1 Johdanto
1.1 Sopeutumiseläkejärjestelmän synty
Mahdollisuus sopeutumiseläkkeen saamiseen tuli kansanedustajain eläkelakiin vuoden 1983 alusta sosiaalivaliokunnan mietinnössä tehdyn ehdotuksen pohjalta (SoVM 11/1982 vp). Mietinnön mukaan eläke koski erityisesti niitä edustajia, jotka ovat olleet pitkähkön aikaa edustajantoimessa, mutta eivät edustajantoimen päättymisen jälkeen vielä ole täyttäneet laissa säädettyä eläkeikää. Tilanteen säilyttämisestä entisellään olisi sosiaalivaliokunnan mietinnön mukaan aiheutunut edelleen painetta ylimääräisten eläkkeiden myöntämiseen. Valiokunta ehdotti järjestelyä, jossa vähintään seitsemän vuotta edustajana toiminut ja eduskunnasta pois jäänyt kansanedustaja saisi edustajavuosiaan vastaavan eläkkeen myös silloin, kun hän ei ollut vielä täyttänyt eläkeikää. Kun kuitenkaan ei katsottu tarkoituksenmukaiseksi, että suhteellisen nuorena eduskuntatyöstä luopuvalle kansanedustajalle maksettaisiin rajoituksetta kansanedustajan eläkettä, valiokunta ehdotti menettelyä, jossa eläkkeensaajan ansiotulo vähentäisi tai poistaisi kokonaan hänelle muutoin tulevan eläkkeen. Ansiotuloksi katsottiin asianomaisen henkilön veronalainen keskikuukausiansio, johon sisältyivät myös asianomaisen saamat veronalaiset eläkkeet. Kansanedustajan eläkkeen enimmäismäärän ylittävä osa eläkkeen ja ansiotulon yhteismäärästä säädettiin vähennettäväksi myönnetystä eläkkeestä sitä maksettaessa. Mietinnön mukaan tällä järjestelmällä voitiin joustavasti taata eduskunnasta pois jääneelle kansanedustajalle kohtuullinen toimeentuloturva, jos muu ansiotulo ei siihen riittänyt, ja samalla estää kohtuuttoman edullisten eläke-etuuksien syntyminen .
1.2 Lakialoitteen tausta
Yleistä eläkejärjestelmää on sopeutumiseläkejärjestelmän käyttöönoton jälkeen muutettu merkittävästi. Muutoksilla on pyritty pidentämään työuria muun muassa nostamalla eläkeikiä ja poistamalla normaalia alhaisempia ammatillisia eläkeikiä. Muutoksilla on myös sopeutettu eläkejärjestelmiä eliniän pitenemisestä ja julkisen talouden kestävyyden turvaamisesta aiheutuviin haasteisiin.
Kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmään on viime aikoina kohdistunut arvostelua. Erityisen ongelmallisena on pidetty sitä, että sopeutumiseläkkeen määrään eivät vaikuta pääomatulot ja eläkettä voivat saada myös henkilöt, jotka toimivat ammatinharjoittajina tai yrittäjinä nostamatta työstään palkkaa. Arvostelua on herättänyt myös se, että sopeutumiseläkkeen maksamiseen ei liity mitään ikärajaa eikä enimmäisaikaa, vaan sitä on voinut saada monia vuosia ennen vanhuuseläkeiän täyttymistä, jos oikeus eläkkeeseen on syntynyt jo melko nuorena.
Mainittujen ongelmien ratkaisemiseksi ja kaikkien kansanedustajien saattamiseksi yhdenvertaiseen asemaan ehdotetaan tässä aloitteessa lainmuutoksia, joilla kaikki entiset kansanedustajat tulevat saman sopeutumisrahajärjestelmän piiriin, joka on jo käytössä vuoden 2011 jälkeen eduskuntaan valituilla kansanedustajilla.
1.3 Nykytilanne
Kansanedustajien ja valtioneuvoston jäsenten eläketurva perustuu 1.1.1967 voimaan tulleeseen kansanedustajain eläkelakiin (329/1967). Lakiin ovat vuoden 1983 alusta lähtien sisältyneet myös säännökset oikeudesta edustajantoimen päätyttyä saada tietyin edellytyksin eläkettä 65 vuoden vanhuuseläkeikää saavuttamatta. Tämän eläkemuodon vakiintunut yleiskielinen nimitys on sopeutumiseläke, jota käytetään myös tässä aloitteessa.
