Yleistä
Luonnon ennallistamista koskevassa asetuksessa asetettaisiin yleinen tavoite edistää luonnon monimuotoisuuden ja häiriönsietokyvyn elpymistä EU:n maa- ja merialueilla ennallistamalla ekosysteemejä sekä edistää ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja ilmastonmuutokseen sopeutumista koskevien unionin tavoitteiden saavuttamista ja niitä koskevien kansainvälisten sitoumusten täyttämistä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi asetettaisiin sitovia luonnon tilan parantamistavoitteita ja velvoitteita monenlaisille ekosysteemeille. Luonnon tilan parantamistoimenpiteiden olisi katettava vähintään 20 prosenttia EU:n maa- ja merialueista vuoteen 2030 mennessä ja kaikki ennallistamisen tarpeessa olevat ekosysteemit vuoteen 2050 mennessä.
Suuri valiokunta korostaa, että Suomi on sitoutunut YK:n luonnon monimuotoisuutta koskevaan yleissopimukseen sekä EU:n biodiversiteettistrategiaan, jonka tavoitteena on kääntää luonnon monimuotoisuus elpymisuralle vuoteen 2030 mennessä. Yhtenä EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteena on johtaa kansainvälistä yhteisöä esimerkillä ja edesauttaa kansainvälisen yhteisön sitoutumista siihen, että vuoteen 2050 mennessä kaikki maailman ekosysteemit ovat ennallistettuja, kestävät häiriöitä ja ovat asianmukaisesti suojeltuja. EU:n biodiversiteettistrategian 30 prosentin suojelutavoite kattaa kaikki elinympäristöt.
Suuri valiokunta katsoo ympäristövaliokunnan tavoin, että luonnon monimuotoisuuden turvaaminen edellyttää selkeästi uusia toimia niin EU:ssa, Suomessa kuin globaalistikin (YmVL 41/ 2022 vp). IPCC:n vuoden 2022 raportissa arvioidaan, että tarvitaan kiireellisiä toimia heikentyneiden ekosysteemien ennallistamiseksi, jotta voidaan lieventää ilmastonmuutoksen vuoksi jo syntyneitä vaikutuksia.
EU:n biodiversiteettistrategian 2011 —2020 arviointi osoittaa, että EU ei ole onnistunut pysäyttämään luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä. Strategialla ei saavutettu vapaaehtoista tavoitetta ennallistaa vähintään 15 prosenttia rappeutuneista ekosysteemeistä vuoteen 2020 mennessä. Suomen luontotyyppien uhanalaisuutta koskevan selvityksen (2018) mukaan luontotyyppien tila heikentyy edelleen ja 48 % niistä on uhanalaisia. Uusimman uhanalaisuusarvioinnin (2019) mukaan enemmistö Suomen uhanalaisista lajeista elää metsissä (31 %) sekä perinneympäristöissä ja muissa ihmisen muuttamissa ympäristöissä (24 %).
Suuri valiokunta pitää siten luonnon monimuotoisuuden edistämistä tärkeänä, mutta ei tue sääntelyä komission esittämässä muodossa. Suuri valiokunta katsoo, että asetuksen ei tule aiheuttaa suhteetonta taakkaa jäsenvaltioiden valtiontalouksille tai jäsenvaltioiden kansantalouksille. Sääntelyn on oltava sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan ehdotuksen tavoitteiden tulee olla kunnianhimoiset, mutta toteuttamiskelpoiset. Suuri valiokunta korostaa, että velvoitteiden tulee olla toteuttamiskelpoisia ja kohtuullisia. Suuri valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että sääntely huomioi jäsenmaiden erilaiset luonnonolosuhteet ja muut erityispiirteet ja jättää riittävästi kansallista liikkumavaraa. Kansallisten erityispiirteiden huomioiminen on tärkeää sekä ennallistamistarpeen että seurantaindikaattorien määrittelyssä. Suuri valiokunta painottaa lisäksi, että ehdotuksen sosiaalinen hyväksyttävyys on keskeistä asetettuihin tavoitteisiin pääsemiseksi.
Suuri valiokunta toteaa, että Suomi on sitoutunut tietopohjaiseen politiikkaan, ja tavoitteiden ja toimien on perustuttava kattaviin vaikutusanalyyseihin. Suuri valiokunta korostaa, että ennallistamisasetuksessa on kiinnitettävä huomiota jäsenvaltioiden erilaisiin lähtötilanteisiin ja olosuhteisiin myös tilastoinnin ja tietotason osalta. Suuri valiokunta myös huomauttaa, että asetusehdotuksen vaikutusanalyysit ovat monin tavoin puutteellisia ja niihin sisältyy huomattavia epävarmuuksia ja tietopohjaa on vahvistettava.
