Vaikutukset kuntatasolla
Perussuomalaiset yhtyy asiantuntijalausunnoista ilmeneviin näkemyksiin, joiden mukaan taloudelliset vaikutukset koko kuntasektorille tulevat olemaan valtiovarainministeriön arviota suuremmat. Lisäksi julkisen talouden suunnitelmassa kuvattu ennuste verotulojen kehityksestä vaikuttaa liian optimistiselta. Mikäli lomautusten ja irtisanomisten seurauksena veropohja kehittyy heikommin kuin julkisen talouden suunnitelmassa on arvioitu, vaikuttaa tämä heikentävästi myös kuntien rahoituspohjaan kunnallisverotuottojen laskiessa.
Samoin perussuomalaiset yhtyy näkemykseen siitä, että menot tulevat jaksottumaan pidemmälle aikajaksolle kuin vuosille 2020 ja 2021. Erityisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen menoissa koronan vaikutukset ovat pitkäkestoisempia ja mitä pidempään rajoitustoimet jatkuvat, sitä suuremmiksi kasvavat välilliset kustannukset, koska ennaltaehkäiseviä ja kiireettömiä palveluja on vähennetty ja toisaalta rajoitusten aikana ihmiset eivät hakeudu sosiaali- ja terveyspalveluihin koronatartunnan pelossa, vaikka terveydentila tai hyvinvointi sitä vaatisi. Kustannuksia syntyy sekä kunnan sosiaali- ja terveyspalveluissa että erikoissairaanhoidossa.
Lisäksi kuntien taloutta heikentää asiakasmaksutuottojen lasku, kun kiireettömät palvelut on siirretty myöhempään ajankohtaan. Vastaavaa säästöä muun muassa palkka- ja toimitilakuluissa ei kuitenkaan saavuteta, koska koronavirustilanne on lisännyt sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta "tyhjäkäyntiä", mutta vastaavat palvelut joudutaan tarjoamaan myöhemmin ja jonoja joudutaan mahdollisesti purkamaan ylitöinä tai ostopalveluina, mistä seuraa lisäkustannuksia. Kuntien työpaikka- ja asukasrakenteet tai taloudellinen lähtötilanne ennen koronakriisiä eivät myöskään ole yhtenäisiä, ja koronakriisin kustannukset kunnille vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon kunnissa on koronatapauksia, ja vastaavasti tulojen menetys vaihtelee sen mukaan, kuinka voimakkaasti lomautukset ja irtisanomiset kuhunkin kuntaan kohdistuvat. Moni kunta onkin kriisituen tarpeessa, ja kriisituen jakamisessa tulisi huomioida erityisesti koronakriisistä kullekin kunnalle aiheutuneet, työttömyydestä ja lomautuksista aiheutuneet verotulojen menetykset.
Vaikutukset Kelaan
Kela on tuonut lausunnossaan esille huolensa siitä, että perustoimeentulotuella voidaan myös joutua paikkaamaan muita etuuksia, joiden hakemuksia ei ehditä käsitellä hakemusmäärän aiheuttaman ruuhkan vuoksi, tai jos esimerkiksi terveysperusteisten etuuksien käsittelyssä tarvittavien lääkärinlausuntojen saamisessa syntyy pitkiä viiveitä. Perustoimeentulotukeen voi siis lyhyellä aikavälillä kohdistua ylimääräistä painetta.
Perussuomalaiset pitää todennäköisenä, että näin tulee tapahtumaan, ja katsoo, että tilanteeseen tulee varautua ennalta ja se tulee huomioida Kelan resursoinnissa. Kelan lausunnossaan esittämä näkemys siitä, että liikkumavaran tulisi olla noin 5 % toimintakulujen valtionosuudesta, on perusteltu erityisesti huomioiden julkisen talouden suunnitelman perusteena oleva, varsin optimistinen ennuste rajoitusten kestosta ja niiden vaikutuksista julkiselle taloudelle.
Perussuomalaiset yhtyy myös Kelan näkemykseen siitä, että etuuskäsittelyä tulee uudistaa sekä prosesseja että järjestelmiä kehittämällä, ja tähän on osoitettava riittävä rahoitus, kuten myös Kelalle osoitettavista uusista tehtävistä aiheutuviin toimintakuluihin. Palveluiden automatisointi ja järjestelmien uudistaminen vähentävät etuuskäsittelijöiden manuaalista työtä ja nopeuttavat siten hakemusten käsittelyaikoja.
Vanhuspalveluiden henkilöstömitoitus
Perussuomalaiset katsoo, että vanhuspalveluiden sitova henkilöstömitoitus tulee toteuttaa viipymättä eikä koronakriisistä aiheutuva säästöpaine saa näkyä ikäihmisten aseman heikentymisenä entisestään. Perussuomalaiset huomauttaa, ettei henkilöstömitoituksen toteuttamista voida sitoa tiettyihin yksittäisiin, korvamerkittyihin säästöihin, joiden toteutuminen on epävarmaa. Erityisesti lääkekorvausten osalta korvattavien lääkkeiden määrän supistaminen, korvausprosenttien lasku tai omavastuurajojen nosto eivät tule ratkaisuina kyseeseen, koska säästöt kohdistuisivat monissa tapauksissa vähävaraisiin, vanhoihin tai pitkäaikaissairaisiin henkilöihin, joiden toimeentulo on muutenkin tiukalla. Apteekkariliiton esittämä apteekkitalouden kokonaisuudistus sekä sen kautta mahdollisesti saavutettavat säästöt tulee tutkia huolellisesti.
