Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuollon päivystystä ja leikkaustoimintaa koskevaa lainsäädäntöä. Sen pääasiallinen sisältö koskee sairaalaverkon määrittämistä. Laissa myös selkeytettäisiin sääntelyä, millä edellytyksin leikkauksia ja muita toimenpiteitä voisi hankkia muilta palveluntuottajilta. Lisäksi sääntelyyn tehtäisiin eräitä muita täsmennyksiä.
Esityksen tavoitteena on vahvistaa Suomen kansallista erikoissairaanhoidon sairaaloiden ja ympärivuorokautisten päivystysten palveluverkkoa siten, että se pystyy laadukkaasti, potilasturvallisesti ja kestävästi vastaamaan väestön palvelutarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa sekä normaaliolojen lisäksi myös erityistilanteissa ja poikkeusoloissa. Esityksellä pyritään erityisesti turvaamaan henkilöstön ja erityisosaamisen riittävyyttä eri sairaaloihin ja muihin palveluihin keskittämällä vaativinta, henkilöresurssiriippuvaista ja varallaoloa edellyttävää toimintaa yliopistollisiin sairaaloihin ja keskussairaaloihin. Tavoitteena on näin lisätä hoidon yhdenvertaisuutta, laatua ja vaikuttavuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuutta, kun henkilökunnan osaaminen on varmistettu ja toiminta on tasalaatuista. Esityksellä tavoitellaan myös kansallisen sairaala- ja palveluverkoston ylläpidon kestävyyttä. Hallintovaliokunta pitää tavoitteita kannatettavina.
Taustalla on pitkään käynnissä ollut yhteiskunnallinen murros, jossa väestö ja siten myös työvoima keskittyvät tietyille alueille, ikääntyneen väestön määrä kasvaa ja syntyvyys laskee. Osaavan henkilöstön saatavuus on olennainen tekijä hyvinvointialueen järjestämisvastuun käytännön toteuttamisen kannalta. Monella alueella käytetään apuna vuokratyövoimaa, joka lisää merkittävästi kustannuksia. Samanaikaisesti on huoli hyvinvointialueiden rahoituksen riittävyydestä ja yleisemminkin julkisen talouden tilasta. Palvelurakennetta on välttämätöntä uudistaa, jotta väestön riittävä hoito, hoiva ja muut palvelut voidaan turvata työvoiman saatavuuden ja julkisen talouden heikentyneessä tilanteessa.
Alueellisen itsehallinnon kansanvaltainen perusta ja tehtävien lakisääteisyys
Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan hyvinvointialue on julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto. Ylintä päätösvaltaa käyttää suorilla vaaleilla valittu aluevaltuusto. Hyvinvointialueiden itsehallinto saa perustansa perustuslain 121 §:n 4 momentista, jonka mukaan itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla.
Hyvinvointialueen itsehallinnon toteuttamisesta säädetään tarkemmin hyvinvointialuelaissa ja muissa laeissa. Hyvinvointialueiden itsehallintoon kuuluvan tehtävien lakiperustaisuuden vaatimus merkitsee, että hyvinvointialueelle annettavista tehtävistä säädetään lailla. Myös tehtävien rajoittamisesta ja poisottamisesta säädetään lailla. Sen sijaan pelkästään esimerkiksi asetuksella tai hallinnollisella ohjauksella ei voida määritellä hyvinvointialueen tehtäviä. Valiokunta toteaa, että hallituksen esitykseen sisältyvällä laintasoisella sääntelyllä määriteltäisiin hyvinvointialueiden tehtäviä sekä niitä rajoittaen että mahdollistaen.
Hyvinvointialueen tehtävien määrittelyn perustana voi olla myös laissa säädetty yhteistoimintasopimus, jollaiseen viitataan terveydenhuoltolain 45 §:ään ehdotetussa 4 momentissa. Tällaisen yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa muun muassa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuuden turvaamiseksi.
Esityksellä rajoitettaisiin niiden hyvinvointialueiden mahdollisuuksia ylläpitää useampaa kuin yhtä ympärivuorokautista monierikoisalaista päivystysyksikköä, joille se voimassa olevan lain mukaan on sallittua. Toisaalta hyvinvointialue voisi päättää ylläpitää perusterveydenhuollon ympärivuorokautista päivystystä, mutta laissa säädettäisiin paikkakunnat, joilla niitä voidaan ylläpitää.
Ehdotetulla lainsäädännöllä toteutettava hyvinvointialueiden tehtävien määrittely sisältää säädösohjausta, joka kohdistuu varsin vahvasti hyvinvointialueiden toimintaan. Sairaalapalvelujen toteuttamisen yksityiskohtainen kohdentaminen kaventaa samalla hyvinvointialueiden itsenäistä päätösvaltaa, joka kohdistuu näiden palvelujen järjestämiseen.
Toisaalta ehdotetulle laintasoiselle sääntelylle on esitetty perusteita, jotka liittyvät viime kädessä riittävien terveyspalvelujen ja väestön terveyden turvaamista edellyttävien perusoikeuksien turvaamiseen valtion taloudellisten resurssien mahdollistamissa rajoissa. Pääosin tehtävien keskittämistä sisältävällä säädösohjauksella pyritään varmistamaan hyvinvointialueiden kykyä varmistaa hyvinvointialueen asukkaiden perusoikeuksien toteutuminen.