Luontoympäristöjen ennallistaminen
Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotuksen mukaan ennallistamisella tarkoitetaan "prosessia, jossa aktiivisesti tai passiivisesti tuetaan ekosysteemin elpymistä kohti hyvää tilaa tai hyvään tilaan, luontotyypin elpymistä mahdollisimman korkeatasoiseen tilaan ja sen suotuisaan viitealaan, lajin elinympäristön elpymistä laadullisesti ja määrällisesti riittäväksi tai lajien kantojen elpymistä tyydyttäville tasoille luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien häiriönsietokyvyn säilyttämiseksi tai parantamiseksi". Kyse ei siten ole vain suojelutoimista, vaan myös sellaisista muista toimista, joilla luonnon tilaa parannetaan muun toiminnan rinnalla. Asetusehdotus ei edellytä suojelua, vaan jäsenmaat saavat itse päättää keinoista. Ottaen kuitenkin huomioon ehdotuksen tavoitteet kyseeseen tulee toimeenpanossa joidenkin elinympäristöjen osalta hyvin suurella todennäköisyydellä myös suojelu.
Asetuksella tehostetaan ensinnäkin lintu- ja luontodirektiivien, vesipuitedirektiivin ja meristrategiapuitedirektiivin täytäntöönpanoa säätämällä maa-alueiden, rannikoiden ja makean veden sekä merten ekosysteemien ennallistamisesta. Asetuksessa säädettäisiin tältä osin heikentymättömyysvelvoitteesta, jonka mukaan hyvässä tilassa olevien ja ennallistettujen alueiden tila ei saisi heiketä ennen ennallistamista tai sen jälkeen. Velvoite koskisi myös Natura 2000 -verkoston ulkopuolisia alueita tietyin poikkeuksin.
Suuri valiokunta katsoo, että heikentymättömyysvelvoite on EU:n suhteellisuusperiaatteen kannalta ongelmallinen, koska samoihin monimuotoisuustavoitteisiin voidaan päästä ehdotetun kansallisen ennallistamissuunnitelman ja sen seurannan kautta (MmVL 28/2022 vp, YmVL 41/ 2022 vp, TaVL 45/2022 vp). Ehdoton heikentymättömyysvelvoite veisi jäsenvaltioilta kustannusten ja muiden vaikutusten hallinnan kannalta merkittävän liikkumavaran. Talousvaliokunnan tavoin suuri valiokunta katsoo, ettei sääntely saa vaarantaa uusiutuvan energian tuotannon, energiaverkkojen ja kestävän metsätalouden tavoitteita.
Vaikuttavuuden kannalta on tärkeää kohdistaa ennallistamistoimet tavoitteiden saavuttamisen kannalta olennaisille alueille haittaamatta esimerkiksi kestävän metsätalouden harjoittamista sellaisilla suojelualueiden ulkopuolisilla alueilla, joiden merkitys ennallistamistavoitteiden saavuttamisen kannalta on vähäinen. Suuri valiokunta katsoo, että luontodirektiivin tehokas täytäntöönpano edellyttää heikentymättömyysvelvoitteen ulottamista Natura-alueiden ulkopuolella ainoastaan sellaisiin luontotyypin esiintymiin, jotka ovat tarpeen luontotyyppien suotuisan suojelutason säilyttämiseksi tai saavuttamiseksi.
Ehdotuksen mukaan ennallistamisella tulee pyrkiä luontotyypin suotuisaan viitealaan eli sen elinkelpoisuuden kannalta välttämättömään pinta-alaan. Lisäksi tilanteissa, joissa ennallistamalla ei voida saavuttaa luontotyypin suotuisaa viitealaa, jäsenvaltion tulisi palauttaa luontotyyppiryhmän luontotyyppien esiintymiä eli pinta-alaa riittävässä määrin sen saavuttamiseksi. Kun suotuisaa viitealaa määritetään, on yhtenä seikkana otettava huomioon viimeisten 70 vuoden aikana tapahtuneet dokumentoidut menetykset. Suuri valiokunta yhtyy maa- ja metsätalousvaliokunnan kantaan siitä, että kategorinen 70 vuoden ajanjakso suotuisan viitealan määrittelyn kriteerinä ei ole monimuotoisuuden edistämisen kannalta olennainen (MmVL 28/2022 vp). Suotuisaa viite-alaa tulee arvioida ekologisin perustein. Suuri valiokunta katsoo, että kriteeri tulisi poistaa asetuksesta, koska se on sekä tulkinnanvarainen että ekologisesta näkökulmasta katsottuna epätarkoituksenmukainen.
Suuri valiokunta suhtautuu kriittisesti komission ehdotukseen, jonka mukaan kaikki ne luontotyyppien esiintymät, joiden tilaa ei tunneta, tulkitaan heikentyneiksi. Komission ehdotus johtaisi tältä osin toimien kohdentumiseen kustannustehottomalla tavalla. Suuri valiokunta katsoo, että tilaltaan tuntemattomien luontotyyppien esiintymiin liittyvät tietopuutteet tulee paikata eikä niitä tulisi oletusarvoisesti määrittää tilaltaan heikentyneiksi. Valiokunta kiirehtii tältä osin myös kansallisten vaikutusarviointien täsmentämistä (MmVL 28/2022 vp).
