Tulevaisuudesta innostuneet, tulevaisuuteen uskovat ja luottavat nuoret ovat vahva voima Suomen hyvinvoinnin, vaurauden ja menestyksen rakentamisessa.
Kuitenkin tulevaisuusbarometrin mukaan vain 34 prosenttia nuorista odottaa innolla tulevaisuuttaan ja näkee siellä paljon mahdollisuuksia. Nuorisobarometrin mukaan eniten epävarmuutta ja turvattomuutta nuorten keskuudessa aiheuttavat oma tulevaisuus, työelämä ja toimeentulo.
Tässä tilanteessa, jos hallitus olisi viisas, käyttäisi se kaiken tarmonsa ja taitonsa nuorten luottamuksen vahvistamiseen tukemalla haasteellisissa elämäntilanteissa olevia nuoria ja luomalla tuleville sukupolville näköaloja turvalliseen, hyvään tulevaisuuteen.
Orpon ja Purran hallitus on kuitenkin valinnut toisin. Tilanteessa, jossa nuoriin olisi panostettava, kokoomuksen, perussuomalaisten, rkp:n ja kristillisdemokraattien hallitus keskittyy leikkaamaan nuorten arjesta ja tulevaisuudesta.
Kyse ei ole yksittäisistä toimista, vaan koko hallituksen leikkauspolitiikan kova ydin kohdistuu nuoriin, nuorten tulevaisuuteen. Järkyttävintä on se, että iso osa heikennyksistä kasautuu samoille nuorille, jolloin leikkausten yhteisvaikutus muodostuu kestämättömäksi.
Vaikka hallituksen kaavailemat leikkaukset OKM:n ensi vuoden budjettiin eivät ole yhtä suuria kuin esim. sote-alalle, niin koko vaalikautta ajatellen kyseessä ovat kuitenkin mittavat leikkaustoimet. Oppimisvajeet ja parlamentaarisesti tavoitteena oleva koulutustason nosto tarvitsisivat pikemminkin lisäpanostuksia. Nyt hallitus panostaa perusopetukseen, mutta toisella kädellä vähennetään OKM:n valtioavustusten tasoa 10 miljoonaa euroa sekä kuntien VOS:n indeksijarrun kautta leikataan myös sivistyssektorin rahoitusta. Valtionavustusten vähentäminen leikkaa laajalla skaalalla tieteestä, kulttuurista, nuorisotyöstä ja liikunnasta.
Koulutuksen laadun ylläpidon näkökulmasta kuntatalouteen tehtävät ratkaisut ovat merkittäviä. Kunnat vastaavat perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen rahoituksesta laskennallisesti 80 % ja lukioissa 75 %. Hallitus hillitsee kustannuskehitystä leikkaamalla kuntien indeksistä 1 prosenttiyksikön. Tällä saavutetaan ensi vuodelle 24 miljoonan euron säästö valtion taloudessa.
Opiskelijahuolto
Opiskeluhuolto on tärkeä osa oppilaitoksen muodostamaa tukiverkkoa nuorille. Kouluterveyskyselyn (2023) mukaan opiskelijahuoltopalveluilla on kuitenkin vaikeuksia kyetä vastaamaan nuorten hyvinvoinnin kasvaneisiin haasteisiin. Opiskeluhuolto ei kykene tarjoamaan lain edellyttämiä palveluita kaikkialla Suomessa.
Opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelujen henkilöstömitoitusten tultua voimaan on keskeistä seurata mitoituksen riittävyyttä ja palveluiden oikea-aikaisen saamisen kehittymistä varsinkin niillä alueilla, joilla henkilöstövajausta on eniten. Resursseja tulee kohdentaa myös yhteistyöhön ja riittävän tiedonkulun varmistamiseen koulutuksen järjestäjien ja hyvinvointialueiden välille.
Oppimisen tuki
Oppimisen tuen tulee olla yhtenevä varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Tämä tarkoittaa, että oppilaan oikeudesta hänen tarvitsemiinsa tukimuotoihin on säädettävä täsmällisesti varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ottaen kuitenkin huomioon koulutusasteiden ominaispiirteet. Perusopetuksessa toimivat ja yleisimmät matalan kynnyksen tukimuodot kaikille oppilaille ovat tukiopetus sekä osa-aikainen erityisopetus. Näihin on säädettävä oikeus myös lukion sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijoille.