Vuonna 2011 lain nimike muutettiin kansanedustajan eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetuksi laiksi samalla, kun lakia muutettiin siten, että sopeutumiseläkkeen sijasta ennen eläkkeellesiirtymisikää pois jäävien kansanedustajien toimeentulo turvataan määräaikaisella sopeutumisrahalla. Vuoden 2011 lainmuutos koski sellaisia kansanedustajia, jotka on valittu vuoden 2011 eduskuntavaaleissa tai sen jälkeen ensi kerran tehtäväänsä. Lain voimaantulosäännöksen mukaan sopeutumiseläkkeen muuttuminen sopeutumisrahaksi ei koskenut jo sopeutumiseläkkeellä olevia entisiä edustajia eikä myöskään ennen 1.3.2011 kansanedustajina tai valtioneuvoston jäseninä toimineita, jotka eivät vielä ole eläkkeellä.
Sopeutumiseläkkeen voi saada vähintään seitsemän vuotta kansanedustajana ollut entinen edustaja, joka on ollut edustajana tai valtioneuvoston jäsenenä ennen 1.3.2011. Sopeutumiseläkkeessä ei ole alaikärajaa, eikä sen kestoa ole rajoitettu. Sopeutumiseläkkeen määrä lasketaan samalla tavoin kuin vanhuuseläkkeenkin määrä, mutta toisin kuin vanhuuseläkkeessä sopeutumiseläkkeestä vähennetään mahdolliset työ- ja yrittäjätoimintaan perustuvat eläkkeeseen oikeuttavat ansiot siltä osin kuin ne yhdessä eläkkeen kanssa ylittävät kansanedustajan eläkkeen enimmäismäärän. Sopeutumiseläke muuttuu vanhuuseläkkeeksi, kun henkilö täyttää 65 vuotta. Sopeutumiseläkettä sai heinäkuussa 2018 yhteensä 29 henkilöä.
Vuoden 2011 jälkeen eduskuntaan valittu kansanedustaja on oikeutettu sopeutumisrahaan, jonka kesto on yksi vuosi, mikäli edustajantoimi on kestänyt yhteensä vähintään kolme mutta alle seitsemän vuotta, kaksi vuotta, mikäli edustajantoimi on kestänyt yhteensä vähintään seitsemän mutta alle 15 vuotta, ja kolme vuotta, mikäli edustajantoimi on kestänyt yhteensä vähintään 15 vuotta. Mikäli edustaja on edellä kuvatun sopeutumisrahakauden päättyessä täyttänyt 59 vuotta, hänen sopeutumisrahansa voi jatkua vanhuuseläkeikään eli 65 vuoden ikään asti.
Sopeutumiseläkkeen tavoin myös sopeutumisrahan suuruus lasketaan samoin perustein kuin kansanedustajan vanhuuseläke. Sopeutumisrahan voi saada kolmen vuoden edustajantoimesta. Sen vähimmäismäärä on seitsemän vuoden edustajantoimesta kertyvän eläkkeen suuruinen. Sopeutumisrahaan vaikuttavat työ- tai yrittäjätoimintaan perustuvien ansiotulojen lisäksi sopeutumisrahan saajan pääomatulot.
Kansanedustajan eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annettu laki poikkeaa merkittävästi muista työeläkelaeista, joissa eläkettä kertyy koko työuran ajalta kunkin vuoden ansioiden perusteella. Kansanedustajan eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annetun lain mukaan eläkkeen perusteena olevaa palkkiota laskettaessa otetaan huomioon viimeisen 15 vuoden aikana ansaitut palkkiot. Näiden vuosipalkkioiden keskiarvo on eläkkeen perusteena oleva palkkio.