Suunnitelma yksityisten lääkäripalveluiden kelakorvausten poistamisesta tai merkittävästä laskemisesta tulee perua, koska tällä muutoksella olisi merkittävää haittaa kyseisten palveluiden saatavuudelle ja se aiheuttaisi kuntatoimijoille merkittävän riskin kustannusten noususta, ja siten saavutettu säästö todennäköisesti nostaisi julkisen sektorin kustannuksia toisaalla.
Ympärivuorokautisen hoivan parannusta ei myöskään tule rahoittaa säästämällä saattohoidosta, palliatiivisesta hoidosta tai kotihoidosta, vaan ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnista ja oikeudesta hyvään hoitoon tulee huolehtia kokonaisuutena. Yhteiskunnan kokonaisedun mukaista on, että ikääntyneille varmistetaan riittävien ja räätälöityjen palveluiden avulla mahdollisuus asua kotona mahdollisimman pitkään. Perussuomalaisten mielestä laadukkaan saattohoidon ja palliatiivisen hoidon yhdenvertaisuus tulee toteuttaa erillisellä lainsäädännöllä, saattohoitolailla. Sen valmistelu on aloitettava välittömästi.
Koronakriisin kustannusten jakaantuessa hyvin eri tavalla eri kunnissa tulee valtion kiinnittää erityistä huomiota siihen, että kunnilla säilyy edellytykset selvitä peruspalveluistaan kriisin keskellä. Mikäli peruspalveluihin pääsy viivästyy, sillä on heikentävä vaikutus kansalaisten terveyteen ja paine erikoissairaanhoidossa lisääntyy. Tästä syystä oikea-aikaisen hoitoon pääsyn tulee toteutua myös koronakriisin aikana ja kiireettömän hoidon määräajoista tinkimistä poikkeusolojen aikana tulee tarkastella kriittisesti.
Perussuomalaiset jakaa mielenterveysalan toimijoiden huolen siitä, miten koronakriisi ja siitä seuranneet rajoitustoimet vaikuttavat kansalaistemme mielenterveyteen. Erityisesti ikääntyneiden kansalaisten sekä riskiryhmiin kuuluvien, joita on oman turvallisuutensa vuoksi kehotettu pysymään kotona, yksinäisyys on todellinen ongelma. Näihin ryhmiin kuuluvia ei saa jättää yksin kriisin keskellä. Perussuomalaiset huomauttaa, että mielenterveyspalveluiden saatavuudessa on ollut merkittäviä alueellisia eroja jo ennen koronakriisiä ja palvelujen kysynnän kasvaessa koronakriisin myötä erityisesti niissä kunnissa, joissa palveluiden tarjonta oli jo lähtötilanteessa heikompaa, palveluihin pääsy uhkaa vaarantua entisestään. Tilanne, jossa mielenterveyspalveluiden saatavuus riippuu voimakkaasti niitä tarvitsevan asuinpaikasta, ei ole hyväksyttävissä.
Omaishoidon asema
Perussuomalaisten mielestä omaishoitoon sekä ikääntyneiden toimintakyvyn ylläpitoon tulee panostaa erityisesti. Perussuomalaiset esitti aikaisemmin, että ansiotyöstään palkattomalle vapaalle jäävien omaishoitajien toimeentulo olisi tullut turvata maksamalla heille ansionmenetyskorvausta yhtäläisellä tavalla lastaan kotiin hoitamaan jäävien vanhempien kanssa. Hallitus ei kuitenkaan tarttunut tähän ehdotukseen. Omaishoitajat jäivät väliinputoajiksi myös koronakriisin keskellä. Perussuomalaiset katsoo, että tämä tilanne ei ole hyväksyttävä ja omaishoitajien, jotka tekevät tärkeää työtä varsin niukalla korvauksella, toimeentulo sekä mahdollisuus ansiotyöhön tulee varmistaa.
Perussuomalaiset pitää tärkeänä, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin tehdäkseen tarvittavat lainsäädäntömuutokset, joilla ansionmenetys omaishoitajalle voidaan korvata, kun hän koronatilanteen takia joutuu jäämään palkattomasti töistä pois hoidettavansa turvallisuuden varmistamiseksi. Perussuomalaiset katsoo, että omaishoidon ja työn yhteensovittamista tulee edistää työlainsäädäntöä uudistamalla sekä kiinnittää huomiota omaishoidon tuen yhdenvertaiseen saatavuuteen asuinpaikasta riippumatta. Omaishoidon ja ansiotyön yhteensovittamisella lisätään työssäkäyvien omaishoitajien jaksamista ja hyvinvointia.