Ehdotuksen vaikutukset maatalouteen
Maataloudessa tehtävillä ennallistamistoimilla on suuri merkitys sekä ilmastolle että luonnon monimuotoisuudelle. Suuri valiokunta katsoo, että maataloussektorin ennallistamistoimet tulee toteuttaa niin, etteivät ne heikennä ruokaturvaa, maaseudun elinkeinojen toimeentulomahdollisuuksia tai omaisuudensuojaa. Vallitsevassa geopoliittisessa tilanteessa myös huoltovarmuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Asetusehdotuksen mukaan kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa olisi kartoitettava ennallistamisen tarpeita luonnoltaan arvokkailla maatalousmailla, joilla Suomessa on pääosin perinnebiotooppeja. Maatalousympäristöjen osalta on tärkeää ottaa huomioon erityisesti heikentyneiden perinnebiotooppien ennallistamispotentiaali osana maatalousympäristöjen monimuotoisuutta ja EU-maatalouspolitiikkaa. Valiokunta korostaa, että erilaisia perinnemaisemia ja perinneympäristöjä ei Suomessa niinkään uhkaa intensiivisempi käyttö, vaan sen sijaan laiduntamisen lakkauttaminen. Valtaosa kaikista maatalousympäristöjen uhanalaista lajeista on riippuvaisia näistä ympäristöistä, ja 24 prosenttia kaikista Suomen uhanalaisista lajeista esiintyy pääosin perinneympäristöissä (MmVL 28/2022 vp).
Asetusehdotuksen mukaan jäsenvaltion olisi otettava ennallistamistoimenpiteitä käyttöön ojitetuilla turvemailla. Vuoteen 2030 mennessä ennallistamistoimia olisi tehtävä 30 prosentilla maatalouskäytössä olevan ojitetun turvemaan kokonaispinta-alasta ja uudelleenvesitettävä ennallistamisalueesta vähintään neljäsosa. Vuoteen 2040 mennessä ennallistamistoimia olisi tehtävä 50 prosentilla ja vuoteen 2050 mennessä 70 prosentilla mainitusta kokonaispinta-alasta siten, että ennallistamisalueesta vähintään puolet uudelleenvesitetään. Maatalouskäytössä olevien turvemaiden ennallistamisessa lainsäädäntöehdotus sisältää joustoa siten, että enintään 20 prosenttia turvepeltojen uudelleenvesittämistavoitteesta voitaisiin täyttää muussa kuin maatalous- tai turvetuotannossa olevalla ojitetulla turvemaalla.
Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että ojitetuilla turvemailla tehtävät toimet ovat tärkeitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Turvemaihin kohdistuvat toimet mahdollistavat ennen kaikkea tehokkaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen. Suuri valiokunta korostaa, että asetuksen puitteissa edellytettävien ennallistamistoimien ei tule estää olemassa olevien turvepeltojen käyttämistä ruoantuotantoon ilmasto- ja ympäristöystävällisin menetelmin. Turvepeltojen siirtäminen pois ruoantuotannosta vaikuttaisi maatalouden ruoantuotantoon ja työllisyyteen, ja nämä vaikutukset voivat alueellisesti muodostua merkittäviksi. Valiokunta korostaa, että turvepeltoihin liittyvä huoltovarmuusnäkökohta on tärkeä erityisesti kuivina kasvukausina, jotka voivat ilmastonmuutoksen myötä olla yleistymässä (MmVL 28/2022 vp).
Valiokunta tukee ehdotusta siitä, että turvepeltoja koskevaa tavoitetta voitaisiin toteuttaa ruoantuotantoon käytettävän alan lisäksi myös muilla turvemailla. Valiokunta katsoo, että ruokaturvan ja huoltovarmuuden merkitys on huomioitava joustomahdollisuuksissa. Lisäksi suuri valiokunta muistuttaa, että kustannusarvioissa ei ole mukana mahdollisia korvauksia maanomistajille.
Ehdotuksen vaikutukset metsätalouteen
Asetuksessa säädettäisiin jäsenvaltioille velvoitteesta saavuttaa kasvava suuntaus seuraavalle joukolle metsien ekosysteemien luonnon monimuotoisuuden indikaattoreita: 1) pystyyn kuolleet puut, 2) maahan kaatuneet kuolleet puut, 3) eri-ikäisrakenteisten metsien osuus, 4) metsien kytkeytyneisyys, 5) yleisten metsälintujen indeksi ja 6) orgaanisen hiilen määrä. Metsäekosysteemien seuranta koskisi kaikkia metsäalueita, myös tavallisia talousmetsiä, ei pelkästään luontodirektiivin luontotyyppejä. Jäsenvaltion olisi saavutettava indikaattoreissa positiivista kehitystä vuoteen 2030 mennessä ja tämän jälkeen tehtävä ennallistamistoimia, kunnes kansallisesti asetettu tyydyttävä taso olisi saavutettu.
Suuri valiokunta ei kannata yhteisten metsäindikaattoreiden sisällyttämistä EU-säädöksen, vaan katsoo kansallisin toimin päästävän parempaan lopputulokseen. Kaikille jäsenmaille asetetut yhteiset, maakohtaisia erityispiirteitä huomioimattomat indikaattorit saattaisivat johtaa siihen, että Suomessa ei välttämättä voitaisi keskittyä kaikista kustannustehokkaimpiin ennallistamistoimiin.
