(1) Suuri valiokuntaa pitää erittäin hyvänä, että valtioneuvosto on ennakkovaikuttamista varten jo muodostamassa kokonaisnäkemystä tavoitteistaan tuleviin EU:n rahoituskehyksiin (2028-). Suuri valiokunta korostaa aktiivisen ja riittävän laaja-alaisen ennakkovaikuttamisen merkitystä tässä asiassa.
(2) Suuri valiokunta viittaa hiljattain hyväksymäänsä lausuntoon tulevan lainsäädäntökauden EU-avaintavoitteista (SuVL 3/2024 vp). Lausunnossa suuri valiokunta ottaa laajasti kantaa rahoituskysymyksiin ja esitetyt näkemykset ovat olennaisia myös nyt käsittelyssä olevan selvityksen kannalta.
(3) Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston huomiota ulkoasiainvaliokunnan (UaVL 3/2024 vp), puolustusvaliokunnan (PuVL 31/2024 vp), hallintovaliokunnan (HaVL 10/2024 vp), sivistysvaliokunnan (SiVL 6/204 vp), talousvaliokunnan (TaVL 14/2024 vp) ja maa- ja metsätalousvaliokunnan (MmVL 8/2024 vp) lausuntojen yksityiskohtaisempiin näkemyksiin tulevista rahoituskehyksistä ja esittää näiden sekä edellä mainitun suuren valiokunnan lausunnon pohjalta seuraavia huomioita.
Yleiset lähtökohdat
(4) Kuten valtioneuvoston selvityksessä todetaan, tuleviin rahoituskehyksiin kohdistuu merkittäviä uudistus- ja kasvattamispaineita erityisesti muuttuneen geopoliittisen tilanteen ja EU:n strategisen kilpailukyvyn ja turvallisuusympäristön vahvistamisen sekä ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnan tarpeen takia, kuin myös tuleva mahdollisen laajentumisen ja siihen valmistautumisen vuoksi. Suuri valiokunta pitää hyvänä selvityksen kirjausta sitä, että tarkasteltaessa tulevan rahoituskehyksen kokonaistasoa Suomi tunnistaa Euroopan merkittävästi muuttuneen turvallisuusympäristön ja sen aiheuttamat välittömät tarpeet, kuten Ukrainan tukemisen.
(5) Suuri valiokunta katsoo, että EU-budjetin kokonaistason kuten myös Suomen nettomaksuaseman tulee säilyä kohtuullisina. Lisäpanostuksia tulee tavoitella Suomen tärkeiksi katsomiin kohteisiin, mutta EU:n budjettia ei voida merkittävästi kasvattaa. Lisärahoitusta tulisi etsiä ensisijaisesti budjetin sisältä politiikkoja priorisoimalla. Suuri valiokunta kannattaa valtioneuvoston kantaa siitä, että rahoitusta priorisoitaisiin nykyistä vahvemmin valittujen poliittisten painopisteiden mukaisesti. Kaikki mahdollinen budjetin kokoa kasvattava lisärahoitus tulee olla hyvin perusteltua ja tarkkaan rajattua.
(6) Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä, että monivuotisen rahoituskehyksen tulisi säilyä ensisijaisena vastauksena EU-tason rahoitustarpeisiin. Kuten suuri valiokunta on todennut EU-avaintavoitteita koskevassa lausunnossaan, elpymisväline oli poikkeuksellinen ja kertaluontoinen ratkaisu. Suuri valiokunta ei hyväksy vastaavanlaisen järjestelyn toistamista tai muuttamista pysyväisluontoiseksi (SuVL 3/2024 vp).
(7) Ukrainan taloudellisen tuen osalta suuri valiokunta on valtioneuvoston tavoin avoin erilaisille rahoitusratkaisuille. Suuri valiokunta painottaa, että EU:n tulee jatkaa vahvaa poliittista, taloudellista ja sotilaallista tukeaan Ukrainalle niin kauan kuin on tarpeen. Suuri valiokunta pitää myös tärkeänä etsiä keinoja Venäjältä jäädytettyjen varojen käyttöön Ukrainan tukemiseksi.
(8) Suuri valiokunta katsoo valtioneuvoston tavoin, että mahdollisilla unionin uusilla omilla varoilla tulisi saavuttaa aitoa EU-tason lisäarvoa.
(9) Suuri valiokunta alleviivaa EU-rahoituksen ehdollisuuden tärkeyttä. EU-rahoituksen saaminen tulee kytkeä vahvasti oikeusvaltioperiaatteen noudattamiseen, tehokkaaseen korruption torjuntaan ja varojen väärinkäytön vastaisiin toimiin.