Vuonna 2024 sekä ammatilliseen koulutukseen että lukiokoulutukseen ohjataan molempiin 5 miljoonan euron rahoitus oppimisen tuen kehittämiseen. Hallitusohjelman mukaan rahoituksella tulee kehittää tukiopetusta sekä erityisopetusta ja ammatillisessa koulutuksessa varmistaa riittävä lähiopetus
Erityisen tuen toteutukseen tarvitaan uusien toimintatapojen lisäksi myös riittävät henkilöstöresurssit. On myös tärkeää, että oppimisen tuen järjestelmän kehittämisessä huomioidaan oppivelvollisten rinnalla yhdenvertaisesti aikuiset opiskelijat. Oppimisen haasteet eivät rajoitu ikään.
Ammatillinen koulutus
Väylä korkeakoulutukseen
Vuonna 2022 ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen hakeneista yli puolella (52 %) oli ammatillisen koulutuksen tausta. Paikan vastaanottaneista 48 prosenttia oli suorittanut ammatillisen tutkinnon. Ammatillisen tutkinnon suorittaneilla tie ammattikorkeakouluun kulkee usein työelämän kautta. Valmistuttuaan he ovat haluttuja osaajia työmarkkinoilla.
Tällä hetkellä toimivaa väylää ammatillisesta koulutuksesta yliopistoon ei käytännössä ole. Alle viidellä prosentilla yliopistosta opiskelupaikan vastaanottaneista on ammatillisen koulutuksen tausta. Mikäli halutaan, että puolet nuorista suorittaa korkeakoulututkinnon, tulee korkeakoulujen tiivistää yhteistyötä väylien kehittämisessä ammatillisen koulutuksen järjestäjien kanssa.
On keskeistä, että opiskelijavalinnoissa tunnistetaan ja tunnustetaan ammattiosaajien ja ylioppilaiden eri tavoin hankittua ja painottuvaa osaamista. Tulee myös varmistaa, että ammatillisen koulutuksen järjestäjien opintotarjonta ja koulutuksen toteutus mahdollistavat opiskelijan jatko-opintosuunnitelmia tukevat yksilölliset valinnat esimerkiksi perustaitojen vahvistamiseksi.
Korkeakoulutus
Aloituspaikat
Budjettiriihessä korkeakoulujen aloituspaikkoihin lisättiin 11,7 miljoonaa euroa. Tällä summalla olisi mahdollista toteuttaa hallitusohjelmaan kirjattu tavoite nostaa varhaiskasvatuksen opettajien koulutusmäärä 1 400 aloituspaikan tasolle. Jotta tavoite aloituspaikkojen lisäämisestä täyttyy, vuodelle 2024 tarvitaan yliopistoihin 250—300 uutta lisäaloituspaikkaa.
Nyt talousarvioesityksessä linjattu jako korkeakoulujen välillä tarkoittaisi vain 1,7 miljoonaa euroa yliopistoille, mikä ei riitä koulutuspaikkojen lisäämiseen riittävästi. OAJ:n laskelman mukaan aloituspaikkoja olisi pitänyt rahoittaa ensi vuonna varhaiskasvatuksessa 2—3 miljoonalla eurolla tavoitetason saavuttamiseksi.
AMK:n perusrahoitus
Hallituksen esityksessä valtion talousarvioksi vuodelle 2024 ammattikorkeakoulujen reaalista perusrahoitusta leikataan noin 16 miljoonalla eurolla. Vaikka korkeakouluindeksi ja vuoden 2022 indeksin korjaukset näyttävät nostavan ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen tasoa 50 miljoonaa euroa, eivät indeksikorotukset lisää korkeakoulujen käytössä olevia resursseja vaan ylläpitävät nykyisen ostovoiman palkkojen ja muiden kulujen noustessa rajusti.
Aloituspaikkojen lisäämiseen kohdennettu 10 miljoonan euron lisärahoitus ei helpota ammattikorkeakoulujen taloudellista asemaa. Aloituspaikkarahoituksella pakotetaan ammattikorkeakoulut pitämään aloituspaikkojen perustaso nykyisellään, vaikka leikkausten takia resurssit vähenevät ja aiemmat lisärahoituspaikat lakkautettiin. Lisäaloituspaikkojen määräaikaisuus aiheuttaa suuria ongelmia esimerkiksi opetushenkilöstön palkkauksen näkökulmasta. Rahoitus pitäisi kohdentaa suoraan ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen pysyvästi.
