Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia (1290/2002) nk. aktiivimallin toteuttamiseksi. Malli perustuu pääministeri Juha Sipilän nimeämän, valtiosihteeri Martti Hetemäen vetämän, kolmikantaisen työryhmän valmistelemaan ehdotukseen. Työryhmä ei ollut yksimielinen.
Aktiivimallin tarkoituksena on, että työttömät aiempaa enemmän hakeutuvat myös lyhytkestoiseen ja osa-aikaiseen työhön koko työttömyyden ajan silloin, kun parempia työpaikkoja ei ole tarjolla. Tavoitteena on tällä tavoin lisätä työllisyyttä ja ehkäistä työttömyyden pitkittymistä. Valiokunta pitää työnhakijoiden aktiivisuuden lisäämiseen sekä työllisyyden kasvuun ja työttömyyden pitkittymisen ehkäisemiseen liittyviä toimenpiteitä tärkeinä.
Ehdotetussa mallissa työttömyyden alun omavastuupäiviä vähennetään seitsemästä viiteen. Työttömyyden jatkuessa työttömyysetuus maksetaan alennettuna, ellei työtön ole riittävän aktiivinen. Aktiivisuusehto edellyttää, että henkilö työskentelee 65 maksupäivän jakson aikana vähintään yhden kalenteriviikon verran tai osallistuu vähintään viisi päivää työllistymistä edistäviin palveluihin tai ansaitsee tietyn määrä yrittäjän työssäoloehtoon vaaditusta kuukausiansiosta. Jos työnhakija ei täytä aktiivisuusehtoa, työttömyysetuus maksetaan seuraavalta 65 päivän jaksolta 4,65 prosentilla alennettuna. Tämä vastaa yhtä omavastuupäivää kuukauden aikana.
Työllisyysvaikutukset
Aktiivimallin työllisyysvaikutusten arviointi on esityksen mukaan erittäin vaikeaa. Hetemäen työryhmän muistiossa työllisyyden on arvioitu lisääntyvän 5 000—12 000 henkilötyövuotta niillä, jotka saavat ansiopäivärahaa. Hallituksen esityksessä arvioidaan, että työllisyysvaikutus asettuu näiden kahden luvun väliin. Jos muutoksella ei saavuteta uutta aktivoitumista, syntyy työttömyysturvamenoihin enimmillään noin 70 miljoonan euron säästö.
Esityksen vaikutukset riippuvat ennen kaikkea siitä, millainen vaikutus sillä on työttömien käyttäytymiseen. Valiokunta pitää työttömien aktiivisuuden vahvistamista hyvänä ja tärkeänä. Aktiivimallin käyttäytymisvaikutuksiin liittyy kuitenkin suurta epävarmuutta, ja osa vaikutuksista saattaa olla myös hallituksen tavoitteiden vastaisia. Ehdotettujen muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2018, ja ne koskevat kaikkia työttömiä. Samaan aikaan astuu voimaan myös eräitä muita työttömiä koskevia uudistuksia. Valiokunta toteaa, että tällainen tilanne estää luotettavien tutkimusasetelmien muodostamisen arviointia varten, joten ehdotettujen uudistusten hyötyjä tai haittoja ei pystytä luotettavasti selvittämään. Valiokunta pitää tätä valitettavana ja katsoo, että muutosten arviointimahdollisuus tulee ottaa huomioon uudistuksia toteutettaessa.
Aktiivisuuden osoittaminen olemalla työssä
Aktiivisuusvaatimuksen täyttäminen on ehdotetun työttömyysturvalain 6 luvun 3 a §:n 3 momentin 1 kohdan ja 7 luvun 5 a §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan kytketty palkansaajan työssäoloehdon mukaiseen työskentelyyn. Valiokunta pitää rajausta varsin tiukkana. Valiokunta korostaa henkilön oikeutta osoittaa aktiivisuutensa myös omaehtoisesti. Valiokunta huomauttaa, että tällä hetkellä työtön voi työttömyysetuutta menettämättä tehdä muun muassa yleishyödyllistä vapaaehtois- tai talkootyötä silloin, kun työ on palkatonta. Muun muassa tämän tyyppisen työn tulisi soveltuvin osin voida valiokunnan mielestä kuulua mukaan työhön, jolla aktiivisuuden voi osoittaa. Aktiivisuuden eri muotoja tulisi lisäksi voida yhdistää.