Turvallisuus ja puolustus
(10) Suuri valiokunta pitää tärkeänä tunnistaa EU:n tarpeet koskien turvallisuutta ja puolustusta. Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että puolustuksen, kriisivarautumisen ja rajaturvallisuuden osuutta tulee kasvattaa huomattavasti nykyisestä suhteellisen vähäisestä määrästä.
(11) Suuri valiokunta pitää puolustusvaliokunnan tavoin välttämättömänä puolustusteollisten hankkeiden rahoituksen kasvattamista merkittävästi nykyisestä. EU:n on oltava valmis vastaamaan niin sotilaallisiin kuin hybridiuhkiinkin. EU:n rahoitusvälineet tukevat tärkeällä tavalla kansallista varautumista.
(12) Suuri valiokunta kannattaa sitä, että nykyistä suurempi osuus rahoituksesta kohdennettaisiin puolustustutkimus- ja kehittämisvaiheen toimien tukemiseksi EU:ssa nykyisen Euroopan puolustusrahaston tai sitä vastaavan järjestelyn tapaan. Suuri valiokunta myös katsoo, että tulevassa rahoituskehyksessä tulisi hakea nykyistä enemmän synergiaetuja puolustusrahaston ja muita kuin puolustustarkoituksia koskevien rahoitusohjelmien välillä.
(13) Suuri valiokunta tukee sotilaallisen liikkuvuuden rahoituksen huomattavaa kasvattamista ottaen huomioon erityisesti Suomen asema muuttuneessa turvallisuusympäristössä ulkorajavaltiona. Puolustusvaliokunnan tavoin se korostaa tarvetta huomioida myös merellinen huoltovarmuus, sillä Suomen ulkomaankaupasta 95 prosenttia kulkee vesiteitse. Suuri valiokunta korostaa myös tarvetta varmistaa Military Mobility -rahoitusvälineen jatko, mikäli liikenteen rahoitusvälineitä uudistetaan.
(14) Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että muuttoliikkeen EU-rahoitusta tulisi painottaa erityisesti muuttoliikkeen sisäiseen hallintaan, kuten rajaturvallisuuden parantamiseen ja palautusten tehostamiseen. Tulevalla rahoituskehyskaudella rahoitusta tulisi olla mahdollista kohdentaa myös fyysiseen ulkorajainfrastruktuuriin, erityisesti välineellistetyn maahantulon ehkäisemiseksi.
Kilpailukyky
(15) Suuri valiokunta katsoo, että seuraavalla rahoituskehyskaudella varoja tulisi EU:n kilpailukyvyn vahvistamiseksi suunnata entistä enemmän tutkimukseen, innovaatioihin ja osaamiseen. Geopoliittinen tilanne korostaa myös tarvetta suunnata rahoitusta nykyistä enemmän digitalisaatiota ja puhdasta siirtymää edistäviin toimiin EU:n strategisen autonomian vahvistamiseksi. Suuri valiokunta korostaa TKI-toiminnan strategista merkitystä ja kannattaa tutkimuksen ja innovoinnin puiteohjelman (Horisontti Eurooppa) ja InvestEU-ohjelman suhteellisen painoarvon kasvattamista tulevissa rahoituskehyksissä (SuVL 3/2024 vp). Kuten valtioneuvoston selvityksessä todetaan, Suomi on menestynyt hyvin tämän tyyppisten rahoitusvälineiden rahoitushauissa. Suomi on Horisontti Eurooppa -ohjelman huomattava nettosaaja ja on kyennyt hyötymään merkittävästi myös lainatakausiin perustuvista InvestEU-ohjelman rahoitusmahdollisuuksista.
(16) Suuri valiokunta katsoo, että edellä mainittujen ohjelmien kuten myös EU:n Global gateway -strategian edelleen kehittäminen vahvistaisi EU:n strategista kilpailukykyä kiristyneen kansainvälisen kilpailun tilanteessa ja voisi olla myös yksi keino vähentää tarvetta sisämarkkinoiden kannalta haitalliselle valtiontukikilpailulle (SuVL 3/2024 vp).
(17) Suuri valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että TKI-rahoitus perustuu jatkossakin avoimeen kilpailuun, jossa rahoituksen jakoperusteena on korkea laatu. Näin rahoitus tuottaa mahdollisimman paljon lisäarvoa ja houkuttelee myös yksityisiä investointeja. Suuri valiokunta korostaa myös teknologianeutraalin lähestymistavan merkitystä.