2010-luvulla tehtyjen leikkausten ja indeksijäädytysten myötä ammattikorkeakoulujen reaalinen rahoitus on noin 200 miljoonaa euroa nykyistä pienempi kuin 2010-luvun alussa. Ammattikorkeakoulujen tutkintokohtainen rahoitus on laskenut lähes puolella suoritettua tutkintoa kohden vuoden 2013 jälkeen. Leikkauksista huolimatta ammattikorkeakoulut ovat saavuttaneet niille asetetut kasvaneet tutkintotavoitteet ja moninkertaistaneet avoimissa ammattikorkeakouluissa suoritettujen opintopisteiden määrän. Samalla on kyetty tuplaamaan ulkoisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksen määrä viimeisen seitsemän vuoden aikana. Ammattikorkeakoulut ovat sopeuttaneet toimintaansa merkittävällä tavalla vastaamaan rahoitustason ja tutkintotavoitteiden muutoksiin, mutta toiminnan tehostamisen tie on nyt käyty loppuun. Ammattikorkeakoulut joutuvat kompensoimaan tutkintokoulutuksen rahoitusta TKI- ja jatkuvan oppimisen rahoituksella.
AMK:n SOTE-harjoittelukorvaus
Marinin hallitus paransi ammattikorkeakoulujen taloudellista asemaa siirtämällä ammattikorkeakoulujen sote-alan opiskelijoiden harjoitteluista maksettavien korvausten maksut sosiaali- ja terveysministeriön vastuulle vuonna 2022 tehdyllä lakimuutoksella. Muutos vapautti ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta 8 miljoonaa euroa koulutuksen lisäämiseen ja kehittämiseen. Ammattikorkeakoulut olivat muutokseen asti muihin koulutusmuotoihin (ammatillinen ja yliopistot) verrattuna eriarvoisessa asemassa harjoittelumaksujen osalta, kun niissä maksujen periminen on kiellettyä tai STM:n vastuulla. Ammattikorkeakouluille muutos oli siis tärkeä paitsi symbolisesti myös taloudellisesti.
Orpon hallitus sen sijaan päätti romuttaa uudistuksen ja leikkasi harjoittelukorvauksiin varatun 12 miljoonaa euroa ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta — siirtämättä sitä STM:n budjettiin. Taloudellisesti nyt tehty leikkaus vie ammattikorkeakoulut heikompaan asemaan muutosta edeltäneeseen tilanteeseen verrattuna, sillä leikkaus on suurempi kuin mitä ammattikorkeakoulujen aiemmin maksamat harjoittelukorvaukset. Nyt ammattikorkeakoulut tulevat laskemaan sote-alan aloituspaikkojen määrää vuodesta 2024 alkaen, 12 miljoonaa euroa vastaa noin 450 sote-alan tutkintoa vuodessa.
Avoimen korkeakoulun maksut/valtionrahoituksen väheneminen
Avoimen korkeakoulun koulutustarjonnan säädeltyjä enimmäismaksuja ollaan korottamassa ja vastaavasti korkeakoulujen valtionrahoitusta ollaan leikkaamassa viisi miljoonaa euroa. Avoin korkeakoulu on kuitenkin yksi keino koulutuksen tarjoamiseen eri kohderyhmille, ei ensisijaisesti korkeakoulujen tulojenhankintakeino.
Talousarviossa esitetyt leikkaukset avoimen korkeakoulujen maksujen korottamisen sekä lukuvuosimaksuvelvollisten opiskelijoiden lukukausimaksujen korottamisen perusteella eivät tule maksamaan itseään takaisin vuoden 2024 aikana. Lisäksi leikkaukset ovat todella huono viesti korkeakouluille, joiden on käsketty laventamaan rahoituspohjaa kompensoimaan heikkoa valtion rahoitusta. Mikäli koulutuksen volyymi ei pysy yllä, toteutuvat määrärahasäästöt puhtaina koulutusleikkauksina korkeakoulujen perusrahoituksesta.