Valiokunta pitää tärkeänä, että ehdotettuun työttömyysturvalain 6 luvun 3 a §:ään ja 7 luvun 5 a §:ään otetaan mukaan esityksessä ehdotettua laajempi määritelmä aktiivisuuden osoittamisesta, ja esittää, että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsee ehdotetun säännöksen soveltamisalan laajentamista siten, että aktiivisuuden voi osoittaa myös omaehtoisella työskentelyllä, kuten esimerkiksi vapaaehtois- ja talkootyöllä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työtön voi täyttää aktiivisuusvelvoitteen vain, mikäli hänellä on tosiasialliset alueelliset, työkyvyn mukaiset ja osaamista vastaavat mahdollisuudet työllistyä lyhytaikaisesti ja tarvittaessa osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin. Työttömyysetuuteen ja sen tasoon vaikuttavat työttömän työnhakijan oman aktiivisuuden lisäksi siten myös hänestä itsestään riippumattomat tekijät. Valiokunta korostaa, että työttömillä tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet täyttää aktiivisuusedellytykset.
Aktiivisuuden osoittaminen osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun
Palkkatyön tai yritystoiminnan lisäksi aktiivisuuden voi työttömyysturvalain 6 luvun 3 a §:n 3 momentin ja 7 luvun 5 a §:n 3 momentin 3 kohtien mukaan osoittaa osallistumalla tarkastelujakson aikana viisi päivää työllistymistä edistävään palveluun tai 4 kohdissa säädetyn mukaisesti muuhun valtioneuvoston asetuksella tarkemmin määriteltyyn työpaikalla toteutettavaan työllistymistä tukevaan palveluun tai toimintaan. Työllistymistä edistävät palvelut on määritelty työttömyysturvalain 1 luvun 5 §:n 15 kohdassa.
Työllistymistä edistävien palvelujen järjestäminen edellyttää, että palvelun järjestäminen on työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaista ja edistää henkilön työllistymistä. Tarkoituksenmukaisuuden arvioi TE-toimisto tai palveluntuottaja, jolta TE-toimisto on hankkinut palvelun. Käytettävissä olevat määrärahat eivät takaa palveluita kaikille työttömyysetuuden saajille.
Esityksen mukaan, jos työllistymistä edistäviin palveluihin esitettyä lisämäärärahaa käytetään erityisesti lyhytkestoisten toimenpiteiden järjestämiseen, lisämääräraha mahdollistaa nykyistä useammalle henkilölle osallistumisen työllistämistä edistävään palveluun, jolloin etuuden taso ei alene. Valiokunta toteaa, että etenkään vaikeasti työllistyville lyhytjänteiset ja velvoittavuuteen perustuvat palvelut eivät ole pitkällä aikavälillä työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaisia, vaan palvelua tulee jatkossakin tarjota riittävän laajuisena ja kunkin työttömän määritellyn palvelutarpeen mukaisesti.
Aktiivisuus voidaan osoittaa vain edellä mainituissa säännöksissä määritellyllä tavalla eikä tähän sisälly harkinnanvaraa. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esimerkiksi työkyvyn ja työkunnon selvittämiseksi tarkoitettua palvelua ei tämän vuoksi pidetä aktiivisuuden osoittamisena. Valiokunta ei pidä tätä tarkoituksenmukaisena ja katsoo, että työllistymistä edistävän palvelun määrittelyä tulee vielä tarkentaa.
Vaikeasti työllistyvien mahdollisuudet täyttää aktiivisuusvaatimukset
Myös pitkäaikaistyöttömien tulee täyttää aktiivisuusehto täysimääräisen työttömyysetuuden saamiseksi. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työttömyyden pitkittyessä taustalla on usein terveys- tai sosiaalisia ongelmia sekä syrjäytymistä, jolloin henkilön kyky ja mahdollisuudet toimia aktiivimallin edellyttämällä tavalla on alentunut. Valiokunnan käsityksen mukaan vaatimus työllistymisestä vähintään viideksi päiväksi on usean pitkäaikaistyöttömän kohdalla epärealistinen, etenkin jos taustalla on elämänhallintavaikeuksia, päihdeongelmia tai terveydentilan asettamia rajoituksia. Valiokunta tähdentää, että vaikeasti työllistyvät tarvitsevat palvelutarpeen kartoittamiseen perustuvaa erityistä ja usein pitkäkestoista henkilökohtaista tukea työllistyäkseen. Valiokunta korostaa, että vaikeasti työllistyville ja pitkäaikaistyöttömille tulee olla tarjolla riittävästi heidän tilanteeseensa sopivia aktivointipalveluja.
Monet pitkään työttömänä olleet työnhakijat osallistuvat pitkäkestoiseen työkokeiluun ja kuntouttavaan työtoimintaan. Valiokunta huomauttaa, että työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta edellyttävät suunnitellun toiminnan soveltumista asiakkaan palveluntarpeeseen sekä tätä tarvetta vastaavan toimintapaikan löytymistä. Tällaisia palveluita ei voi käyttää lyhytkestoisesti vain työttömän työttömyysetuuden sanktioiden estämiseksi ja aktiivisuuden todistamiseksi.