Työttömyysturvalain mukaan työssäoloehto täyttyy, kun henkilö on työttömyyttä välittömästi edeltävien 28 kuukauden aikana ollut vähintään 26 kalenteriviikkoa työ- tai virkasuhteessa tehdyssä työssä (palkansaajan työssäoloehto) tai työskennellyt vähintään 15 kuukautta yrittäjänä edellisten 48 kuukauden aikana (yrittäjän työssäoloehto). Kansanedustajana tai ministerinä toimiminen ei ole työ- tai virkasuhteessa tehtävää työtä, joten se ei kerrytä palkansaajan työssäoloehtoa eikä siitä maksettavasta palkkiosta suoriteta lakisääteisiä työttömyysvakuutusmaksuja. Tehtävän hoitaminen ei ole myöskään yritystoimintaa. Koska kansanedustajana tai ministerinä oloaikaa ei ole työttömyysturvalaissa säädetty tarkastelujaksoa pidentäväksi ajaksi, henkilö ei ainakaan suoraan työttömyysturvalaissa säädettyjen tarkastelujakson pidentämistä koskevien säännösten perusteella voi saada työttömyysetuutta, jos hän on hoitanut kansanedustajan tai ministerin tehtävää niin pitkään, ettei tarkastelujaksoon (palkansaajalla 28 kuukautta, yrittäjällä 48 kuukautta) sisälly riittävää määrää työssäoloehdon täyttävää työtä. Tarkastelujakson pidentämistä koskevat työttömyysturvalain säännökset sisältävät kuitenkin harkinnanvaraa, joten on mahdollista, että soveltamiskäytännössä tarkastelujaksoa saatettaisiin käytännössä pidentää. Tiedossa ei ole, onko tällaisista tilanteista oikeuskäytäntöä.
1.4 Kansainvälinen vertailu
RUOTSI
Ruotsissa on käytössä kaksi eri etuusjärjestelmää kansanedustajille, joiden edustajantoimi parlamentissa on päättynyt: muutostuki ja ansioturva. Muutostukijärjestelmä koskee uusia edustajia, jotka on valittu parlamenttiin vuoden 2014 vaaleissa tai myöhemmin. Tätä aiemmin parlamentissa toimineet ja vuoden 2014 vaaleissa uudelleen valitut edustajat ovat ansioturvan piirissä.
Muutostuki — uusi järjestelmä
Ruotsin parlamentti (Riksdagen) on päättänyt korvata ansioturvajärjestelmän muutostuella (ekonomiskt omställningsstöd), jonka tarkoituksena on helpottaa paluuta työelämään edustajantoimen päätyttyä. Uudet, parlamenttiin vuoden 2014 vaaleissa tai myöhemmin valitut edustajat voivat saada muutostukea edustajantoimensa päätyttyä, jos he ovat toimineet edustajana yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan. Muutostukea voi saada enintään kahden vuoden ajan edustajantoimen keston mukaan.
Muutostuen määrä on 85 % edustajanpalkkiosta. Muut tulot voivat vähentää muutostukea.
Jos henkilö on toiminut parlamentissa vähintään 8 vuoden ajan ja täyttänyt edustajantoimen päättymisvuoden aikana 55 vuotta, tuen maksuaikaa voidaan pidentää erityisistä syistä enintään vuoden kerrallaan. Pidennetyn tuen määrä voi olla enintään 45 % edustajanpalkkiosta. Kansanedustajan edustajanpalkkio vuonna 2017 oli 784 800 SEK vuodessa. Muutostuki kartuttaa eläkettä. Se ei kuitenkaan oikeuta ansiotulovähennykseen.
Ansioturva — vanha järjestelmä
Ansioturva (inkomstgaranti) koskee aiemmin parlamentissa toimineita edustajia, jotka on valittu uudelleen vuoden 2014 vaaleissa. Ansioturvan tarkoituksena on tuoda taloudellista turvaa muutostilanteeseen, jonka edustaja kohtaa, kun hänen toimensa parlamentissa päättyy. Sitä ei ole tarkoitettu pysyväksi toimeentulon lähteeksi.
Jos henkilön edustajantoimi päättyy hänen ollessaan alle 65 vuotta ja hän on toiminut edustajana yhtäjaksoisesti vähintään kolmen mutta kuitenkin alle kuuden vuoden ajan, hänellä on oikeus saada ansioturvaa vuoden ajan. Jos henkilö on toiminut edustajana yhteensä vähintään kuuden vuoden ajan, hänen ikänsä toimen päättyessä määrittää ansioturvan maksuajan. Jos edustaja on toiminut parlamentissa yhteensä vähintään kuuden vuoden ajan ja täyttänyt sinä aikana 50 vuotta, hän on oikeutettu ansioturvaan aina 65 vuoden ikään saakka.