EU/ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijamaksujen korotus/korkeakoulujen valtionrahoituksen väheneminen
Julkisen talouden suunnitelmassa EU/ETA-valtioiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukuvuosimaksujen täyskatteellistamisen (vähimmäismaksujen korotus) ennakoituja tuottoja vastaava summa 20 milj. euroa leikataan korkeakoulujen valtionrahoituksesta vuoteen 2028 mennessä. Vuonna 2024 leikkaus on viisi miljoonaa euroa. Tämä kasvattaa korkeakoulujen toiminnan markkinariskiä, ja leikattu summa on pois sekä koulutuksen että kansainvälisten opiskelijoiden opetuksen kehittämisestä, vaikka ennakoidut tuotot toteutuisivatkin, mitä voi pitää epävarmana.
Täyskatteellinen EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden lukuvuosimaksu tulee korkeakoulujen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön omien arvioiden mukaan vaikuttamaan negatiivisesti kv-opiskelijoiden määrään. Toivottua tulovirtaa tai riittävää osaajien määrän kasvua ei ole realistisesti odotettavissa. Maksuista ennakoidut tuotot ovat spekulatiivisia ja johtavat todennäköisesti rahoituksen ja siten myös toiminnan vähenemiseen.
TKI-rahoitus
Hallitusohjelman mukaan hallitus sitoutuu toimeenpanemaan parlamentaarisen TKI-työryhmän ehdotukset siitä, miten Suomen T&K-toiminnan rahoitus nostetaan neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä. Lisäksi todetaan, että: ”Tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että erityisesti alkuvaiheessa rahoituksella varmistetaan TKI-osaajien kouluttaminen ja huolehditaan korkeakoulujen perusrahoituksesta.” Talousarvioesityksestä unohdettiin kuitenkin kokonaan korkeakoulujen perusrahoituksen vahvistaminen. Laajeneva TKI-toiminta edellyttää osaajapulaan vastaamista ja erityisesti riittäviä panostuksia tohtoreiden kouluttamiseen. Suomessa on jo nyt OECD-maiden suurin pula korkeakoulutetuista työntekijöistä.
TKI-rahoitusta ei tule kohdentaa pelkästään haettaviin rahoitusinstrumentteihin. On kestämätöntä, että TKI-rahoituksella ei vahvisteta korkeakoulujen perusrahoitusta. Parlamentaarisen TKI-työn yhtenä merkittävänä kehittämisen lähtökohtana oli ennakoituvuus ja pitkäjänteisyys, joka ei toteudu pelkästään rahoituksen vivuttamisvaatimuksella. Tällä hetkellä tutkimusrahoitusta jaetaan ja haetaan monista eri rahoituslähteistä. Rahoituksen pirstaleisuus ja epävarmuus vaikuttavat osaltaan määräaikaisen henkilöstön osuuteen korkeakouluissa. Erityisesti yliopistoissa tilanne on kestämätön.
Tohtorikoulutuspilotit eivät yksistään riitä TKI-toiminnan vahvistamiseen, joihin suunnataan vuonna 2024 rahoitusta 40 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan kehyskaudella tohtorikoulutuspilotteihin suunnataan 262 miljoonaa euroa. Ammattikorkeakoulut tulisi ottaa mukaan tohtorikoulutuspilottien toteuttamiseen.
Erityisesti ammattikorkeakoulutuksen kannalta on huolena, miten varmistetaan, että rahoitusta kanavoituu ammattikorkeakoulujen yritysyhteistyössä tehtävään soveltavaan tutkimukseen. Tilastokeskuksen tietojen mukaan 40 % AMK:n TKI-työstä on soveltavaa tutkimusta, jonka osuus yrityksissä on paljon vaatimattomampi. Tämä osoittaa, että AMK:n TKI-työn profiililla on paras kohtaanto pk-yritysten tarpeiden kanssa. AMK:ssa tehdään runsaasti sellaista soveltavaa tutkimusta, joka pystyy nostamaan yritysten TKI-toiminnan tasoa.
Opintotuen indeksijäädytys
Hallituksen indeksitarkistusten jäädytyksen takia opintotuen määriin ei tehtäisi tarkistuksia vuosina 2024—2027. Jäädytys koskee myös opintotuen huoltajakorotusta.
Opiskelijoiden tulisi pystyä elämään pääsääntöisesti opintorahan turvin ja käyttää aikansa opintoihin. Opiskelijoiden toimeentulon leikkaaminen heikentää tosiasiassa mahdollisuutta keskittyä opintoihin ja valmistua tavoiteajassa.
