Lakivaliokunta käsittelee hallituksen esitystä valtion talousarvioksi vuodelle 2025 oikeusministeriön hallinnonalan kannalta. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota seuraaviin seikkoihin.
Oikeudenhoidon toimintaedellytysten turvaaminen
Talousarvioesityksessä oikeusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan vuodelle 2025 määrärahoja noin 1,2 miljardia euroa. Määrärahataso on noin 26 miljoonaa euroa kuluvan vuoden varsinaista talousarviota enemmän, kun vuosittain vaihtelevia vaalimenoja ei oteta huomioon.
Hallinnonalan määrärahatason vahvistumisen taustalla on viime vaalikauden lopulla laadittu oikeudenhoidon selonteko (VNS 13/2022 vp — LaVM 31/2022 vp), jossa on laaja-alaisesti selvitetty oikeusministeriön hallinnonalan toimintaedellytyksiä ja todettu hallinnonalan rahoitusvaje nykyisten tehtävien hoitamiseen. Vuoden 2025 talousarvioesitykseen oikeudenhoidon turvaamisen lisämäärärahoja sisältyy 65 milj. euroa, mikä on 35 milj. euroa enemmän kuluvaan vuoteen verrattuna. Kyseisiä lisämäärärahoja on osoitettu erityisesti tuomioistuimille, syyttäjille, rangaistusten täytäntöönpanoon, ulosottotoimeen ja oikeuspalveluihin.
Oikeusministeriön hallinnonalan määrärahat siten vahvistuvat. Lakivaliokunta pitää tätä erittäin myönteisenä ja tärkeänä, sillä hallinnonalan rahoitusvajeen korjaaminen on välttämätöntä oikeudenhoidon toimintaedellytysten turvaamiseksi, käsittelyaikojen lyhentämiseksi sekä henkilöstön työkuorman vähentämiseksi (ks. LaVL 11/2024 vp, s. 2, LaVL 14/2023 vp, s. 3, sekä LaVM 31/2022 vp, s. 12). Valiokunta kantaa kuitenkin huolta hallinnonalalle kohdistettujen leikkausten (17,9 milj. euroa tuottavuusohjelman mukaisia säästöjä ja noin 1,9 milj. euroa avustussäästöjä) sekä inflaation ja kustannusten nousun vaikutuksista, vaikkakin leikkaukset ovat muita hallinnonaloja maltillisempia ja niitä on budjettiriihessä kevään kehyspäätöksestä myös pienennetty. Hallinnonalan määrärahatilannetta ja määrärahojen riittävyyttä on aiheellista seurata tarkoin. Valiokunta myös painottaa, että oikeudenhoidon selonteon tavoitteista tulee pitää jatkossakin kiinni eikä säästövelvoitteita tule kohdistaa niiden toteuttamiseen. On siten tärkeää, ettei säästötoimia kohdisteta henkilöstöön, ja henkilöstön työhyvinvointiin panostetaan henkilöstön jaksamisen sekä oikeudenhoidon pito- ja vetovoiman tukemiseksi (ks. LaVL 11/2024 vp, LaVL 14/2023 vp ja LaVM 31/2022 vp, s. 13 ja 14).
Rikosseuraamuslaitos
Talousarvioesityksessä Rikosseuraamuslaitokselle osoitetaan lisämäärärahoja oikeudenhoidon toimintaedellytysten varmistamiseen ja vankiloiden turvatekniikan parantamiseen. Lisämäärärahat ovat tarpeellisia, sillä riittämättömät resurssit ovat merkittävä riski Rikosseuraamuslaitoksen toiminnalle, täytäntöönpanon turvallisuudelle ja työturvallisuudelle. On myös otettava huomioon, että inflaation ja kustannusten nousun vaikutukset kohdistuvat erityisesti Rikosseuraamuslaitoksen toimintaan. Lakivaliokunta on jo pitkään kiinnittänyt vakavaa huomiota Rikosseuraamuslaitoksen määrärahojen riittämättömyyteen laitoksen lakisääteisiin tehtäviin ja toiminnan laajuuteen nähden (ks. LaVL 11/2024 vp, LaVL 14/2023 vp sekä LaVM 31/2022 vp, s. 3 ja siinä viitatut aiemmat kannanotot). Valiokunta on saanut Rikosseuraamuslaitoksen toimintaedellytyksistä myös erillisen selvityksen, jota valiokunta käsittelee erikseen (O 21/2023 vp).
