Viimeksi julkaistu 10.5.2022 11.45

Valiokunnan lausunto SuVL 6/2021 vp U 72/2021 vp Suuri valiokunta Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi asetuksen (EU) N:o 575/2013 muuttamisesta, direktiiviksi direktiivien 2013/36/EU ja 2014/59/EU muuttamisesta ja asetukseksi asetuksen (EU) N:o 575/2013 ja direktiivin 2014/59/EU muuttamisesta (Basel III -standardien täytäntöönpano)

Valtioneuvostolle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvosto on toimittanut eduskuntaan perustuslain 96 §:n mukaisen kirjelmän U 72/2021 vp Basel III standardien täytäntöönpanosta. 

Lausunnot

Asiasta on annettu seuraavat lausunnot: 

- talousvaliokunta TaVL 55/2021 vp 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Antti Makkonen 
    valtiovarainministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Jaakko Weuro 
    valtiovarainministeriö

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Finanssivalvonta
  • Rahoitusvakausvirasto
  • STTK ry
  • Suomen Pankki
  • Elinkeinoelämän keskusliitto
  • Finanssiala ry
  • Rakennusteollisuus RT ry

Valiokuntaan ovat saapuneet ilmoitukset, ei lausuttavaa: 

  • Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • Akava ry
  • Työn ja talouden tutkimus LABORE

Viitetiedot

Asiaa on käsitelty aikaisemmin tunnuksella E 125/2021 vp.  

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus ja valtioneuvoston kanta

Ehdotuksen sisältö ja valtioneuvoston kanta käyvät ilmi valtioneuvoston kirjelmästä U 72/2021 vp ja selvityksestä E 125/2021 vp. 

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Suuri valiokunta toteaa, että Euroopan komissio on 27.10.2021 antanut ehdotuksensa uudeksi EU:n pankkilainsäädäntöpaketiksi. Komissio esittää muutoksia luottolaitosdirektiiviin (2013/36/EU), EU:n vakavaraisuusasetukseen (N:o 575/2013) ja kriisinratkaisudirektiiviin (2014/59/EU) Basel III -pankkisääntelystandardien täytäntöönpanemiseksi, kestävyysriskien huomioimiseksi pankkisääntelyssä ja pankkivalvonnan kehittämiseksi.  

Suuren valiokunnan saaman selvityksen mukaan neuvottelut vakavaraisuusasetukseen esitetyistä täsmennyksistä ja tarkennuksista kriisinratkaisusääntelyyn (nk. Daisy Chain -vähennysjärjestelmä) ovat edenneet nopeasti, ja puheenjohtajavaltio hakee tästä kysymyksestä yhteisymmärrystä Euroopan unionin neuvostossa jo joulukuussa 2021. Muilta osin esitysten käsittely on vasta alkanut työryhmätasolla, ja tämänhetkisen arvion mukaan neuvotteluiden loppuun saattaminen ei näytä kovin todennäköiseltä vielä ensi keväänä.  

Suuri valiokunta katsoo, että puheenjohtajavaltion kompromissiehdotus nk. Daisy Chain -vähennysjärjestelmän käyttöönotosta on Suomen hyväksyttävissä, eikä suurella valiokunnalla ole tältä osin huomautettavaa valtioneuvoston toimintalinjaan. 

Suuri valiokunta toteaa, että lainsäädäntöpaketin Daisy Chain -vähennysjärjestelmää koskevan osuuden oletettua nopeamman etenemistahdin seurauksena eduskuntakäsittelylle on jäänyt asian laajuuteen nähden poikkeuksellisen vähän aikaa. Talousvaliokunta kiinnittää lausunnossaan (TaVL 55/2021 vp) tältä osin erityisesti huomiota siihen, että arviot sääntelyn vaikutuksista pankkien toimintaympäristöön, rahoituksen saatavuuteen ja hintaan sekä yleisesti kansantalouksiin ovat osin epätarkkoja, ja se tämän vuoksi pidättäytyy lausunnossaan esittämään vain alustavia näkemyksiä Suomen neuvottelutavoitteista. 

Kuten suuri valiokunta on todennut mietinnössään (SuVM 1/2021 vp, 148 kappale), Suomen EU-vaikuttamisen kannalta on tärkeätä, ettei eduskunnan kannasta synny epäselvyyttä. Eduskunnan toimivaltaan kuuluvissa asioissa Suomen neuvottelutavoitteet syntyvät valtioneuvoston ja eduskunnan vuoropuhelun kautta siten, että suuren valiokunnan päätöksen mukainen eduskunnan kanta on valtioneuvostoa poliittisesti velvoittava toimintaohje ja "ohjeellinen lähtökohta" (EK —HE 318/1994 vp) sen neuvotellessa EU-tasolla (SuVM 1/2021 vp, 147 kappale). Suuri valiokunta yhtyykin talousvaliokunnan näkemyksiin tarpeesta saada lainsäädäntöpaketista lisäselvitystä ja katsoo, että valtioneuvoston on toimitettava eduskuntaan lainsäädäntöpaketti muista kysymyksistä ja neuvotteluprosessin etenemisestä jatkokirjelmä kevätistuntokaudella 2022.  

Jatkokirjelmä on toimitettava eduskuntaan sellaisena ajankohtana, että eduskunnalla on edelleen tosiasialliset mahdollisuudet vaikuttaa kansallisiin neuvottelutavoitteisiin ja sitä kautta neuvottelutulokseen. Työryhmäkäsittelyn etenemisen aikataululla on tässä jatkokirjelmän oikea-aikaisuuden arvioinnissa keskeinen merkitys.  

VALIOKUNNAN LAUSUNTO

Suuri valiokunta ilmoittaa,

että sillä ei ole huomautettavaa valtioneuvoston toimintalinjaan Daisy Chain -vähennysjärjestelmän käyttöönoton osalta. että valtioneuvosto ottaa edellä esitetyn muilta osin huomioon. 
Helsingissä 17.12.2021 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Satu Hassi vihr 
 
1. varapuheenjohtaja 
Jani Mäkelä ps 
 
jäsen 
Eva Biaudet 
 
jäsen 
Ritva Elomaa ps 
 
jäsen 
Sari Essayah kd 
 
jäsen 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
jäsen 
Olli Immonen ps 
 
jäsen 
Eeva Kalli kesk 
 
jäsen 
Anne Kalmari kesk 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Jouni Ovaska kesk 
 
jäsen 
Lulu Ranne ps 
 
jäsen 
Jussi Saramo vas 
 
jäsen 
Jenna Simula ps 
 
jäsen 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
jäsen 
Iiris Suomela vihr 
 
jäsen 
Sinuhe Wallinheimo kok 
 
varajäsen 
Pasi Kivisaari kesk 
 
varajäsen 
Matias Marttinen kok 
 
varajäsen 
Matias Mäkynen sd 
 
varajäsen 
Anders Norrback 
 
varajäsen 
Arto Pirttilahti kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Anna Sorto