Opintotuen indeksijäädytyksellä on iso vaikutus opiskelijoiden toimeentuloon ajassa, jossa elinkustannukset jatkavat nousuaan. Hallituskauden loppupuolelle se voi tarkoittaa vuositasolla jopa noin 300 euron leikkausta opiskelijan opintotukeen. Samalla yleistä asumistukea leikataan opiskelijaruokakunnilta keskimäärin 912 euroa vuodessa. Vuoden 2017 jälkeen opintolainakanta on kaksinkertaistunut ja opintotuen ostovoima heikentynyt noin 100 eurolla.
Toisen asteen opiskelijalle opintotuen lainapainotteisuuden lisääminen on erityisen hankala, sillä opintolainasta ei makseta korkeakouluopiskelijoiden tapaan mitään nopean valmistujan hyvitystä. Toimeentulotukea ei voi saada nostamatta opintolainaa, eli ilman velkaantumista.
Opiskelijat ovat keskimäärin hyvin pienituloisia ja kärsivät usein erilaisista mielenterveyden häiriöistä. Yleisesti korkeakouluopiskelijoiden sosiaalinen asema on heikko verrattuna muuhun väestöön. Opiskelijoiden tulisi pystyä elämään pääsääntöisesti opintorahan turvin, joten indeksijäädytyksen aiheuttama ostovoiman lasku on kohtuuton opiskelijoille
Vapaa sivistystyö
Hallitusohjelmassa kohdennetaan 19 miljoonan euron säästöt vapaan sivistystyön oppilaitoksiin (lisäksi liikunnan koulutuskeskuksilta leikataan 1,5 M€), jotka järjestävät koulutusta kaikille suomalaisille. Säästöt kohdennetaan niin, että kansalaisopistojen rahoituksesta leikataan 12,5 miljoonaa euroa, mikä vastaa noin 13 % kansalaisopistojen kokonaisrahoituksesta. Kansanopistoille kohdennetaan kolme miljoonaa euroa opistovuosikoulutuksen vahvistamiseen, jolla lisätään kansanopistojen opistovuosi-koulutuksen aloituspaikkoja. Samaan aikaan kokonaisrahoitusta leikataan kuitenkin 2 miljoonaa euroa. Kesäyliopistoilta tehtävä 1 miljoonan euron leikkaus vastaa noin 20 % niiden koko budjetista. Opintokeskusten 3,5 miljoonan euron leikkaus on niin ikään noin 20 % leikkaus niiden kokonaisbudjettiin.
Vapaan sivistystyön sektorilla toimii 291 oppilaitosta, jotka järjestivät 81 000 koulutusta 1,1 miljoonalle suomalaiselle esimerkiksi vuonna 2021.
Oppilaitosverkosto kaventuisi ja kattavat koulutuspalvelut häviäisivät varsinkin pienistä kunnista. Rahoitusleikkaukset vaarantaisivat suomalaisten yhdenvertaiset mahdollisuudet jatkuvaan oppimiseen. Työikäisten ja ikääntyneiden opiskelu vaikeutuisi monilla paikkakunnilla. Kuntien mahdollisuudet edistää kuntalaisten hyvinvointia ja osaamista vaikeutuisivat. Järjestötoimijoiden ja vapaaehtoisten koulutus vähenisi ja osaava kansalaisyhteiskunta rapautuisi.
Leikkaukset heikentäisivät myös opetushenkilökunnan sekä hallinto- ja tukipalveluhenkilöstön työllisyyttä koko Suomessa, sillä 19 miljoonan leikkaus on suunniteltu tulemaan voimaan täysimääräisesti heti 2024 vuodesta lähtien. Tämä ei mahdollista hallittua rakenteellista kehittämistä. Henkilöstön palkat ovat tilojen ja materiaalien ohella suurin menoerä.
Hallitusohjelmassa tunnistettuja Suomen keskeisiä haasteita ovat nuorten syrjäytyminen ja pahoinvointi, työttömyys ja toisaalta työvoimapula, koulutustason laskeminen, osaamisvaje, puutteelliset perustaidot, ikääntyminen ja sote-palvelujen kasvava tarve sekä demokratian vahvistaminen ja kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuuden varmistaminen.
Vapaan sivistystyön koulutuksissa näihin haasteisiin vastataan hyvin ja kustannustehokkaasti. Kaavaillut rahoitusleikkaukset vaarantaisivat hallituksen itse asettamien tavoitteiden saavuttamisen ja heikentävät sivistyksellisten oikeuksien toteutumista kaikille kansalaisille.
