Viimeksi julkaistu 19.4.2021 19.23

Lakialoite LA 81/2016 vp 
Tiina Elovaara ps ym. 
 
Lakialoite laiksi perusopetuslain 6 §:n muuttamisesta

Eduskunnalle

ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Lakialoitteessa tehdään lisäys perusopetuslain 6 §:ään. Lisäys antaa kunnille mahdollisuuden puuttua paremmin ja oikeudenmukaisemmin vakaviin kiusaamistapauksiin kouluissa. Lakialoitteella pyritään helpottamaan kiusaamisellaan erityisen vakavaa henkistä tai fyysistä haittaa toiselle oppilaalle aiheuttavan oppilaan siirtämistä toiseen opetuksen järjestämispaikkaan. 

Tavoitteena on varmistaa perusopetuslain 29 §:n paras mahdollinen toteutuminen turvallisesta oppimisympäristöstä. 

PERUSTELUT

Opetukseen osallistuvalla on perusopetuslain 29 §:n mukaan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Koulukiusaamistilanteissa perusopetuslain luku 7 antaa opetuksen järjestäjälle oikeudet turvallisuutta rikkovaan oppilaaseen kohdistuviin kurinpitotoimiin. Nämä toimenpiteet eivät aina ole riittäviä tai onnistu poistamaan kiusaamista. 

Nykyään lähes poikkeuksetta niissä äärimmäisissä kiusaamistilanteissa, joissa ainoaksi toimivaksi ratkaisuksi on nähty siirtää oppilas toiseen kouluun, lähtijä on ollut uhri. Käytäntö on ristiriidassa 29 §:n tavoitteen kanssa. Se asettaa myös ennestään vaikeassa asemassa olevan uhrin kohtuuttomaan tilanteeseen, jossa hän joutuu pakenemaan täysin uuteen sosiaaliseen ympäristöön. Tällaiset toimenpiteet ovat kiusatuille usein hyvin raskaita.  

Lain tarkoituksena on sekä helpottaa kiusattujen asemaa että lähettää selkeä viesti, jonka mukaan kiusaamista harjoittava oppilas voi myös olla osapuoli, joka joutuu tarvittaessa vaihtamaan koulua. Tällaisella viestillä on kiusaamista ennaltaehkäisevä vaikutus ja se ilmaisee entistä selkeämmin valtiovallan kantaa kiusaamiseen. Mahdollisuus kiusaajan siirtämisestä toiseen kouluun antaa niin uhrille kuin koko yhteisölle oikeanlaisen signaalin ihmisarvon kunnioittamisesta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä. Se on myös merkki siitä, että uhrin kokemukset otetaan vakavasti ja ongelma aidosti korjataan. 

Lainmuutoksesta hyötyy myös kiusaaja, kun kiusaamiskierre saadaan kunnolla katkaistua. Nykyiset kurinpitotoimet erittäin raaoissa kiusaamistapauksissa ovat riittämättömiä tekijän kannalta, eivätkä ne korjaa uhrille aiheutunutta vahinkoa. Joissakin tilanteissa kurinpitotoimet ovat joko tehottomia, haitallisia kiusaajan oppimismahdollisuuksien näkökulmasta tai kärjistävät olemassa olevaa ongelmaa kiusaajan ja uhrin välillä. Ne eivät anna riittävää suojaa kiusaamisen uhrille.  

Varhainen puuttuminen kiusaamiseen on ratkaisevassa asemassa. Tilanteen pitkittyminen ja rangaistusten soveltaminen voi johtaa pahempaan kierteeseen, jossa kiusaaja kostaa entistä raaemmin saamansa rangaistuskokemuksen. Uhrille tilanteen pitkittyminen tarkoittaa pitkäaikaisempaa ja pahempaa kärsimystä. 