(18) Suuri valiokunta korostaa talousvaliokunnan tavoin, että EU:n kilpailukyvyn ja taloudellisen kriisinkestävyyden vahvistaminen edellyttävät investointeja erityisesti murrosteknologioihin kuten tekoälyratkaisuihin, suurteho- ja kvanttilaskentaan, siruteknologiaan ja 6G-verkkoihin. Tämä palvelisi hyvin myös Suomen etua, koska Suomella on vahvuuksia monella edellä mainitulla teknologia-alueella. On myös tärkeää, että biotalous ja bioteknologia sisällytetään osaksi EU:n teollisuuspolitiikkaa ja sen rahoitusohjelmia.
(19) Suuri valiokunta katsoo sivistysvaliokunnan tavoin, että riittävät toimet ja resurssit nuorten kansainvälisen liikkumisen edistämiseksi Erasmus+:n kaltaisten ohjelmien kautta ovat myös tärkeitä Euroopan kilpailukyvyn kannalta. Tulevissa rahoituskehyksissä ja TKI-rahoituksessa tulisi myös huomioida luovien alojen potentiaali taloudellisen kilpailukyvyn kohentamisessa ja työpaikkojen luomisessa.
Maatalouspolitiikka
(20) Suuri valiokunta korostaa, että maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoitus on Suomen nettomaksuosuuden kannalta keskeinen kokonaisuus. Meneillään olevalla rahoituskehyskaudella lähes puolet Suomen saannoista tulee maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoituksesta. Maaseudun kehittämistukien osalta Suomi on selkeä nettosaaja.
(21) Suuri valiokunta pitää maa- ja metsätalousvaliokunnan tavoin välttämättömänä, että Suomen saanto maatalouden ja maaseudun kehittämisen rahoituksessa turvataan tulevalla rahoituskehyskaudella. Suuri valiokunta kiinnittää huomiota maatalouden merkitykseen EU:n ja kansallisen huoltovarmuuden ja ruokaturvan kannalta. Maataloutta tulee pystyä harjoittamaan kannattavasti koko EU:n alueella. EU:n rahoituskehyksistä käytävä keskustelu liittyy kiinteästi keskusteluun yhteisen maatalouspolitiikan (CAP) tulevasta suunnasta. Suuri valiokunta nostaa tähän laajempaan kokonaisuuteen liittyen esiin tarpeen varmistaa, että alkutuottajat saavat työstään asianmukaisen korvauksen.
(22) Maatalouspoliitiikkaan kohdistuu tulevilla rahoituskehyskausilla merkittäviä muutospaineita. Monet EU:n hakijamaista ovat maatalousvaltaisia ja maaseutualueiden osuus niiden alueista on suuri. Vaiheittainen lähentyminen tai tuen enimmäisrajoitusten soveltaminen voivat olla tarpeellisia uusien jäsenten integroimisessa EU:n yhteiseen maatalouspolitiikkaan. Ukrainan liittyminen Euroopan unioniin pakottaisi yhteisen maatalouspolitiikan perusteelliseen uudistamiseen. Nykyinen pinta-aloihin perustuva suorien tukien järjestelmä ei voisi jatkua ilman merkittäviä sopeutuksia.
(23) Suuri valiokunta pitää mahdollisina valtioneuvoston kannassa kuvattuja kehityslinjoja, kuten siirtymistä EU:n kokonaan rahoittamista suorista tuista osarahoitteisiin tukijärjestelmiin ja tukien enimmäismäärien säätelyyn. Tämä ei saisi vaarantaa Suomen maataloustukien saantoa ja tilojen kehitystä. Asiaan voidaan ottaa kuitenkin tarkemmin kantaa vasta siinä vaiheessa, kun EU:n laajentumisen etenemisestä on enemmän tietoa käytettävissä. EU:n yhteisen maatalouspolitiikan muutoksiin valmistautuminen tulee joka tapauksessa aloittaa hyvissä ajoin ja mahdolliset muutokset tulee toteuttaa riittävän hallitusti siirtymäaikojen ja joustojen avulla.
(24) Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan siitä, että yhteisen maatalouspolitiikan tukijärjestelmiä ja niiden valvontaa tulee yksinkertaistaa ja toimeenpanon aiheuttamaa hallinnollista taakkaa tulee vähentää.
Koheesiopolitiikka
(25) Suuri valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin - osana rahoituskehyskokonaisuuden edellyttämää priorisointia - tarkoituksenmukaisena koheesiorahoituksen suhteellisen osuuden alentamista edelleen rahoituskehyksissä. Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Suomi on koheesiopolitiikassa merkittävä nettomaksaja.