Leikkaukset ovat mittakaavaltaan merkittäviä ja ne vaikuttavat suoraan oppilaitosten mahdollisuuksiin järjestää koulutusta sekä saada osaavaa henkilöstöä toteuttamaan sitä. Tämä vaikuttaa erityisesti heikossa asemassa olevien tuntiopettajien asemaan. Leikkaukset esitetään katettavaksi korotetuilla kurssimaksuilla. Pidämme tätä erittäin haastavana tavoitteena ottaen huomioon, että esimerkiksi liikunnan koulutuskeskuksissa opiskelevista lähes 50 % on iältään alle 20-vuotiaita, kansanopistoissa opiskelevista noin 20 % on äidinkieleltään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia puhuvia ja kansalaisopistoissa opiskelevista 40 % on yli 60-vuotiaita.
Taide ja kulttuuri
Yhtenä hallituksen koulutusleikkausten kohteena on valtionavustusten tason leikkaaminen. Taiteen ja kulttuurin avustuksia ollaan leikkaamassa neljä miljoonaa euroa. Yhdessä kuntien valtionosuuksien indeksijäädytysten ja sosiaaliturvaan kohdistuvien leikkausten kanssa kerrannaisvaikutukset kulttuurin kenttään ovat merkittävät. SDP:llä ja myös usealla muulla puolueella on kuitenkin tavoitteena kasvattaa taiteen ja kulttuurin osuutta yhteen prosenttiin valtion budjetista.
Suomalaisen kulttuuripolitiikan pitkä linja on ollut pitää huolta kulttuurin saatavuudesta ja saavutettavuudesta. Kulttuuri kuuluu kaikille ja edistää yhteiskunnallista tasa-arvoa ja yhteenkuuluvuudentunnetta, jos kaikilla on tosiasiallinen mahdollisuus päästä osallistumaan yhteiseen kulttuurielämään, varallisuuden ja asuinpaikan estämättä.
Kulttuuri ja taide edistävät osallisuutta, jos ne aidosti pysyvät kaikkien yhteisinä kohtaamispaikkoina, joihin on varaa mennä ja joissa kokee olevansa tervetullut. OECD suosittelee jäsenmaitaan investoimaan kulttuuriin. Merkillepantavaa on OECD:n laaja näkökulma investointiin. Se ei tarkoita vain satsauksia kulttuuriin taloudellisesta näkökulmasta vaan muistuttaa myös nuorille tarjottavan matalan kynnyksen kulttuuritoiminnan arvosta yhteiskunnalle: jos nuorilla ei ole mielekästä tekemistä toistensa kanssa, yhteisöllisyyden puutteella on myös hintansa.
Taide- ja kulttuurikenttä on moninainen ekosysteemi, jossa tasapainoillaan jatkuvasti niukkuuden ja liian pienien resurssien kanssa. Järjestöt ovat välttämätön osa verkostoa, esim. taiteilijajärjestö on usein ainoa paikka, josta kyseisen alan taiteilija voi saada neuvoja ja johon kertyy tietoa alasta. Valtion budjetissa vuodelle 2024 esitetään leikkauksia opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustuksiin, jotka kohdistuisivat suoraan järjestöihin ja alan erilaisiin tukitoimiin. Niistä leikkaamalla heikennetään taiteen ja kulttuurin rakenteita ja turvaverkostoja, tietopohjaa ja samalla myös taiteen ja kulttuurin ääntä yhteiskunnassa.
Teatterialan freelancerit ansaitsevat elantonsa lyhyistä työsuhteista, itsensä työllistäjänä ja apurahoilla. Alalla ei ole kokoaikatyötä ja töiden välissä on välillä käytännössä pakko elää työttömyysturvan varassa.
Taiteen edistämiskeskuksen kautta jaettavat toiminta-avustukset esittävän taiteen kentälle ovat juuri tällaisia valtionavustuksia, joihin on kerrottu kohdistuvan 5 %:n leikkaus vuonna 2024. Avustuksilla tuetaan sellaisia teatterin, tanssin ja sirkuksen ammattiorganisaatioita, jotka eivät ole valtionosuusjärjestelmän piirissä. Taiteen edistämiskeskuksen kautta rahoitetut ns. vapaan kentän organisaatiot ja alustatoimijat (kuten Tanssin aluekeskukset tai Cirko Uuden Sirkuksen Keskus) ovat merkittävä osa suomalaista esittävän taiteen ekosysteemiä. Kuten valtionosuustoimijoiden ja kansallisten taidelaitosten, myös niiden rahoitus tulisi säilyttää vähintään nykyisellään tai mieluummin sitoa indeksiin.