Suuren valiokunnan EU-selontekoa koskevan mietinnön (SuVM 1/2021 vp) mukaisesti metsäpolitiikan tulee olla jatkossakin kansallisen päätäntävallan piirissä, koska jäsenvaltiot ja niiden olosuhteet ovat erilaisia. EU:lla on toimivaltaa ympäristö-, maatalous- ja energiasektoreilla, jotka joko suoraan tai välillisesti vaikuttavat metsiin. Valiokunta painottaa metsätalouden kansallista merkitystä niin tavaraviennin, työllisyyden kuin aluetalouden osalta. Lisäksi valiokunta muistuttaa suomalaisen metsänomistajuuden rakenteesta, mistä syystä asetusehdotuksella saattaisi olla suoria negatiivisia vaikutuksia yksityismetsänomistukseen (PeVL 62/2022 vp). Suuren valiokunnan näkemyksen mukaan asetusehdotuksen vaikutusarvioinnissa ei ole huomioitu riittävästi kansallista metsäpolitiikkaa ja yksityisen metsänomistuksen suojaa.
Vaikutukset vesienhoitoon
Suuri valiokunta katsoo, että vesistöjen tilan parantamisessa tulisi pyrkiä kunnianhimoisiin tavoitteisiin ja ennallistamistyön resurssien kasvattamiseen (YmVL 41/2022 vp). Ilmastonmuutos haastaa erityisesti vesiensuojelua lisääntyneiden talvisateiden ja kuivien kausien vuoksi. Tämä tulee vaatimaan vesienhallinnan merkittävää parantamista valuma-aluetasolla ja kaikkien maankäyttösektoreiden tiivistä vuoropuhelua.
Sisävesien ennallistamistavoitteita tukevat vesienhoitoalueilla toteutettavat vesienhoitosuunnitelmat ja niiden toimenpideohjelmat. Ennallistamisen toteuttaminen on ollut kuitenkin hidasta. Ihmistoiminnan seurauksena muuttuneiden sisävesien palautuminen on usein hidas, jopa vuosikymmeniä vievä prosessi. Tämä on yksi syy siihen, miksi ennallistamisessa ei ole hyvistä tavoitteista huolimatta onnistuttu. Suuri valiokunta pitää ympäristövaliokunnan tavoin hyvänä ehdotuksen laadullisten tavoitteiden osalta sitä, että luonnon tilan paranemiselle ei aseteta määräaikaa sisävesiekosysteemeissä.
Sisävesien osuus on selvästi suurin, noin puolet, koko asetusehdotuksen arvioiduista kustannuksista. Kustannukset olisivat noin 500 miljoonaa euroa vuodessa. Velvoitteet vastaavat pitkälti EU:n vesipuitedirektiivin velvoitteita, ja toimeenpanon kustannukset ovat siltä osin päällekkäiset. Asetusehdotuksessa esitettyjen sisävesi- ja meriluontotyyppien tilan parantamiseksi ensisijainen toimi on rehevöitymisen vähentäminen. Vesipuitedirektiivin nojalla laadituissa vesienhoitosuunnitelmissa on esitetty toimenpiteitä rehevöitymistä aiheuttavan kuormituksen hallintaan. Valtioneuvoston hyväksymissä vuosia 2022—2027 koskevissa vesienhoitosuunnitelmissa esitettyjen, nykytoimenpiteitä täydentävien vesien hyvän tilan saavuttamiseksi tarvittavien toimenpiteiden vuotuiset kustannukset ovat noin 570 miljoonaa euroa vuodessa.
Asetuksessa asetettaisiin velvoitteet virtavesissä olevien esteiden poistamiseksi. Tämä edistäisi EU:n tavoitetta lisätä vapaasti virtaavia jokia 25 000 kilometriä vuoteen 2030 mennessä. Suuri valiokunta tukee ympäristövaliokunnan tapaan komission ehdottamaa vapaiden virtavesien tavoitetta. Suomessa arvioidaan olevan noin 130 000 km pieniä jokia ja puroja. Erityisesti näiden pienempien virtavesien osalta on hyvät edellytykset palauttaa vapaasti virtaavia jokia ennalleen. Suurin osa patorakenteista (yhteensä noin 4 500) ei liity vesivoiman tuotantoon, ja arvion mukaan vähintään 20 % padoista on käyttötarkoituksen menettäneitä rakenteita, joiden poistosta ei siten olisi haittaa tulvasuojelulle, vesivoiman tuotannolle tai virkistyskäytölle.
Kaupunkiympäristön viherryttäminen
Asetusehdotuksen mukaan vuonna 2030 kaupunkiympäristöissä tulisi saavuttaa viherpeitteisyyden ja latvuspeittävyyden vähentymättömyys vuoden 2021 tasoon verrattuna. Kaupunkiympäristöjen viheralueiden kansallisen kokonaispinta-alan tulisi kasvaa vähintään kolmella prosentilla vuoden 2021 kokonaispinta-alasta vuoteen 2040 mennessä ja vähintään viidellä prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Lisäksi latvuspeitteisyyden tulisi olla 10 prosenttia vuoteen 2050 mennessä, ja kaikkiin uusiin sekä vanhoihin rakennuksiin, infrastruktuuriin korjaamiseen ja uudistamiseen liittyvän kaupunkiviheralueen määrän tulisi nettomääräisesti kasvaa. Asetuksen soveltamisalaan kuuluisi Suomessa 63 kaupunkia ja kuntaa.