Hallintovaliokunta on kiinnittänyt samaan kysymyksenasetteluun huomiota hyvinvointialueuudistusta koskevasta hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa. Valiokunta on todennut tuossa yhteydessä, että hyvinvointialueisiin kohdistuva valtion vahva ohjaus kaventaa kansanvaltaisen päätöksenteon alaa. Toisaalta ohjausta perustelevat hyvinvointialueiden rahoituksen perustuminen täyteen valtion rahoitukseen sekä palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden turvaamiseen liittyvät vaatimukset. Hyvinvointialueen ohjausta koskevalla sääntelyllä kokonaisuudessaan varmistetaan, että hyvinvointialue pystyy käytössään olevalla rahoituksella turvaamaan riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut jokaiselle yhdenvertaisesti ja myös vastaamaan muista sille annetuista lakisääteisistä velvoitteista (HaVL 12/2021 vp, s. 35). Valiokunnan näkemyksen mukaan vastaavalla tavalla voidaan arvioida myös nyt käsiteltävänä olevia sairaalapalvelujen kohdentamista koskevia ehdotuksia.
Hallinnolliset vaikutukset
Esityksen hallinnolliset vaikutukset kohdistuvat hyvinvointialueiden tehtävien määrittelyn lisäksi myös hyvinvointialueiden mahdollisuuksiin toteuttaa niille säädettyjä tehtäviä. Tältä osin esityksen hallinnolliset vaikutukset ovat sekä myönteisiä että kielteisiä erityisesti asiakkaiden näkökulmasta.
Päivystysten ja leikkaustoiminnan keskittämisellä voidaan osaltaan turvata hoitopalvelujen saatavuutta, laatua, vaikuttavuutta ja potilasturvallisuutta. Keskittämisen tavoitteena on myös varmistaa henkilöstön ja monipuolisen osaaminen riittävyyttä ja samalla turvata hoitoon pääsyn yhdenvertaisia edellytyksiä. Esityksen tarkoituksena on reagoida väestöllisiin muutoksiin ja henkilöstön saatavuuteen pidemmälläkin aikavälillä.
Toisaalta hyvinvointialueiden järjestämien palvelujen saavutettavuuden arvioidaan heikkenevän. Esityksen perusteluissa esitetään melko täsmällisiä arvioita siitä, miten hoitoon pääsyn etäisyydet pidentyvät osalle väestöä. Tämä voi vaikuttaa heikentävästi myös palvelujen yhdenvertaiseen kohdentumiseen. Pääosalle väestöstä muutokset olisivat suhteellisen maltillisia, mutta esimerkiksi haja-asutusalueilla eri väestöryhmien osalta voi saavutettavuus aiheuttaa haasteita. Valiokunta toteaa, että saavutettavuuden tasapuolinen turvaaminen edellyttää muun muassa kuljetusjärjestelyjä, mikä aiheuttaa osaltaan kustannuksia. Se voi lisäksi vaikuttaa välillisesti muita palveluja, esimerkiksi ensihoitoa, koskevaan hyvinvointialueen päätöksentekoon. Myös digitaalisten palvelujen saavutettavuuteen (esim. tietoliikenneyhteydet, digiosaaminen) on syytä kiinnittää erityistä huomiota. Samalla valiokunta toteaa, että ehdotukseen sisältyvät joustot voivat toisaalta parantaa palvelujen saatavuutta ja lyhentää hoitojonoja.
Muita näkökohtia
Hallintovaliokunnan mielestä sosiaali- ja terveysvaliokunnan on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että uudistuksen taloudellisen vaikutusten arviointi on tehty tarkasti ja monipuolisesti.
Hallintovaliokunta toteaa, että lääketieteellisen ja hoidollisen näkökulman, laadun ja osaamisen sekä henkilöstön riittävyyden varmistamisen lisäksi sairaalaverkko on taloudellinen, investoinnillinen, aluepoliittinen ja elinvoimakysymys. Mahdollisimman laajan palvelun sairaala on alueelle ja kunnille sekä asukkaille ja yrityksille veto- ja pitovoimatekijä. Lisäksi sairaala on merkittävä työnantaja, ja se mahdollistaa ja edellyttää koulutuspaikkoja. Näistä syistä on olennaista, että vaikutusarviointi on tehty riittävän monipuolisesti ja kattavasti. Valiokunta pitää myös tärkeänä, että kielellisten oikeuksien toteutumisesta huolehditaan kummankin kansalliskielen osalta.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä, että kokonaisuudessa kiinnitetään huomiota moniviranomaisyhteistyön tarpeisiin ja mahdollisuuksiin ja että lainsäädännön toimeenpanovaiheessa toiminnan suunnittelua tehdään tiiviissä yhteistyössä hyvinvointialueiden ja muiden viranomaisten (esim. kunnat, hätäkeskuslaitos, poliisi) välillä.
Nykyisessä turvallisuusympäristössä on syytä korostaa varautumisen ja valmiussuunnittelun merkitystä. Uudistuksessa tulee huomioida varautuminen erilaisiin onnettomuuksiin, häiriötiloihin, kriiseihin sekä poikkeusoloihin. Valiokunta korostaa viranomaisten ja eri hallinnon tasojen yhteisen tilannekuvan tärkeyttä ja sitä, että vastuiden tulee olla selvät. Esityksen perustelujen (s. 141) mukaan esityksessä tehdyt ehdotukset ovat yhteensopivat voimassa olevien poikkeusolojen valmiussuunnitelmien kanssa eivätkä tuo riskiä niiden mahdolliselle toimeenpanolle.