Esittävän taiteen valtionosuusuudistus toi Taiteen edistämiskeskuksen kautta rahoitetuille organisaatioille kauan kaivattua lisärahoitusta vuosina 2019—2022. Nyt ehdotetut leikkaukset valtionavustuksiin uhkaavat viedä alaa kehityksessä jälleen taaksepäin. Valtionavustuksilla rahoitetut alustatoimijat ja vapaan kentän organisaatiot toimivat jo valmiiksi niukemmalla rahoituksella ja niiden rakenteet ovat kevyitä. Niillä ei ole taloudellisia puskureita, joten koronakriisi, kustannusten nousu ja palkankorotukset ovat vaikuttaneet toimintamahdollisuuksiin huomattavasti. Juuri nämä toimijat ovat tärkeitä freelancereiden työllistäjiä, joten leikkaukset vaikuttavat suoraan koronakriisistä eniten kärsineiden esittävän taiteen freelancereiden työllistymismahdollisuuksiin ja ansiotasoon.
OKM:n valtionavustuksiin on hallitusohjelmassa kaavailtu tuleville vuosille vieläkin suurempia leikkauksia: 25 miljoonaa euroa vuonna 2025, 50 miljoonaa euroa vuonna 2026, ja sen jälkeen taso päätetään puoliväliriihessä. Kulttuurialaan vaikuttavat myös kuntien valtionosuuksien indeksijäädytykset, mikä saattaa heikentää kuntien mahdollisuuksia tukea kulttuuria, sekä sosiaaliturvan ja asumistuen leikkaukset, jotka vaikuttavat monen kulttuurialan tekijän talouteen.
Liikunta
Pääministeri Orpon hallituksen tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Kuitenkin valtion liikuntatoimen perustoiminnan määrärahat laskevat vuonna 2024. Hallituskauden kuluessa määrärahat laskevat asteittain yhä enemmän.
Vuonna 2024 liikuntatoimen perustoiminnan määrärahat laskevat yhteensä vajaat 10 miljoonaa euroa (2023: 155,2 M€, 2024 TAE: 145,4 M€). Leikkaukset esitetään kohdennettavaksi pääsiassa liikunnan järjestötoiminnan (1,3 M€), liikuntapaikkarakentamisen (3 M€), seuratoiminnan (1,5 M€) sekä liikunnan koulutuskeskusten avustamiseen (1,5 M€).
Vapaan sivistystyön koulutuksessa liikunnan koulutuskeskukset järjestävät mm. urheilijoiden valmennukseen liittyvää koulutusta sekä urheiluseurojen ohjaajien, valmentajien ja seurahenkilöstön koulutusta yhteistyössä liikuntajärjestöjen kanssa. Lisäksi ne toimivat koko väestölle tarkoitettuina kunto- ja terveysliikunnan koulutuskeskuksina.
Liikunnan koulutuskeskukset (urheiluopistot) järjestävät liikunta-alan ammatillista perus- ja lisäkoulutusta sekä vapaatavoitteista koulutusta. Suomessa on 11 valtakunnallista ja kolme alueellista liikunnan koulutuskeskusta.
Liikuntapaikkarakentamisen valtionavustuksilla on tärkeä vipuvaikutus rakentamisen investoinneille, ja joissakin kunnissa on linjattu, että rakentamishanke käynnistyy vain, jos hankkeelle saadaan valtionavustus. Väestön liikkumisen ja liikunnan edistämisen kannalta olisi tärkeää, että liikuntapaikkarakentamisen määrärahojen leikkauksia ei kohdenneta aluehallintovirastojen myöntämiin lähiliikuntapaikkahankkeisiin. Lähiliikuntapaikat ovat tärkeitä erityisesti lasten ja nuorten sekä ikääntyneiden liikkumisen ja liikunnan harrastamisen paikkoja.