Saadun selvityksen mukaan vuoden 2016 aikana työttömänä työnhakijana oli lähes 43 000 pitkäaikaissairaaksi tai vammaiseksi merkittyä työnhakijaa. Näillä henkilöillä sairaus tai vamma vaikutti työvoimaviranomaisen mukaan mahdollisuuksiin tehdä, hakea tai saada töitä sekä uravalintaan yleisesti. Valiokunta huomauttaa, että työttömyysetuuden lähtökohtana on, että työtön työnhakija on työkykyinen ja siten työmarkkinoiden käytettävissä.
Aktiivimallissa henkilön tosiasiallista työkykyä ja mahdollisuutta osallistua eri tehtäviin tai palveluihin ei huomioida. Valiokunta huomauttaa, että henkilö saattaa olla työkyvytön vain ajoittain, minkä vuoksi hänellä ei ole oikeutta työkyvyttömyyseläkkeeseen. Henkilö voi lisäksi olla työkykyinen vain joihinkin tehtäviin, tai työkyvyttömyys ja osatyökykyisyys voivat johtua lyhytkestoisesta sairastumisesta. Valiokunta katsoo, että ehdotetussa aktiivimallissa henkilön terveydentila ja työkyky eri työtehtäviin tulee voida ottaa huomioon ja aktiivisuuden vaatimuksesta luopua silloin, kun hoitava lääkäri pitää toimenpiteitä potilaan terveyden kannalta haitallisina.
Valiokunta huomauttaa lisäksi, että moni pitkäaikaissairas tai muuten osatyökykyinen on halukas ja kykenevä tekemään töitä, mutta heille työn saaminen voi olla haastavaa, koska osa työnantajista pelkää sairauden aiheuttavan kuluja, eikä palkkaa heitä. Osa pitkäaikaissairaista tekisi mielellään osa-aikatyötä, mutta työpaikoilla ei välttämättä luoda tälle edellytyksiä.
Ehdotettujen työttömyysturvalain 6 luvun 3 a §:n ja 7 luvun 5 a §:n 5 momenttien 1 kohtien mukaan henkilön työttömyyspäivärahaa ei alenneta eikä hänen aktiivisuuttaan seurata, jos hänellä on vireillä työkyvyttömyyseläkehakemus. Hakemuksen saa vireille täyttämällä Kelan sähköisessä palvelussa olevan nettilomakkeen. Valiokunta pitää säännöstä kannatettavana ja sen tarkoitusta ymmärrettävänä, mutta huomauttaa, että pelkkä vireilläolovaatimus saattaa johtaa perusteettomien työkyvyttömyyseläkehakemusten yleistymiseen.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota siihen, että aktiivimalli saattaa lisätä viimesijaisen toimeentuloturvan saajien määrää. Jos peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea saavalla työttömällä työnhakijalla ei ole mahdollisuuksia osoittaa aktiivisuuttaan, työttömyysturvan taso saattaa alentua pysyvästi. Tämä johtaa useissa tapauksissa toimeentulotuen tarpeeseen. Esityksen mukaan asumistukimenot lisääntyvät arviolta 4 miljoonalla eurolla ja toimeentulotukimenot arviolta 10 miljoonalla eurolla. Valiokunta toteaa, että aktiivimalli ei toimi kannustimena viimesijaista toimeentulotukea saaville, vaan päinvastoin: kaikkein heikoimmassa asemassa oleville, voi olla houkuttelevaa siirtyä etuuksien hallittavuuden takia karenssin kautta työvoiman ulkopuolelle ja yksinomaan toimeentulotuen asiakkaaksi.
Hallinnolliset vaikutukset
Aktiivimallin toimeenpano ja toteuttaminen on hallinnollisesti raskasta ja vaatii eri viranomaisilta merkittäviä lisäresursseja. Kelalle ja työttömyyskassoille muutoksesta aiheutuu merkittävästi lisää työtä, kun työssäoloa ja työttömyyspäivärahan tason muutoksia joudutaan seuraamaan aikaisempaa useammin. Lisäksi muutos monimutkaistaa etuusjärjestelmää entisestään, mikä voi lisätä byrokratiasta johtuvia viiveitä työttömyysetuuksien maksatuksessa.
Työttömälle pelko työttömyysetuuksien maksuviiveistä saattaa muodostaa esteen ottaa vastaan lyhytaikaista työtä, vaikka työskentely olisikin taloudellisesti kannattavaa pidemmän aikavälin tarkastelussa. Valiokunta pitää tärkeänä, että työttömyyspäivärahahakemusten käsittelyyn varataan riittävät resurssit, jotta ihmiset eivät joudu kärsimään kohtuuttomista käsittelyajoista.