Ensimmäisen vuoden aikana maksettava summa on 80 % ansioturvan perusteesta (= edustajanpalkkio + edustajantoimen päättymishetkellä saadut lisäpalkkiot). Toisesta vuodesta alkaen ansioturvaa vähennetään sen mukaan, kuinka monta vuotta edustaja on toiminut parlamentissa. Enimmäismäärä on 66 % ansioturvan perusteesta, ja sen voi saada, jos on ollut edustajana 12 vuotta. Kuudennesta vuodesta alkaen ansioturvan laskentaperusteena käytetään ainoastaan edustajanpalkkiota.
Ansioturvaa vähennetään, jos entisellä edustajalla on muita tuloja. Ansioturva kartuttaa eläkettä ensimmäisten viiden vuoden ajan. Se ei kuitenkaan oikeuta ansiotulovähennykseen.
Muutostuen ja ansioturvan tarkistaminen
Muutostukea ja ansioturvaa voidaan myös tarkistaa, eli etuuden määrää voidaan vähentää tai se voidaan lopettaa kokonaan. Muutostukea ja ansioturvaa voidaan tarkistaa seuraavissa tilanteissa:
- Entinen edustaja työskentelee olennaisessa määrin jonkun toisen palveluksessa, mutta hän ei nosta työstään kohtuullista korvausta.
- Entisellä edustajalla on kirjanpidon osoittamia aktiivisesta elinkeinotoiminnasta saatuja tuloja, jotka ovat vähentyneet, koska niitä on esimerkiksi siirretty varaukseen jaksotusrahastoon (periodiseringsfond) tai käytetty omatoimiseen eläkesäästämiseen.
- Entinen edustaja on saanut passiivisesta elinkeinotoiminnasta tuloja, joihin sisältyy ansiotuloja.
- Entinen edustaja tuomitaan vakavasta rikoksesta.
- Entinen edustaja ei ole pyrkinyt riittävässä määrin etsimään uutta työtä.
NORJA
Norjan parlamentti (Stortinget) voi maksaa niille parlamentin jäsenille, joita ei valita uudelleen parlamenttiin ja joilla ei myöskään ole mahdollisuutta löytää palkallista työtä tai saada eläkettä, seuraavia etuuksia:
Sopeutumiskorvaus
Parlamentin jäsenet, jotka eivät jatka tehtävässään uusien vaalien jälkeen, voivat anoa kansanedustajan kiinteää palkkaa vastaavaa sopeutumiskorvausta 3 kuukaudeksi vaalikauden päättymisen jälkeen. Sopeutumiskorvauksen myöntäminen edellyttää, että hakija on laatinut selvityksen tuloistaan. Korvauksesta vähennetään mahdolliset muut 5 000 kruunua ylittävät tulot kyseiseltä kaudelta. Parlamentin puhemiehistö voi samoin rajoituksin myöntää mahdollisen sopeutumiskorvauksen istuntoihin kutsutuille varajäsenille, jotka ovat saapuneet paikalle säännöllisesti tietyn ajan kuluessa.
Varhaiseläke
Parlamentin jäsenet, jotka hakevat aktiivisesti työtä tai hankkivat tarpeellisen ja asianmukaisen koulutuksen, voivat anoa vuoden pituista varhaiseläkettä sopeutumiskorvauksen päättymisen jälkeen. Varhaiseläkkeestä vähennetään mahdolliset muut työtulot. Varhaiseläke on suuruudeltaan 66 % edustajien kiinteästä palkasta, joka vuonna 2017 oli 928 602 NOK vuodessa.
TANSKA
Tanskan parlamentin (Folketinget) entiset kansanedustajat voivat saada sopeutumiskorvausta ja kouluttautumiskorvausta.
Sopeutumiskorvaus
Jos varsinainen kansanedustaja jättää parlamentin parlamenttivaalien tai sairauden vuoksi, hänelle maksetaan peruspalkkaa vastaavaa sopeutumiskorvausta 6—24 kuukauden ajan siitä, kun hän on eronnut tehtävästään. Korvauksen maksuaika riippuu siitä, kuinka kauan kyseinen henkilö on toiminut kansanedustajana (puolet niiden kokonaisten kuukausien määrästä, jotka hän on viimeksi ollut keskeytyksettä kansankäräjien tai Euroopan parlamentin jäsen, kuitenkin enintään 24 kuukautta). Kansanedustajan peruspalkka on tällä hetkellä 650 049 DKK vuodessa. Mahdolliset palkkatulot, itsenäisestä ammatinharjoittamisesta saadut tulot, erilaiset korvaukset ja palkkiot sekä eläkkeet ja eläkkeen kaltaiset etuudet yms. vähennetään korvauksesta. Enintään 137 959 kruunun suuruisia tuloja ei kuitenkaan vähennetä ensimmäisten 12 kuukauden aikana (lokakuun 2017 taso). Tarkemmat säännökset ovat kansankäräjävaaleja sääntelevän vaalilain (Lov om valg til Folketinget) 109 §:ssä.
