Kuten hallituksen esityksessä alkoholilaiksi (HE 100/2017 vp) todetaan: "Sosiaali- ja terveyspolitiikkaan kuuluvan alkoholipolitiikan varsinainen tarkoitus on vähentää alkoholin käyttäjilleen, heidän läheisilleen, muille ihmisille ja yhteiskunnalle aiheuttamia ongelmia ja haittoja."
Tästä lähtökohdasta seuraa: "Alkoholilain kokonaisuudistuksen tavoitteena on sovittaa yh-teen alkoholin valmistukseen, myyntiin ja käyttöön liittyviä erilaisia intressejä. Lain tarkoitus olisi edelleen ehkäistä alkoholin aiheuttamia haittoja ja ongelmia."
Tämä tasapaino elinkeinotoiminnan edistämisen ja haittojen ja ongelmien vähentämisen välillä on pyrittävä löytämään myös maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa. On toki ymmärrettävää, että valiokunta haluaa edistää maatalouden elinkeinoja, mutta tämä pyrkimys on tasapainotettava sen kanssa, että alkoholin aiheuttamia haittoja ja ongelmia ehkäistään. Sillä on vaikutusta myös maaseudulla, jossa alkoholi aiheuttaa haittoja ja ongelmia siinä kuin kaupungeissakin.
Edelleen alkoholilakiesityksessä todetaan: "Jos uudistuksen päätavoite olisi vähentää alkoho-lin aiheuttamia haittoja, kustannushyötysuhteeltaan tehokkaimmat keinot ovat WHO:n ja OECD:n sekä lääketieteellisten ja yhteiskuntatieteellisten tiedeyhteisöjen mukaan koko väestöön kohdistuvat keinot: saatavuuden rajoittaminen, verotus ja mainonnan rajoitukset."
Saatavuuden rajoittamista löysennetään hallituksen esityksessä. Erittäin ongelmallista haittojen lisääntymisen kannalta on esitetty eri valmistustavoilla tehtyjen alkoholijuomien sallitun alkoholipitoisuuden nosto vähittäiskaupoissa 4,7 prosentista 5,5 prosenttiin ja sen myötä vahvojen alkoholijuomien jälleenmyyntipisteiden määrän yli kymmenkertaistuminen. Tällainen lainmuutos lisäisi haittoja erityisesti maaseudun väestölle.
Haitallisten seurausten toteutumisen todennäköisyys on suuri, sitä vastoin myönteiset vaikutukset alkoholialan työllisyyteen tai kotimaiseen tuotantoon ovat epävarmoja. On otettava huomioon, että myös alkoholittomien juomatuotteiden valmistuksen ja saatavuuden lisääminen tuo lisää kulutusta ja kysyntää näissä tuotteissaja tuloja valmistajille ja lisäksi tarjoaa kuluttajille alkoholipitoisia juomia terveellisempiä vaihtoehtoja.
On hämmentävää, että alkoholipolitiikan vaikutuksia koskevalle tutkimustiedolle ei ole annettu painoarvoa maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnossa. Valviran, aluehallintovirastojen, Ahve-nanmaan valtionviraston, Tukesin, lapsiasiainvaltuutetun ja tasa-arvovaltuutetun kannat uudis-tusesitykseen ovat kielteisiä. Tukes totesi, että jos tavoitteena on minimoida alkoholin haittoja, ei vähittäismyynnin yksinoikeuden muuttaminen esitetyllä tavalla ole perusteltua. Muutoksella ei saavuteta fiskaalisia tai elinkeinopoliittisia hyötyjä. Työllisyysvaikutukset näkyvät vain sosiaali- ja terveydenhuollon ja poliisin lisääntyvänä työtaakkana. Turvallisuusviranomaisten työ tapaturmien ja kuolemien vähentämiseksi vaikeutuu, kun lisääntynyt alkoholijuomien saatavuus luo olosuhteita, joissa riskit kasvavat.
Sekä alkoholin valmistuksen ja kaupan että alkoholipolitiikan kansainvälinen luonne heijastuu siinä, että lakiesitysluonnoksesta saatiin kolme lausuntoa kansainvälisiltä toimijoilta.
Kuuden maan suurlähettiläät ilmaisivat yhteisessä kirjeessä tyytyväisyytensä ehdotettuun liberalisointiin. He näkivät lakiuudistuksen edistävän Euroopan yhteismarkkinan avoimuutta ja toimi- vuutta. Kyseisistä maista kahdesta tuodaan Suomeen lähinnä olutta, neljästä muusta lähinnä viiniä.
