalisilmoitus sekä ilmoitus poliisille tai Rajavartiolaitokselle. Toimivaltaiset viranomaiset tutkisivat aina pakottavassa tilanteessa tapahtuneen pyytämisen ja sen, ovatko olosuhteet olleet hätävarjelu- ja pakkotilamaiset. Mikäli riistaeläimen kaataminen todetaan tapahtuneeksi sellaisissa oloissa, jotka eivät vastaa uutta 19 a pykälää, seuraavat tästä teosta normaalit rikosoikeudelliset ym. seuraamukset.  

Suhde rikoslain vastuuvapausperusteisiin

Suomen oikeusjärjestelmässä on olemassa yleiset hätävarjelu- ja pakkotilasäännökset. Ne ovat rikoslain 4 luvun 4 ja 5 §:ssä. Rikoslain 4 luvun 4 §:n mukaan aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet. Hätävarjelussa kyse on siis tyypillisesti hyökkäyksen torjumisesta tai siltä puolustautumisesta periaatteessa laittomalla ja rikollisella teolla suojattaessa esimerkiksi henkeä, kotirauhaa tai omaisuutta.  

Pakkotilasta on kysymys silloin, kun sinänsä rangaistavan teon saa tehdä sellaisessa tilanteessa, jossa välitön pakko tai vaara uhkaa jotakin suurempaa oikeushyvää. Oppikirjaesimerkki pakkotilasta on tilanne, jossa avantoon pudonnut ihminen murtautuu kesämökkiin, jottei märkänä paleltuisi. Sinänsä lainvastainen ja kriminalisoitu teko mökkimurto on sallittua suuremman vahingon estämiseksi pakottavassa tilanteessa. Rikoslain 4 luvun 5 §:n mukaan oikeudellisesti suojattua etua uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet.  

Rikoslain 4 luvun säännökset oikeuttavat periaatteessa tappamaan suurpedon tai muun riistaeläimen välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi. Joitakin päätöksiä syyttämättä jättämisestä onkin tämän perusteella tehty. Säännösten merkitys on kuitenkin epäselvä, ja vastuuvapausperusteiden kriteerit ovat väljät. Kokonaisarvio säännöksen soveltuvuudesta tehdään kussakin tapauksessa erikseen.  

Kun tarkempia kriteereitä ei ole säädetty, on yleisellä tasolla hyvin vaikeaa arvioida, milloin riistaeläimen aiheuttamia vaaratilanteita voidaan torjua yleisten rikoslain 4 luvun säännösten nojalla. Arviointi tehdään aina täysimittaisen esitutkinnan jälkeen syyttäjän harkinnassa. Epäillystä metsästysrikoksesta voi olla seuraamuksia epäillyn aseluville, mikä on sinänsä jo erittäin raskas seuraus. Metsästäjien ja muiden maaseudulla asuvien oikeusturva edellyttää lainsäädännön täsmentämistä. Tässä lakialoitteessa esitetyn muutoksen säätämisen jälkeenkin rikoslain 4 luvun vastuuvapausperusteita voitaisiin soveltaa pakkotilassa tapahtuneisiin kaatoihin.  

Ruotsin metsästyslaki

Käytännön tilanteiden arvioinnin helpottamiseksi sekä tilanteisiin liittyvien oikeusturvaongelmien korjaamiseksi tulisi Suomen metsästyslakiin ottaa Ruotsin metsästyslain 28 pykälää vastaava säännös.  

Ruotsissa metsästyslain (jaktförordningen 28 §) mukaan suden tai muun suurpedon saa tappaa, jos se on hyökkäyksellään jo aiheuttanut kotieläimille vahinkoa tai sen tuleva hyökkäys on ilmeinen. Pedon saa tappaa myös, kun se on kotieläimille tarkoitetun aidatun alueen sisäpuolella ja on olemassa perusteltu syy olettaa sen hyökkäävän. Näissä tilanteissa uhkaavan eläimen saa tappaa kotieläimien omistaja tai haltija taikka henkilö, joka toimii heidän puolestaan.  

Ruotsissa lääninhallitus tekee petoeläimen tappamiseen johtaneista akuuteista tilanteista alustavan arvioinnin. Asia etenee poliisille vain, mikäli on syytä epäillä rikosta.  

Ajankohtainen susitilanne

Susikanta on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina joka puolella Suomea. Uusia havaintoja tulee ihmisiltä koko ajan. Suomen susikannan ensimmäinen hoitosuunnitelma vahvistettiin vuonna 2005. Tämän mukaan Suomen susikanta on lähtenyt kasvuun hoitosuunnitelmaprosessin aikana ja saavutti silloisen huippunsa vuonna 2007, jolloin vähimmäiskanta-arvio oli 270—300 yksilöä.  

