Suuri valiokunta yhtyy erikoisvaliokuntien tavoin valtioneuvoston kantaan asioissa U 2/2021 vp (digipalvelusäädös) ja U 6/2021 vp (digitaalisia markkinoita koskeva säädös). Valiokunta on saanut asiasta U 2/2021 vp lausunnot perustuslakivaliokunnalta (PeVL 20/2021 vp), liikenne- ja viestintävaliokunnalta (LiVL 4/2021 vp) sekä lakivaliokunnalta (LaVL 9/2021 vp) ja asiasta U 6/2021 vp liikenne- ja viestintävaliokunnalta (LiVL 6/2021 vp) ja talousvaliokunnalta (TaVL 11/2021 vp). Valiokunta pitää erikoisvaliokuntien arvioita Suomen neuvottelutavoitteista, neuvottelujen reunaehdoista ja ehdotusten keskeisistä kehittämistarpeista perusteltuina ja tuo lausunnossaan esille vain eräitä jatkovalmistelun kannalta keskeisiä näkökohtia.
Suuri valiokunta toteaa, että ehdotuksilla asetetaan EU:n laajuisia sääntöjä erilaisille internetin toimijoille. Ehdotettua digitaalisia markkinoita ja palveluja koskevaa sääntelyä on tarkoitus soveltaa myös EU:n ulkopuolisiin toimijoihin, joilla on loppukäyttäjiä EU-alueella. Digitaalisia markkinoita koskevan säädösehdotuksen tavoitteena on puuttua kielteisiin seurauksiin, joita aiheutuu sisämarkkinoiden nk. portinvartijoina toimivien digitaalisten alustayritysten toiminnasta. Ehdotuksella pyritään parantamaan eri toimijoiden neuvotteluaseman tasapuolisuutta. Yksi keskeisimmistä uudistuksista ovat datan avaamista ja jakamista koskevat velvoitteet. Digitaalisia palveluita koskevan säädöksen tavoitteena on puolestaan edistää digitaalisten sisämarkkinoiden toimintaa ja erityisesti ns. välittäjäpalvelujen tarjontaa, joita ovat mm. pilvipalvelut ja verkkoalustat. Sen tavoitteena on laatia yleiset säännöt turvalliselle, ennakoitavalle ja luotettavalle verkkoympäristölle.
Suuri valiokunta katsoo, että ehdotuksissa on kyse uudenlaisesta verkossa välitettyjä sisältöjä koskevasta lainsäädännöstä. Ehdotuksien soveltamisala on laaja. Ne koskevat laajasti erilaisia digitaalisia markkinoita ja palveluja, kuten sosiaalista mediaa, verkkokauppapaikkoja ja muita EU:ssa toimivia verkkoalustoja. Valiokunta pitää valittua soveltamisalan laajaa määrittelyä perusteltuna. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, ettei yritysten ja kuluttajien ongelmiin voida puuttua riittävän tehokkaasti nykyisellä EU-tason tai kansallisella sääntelyllä.
Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta tukee säädöksien tavoitteita edistää digitaalisten sisämarkkinoiden toimintaa, digitaalisten palveluiden avoimuutta sekä pienempien digiyritysten kilpailukykyä ja pääsyä markkinoille, tehdä verkkoympäristöstä kuluttajille ja yrityksille turvallisempi, ennakoitavampi ja oikeudenmukaisempi ja mahdollistaa laittomaan sisältöön, vihapuheeseen, disinformaatioon ja hybridivaikuttamiseen puuttuminen nykyistä tehokkaammin sekä vähentää tietosuojariskejä.
Valtioneuvoston tavoin suuri valiokunta katsoo, että ehdotusten jatkovalmisteluissa on kiinnitettävä erityistä huomioita siihen, että säännökset ovat oikeasuhtaisia, yhdenvertaisia, syrjimättömiä, oikeuden- ja tarkoituksenmukaisia ja selkeitä. Ehdotuksien valmistelussa on huomioitava myös oikeusturva ja yritysten liikesalaisuuksien suoja sekä taattava kuluttajansuojan korkea taso. Tarpeetonta hallinnollista taakkaa tulee välttää ja sääntelyn joustavuus varmistaa. Eurooppalaisen lainsäädäntöympäristön tulee tukea kilpailukykyisen ja innovatiivisen yritystoiminnan kehittymistä nopeasti muuttuvassa kansainvälisessä digitaalisessa toiminta- ja kilpailuympäristössä. Keskeistä on myös varmistaa sääntelyn yhteensopivuus muuhun EU-sääntelyyn, kuten tekijänoikeus- ja kilpailusäädäntöön. Valmistelussa on huomioitava lisäksi rikos- ja vahingonkorvausoikeudelliset näkökohdat ja riittävien oikeussuojakeinojen varmistaminen ehdotuksiin sisältyviä hallinnollisia seuraamuksia, valvontamekanismeja ja yrityksille asetettuja velvollisuuksia arvioitaessa.
Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston erityistä huomiota asiaa U 2/2021 vp koskeviin perustuslakivaliokunnan valtiosääntöoikeudellisiin huomioihin.
Lausunnossaan (PeVL 21/2021 vp) perustuslakivaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä, että neuvotteluissa on huolehdittava, että digipalveluasetuksen nojalla puuttuminen sananvapauteen rajoittuu vain välttämättömään siinä tavoiteltavan hyväksyttävän päämäärän saavuttamiseksi. Lisäksi asetuksen valmistelussa on perustuslakivaliokunnan mielestä tärkeätä huolehtia siitä, että asetuksen nojalla puuttuminen demokratiaan ja kansalaisten osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksiin rajoittuu vain välttämättömään. Ainakin palveluntarjoajille mahdollisesti osoitettavista julkisista hallintotehtävistä, komissiolle ja kansallisille viranomaisille osoitettavien toimivaltuuksien täsmällisyydestä, hallinnollisista sanktioista ja ehdotetuista oikeusturvajärjestelyistä on valiokunnan käsityksen mukaan jatkovalmistelun aikana välttämätöntä saada nyt esitettyä täsmällisempää selvitystä.
Myös valtioneuvosto painottaa, että molempiin ehdotuksiin sisältyy erityisesti henkilötietojen suojaan, sananvapauteen, yhdenvertaisuuteen, oikeusvarmuuteen, oikeusturvaan sekä julkisen hallintotehtävän siirtämiseen liittyviä valtiosääntöoikeudellisia kysymyksiä, joita tulee asetusneuvotteluissa huolellisesti selvittää. Suuri valiokunta yhtyy näihin arvioihin.