Poikkeustapauksissa eli kyseisen henkilön terveydellisen, taloudellisen tai sosiaalisen tilanteen niin edellyttäessä kansankäräjien puhemies voi varapuhemiesten kanssa käymiensä neuvottelujen jälkeen tehdä päätöksen siitä, että sopeutumiskorvauksen maksamista jatketaan vielä 12 kuukauden ajan.
Kouluttautumiskorvaus
Varsinainen kansanedustaja, joka jättää kansankäräjät kansankäräjävaalien yhteydessä tai joka eroaa kansankäräjiltä sairauden vuoksi, voi saada kouluttautumiskorvausta. Kouluttautumiskorvausta voidaan myöntää vain sen ajan, jona jäsen saa sopeutumiskorvausta, ja vain ansaitun määrän puitteissa. Kouluttautumiskorvausta kerryttävä määrä kokonaista jäsenyysvuotta kohti on 27 592 kruunua, kuitenkin enintään 137 959 kruunua (lokakuun 2017 taso). Täydennyskoulutukseen ym. maksetut summat eivät ole verotettavaa tuloa. Kouluttautumiskorvaus edellyttää kansankäräjien puhemiehen hyväksyntää.
ISLANTI
Islannin parlamentin (Althingi) jäsen on oikeutettu tilapäiseen sopeutumiskorvaukseen, jos hän on eronnut parlamentin jäsenyydestä, jos hän ei asetu uudelleen ehdolle parlamenttivaaleissa tai jos hän ei ole tullut valituksi uudelleen parlamenttivaaleissa.
Sopeutumiskorvaus on suuruudeltaan kansanedustajan peruskuukausipalkkion suuruinen. Sitä maksetaan 3 kuukauden ajalta. Jos kansanedustaja on ollut kansanedustajana kahden tai useamman vaalikauden ajan, sopeutumiskorvausta maksetaan 6 kuukauden ajalta. Sopeutumiskorvaus puhemiehelle määräytyy puhemiehen palkkion mukaan.
Kansanedustajan peruspalkkio on 1 101 194 ISK kuukaudessa. Puhemiehen palkkio on 1 826 273 ISK kuukaudessa.
Jos entinen kansanedustaja menee uuteen työhön ennen sopeutumiskorvauskauden päättymistä, sopeutumiskorvauksen maksaminen lopetetaan, jos palkka uudesta työstä on yhtä suuri tai suurempi kuin sopeutumiskorvaus. Jos palkka uudesta työstä on alempi kuin sopeutumiskorvaus, sopeutumiskorvauksen ja palkan välinen erotus maksetaan sopeutumiskorvauskauden loppuun.
2 Aloitteen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
2.1 Sopeutumiseläkkeiden lakkauttaminen ja siihen liittyvät siirtymäjärjestelyt
Aloitteen tavoitteena on lisätä entisten kansanedustajien hakeutumista takaisin työmarkkinoille ja parantaa kansanedustajien yhdenvertaista kohtelua siirtämällä kaikki entiset kansanedustajat saman sopeutumisrahajärjestelmän piiriin, joka on jo käytössä vuoden 2011 vaaleissa tai sen jälkeen ensimmäistä kertaa eduskuntaan valituilla kansanedustajilla. Lakialoitteessa ehdotetut muutokset kehittävät kansanedustajien sopeutumisturvajärjestelmää lähemmäksi palkansaajien ja yrittäjien työttömyysturvajärjestelmää.