Sairaanhoitopiirien ja maakuntien rahoitus ja sote-uudistus
Perussuomalaiset kiinnittää huomiota siihen, että koronatilanne on pakottanut sairaanhoitopiirit pitämään ylimääräistä valmiutta ja varautumista yllä, mistä seuraa sairaanhoitopiireille merkittäviä ylimääräisiä kustannuksia. HUS on arvioinut, että tämä tarkoittaa yhden sairaalakiinteistön (Helsingissä sijaitseva kirurginen sairaala) varustamista ja varaamista ainoastaan koronapotilaiden hoitoa varten. Tämän tyyppisen valmiuden ylläpito merkitsee huomattavaa kulurasitetta sairaanhoitopiirille, ja valtion tulisi huomioida tämä sairaanhoitopiirien rahoituksessa.
Perussuomalaiset katsovat aiheelliseksi HUS:n esittämän huolen maakuntien rahoitusmallista. Rahoitusmallin tulee turvata perus- ja erityistason palveluiden tarpeenmukainen tuotanto myös poikkeusoloissa. Rahoitusmekanismiin pitää sisältyä väline, jolla kohdennettua rahoitusta voidaan tarvittaessa osoittaa sekä perustason että myös erityistason palveluille esimerkiksi nyt käsillä olevaa koronapandemiaa vastaavissa tilanteissa, joissa palvelutuotannon rahoituspohja pettää. Rahoitusmallin tulee osaltaan huomioida myös Uudenmaan erityispiirteet, eikä se saa toteutuessaan heikentää Uudenmaan maakuntien rahoitusasemaa tai vaarantaa terveydenhuollon investointeja Uudenmaan maakuntien alueella. Rahoitusmallin tulee ehdottomasti huomioida Uudenmaan väestönkasvu siten, että Uudenmaan maakunnille vuosittain osoitetun rahoituksen määrä perustuu kulloinkin ajantasaiseen väestötietoon.
Sote-uudistus
Valiokunnan lausunnossa todetaan, että koronakriisi on nostanut entistä selkeämmin esiin sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen välttämättömyyden. Perussuomalaisten mielestä koronakriisillä voi olla suuria vaikutuksia sote-uudistuksen aikatauluun. Tämä tulee huomioida erilaisia uudistuksia eteenpäin vietäessä. Me emme vielä tarkalleen tiedä, millaisia lopullisia vaikutuksia koronakriisillä tulee olemaan meidän yhteiskuntaamme. Lainsäädäntötyöhön on annettava riittävästi aikaa, ja laajojen lakipakettien valmistelu ja käsittely vaativat huolellisen työn.
Perussuomalaiset jakavat muun muassa Lastensuojelun keskusliiton esiin nostaman näkemyksen siitä, että pandemia on mitä suurimmassa määrin paitsi terveyskriisi myös sosiaalinen kriisi. Sosiaalihuollon ja sosiaalipalvelujen merkitys on tunnistettu ihmisten selviytymisen kannalta oleelliseksi. Tämä tulee huomioida tulevassa sote-uudistuksessa ja tehdä aidosti sosiaali- ja terveyspalvelujen, eri tahojen osaamisen yhdistävä uudistus, ei vain terveyspalvelujen uudistus. Mielenterveyspalveluiden lisäksi tulee panostaa myös lastensuojeluun ja erityisesti ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin, jotta säästöjen kohteeksi eivät joudu sote-palveluiden laatu ja erityisesti suurimmassa palvelujen tarpeessa olevat tahot. Sote-uudistuksen ensisijainen tavoite ei saa olla säästöjen hakeminen palveluiden käyttäjien kustannuksella, ja palveluiden tarjonnassa tulee huomioida alueellinen yhdenvertaisuus. Erityisesti ikääntyneet ja pitkäaikaissairaat tarvitsevat kohtuullisen matkan päässä olevia palveluita, joiden siirtäminen kauemmas palveluiden käyttäjistä vaarantaa tosiasiallisen mahdollisuuden käyttää palveluita. Perussuomalaiset katsoo, että sote-uudistusta tulee epävarmat tulevaisuudennäkymät huomioiden kehittää pitkäjänteisesti siten, että tuloksena on toimiva ja kansalaisten pitkän aikavälin tarpeisiin vastaava malli, jota ei viedä hätiköiden maaliin yhden hallituskauden aikana laadusta välittämättä.
Tutkimus ja rokotevalmistus
Perussuomalaiset toteaa, että terveysalan tutkimuksen rahoituksen vähentäminen on osoittautunut virheeksi. Perussuomalaiset katsoo, että terveysalan tutkimusrahoitusta on nostettava pitkällä aikavälillä siten, että se mahdollistaa Suomen kansallisen kilpailukyvyn alalla ja panostaa muun muassa Tampereen yliopiston esittämällä tavalla tutkimuksen koordinointiin. Perussuomalaiset pitävät hyvänä, että valiokunnan lausunnossa nostetaan esiin kotimaisen rokotetuotannon uudelleen aloittamisen mahdollisuuden selvittäminen.