Selvitettäessä ratkaisua siihen, kumman osapuolista on tarpeen vaihtaa koulua, tulee tavoitteena olla uhrin paluu mahdollisimman normaaliin arkeen. Uhrin toivetta joko jäädä nykyiseen kouluun tai siirtyä uuteen kouluun tulee huomioida, jopa painottaa, ja sen tulee olla pohjana korjaaville toimenpiteille. Jos katsotaan, että koulunvaihto on ratkaisu, tulisi koulunvaihtaja olla lähtökohtaisesti kiusaaja.  

Kriisitilanteessa uhrin kokemus kiusaamisesta on syvä ja traumatisoiva. Se muokkaa kuvaa omanarvontunnosta ja ympäröivien ihmisten arvostuksesta tai sen puutteesta. Kokemus on aina henkilökohtainen. Henkilökohtaisena se on aina siksi vakava, että se koskettaa yksilön mitä erilaisimpia selviytymismekanismeja, jotka vaihtelevat sopeutumisesta vastustamiseen. Kriisitilanteen ratkaisussa on tärkeää, että uhrin kokemus ympäröivän yhteisön korjaavista toimista antaa selkeän kuvan arvostuksesta ja kuulumisesta yhteisöön. Siksi kiusaajan lähettäminen toiseen kouluun toimenpiteenä katkaista uhrin ja kiusaajan välinen konflikti on tärkeä. Se on selkeä viesti asian ottamisesta vakavasti, ja toimenpiteenä se katkaisee trauman kehittymisen. Pahimmillaan trauma voi kehittyä asteelle, jossa kiusatun kokemusmaailmassa välinpitämättömäksi koettu yhteisö ja sivulliset menettävät arvonsa ja ansaitsevat kokea joukkosurman. Niin Suomessa kuin ulkomaillakin kiusaamisten ja joukkosurmien välinen yhteys on ollut yksi tärkeimmistä selittävistä tekijöistä.  

On myös tärkeää huomioida, että koulun vaihto antaa kiusaajalle selkeän viestin korjata ajattelua, arvoja, asenteita ja käyttäytymistä. Kiusaajan myönteisen tulevaisuuden kannalta toimien selkeys ja tehokkuus voivat olla myönteisen tulevaisuuden edellytys ja tae. 

Oppilaan, oli hän kiusaaja tai kiusattu, siirtämisessä toiseen kouluun ei kuitenkaan ole kyse kurinpitotoimesta, jotka luetellaan perusopetuslain 36 §:ssä. Koulun vaihtaminen on ongelman ratkaisutapa, ei rangaistus, koska sitä voidaan soveltaa tilanteen mukaan sekä kiusatun että kiusaajan kohdalla. Se ei ole myöskään siinä mielessä rangaistus, että se katkaisisi opetuksen. Koulun vaihto on puhtaasti oppilaiden välisen konfliktin lopettava toimenpide. Tälläkään hetkellä, kun kiusattu nykyisen käytännön mukaisesti vaihtaa koulua, ei asiaa käsitellä kurinpitotoimena, vaan uuden opetuspaikan määräämisenä. Samasta tilanteesta on kyse myös tulevaisuudessa, vaikka uusi opetuspaikka voidaankin määrätä myös kiusaajalle.  

Päätöksen oppilaan siirtämisestä toiseen opetuksenjärjestämispaikkaan tekee nykyisen käytännön mukaisesti opetuksen järjestäjän monijäseninen toimielin (ks. HE 66/2013 vp, s. 46). Tällaisessa umpikujaan ajautuneessa tilanteessa on siirrettävälle oppilaalle ja vanhemmille varattava tilaisuus tulla asiassa kuulluksi. Mikäli asiassa ei ilmene uutta ja päätös siirrosta tulee vahvistetuksi, on asiasta tiedotettava myös sosiaalihuollon viranomaisia. Tällöin siirrettävän oppilaan ja vanhempien mahdolliset tarpeet tulevat tukitoimien kautta huomioiduiksi.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: 