Aloitteessa ehdotetaan, että kansanedustajien sopeutumiseläkejärjestelmä lakkautetaan ja kaikki entiset ja nykyiset kansanedustajat siirretään saman sopeutumisrahajärjestelmän piiriin, joka on jo käytössä vuoden 2011 vaaleissa tai sen jälkeen ensimmäistä kertaa eduskuntaan valituilla kansanedustajilla. Sopeutumiseläkejärjestelmän lakkauttaminen ehdotetaan tehtäväksi kumoamalla vuoden 2011 lainmuutoksen (150/2011) voimaantulosäännöksen 2 momentti, jonka mukaan ennen lain voimaantuloa kansanedustajina toimineisiin henkilöihin sovelletaan kansanedustajain eläkelain 2 §:n 2 momenttia ja 11 §:n 4 momenttia sellaisina, kuin ne olivat voimassa lain 150/2011 voimaan tullessa.
Sopeutumiseläkkeet lakkaisivat lakialoitteessa ehdotetun lainsäädännön tullessa voimaan 1.3.2019. Jotta sopeutumiseläkettä saavat henkilöt ehtivät varautua muutoksiin, lakiin ehdotetaan otettavaksi siirtymäsäännös, jonka mukaan nyt sopeutumiseläkkeellä olevilla entisillä kansanedustajilla olisi oikeus saada sopeutumisrahaa kolmen vuoden ajan lain voimaantulosta. Säännöksen tarkoituksena on antaa niille henkilöille, joiden toimeentulo perustuu sopeutumiseläkkeeseen, kolme vuotta aikaa mukautua uuteen tilanteeseen. Sinä aikana he voivat kouluttautua, päivittää osaamistaan, hakea töitä, ryhtyä yrittäjiksi tai huolehtia jollakin muulla tavalla oman ja perheensä toimeentulon järjestämisestä. Koska sopeutumiseläkkeen lakkaamisesta aiheutuva varautumistarve ei välttämättä ole pienempi niillä, jotka ovat aikoinaan olleet alle 15 vuotta kansanedustajina, säännöksessä ehdotetaan, että oikeus sopeutumisrahaan olisi kolme vuotta kaikilla, joille maksetaan sopeutumiseläkettä lain voimaantullessa riippumatta heidän edustajauransa kestosta.
Muilla entisillä kansanedustajilla, joilla olisi nykysäännösten mukaan oikeus sopeutumiseläkkeeseen, olisi oikeus saada sopeutumisrahaa kaksi tai kolme vuotta riippuen siitä, kuinka kauan edustajatoimi on kestänyt. Sopeutumisrahaa maksettaessa otetaan huomioon ansio- ja yrittäjätulojen lisäksi myös pääomatulot.
Mahdollisten kohtuuttomien tilanteiden varalta kansliatoimikunnalle ehdotetaan oikeutta myöntää terveydellisestä tai muusta erityisestä syystä harkinnanvaraista sopeutumisrahaa entiselle kansanedustajalle enintään 12 kuukauden ajaksi.
2.2 Sopeutumisrahajärjestelmän kehittäminen
Sopeutumisrahajärjestelmää ehdotetaan muutettavaksi siten, että ensimmäisen ja toisen kauden edustajien sopeutumisrahan määrä tulee lähemmäksi ansiosidonnaisen työttömyysturvan tasoa. Sopeutumisrahan suuruus määräytyy lain 2 §:n 3 momentin mukaan samoin perustein kuin kansanedustajan vanhuuseläke kuitenkin niin, että sopeutumisrahan määrä on aina vähintään se määrä, joka eläkettä karttuu seitsemän vuoden edustajantoimesta. Seitsemän vuoden edustajantoimesta karttuva eläkkeen määrä on selvästi vähemmän kuin mitä vastaavan tasoisesta ansiosta kertyisi ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Jotta yhden kauden tai kaksi kautta kansanedustajana toimineiden sopeutumisraha olisi lähempänä ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, aloitteessa ehdotetaan lakia muutettavaksi siten, että sopeutumisrahan määrä on aina vähintään se määrä, joka eläkettä karttuu yhdeksän vuoden edustajantoimesta.
Lisäksi ehdotetaan lakia muutettavaksi siten, että oikeus sopeutumisrahaan syntyisi, kun on ollut yhden vuoden kansanedustajana. Nykyisin sopeutumisrahaoikeus syntyy kolmen vuoden kansanedustajana toimisen perusteella. Myös tällä muutoksella pyritään siihen, että sopeutumisrahan antama turva vastaisi nykyistä paremmin ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan antamaa turvaa. Oikeus työttömyyspäivärahaan syntyy palkansaajalle, jos hän on 28 edellisen kuukauden aikana (palkansaajan tarkastelujakso) ollut vähintään 26 viikkoa (noin 6 kuukautta) työssäoloehdon täyttävässä työssä. Jotta henkilö saisi ansiosidonnaista työttömyysturvaa, hänen tulee lisäksi olla työssäoloehdon täyttämisen aikana vakuutettuna työttömyyskassassa.