Vankiloiden turvatekniikan parantamiseen osoitetut lisämäärärahat ovat aiheellisia henkilöstön ja vankien turvallisuuden varmistamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että niitä kohdennetaan vankiloiden kesken tasapuolisesti vankiloiden tilanne ja tarpeet huomioiden.
Vankien ja yhdyskuntaseuraamusta suorittavien määrä on kasvanut nopeasti ja kasvun ennakoidaan jatkuvan lähivuosina. Tällä hetkellä suljettujen vankiloiden käyttöaste on noin 108 prosenttia ja avolaitosten käyttöaste noin 97 prosenttia, kun vankila- ja työturvallisuuden varmistamiseksi käyttöasteen ei Rikosseuraamuslaitoksen mukaan tulisi ylittää 90 prosenttia. Valiokunnan mukaan olennaista on huolehtia siitä, että Rikosseuraamuslaitoksella on riittävästi sekä vankilakapasiteettia että henkilöstöä. Myös rikosseuraamusalan koulutukseen tulee panostaa.
Lisäksi valiokunta korostaa vankien kuntoutuksesta huolehtimisen tärkeyttä. Jotta vankilassa tapahtuva kuntoutustyö ei mene hukkaan, on tärkeää huolehtia myös palvelujen jatkumisesta rangaistuksen täytäntöönpanon jälkeen (ks. LaVL 11/2024 vp ja LaVL 14/2023 vp).
Ulosottolaitos
Talousarvioesityksessä oikeudenhoidon selonteon mukaista lisämäärärahaa kohdennetaan myös Ulosottolaitokselle. Aiempiin kannanottoihinsa viitaten valiokunta pitää lisämäärärahoja tärkeinä (ks. LaVL 11/2024 vp ja LaVL 14/2023 vp sekä siinä viitatut VNS 13/2022 vp, s. 52, ja LaVM 31/2022 vp, s. 10). Määrärahojen riittävyyttä ja vaikutuksia palveluverkkoon on jatkossa aiheellista seurata.
Valiokunta pitää valitettavana, ettei talousarvioesityksessä Ulosottolaitokselle osoiteta ensi vuodellekaan lisämäärärahaa Venäjän vastaisten pakotteiden täytäntöönpanoon, sillä pakotetoiminta työllistää Ulosottolaitoksen erityistäytäntöönpanon yksikköä huomattavasti ja vaikuttaa laskevasti harmaan talouden torjunnan ja rikosvastuun toteuttamisen tuloksellisuuteen.
Rikosten uhrien tukipalvelut
Rikosuhripäivystys vastaa rikosten uhrien yleisten tukipalveluiden toteuttamisesta. Rikosuhripäivystyksen peruspalveluiden rahoitukseen on talousarvioesityksessä osoitettu 4 735 000 euroa valtionavustusta, mikä tarkoittaa 65 000 euron leikkausta kuluvan vuoden avustuksen perustasoon nähden. Rikosuhripäivystykseltä saadun selvityksen mukaan Rikosuhripäivystyksen toiminnan säilyttäminen nykyisellä tasollaan edellyttäisi kokonaisrahoituksen nostamista vähintään noin 5 miljoonan euron tasolle. Lakivaliokunta kantaa huolta siitä, että leikkaukset heikentävät rikosten uhrien lakisääteisiä palveluja, vaikka pitkäkestoisten rikosprosessien sekä asiakasmäärien ja kustannusten kasvun vuoksi niitä olisi tarpeen vahvistaa. Saamansa selvityksen valossa valiokunta pitää tärkeänä, että Rikosuhripäivitykselle turvataan riittävä perusrahoitus paitsi ensi vuodelle myös myöhemmille kehyskauden vuosille.
Lakivaliokunta kiinnittää huomiota myös Rikosuhripäivystyksen ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelun rahoituksen turvaamiseen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kyseisen palvelun rahoitusnäkymät ovat hyvin epävarmalla pohjalla.