Huolestuttava on ns. pihasusi-ilmiö, jossa petoja liikkuu ihmisasutuksen lähistöllä vailla pelkoa. Nämä pedot ovat myös tappaneet useita tuotantoeläimiä ja koiria. Esimerkiksi Kuhmossa ja Kalajoella sudet ovat tappaneet lampaita. Kalajoella susi tunkeutui navettaan ja tappoi vasikan. Sonkajärvellä sudet tappoivat sonnin maatilalla. Näiden lisäksi viime vuosina on kymmeniä koiria joutunut susien tappamaksi. Susien aiheuttamia vahinkoja ja häiriökäyttäytymistä on ilmennyt ympäri Suomen.  

Lakimuutokselle on suuri yhteiskunnallinen tarve. Tavoitteeksi täytyy ottaa, että sudet saadaan takaisin metsiin, joissa niillä olisi elintilaa, ja tärkeintä on palauttaa niiden luontainen arkuus ihmisiä kohtaan.  

Voimaantulo

Lakiesitys on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki metsästyslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään metsästyslakiin (615/1993) uusi 19 a § seuraavasti: 
2 luku 
Metsästysoikeus, metsästysvuokra ja metsästyslupa 
19 a § 
Metsästysoikeus hätävarjelu- ja pakkotilatilanteissa 
Sen estämättä, mitä tässä luvussa säädetään, riistaeläin voidaan pyytää ja tappaa silloin: 
1) jos se on tarpeellista ihmiseen tai kotieläimeen kohdistuvan hyökkäyksen torjumiseksi; tai  
2) jos riistaeläin vaarantaa tai todennäköisesti vaarantaisi ihmisten tai kotieläinten turvallisuuden.  
Vaarantamista tai todennäköistä vaarantamista arvioitaessa on otettava huomioon tilanteen pakottavuus sekä muut olosuhteet tilanteessa. 
Riistaeläimen 1 momentin nojalla tapahtuneesta pyytämisestä ja tappamisesta tulee viipymättä tehdä tämän lain mukainen saalisilmoitus sekä ilmoitus poliisille tai Rajavartiolaitokselle. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 18.2.2022 
Tuomas Kettunen kesk 
Pekka Aittakumpu kesk 
Ari Koponen ps 
Joonas Könttä kesk 
Matias Marttinen kok 
Raimo Piirainen sd 
Mikko Kinnunen kesk 
Marko Kilpi kok 
Hannu Hoskonen kesk 
Joakim Strand 
Mikko Ollikainen 
Pasi Kivisaari kesk 
Ben Zyskowicz kok 
Ano Turtiainen vkk 
Sari Tanus kd 
Anders Norrback 
Mikko Lundén ps 
Kim Berg sd 
Jukka Mäkynen ps 
Juha Pylväs kesk 
Petri Honkonen kesk 
Mikko Kärnä kesk 
Hanna Huttunen kesk 
Ari Torniainen kesk 
Hanna-Leena Mattila kesk 
Timo Heinonen kok 
Eeva Kalli kesk 
Esko Kiviranta kesk 
Juha Mäenpää ps 
Janne Heikkinen kok 
Janne Sankelo kok 
Matti Semi vas 
Mauri Peltokangas ps 
Sheikki Laakso ps 
Jani Mäkelä ps 
Arja Juvonen ps 
Minna Reijonen ps 
Ville Vähämäki ps 
Veijo Niemi ps 
Arto Satonen kok 
Mari-Leena Talvitie kok 
Seppo Eskelinen sd 
Harry Harkimo liik 
Jari Ronkainen ps 
Rami Lehto ps 
Markku Eestilä kok 
Johannes Koskinen sd 
Petri Huru ps 
Jari Myllykoski vas 
Antero Laukkanen kd 
Toimi Kankaanniemi ps 
Vilhelm Junnila ps 
Peter Östman kd 
Katja Hänninen vas 
Markus Mustajärvi vas 
Marko Asell sd 
Sanna Antikainen ps 
Juho Kautto vas 
Jukka Kopra kok 
Jenna Simula ps 
Kari Tolvanen kok 
Jouni Kotiaho ps 
Jussi Wihonen ps 
Sakari Puisto ps 
Mikko Savola kesk 
Arto Pirttilahti kesk 
Jouni Ovaska kesk 
Hannakaisa Heikkinen kesk 
Tom Packalén ps 
Heikki Vestman kok 
Veikko Vallin ps 
Jari Koskela ps 
Olli Immonen ps 
Heikki Autto kok 
Mika Kari sd 
Tuula Haatainen sd 
Matias Mäkynen sd 
Heidi Viljanen sd 
Atte Kaleva kok 
Jari Kinnunen kok 
Riikka Slunga-Poutsalo ps 
Lulu Ranne ps 
Kaisa Juuso ps 
Mats Löfström 
Sebastian Tynkkynen ps 
Merja Kyllönen vas 
Sami Savio ps