2.3 Kansanedustajien sosiaaliturvan kehittäminen
Sopeutumisrahan määräytymisperusteita koskevien muutosten lisäksi lakialoitteessa ehdotetaan myös eräitä muita kansanedustajien sosiaaliturvaa kehittäviä muutoksia. Kansanedustajan eläkkeen laskutapaan ehdotetaan muutoksia, joiden tavoitteena on poistaa työuran pidentämiseen liittyviä esteitä ja saada eläkkeen perusteena oleva palkkio vastaamaan paremmin edustajauran aikaista keskimääräistä palkkiotasoa.
Säännöstä eläkkeen perusteena olevan palkkion laskemisesta ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että huomioon otetaan 15 viimeisen kansanedustajana toimitun vuoden aikana saadut palkkiot. Muutos merkitsee, että laskentaan voi tulla mukaan myös yli 15 vuotta sitten olleita edustajavuosia, jos henkilön edustajaurassa on ollut katkoja. Keskiarvoa laskettaessa hypättäisiin jatkossa yli ne vuodet, jolloin henkilö ei ole ollut kansanedustajana. Muutoksen tavoitteena on, että eläkkeen perusteena olevassa vuosipalkkioiden keskiarvon laskennassa on mukana mahdollisimman monta edustajana toimittua vuotta, jotta eläkkeen perusteena oleva palkkio saadaan vastaamaan nykyistä paremmin koko edustajauran aikaista ansiotasoa.
Koska eläkkeen perusteena olevaa palkkiota laskettaessa on mahdollista ottaa huomioon vain viimeisen 15 vuoden palkkiot, voi laskelmasta jäädä pois sellaisia vuosia, joina edustaja on toiminut esimerkiksi ministerinä, jos ministerivuodet ovat olleet yli 15 vuotta sitten. Pitkään eduskunnassa toimineen edustajan eläke voi näin jäädä selvästi pienemmäksi kuin se olisi ollut, jos edustaja olisi lopettanut edustajauransa silloin, kun korkeampia ansioita sisältäneet ministerivuodet olivat vielä mukana eläkelaskennasta.
Eläkkeen perusteena olevan palkkion laskentasäännöksiin ehdotetaan lisättäväksi mahdollisuus eläkkeenhakijan pyynnöstä tehdä vertailulaskelma myös 15 ensimmäisen kansanedustajavuoden mukaan. Jos eläkkeen perusteena oleva palkkio olisi 15 viimeisen kansanedustajavuoden ansioiden perusteella laskettuna pienempi kuin 15 ensimmäisen vuoden mukaan laskettuna, eläke määräytyisi 15 ensimmäisen kansanedustajavuoden ansioiden perusteella. Ehdotetun muutoksen toivotaan lisäävän kokeneiden ja ansioituneiden edustajien halukkuutta jatkaa edustajauraansa myös ministeri- tai puhemiehistövuosien jälkeen.
Vastaava säännös mahdollisuudesta käyttää laskennassa 15 ensimmäistä vuotta on maakuntapäivien ja maakuntahallituksen jäsenten eläketurvasta annetussa Ahvenanmaan maakuntalaissa (67/2015). Se lisättiin lakiin 10.9.2015 eli vähän yli kuukautta ennen 18.10.2015 pidettyjä Ahvenanmaan maakuntapäivävaaleja. Ehdotuksen valmistelu käynnistettiin, kun ilmeni, että ilman lainmuutosta eläke olisi pienentynyt pitkän uran maakuntapäivillä tai maakuntahallituksessa tehneillä henkilöillä, jos he olisivat jatkaneet maakuntapäivillä tai maakuntahallituksessa vaalien jälkeen.
Lisäksi kansanedustajan eläkkeestä ja sopeutumisrahasta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan sopeutumisrahakausi (1—3 vuotta) kerryttäisi eläkettä vastaavalla tavalla kuin työttömyysetuudet.