Kaikkien jäsenmaiden tulisi lisätä viherpeitteisyyttä prosentuaalisesti yhtä paljon, vaikka asetuksen tavoitteiden kannalta ratkaisevaa olisi saavuttaa kaikissa jäsenvaltioissa riittävä vähimmäistaso. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että tämä olisi ongelmallista suhteellisuusperiaatteen näkökulmasta. Sääntely voisi johtaa epätarkoituksenmukaisen suuriin kustannuksiin Suomen kaltaisessa maassa. Suomen kaupunkimaisilla alueilla on EU:n suurin viheralueosuus ja toiseksi suurin puupeitteisyys, joten monimuotoisuustoimia ja viheralueen säilyttämistä voitaisiin edistää joustavasti kansallisin toimin (YmVL 41/2022 vp).
Suuri valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että ehdotuksessa tulee huomioida jäsenvaltioiden erilaiset lähtötilanteet viheralueiden määrässä. Artiklan velvoitteet tulisi kohdistaa vain sellaisiin kaupunkialueisiin, joiden viheralueiden määrä jää alle unionin määrittelemän vähimmäistason. Jäsenvaltioilla tulee olla suhteellisuusperiaatteen mukaisesti riittävä liikkumavara viher-alueiden määrästä ja latvuspeittävyydestä päätettäessä, että ne voivat asettaa hyvän tason tavoitteet kansallisessa ennallistamissuunnitelmassa ja päättää siitä, miten tavoitteet kustannusvaikuttavimmin saavutetaan (YmVL 41/2022 vp). Suuri valiokunta pitää tärkeänä myös sen varmistamista, että kaupunkiympäristön viherryttämistä koskevassa sääntelyssä huomioidaan laajasti kestävän kehityksen tavoitteet ja erityisesti ilmastotavoitteet. Asetuksen velvoitteet eivät saisi vaikeuttaa ilmastotavoitteita tukevan eheän yhdyskuntarakenteen edistämistä. Sääntelyn pitää myös ottaa huomioon jäsenvaltioiden väliset erot alue- ja yhdyskuntarakenteessa. Esimerkiksi Suomessa soveltamisalaan kuuluisi paljon kuntia, joiden pinta-alasta suuri osa on maaseutumaista ja metsäistä eikä kovin kaupunkimaista.
Kansalliset ennallistamissuunnitelmat ja kansallisen liikkumavaran turvaaminen
Ehdotuksen mukaan jäsenmaiden tulisi laatia kansallinen ennallistamissuunnitelma, jossa määriteltäisiin asetuksen tavoitteiden ja velvoitteiden saavuttamiseksi tarvittavat ennallistamistoimenpiteet ekosysteemeittäin. Suunnitelmien toteutusta seurattaisiin raportoinnin avulla. Suuri valiokunta pitää hyvänä lähestymistapaa, jossa jäsenmaat voivat suunnitelmillaan itse määrittää, millä alueilla ja millä toimenpiteillä ne toimeenpanevat asetuksen tavoitteet ja velvoitteet. Asetuksen yhtenä liitteenä on pitkä esimerkkilista erilaisia ennallistamistoimenpiteitä. Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tärkeänä, että lista säilyy esimerkinomaisena.
Suuri valiokunta pitää jäsenmaiden riittävän liikkumavaran turvaamista asetuksen toimeenpanossa erittäin tärkeänä, ja liikkumavaraa pitäisi asetuksessa edelleen lisätä edellä kuvatuin tavoin. Koska luontokato on ekosysteemisidonnainen, tavoitteita asetettaessa on kiinnitettävä huomiota jäsenvaltioiden erilaisiin luonnonolosuhteisiin ja muihin erityispiirteisiin ja jätettävä riittävästi liikkumavaraa kohdentaa luonnon tilaa parantavia toimia. Näin voidaan myös valita kustannusvaikuttavimmat toimet (YmVL 41/2022 vp).
Suuri valiokunta korostaa, että Suomessa yksityisten maanomistajien merkitys olisi olennainen, kun otetaan huomioon maa- ja metsätalouden keskeinen merkitys kansallisissa luonnon monimuotoisuutta koskevissa kysymyksissä. Suuri valiokunta pitää välttämättömänä, että sääntelyssä toteutuvat maanomistajien oikeudet ja omaisuuden suoja (MmVL 28/2022 vp). Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että asetusehdotuksesta ja sen vaikutuksista kirjelmässä esitetyt tiedot eivät ole riittäviä sen arvioimiseksi, kuinka pitkälti sääntely johtaa perusoikeuksien rajoittamista koskevien edellytysten kannalta ongelmalliseen puuttumiseen yksityisten maanomistajien tai elinkeinonharjoittajien oikeusasemaan. Perustuslakivaliokunta pitää lausunnossaan välttämättömänä, että asetuksen jatkovalmistelussa tarkastellaan huolellisesti ehdotetun sääntelyn vaikutuksia perusoikeuksien kannalta ja huolehditaan sääntelyn oikeasuhtaisuudesta. Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotusta tulee jatkovalmisteluissa arvioida perustuslaissa turvatun omaisuuden suojan ja elinkeinovapauden osalta sekä julkiselle vallalle osoitetun työllisyyden edistämisvelvollisuuden kannalta (PeVL 62/2022 vp).
Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin tärkeänä, että luonnontilan parantamista koskevat toimet perustuvat ensisijaisesti maanomistajien vapaaehtoisuuteen (MmVL 28/2022 vp, YmVL 41/2022 vp). Suomessa on pitkäaikaista kokemusta vapaaehtoisista luonnonsuojelua edistävistä toimista. Vapaaehtoisen metsien suojeluohjelman (METSO) toteutuksessa on saatu hyviä tuloksia yhteistyöstä eri toimijoiden kesken. Ohjelman puitteissa on onnistuttu sopimaan luonnonsuojelullisesti arvokkaan metsän kriteereistä laaja-alaisen sidosryhmäjoukon kesken ja toteuttamaan suojelua kaikkien hyväksymällä tavalla. Myös Helmi-elinympäristöohjelmalla, Sotka-lintuvesiohjelmalla ja NOUSU-vaelluskalaohjelmalla on tehty tärkeää työtä uhanalaisten luontotyyppien ja lajien suojelemiseksi yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Ympäristövaliokunta muistuttaa lausunnossaan, että Natura 2000 -verkoston täytäntöönpano Suomessa epäonnistui sosiaalisen hyväksyttävyyden hankinnassa, mistä syystä ilmapiiri luonnonsuojelun hyväksi tehtäviin toimiin heikkeni merkittävästi. Vasta viime vuosikymmenen aikana tehdyt toimet suojelutoimien muuttamisesta lähtökohtaisesti vapaaehtoiselle pohjalle ovat muuttaneet tilannetta. Hyvää yhteistyötä maanomistajien, metsäammattilaisten sekä ympäristö- ja metsähallinnon kesken ei saa heikentää toteuttamalla ennallistamissääntelyä sosiaalisesti kestämättömällä tavalla. Tähän tarvitaan myös merkittävästi rahoitusta (YmVL 41/2022 vp).
Ehdotuksen arvioidut kustannukset
Komission ehdotukseen sisältyvän arvion mukaan asetuksen toimeenpanon suorat kansalliset kustannukset olisivat 931 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä olisi 12,6 prosenttia ehdotuksen kokonaiskustannuksista. Arvion mukaan Suomelle aiheutuisi kolmanneksi eniten kustannuksia. Bruttokansantuotteeseen suhteutettuna Suomelle aiheutuisi eniten kustannuksia (0,39 prosenttia BKT:stä). Arvioiduista kustannuksista noin puolet syntyisi sisävesien tilan parantamisesta, noin viidennes metsien tilan parantamisesta ja hieman alle viidennes turvemaiden ennallistamisesta.
Suuri valiokunta pitää asiasta lausuneiden erikoisvaliokuntien tapaan arvioituja taloudellisia vaikutuksia erittäin mittavina ja Suomelle toimeenpanosta koituvia arvioituja kustannuksia kohtuuttoman suurina. Mikäli toimeenpanon kansalliset kustannukset toteutuisivat komission arvioiden mukaisina, ne olisivat erittäin suuret myös muihin jäsenvaltioihin verrattuna. Valtiovarainvaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota vaikeaan julkisen talouden tilanteeseen. Koska julkinen talous ei ole keskipitkällä aikavälillä kestävällä pohjalla, on myös luontokadon torjuntaan tähtääviä toimenpiteitä toteutettava julkisen talouden kannalta kestävällä tavalla. Talousvaliokunta katsoi, että suhteellisuusperiaatteen mukaisesti taloudellisille toimijoille aiheutuvan rasituksen olisi pysyttävä mahdollisimman pienenä ja sen olisi oltava suhteutettu tavoitteisiin. Perustuslakivaliokunta piti myös lausunnossaan arvioituja kustannuksia ongelmallisina suhteellisuusperiaatteen kannalta ja hyvin merkittävinä eduskunnan budjettivallan näkökulmasta (PeVL 62/2022 vp).
Valtioneuvoston kirjelmän mukaan komission esittämiin arvioihin kustannuksista ja hyödyistä liittyy merkittäviä epävarmuuksia. Kustannusarviot perustuvat EU:n laajuisen aineiston keskiarvoihin ja mediaaneihin, jotka eivät ota huomioon jäsenmaiden erilaisia lähtötasoja luonnon monimuotoisuuden parantamisessa. Lopullisiin kustannuksiin vaikuttaa myös se, mitä toimia luonnon tilan parantamiseen kansallisesti valitaan ja miten niitä alueellisesti kohdennetaan. Asetusehdotuksesta teetetyn kansallisen esiselvityksen perusteella luontotyyppeihin kohdistuvia toimia eri tavoin kohdentamalla voidaan merkittävästi alentaa ennallistamisen kustannuksia.