UKK-instituutin tutkimusten mukaan liikkumattomuus aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain yli kolmen miljardin euron kustannukset. Aivan erityisen huolissaan tulee olla lasten ja nuorten vähäisestä liikkumisesta. Hallitusohjelmassa liikunnallisen elämäntavan edistäminen on nostettu ensi kertaa mittavasti Suomen tulevaisuuden kannalta ratkaistavaksi teemaksi. Urheiluun ja liikuntaan esitetyt leikkaukset eivät tue millään tavalla tätä tavoitetta.
Nuorisotyö
Yhtenä hallituksen leikkausten kohteena on opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusten tason leikkaaminen. Nuorisotyön edistämisen valtionavustukseen esitetään miljoonan euron leikkausta. Nuorten syrjäytymisen ehkäisy on huomioitu hallitusohjelmassa, mutta määrärahojen tasolla tavoitteiden saavuttaminen yhdessä mm. sosiaaliturvaan aiheutuvien leikkausten kanssa vaarantavat tavoitteet. Avustusten pienentyessä rahoitusvastuu siirtyy mm. kunnille. Vaarana on, että toiminta lakkaa tai supistuu kunnassa.
Etsivä nuorisotyö ja työpajat täydentävät sosiaalisesti kestävällä tavalla kansallista pyrkimystä nostaa osaamis- ja koulutustasoa sekä lisätä jatkuvaa oppimista. Läheistä yhteistyötä oppilaitosten kanssa tekevä etsivä nuorisotyö tuo koulutuksen piiriin nuoria aikuisia, joiden opinnot ovat aiemmin keskeytyneet. Esimerkiksi vuonna 2022 etsivien nuorisotyöntekijöiden ohjaamista nuorista (n=20450) lähes 40 %:n kanssa oli tavoitteena koulutussiirtymän sujuvoittaminen, ja yli 95 % etsivän nuorisotyön organisaatioista (n=237) toimi yhteistyössä toisen asteen oppilaitosten kanssa (peruskoulun kanssa 92 %). Koulutuksensa keskeyttäneet opiskelijat nuoren kotikunnan etsivälle nuorisotyölle ilmoittavat ammatilliset oppilaitokset ovat merkittävin yksittäinen väylä, jonka kautta etsivä nuorisotyö tavoittaa tukea tarvitsevia nuoria (vuonna 2022 32 % kaikista ohjatuista nuorista, lähes 6500 nuorta).
Työpajat taas on todettu koulutusten järjestäjien kannalta merkittäväksi vaihtoehtoiseksi oppimisympäristöksi esimerkiksi oppivelvollisuusuudistuksen yhteydessä. Laajennetun oppivelvollisuuden myötä toisella asteella työskennellään yhä enemmän opiskelijoiden perustaitojen, opiskeluvalmiuksien ja motivaation kohentamiseksi. Monelle ammatillisessa tai tutkintokoulutukseen valmentavassa (TUVA-) koulutuksessa opiskelevalle oppimisen ja kasvun tueksi kaivatut ratkaisut voivat löytyä työpajalta, missä tarjolla on pienempiä ryhmäkokoja, henkilökohtaisia valmennussuunnitelmia, luottamuksellisia keskusteluja sekä elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti huomioivaa yksilöllistä ohjausta ja tekemällä oppimista ammatillisten tehtävien parissa, yhdessä vertaisten kanssa. Kouluttautumismahdollisuuksien alueellista saavutettavuutta tarkasteltaessa tulee huomioida, että työpajatoimintaa on Suomessa tarjolla huomattavasti kattavammin kuin oppilaitosten järjestämää koulutusta: työpaja löytyy lähes 90 %:ssa kunnista.
Panostukset pelkän perusasteen koulutuksen varassa olevien ja vaikeasti työllistyvien kohderyhmien oppimiseen ovat nyt avainasemassa, jotta yleistä osaamistasoa voidaan nostaa ja lähestyä kaikille kansalaisille yhdenvertaisesti tarjoutuvia koulutus- ja työmahdollisuuksia. On ensiarvoisen tärkeää tarjota oppilaitosten ja avoimien työmarkkinoiden ulkopuolella oleville mahdollisuuksia perustaitojen ja ammatillisten taitojen kehittämiseen yhteisöissä ja yhdessä tekemällä, jotta mahdollisuudet jatkuvaan ja elinikäiseen oppimiseen tulisivat aidosti kaikkien ulottuville.