Sen sijaan kansainvälistä sininauhaliikettä edustava International Blue Cross ja päihdehaittojen ehkäisemiseksi toimivien järjestöjen pohjoismainen yhteistyöverkosto NordAN yhdessä eurooppalaisen Eurocaren kanssa ilmaisivat huolensa muutosehdotuksista, jotka lisäisivät alkoholin saatavuutta ja heikentäisivät Alkon asemaa. Ne huomauttivat, että Suomi, jota on aiemmin pidetty yhtenä alkoholipolitiikan mallimaana, on nyt valitsemassa alkoholipoliittisen linjan, joka haittoja lisätessään on päinvastainen kuin useimmissa EU-maissa ja globaalillakin tasolla.
Maaseudun elinkeinojen kannalta pienille alkoholijuomien tuottajille annetaan alkoholilakiesityksessä merkittäviä uusia mahdollisuuksia:
"Kun nykyisin tilaviinin ja sahdin valmistajilla on erityinen oikeus myydä valmistamiansa tuotteita valmistuspaikalta, tämä vähittäismyyntioikeus koskisi uudistuksessa myös pienpanimoiden käsityöläisoluita. Tilaviinin, sahdin ja käsityöläisoluen vähittäismyyntioikeus olisi rajattu pienille alkoholijuomien tuottajille ja se koskisi vain perinteisiä ja käsityövaltaisia tuotteita."
Tässä asiassa on todella syytä edetä varovaisesti hallituksen esityksen tavoin eri tavoitteita yhteen sovittaen. Vähittäistä etenemistä kuvaa se, että pienten alkoholituottajien uusien mahdollisuuksien toteutumista seurattaisiin 3—4 vuoden kuluttua tehtävällä tutkimuksella, jolloin selviäisi uudistuksen kokonaisvaikutus ja lakia voitaisiin soveltuvilta osin korjata: "Esimerkiksi neljän vuoden kuluttua lain voimaantulosta voitaisiin selvittää lakimuutosten vaikutukset alkoholisidonnaiseen työllisyyteen, luvanvaraisen alkoholijuomien myynnin vaikutukset erityisesti pienten päivittäistavarakauppojen lisääntymiseen, päivittäistavarakaupan palveluverkoston kehitys sekä tilaviini- ja käsityöläispanimoiden rooli maaseudun ja maaseutumatkailun kehittämisessä."
"Alkoholilakiuudistuksen tavoitteiden ja ennakoitujen vaikutusten moninaisuuden vuoksi muutosten toteutumisen jälkiarviointi olisi perusteltua. Yhteenveto alkoholinkulutuksen, alkoholihaittojen, alkoholielinkeinojen elinvoimaisuuden ja alkoholisidonnaisen työllisyyden kehityksestä voitaisiin tehdä esimerkiksi kolmen vuoden kuluttua lain voimaantulosta. Poliittisen arvioinnin pohjalta olisi tällöin mahdollista korjata uudistuksen mahdollisesti aiheuttamia negatiivisia seurauksia."
Edellä olevan perusteella esitämme eriävän mielipiteen maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnon kohtiin (7), (8), (10) ja (12).
Kohdassa (7) lausunnon mukaan olisi perusteltua korottaa alkoholilain 3 §:n 1 momentin kohdassa 14 määriteltyä tilaviinin valmistusmäärän 100 000 litran rajaa ja kohdassa 15 käsityöläisoluen 500 000 litran rajaa.
Kohdassa (8) lausunto haluaisi purkaa rajoituksen valmistustilojen yhteydessä olevasta yhdestä vähittäismyyntipaikasta ja myynti mahdollistettaisiin perustellusta syystä useammasta vähittäis-myyntipaikasta. Lisäksi kohdassa (10) sallittaisiin 22 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien marja- ja hedelmäliköörien vähittäismyynti noista vähittäismyyntipaikoista.
Nämä kannat eivät ota huomioon tavoitetta vähentää alkoholin kulutusta. On paljon perustellum-paa edetä alkoholin saatavuuden lisäämisessä varovasti. Siksi tilaviinin ja käsityöläisoluen valmistusmäärien rajat tulee säilyttää hallituksen esityksen mukaisina, tilaviinin myynti tulee rajoittaa yhteen tilan yhteydessä olevaan vähittäismyyntipaikkaan, eikä korkean alkoholipitoisuuden omaavien liköörien myyntiä tällöin pidä sallia.
Kohdassa (12) maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnon mukaan olisi sallittava nettimarkkinointi ja verkkokauppa ulkomaisille asiakkaille. Kotimaan markkinoinnin rajoitteet rajaavat näitä mahdollisuuksia EU:n sisämarkkinoilla. Ei nettimarkkinoinnissa ja verkkokaupassa voi tehdä eroa kotimaan ja muiden jäsenmaiden välillä. Kaikkia on EU:n sisämarkkinoiden periaatteiden mukaan kohdeltava samalla tavalla. Mikäli saatavuutta ei haluta kasvattaa kotimaassa, ei pidä purkaa nettimarkkinoinnin ja verkkokaupan rajoitteita.