Laki perusopetuslain 6 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
lisätään perusopetuslain (628/1998) 6 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1288/1999, uusi 4 momentti seuraavasti: 
6 § 
Oppilaan koulupaikan määräytyminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Oppilaan opetuksen järjestämispaikkaa voidaan perustellusta opetuksen järjestämiseen liittyvästä syystä vaihtaa, jotta hänen toiselle koulun oppilaalle aiheuttamansa merkittävä ruumiillinen tai henkinen vahinko saadaan loppumaan. Järjestämispaikan vaihtamisesta päättää opetuksen järjestäjän monijäseninen toimielin. Oppilaalle ja hänen vanhemmilleen on varattava tilaisuus tulla asiassa kuulluksi ja mahdollisesta uuden koulupaikan määräämisestä on ilmoitettava kunnan sosiaalihuollon viranomaisille.  
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 19.10.2016 
Tiina Elovaara ps 
Kimmo Kivelä ps 
Laura Huhtasaari ps 
Pauli Kiuru kok 
Kari Kulmala ps 
Ritva Elomaa ps 
Simon Elo ps 
Tom Packalén ps 
Mika Raatikainen ps 
Jari Ronkainen ps 
Veera Ruoho ps 
Vesa-Matti Saarakkala ps 
Sami Savio ps 
Ville Tavio ps 
Lea Mäkipää ps 
Ari Jalonen ps 
Maria Tolppanen sd 
Pentti Oinonen ps 
Pirkko Mattila ps 
Rami Lehto ps 
Olli Immonen ps 
Mikko Alatalo kesk 
Ilmari Nurminen sd 
Saara-Sofia Sirén kok 
Reijo Hongisto ps 
Arja Juvonen ps 
Joona Räsänen sd 
Aila Paloniemi kesk 
Sampo Terho ps 
Mika Niikko ps 
Toimi Kankaanniemi ps 
Anne Louhelainen ps 
Satu Hassi vihr 
Antti Kaikkonen kesk 
Susanna Huovinen sd 
Antti Kurvinen kesk 
Mikko Kärnä kesk 
Johanna Ojala-Niemelä sd 
Harry Harkimo kok 
Leena Meri ps 
Martti Mölsä ps 
Eerikki Viljanen kesk 
Satu Taavitsainen sd 
Annika Saarikko kesk 
Riitta Myller sd 
Sari Tanus kd 
Timo Heinonen kok 
Hanna Kosonen kesk 
Petri Honkonen kesk 
Pertti Hakanen kesk 
Juho Eerola ps 
Jani Mäkelä ps 
Sanna Marin sd 
Markku Pakkanen kesk 
Pertti Salolainen kok 
Hannu Hoskonen kesk 
Marisanna Jarva kesk 
Ben Zyskowicz kok 
Outi Mäkelä kok 
Sinuhe Wallinheimo kok 
Susanna Koski kok 
Arto Pirttilahti kesk 
Katri Kulmuni kesk 
Antero Laukkanen kd 
Nasima Razmyar sd 
Juha Pylväs kesk 
Niilo Keränen kesk 
Juhana Vartiainen kok 
Jaana Laitinen-Pesola kok 
Elina Lepomäki kok 
Jukka Kopra kok 
Kari Tolvanen kok 
Arto Satonen kok 
Stefan Wallin 
Tytti Tuppurainen sd 
Mika Kari sd 
Matti Semi vas 
Sofia Vikman kok 
Ilkka Kantola sd 
Teuvo Hakkarainen ps 
Silvia Modig vas 
Hanna Mäntylä ps 
Kaj Turunen ps 
Ville Vähämäki ps 
Olli-Poika Parviainen vihr 
Mirja Vehkaperä kesk 
Mikko Savola kesk 
Jaana Pelkonen kok 
Sirkka-Liisa Anttila kesk 
Mari-Leena Talvitie kok 
Antero Vartia vihr 
Touko Aalto vihr 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
Olavi Ala-Nissilä kesk 
Katja Hänninen vas 
Eeva-Maria Maijala kesk 
Harri Jaskari kok 
Markus Lohi kesk 
Lasse Hautala kesk 
Jukka Gustafsson sd 
Joakim Strand 
Jyrki Kasvi vihr