(26) Suuri valiokunta korostaa samalla hallintovaliokunnan tavoin koheesiopolitiikan rahoituksen olennaista merkitystä erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomelle, mutta myös muille Suomen alueille. Koheesiopolitiikasta tulisi pyrkiä saamaan maksimaalinen hyöty seuraavalla rahoituskehyskaudella Suomen alueiden kehittämiseen. Koheesiopolitiikan varojenjakokriteereistä syrjäinen ja pohjoinen sijainti, muuttoliike sekä harva-asutus ja pitkät etäisyydet ovat jatkossakin Suomelle keskeisiä.
(27) Suuri valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että Suomi tavoittelee EU-rahoitusta tulevalla rahoituskehyskaudella sulkeutuneen itärajan haittavaikutusten lieventämiseen. Suuri valiokunta korostaa, että Itä- ja Pohjois-Suomen elinvoimaisuus on turvallisuuskysymys koko EU:lle ja se tulisi huomioida rahoituskehyksissä. Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa ja itärajan sulkemisella on pitkäaikaisia vaikutuksia Itä- ja Pohjois-Suomessa, jossa erityishuomiota tarvitaan niin elinkeinojen, osaavan työvoiman, energiantuotannon, investointien kuin kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuudenkin vahvistamiseen (SuVL 3/2024 vp). Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hyökkäyssodan heijastusvaikutukset ovat vaikuttaneet voimakkaasti myös maaseudun kehittämisen mahdollisuuksiin itärajalla. Itäisten raja-alueiden kysymys onkin koheesiopolitiikkaa laajempi.
(28) Suuri valiokunta korostaa, että Suomen EU-liittymissopimukseen kirjattu pohjoisten harvaan asuttujen alueiden (NSPA) erityisasema tulee turvata. Lisäksi tulee turvata myös riittävä koheesiopolitiikan perusrahoitus koko Suomessa sisältäen muun muassa harvaan asuttujen alueiden kriteerin (< 12,5 asukasta/km2) (SuVL 3/2024 vp).
Ulkosuhderahoitus
(29) Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä, että ulkosuhderahoitukseen tulee tulevallakin rahoituskehyskaudella sisältyä edelleen kohdentamatonta rahoitusta ennakoimattomiin tarpeisiin vastaamiseksi ja ajankohtaisiin humanitaarisiin kriiseihin vastaamiseksi.
(30) Suuri valiokunta korostaa ulkoasiainvaliokunnan tavoin EU:n ulkosuhteita ja kykyä vastata kilpailuun globaalin vastakkainasettelun tilanteessa. Keskeisten kilpailijoiden mittavat tukitoimet, globaalit infrastruktuurihankkeet ja protektionismin kasvu vaikuttavat keskeisesti EU:n kykyyn solmia taloudellisia ja poliittisia kumppanuuksia eri mantereilla. Nykyinen komissio on pyrkinyt vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön Global Gateway -strategialla, jonka puitteissa EU:n ja sen jäsenmaiden odotetaan saavan aikaan jopa 300 mrd. euron investoinnit infrastruktuurin kehittämiseen vuosina 2021—2027. Global Gateway-strategian tuloksia ja siihen liittyvää rahoitustarvetta olisi hyvä tarkastella osana Suomen ennakkovaikuttamista rahoituskehyksiin.
(31) Suuri valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että EU:n ulkosuhderahoitukseen kohdistuu erityisiä paineita EU:n laajentumisen vuoksi. Onnistunut EU:n laajentuminen vahvistaisi EU:n omaa turvallisuutta, globaalia asemaa sekä taloudellista hyvinvointia. Laajentuminen on EU:n strateginen intressi ja tätä taustaa vasten tulisi tulevissa rahoituskehyksissä turvata riittävät resurssit laajentumisen tarpeita varten.
EU:n rahoitusvälineiden täysimääräinen hyödyntäminen
(32) Suuri valiokunta korostaa tarvetta varmistaa, että Suomessa pystytään hyödyntämään täysimääräisesti saatavilla olevia EU:n rahoitusvälineitä. Suomi on menestynyt hyvin niissä avoimeen kilpailuun perustuvissa rahoitushauissa, joihin se on osallistunut. Toisaalta rahoitusta uhkaa myös jäädä hakematta. Tämän korjaamiseen on kiinnitettävä tulevalla kaudella erityistä huomiota. Asiantuntijakuulemisissa tuotiin muun muassa esille tarve vahvistaa kuntien, kaupunkien ja aluekehitystoimijoiden mahdollisuuksia hakea ja hyödyntää EU-rahoitusta.