Työttömyysturvalakiin ehdotetaan muutoksia, joilla pyritään siihen, että henkilö voisi halutessaan säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen työttömyysetuuteen ollessaan lyhyehkön aikaa kansanedustajana tai ministerinä. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännökset, joiden mukaan kansanedustajana tai ministerinä oloaika pidentää tarkastelujaksoa, jonka aikana työssäoloehdon tulee täyttyä. Tavoitteena on luoda selkeät säännökset, joiden perusteella kansanedustajaksi valittu voisi säilyttää oikeutensa ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tai peruspäivärahaan ja valita kansanedustajakautensa päätyttyä, hakeeko hän sopeutumisrahaa vai ansio- tai peruspäivärahaa. Koska tarkoitus ei ole, että henkilö voisi saada sekä sopeutumisrahaa että työttömyysetuutta, työttömyysturvalakiin ehdotetaan lisättäväksi myös säännös, jonka mukaan sopeutumisrahan saaminen estää työttömyysetuuden saannin.
3 Ehdotusten vaikutukset
Sopeutumiseläkkeiden lakkauttamisen ja korvaamisen määräaikaisella sopeutumisrahalla arvioidaan lisäävän entisten kansanedustajien hakeutumista työmarkkinoille. Sillä voi siten olla työ-uria pidentävä vaikutus. Toisaalta sopeutumiseläkejärjestelmän lakkauttaminen voi aiheuttaa toimeentulovaikeuksia niille entisille kansanedustajille, jotka eivät onnistu työllistymään.
Heinäkuussa 2018 sopeutumiseläkettä sai 22 naista ja 7 miestä. Sopeutumiseläkkeiden lakkauttamisen välittömien vaikutusten voidaan näin ollen olettaa kohdistuvan useampaan naiseen kuin mieheen. Sitä, aiheutuuko sopeutumiseläkejärjestelmän lakkauttamisesta pitemmällä tähtäimellä enemmän toimeentulo-ongelmia naisille vai miehille, ei pystytä ennakoimaan.
Kansanedustajien eläke- ja sopeutumisrahahakemusten käsittelyn sekä eläkkeiden ja sopeutumisrahojen maksamisen hoitaa Keva. Siirtyminen kahdesta etuuslajista (sopeutumiseläke ja sopeutumisraha) yhteen etuuslajiin (sopeutumisraha) helpottaa asioiden käsittelyä Kevassa. Toisaalta pääomatulojen valvonnan lisääntyminen aiheuttaa jonkin verran lisätyötä. Lisätyötä voi aiheuttaa myös eläkkeiden laskutapaan ehdotettu muutos, jonka mukaan eläkkeen perusteena oleva palkkio voitaisiin laskea myös 15 ensimmäisen kansanedustajavuoden palkkioiden perusteella.
Sopeutumiseläkkeiden lakkauttamisen arvioidaan alentavan jonkin verran valtion eläkemenoja sen jälkeen, kun 2—3 vuoden siirtymäaika on päättynyt. Toisaalta valtion menoja voivat jonkin verran lisätä sopeutumisrahajärjestelmän muutokset, joilla nostetaan yhden kauden tai kaksi kautta kansanedustajina olleiden sopeutumisrahan määrää ja muutetaan sopeutumisrahaoikeus alkamaan yhden vuoden kansanedustajanaolosta nykyisen kolmen vuoden sijasta. Myös eläkkeen perusteena olevan palkkion laskutapaan liittyvillä muutoksilla voi olla vähäisiä valtion menoja lisääviä vaikutuksia. Kaiken kaikkiaan lakialoitteessa ehdotetuilla muutoksilla arvioidaan olevan vähäinen valtion menoja vähentävä yhteisvaikutus.
Työttömyysturvalain muuttaminen siten, että kansanedustajana tai ministerinä oloaika pidentää työssäoloehdon täyttymisen tarkastelujaksoa, voi parantaa erityisesti niiden entisten kansanedustajien asemaa, joilla kansanedustajakautta edeltävien ansioiden perusteella laskettu ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha olisi korkeampi kuin heille myönnettävä sopeutumisraha. Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan saaminen edellyttää, että henkilö pitää yllä työttömyyskassan jäsenyytensä ollessaan kansanedustajana, mistä aiheutuu henkilölle kustannuksia. Tarkoitus on, että henkilö voisi itse päättää, hakeeko hän työttömyyspäivärahaa vai sopeutumisrahaa. Molempia etuuksia ei voisi saada, vaan sopeutumisrahan saaminen estäisi työttömyysetuuden saannin.