Suuren valiokunnan asiantuntijakuulemisissa tuotiin esiin, että komission arvio asetuksen toimeenpanon suorista kustannuksista Suomelle on todennäköisesti yliarvio. Komission kustannusarvio perustuu esimerkiksi oletukseen, että kaikki tuntemattomassa tilassa olevat luontotyyppien esiintymät vaatisivat ennallistamistoimia, ja näin ei Suomessa todennäköisesti ole (VaVL 17/2022 vp). Lisäksi yksittäisillä ennallistamistoimenpiteillä voidaan saavuttaa hyötyjä monen eri luontotyypin osalta. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin myös esiin, että suuri osa kustannuksista on päällekkäistä jo olemassa olevan EU-lainsäädännön toimeenpanon kustannusten kanssa (VaVL 17/2022 vp).
Samalla kun komission arvio suorista kustannuksista on todennäköisesti yliarvio, suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että arviossa ei ole ollenkaan otettu huomioon epäsuoria kustannusvaikutuksia, kuten vaikutuksia työllisyyteen, metsien taloudelliseen hyödyntämiseeen ja elinkeinoelämään. Esimerkiksi puun saatavuuden heikkenemisellä voi olla merkittäviä vaikutuksia arvonlisäykseen ja työllisyyteen metsäsektorilla (TaVL 45/2022 vp, YmVL 41/2022 vp, MmVL 28/2022 vp). Suuri valiokunta pitää epäsuorien vaikutusten ja niiden alueellisen jakautumisen selvittämistä ja huomioimista erittäin tärkeänä jatkoneuvotteluiden aikana. Valmistelun edetessä suuri valiokunta kiinnittää huomiota myös mahdollisiin maanomistajille maksettaviin korvauksiin ja kannustimiin, joiden kustannusvaikutus voisi olla huomattava ottaen huomioon perustuslain mukaisen omaisuuden suojan. Näitä kustannuksia ei asetusehdotuksen kustannusarvioinneissa ole mukana, ja esimerkiksi turvemaiden osalta asetusehdotuksen velvoitteiden mittaluokka on erittäin merkittävä, ja siten myös mahdolliset korvaukset aiheuttavat merkittäviä kustannuksia, joita asetusehdotus ei nyt huomioi.
Komissio arvioi, että Suomi saisi asetuksen toimeenpanosta vuosittain 9,7 miljardia euroa laskennallisia hyötyjä ekosysteemipalvelujen kasvun myötä. Suomelle arvioidut hyödyt ovat absoluuttisesti toiseksi korkeimmat. Suuri valiokunta kiinnittää talousvaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan tapaan huomiota hyötyjä koskeviin laskelmiin liittyviin merkittäviin epävarmuuksiin. Valtiovarainvaliokunta pitää lausunnossaan arvioitujen vuosittaisten hyötyjen suuruutta epärealistisena ja toteaa, että luontoarvojen mittaamiseen liittyy ongelmia, joita komissio ei ole avannut. Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että ehdotuksen täsmällisiä hyötyjä suhteessa kustannuksiin ei voida arvioida luotettavasti.
Ympäristövaliokunta toteaa lausunnossaan, että monimuotoisuuden luonteen vuoksi sen arvottaminen rahamääräisesti on vaikeaa, joiltain osin jopa mahdotonta ja hyödytöntä. Hyödyt ovat pitkälti markkinattomia hyötyjä, esim. ihmisten kokema hyöty luonnossa liikkumisesta tai puhtaista uimavesistä. Lisäksi osa hyödyistä on vaikeasti mitattavissa, esim. terveyshyödyt tai pölyttäjien lisääntymisestä saatavat hyödyt.
Suuren valiokunnan kuulemisissa tuotiin esille ekosysteemien laajemmat vaikutukset yhteiskunnan hyvinvoinnille ja teolliselle toiminnalle välttämättömien ekosysteemien merkitys taloudelliselle toiminnalle. Suuri valiokunta katsoo, että luontokadon ja ennallistamistoimien taloudellisia vaikutuksia on arvioitava kokonaisvaltaisesti.
Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että valtioneuvosto selvittää, miten EU:n rahoitusinstrumentteja voitaisiin täysimääräisesti hyödyntää ja mahdollisesti myös kehittää luontokadon pysäyttämisen tukemiseksi. Kuten ympäristövaliokunta lausunnossaan toteaa, EU:n olemassa olevien ja tulevien rahoitusvälineiden käyttäminen ennallistamisasetuksen vaatimusten täyttämiseen on varmistettava reilun taakanjaon turvaamiseksi (YmVL 41/2022 vp).
Säädösmuoto
Komissio on perustellut asetusta säädösmuotona tarpeella taata säädöksen välitön sovellettavuus ja johdonmukaisuus kaikissa jäsenvaltioissa. Direktiivin saattaminen osaksi jäsenvaltioiden oikeusjärjestelmää veisi aikaa ehdotuksen luontokadon pysäyttämiseen liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa.
Suuri valiokunta katsoo, että ehdotuksen jatkovalmistelussa tulee arvioida, voidaanko ehdotetulla säädösmuodolla eli asetuksella taata riittävä kansallinen liikkumavara säädöksen tavoitteiden tehokkaaseen toimeenpanoon jäsenvaltioissa.
Suuren valiokunnan kuulemisissa osa katsoi, että asiasta tulisi säätää pikemminkin direktiivillä kuin asetuksella riittävän kansallisen liikkumavaran turvaamiseksi. Toisaalta osa toi asiantuntijakuulemisissa esiin, ettei direktiivin ja asetuksen ero ole liikkumavaran näkökulmasta niin yksioikoinen: direktiivi voi olla myös täysharmonisoiva tai se voi sisältää täysharmonisointia merkitseviä säännöksiä ja asetus voi jättää jäsenmaille liikkumavaraa. Molemmat ovat oikeudellisesti mahdollisia. Lausunnoissa tuotiin myös esiin, että ennallistamisasetusehdotus on rakennettu siinä mielessä direktiivin kaltaiseksi, että toimeenpanokeinot jätetään jäsenvaltioille kansallisissa ennallistamissuunnitelmissa määriteltäviksi.
Suuri valiokunta pitää tärkeänä, että valtioneuvosto kirjelmässä todetun mukaisesti varmistaa jatkovalmisteluissa, että asetus säädösmuotona mahdollistaa riittävän liikkumavaran. Suuri valiokunta pitää keskeisimpänä sitä, että jäsenmaille turvataan riittävä liikkumavara riippumatta siitä, mihin säädösmuotoon päädytään.
Delegoidut säädökset ja täytäntöönpanosäädökset
Suuri valiokunta suhtautuu kielteisesti komissiolle ehdotettuun delegoituun säädösvaltaan, joka koskee liitteitä I—VI, koska ne ovat keskeisiä asetuksen soveltamisalan ja sisällön kannalta ja EU:n perussopimusten mukaan delegoiduilla säädöksillä voidaan muuttaa tai täydentää vain muita kuin säädösten keskeisiä osia (SEUT 290 artikla). Valiokunta katsoo, että liitteiden muuttamisen tulee tapahtua tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Komissiolle siirrettävän toimivallan on oltava riittävän tarkkarajaista, oikeasuhtaista, tarkoituksenmukaista ja perusteltua.
Yhteenveto
Suomi on sitoutunut YK:n luonnon monimuotoisuutta koskevaan yleissopimukseen sekä EU:n biodiversiteettistrategiaan, jonka tavoitteena on kääntää luonnon monimuotoisuus elpymisuralle vuoteen 2030 mennessä. Suuri valiokunta pitää perusteltuna EU-tason sääntelyä, jolla biodiversiteettistrategian tavoitteiden toteutuminen turvataan.
Suuri valiokunta ei kuitenkaan kannata komission ehdotusta sellaisenaan. Asetusehdotuksen kustannukset olisivat Suomen kannalta kohtuuttomat suhteessa muihin jäsenvaltioihin, eikä esityksessä ole otettu riittävässä määrin huomioon jäsenvaltioiden budjettisuvereniteettia. Valtioneuvoston kantaa ja asetusehdotusta arvioineet erikoisvaliokunnat ovat ilmaisseet laajasti, etteivät ne ole valmiita hyväksymään ehdotusta komission ehdottamassa muodossa. Näihin lausuntoihin nojautuen suuri valiokunta toteaa, ettei se kannata komission ehdotusta sellaisenaan, vaan katsoo, että hyväksyttävään lopputulokseen pääsemiseksi ehdotukseen tulee tehdä useita, edellä kuvattuja muutoksia täydennyksenä valtioneuvoston kantaan ja ottaen huomioon erikoisvaliokuntien lausunnot. Suuri valiokunta painottaa erityisesti, että toimeenpanon kansallisia kustannuksia täytyy saada olennaisesti ehdotuksessa arvioituja kustannuksia pienemmiksi, jäsenmaiden liikkumavaraa toimenpiteiden valinnassa ja kohdentamisessa tulee lisätä ja asetuksen tulee ottaa huomioon jäsenmaiden erilaiset luonnonolosuhteet ja muut erityispiirteet ja luonnon tilan parantamiseksi jo tehdyt toimenpiteet. Suuri valiokunta painottaa myös sääntelyn sosiaalisen hyväksyttävyyden tärkeyttä. Lopputuloksen tulee olla sosiaalisesti, alueellisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä. Neuvottelut asetuksesta ovat vasta työryhmävaiheessa. Suomen kantaa tulee neuvotteluiden kuluessa tarvittavin tavoin tarkentaa yhteistoiminnassa eduskunnan kanssa.
Kyseessä on tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä hyväksyttävä säädös. Neuvosto tekee päätöksensä määräenemmistöllä. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvin tuloksiin päästään vain aktiivisella vaikuttamistyöllä sekä tiiviillä yhteistyöllä muiden jäsenmaiden ja kaikkien EU-toimielinten kanssa. Suomen erityisolosuhteiden tunnetuksi tekeminen on tässä erityisen tärkeää. Kuten suuri valiokunta on valtioneuvoston EU-selontekoa koskevassa mietinnössään todennut, pienenä jäsenvaltiona Suomi voi saavuttaa EU:ssa äänimääräänsä suuremman painoarvon vain toimimalla aktiivisesti, ennustettavasti ja yhteistyökykyisesti tuomalla esille sekä kansallisia kantojaan että näkemyksiään eurooppalaisesta kokonaisedusta (SuVM 1/2022 vp).