Viimeksi julkaistu 7.11.2024 16.09

Valiokunnan lausunto TyVL 14/2024 vp HE 135/2024 vp Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttamiseksi

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle työttömyysturvalain ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain 4 ja 8 §:n muuttamiseksi (HE 135/2024 vp): Asia on saapunut työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan lausunnon antamista varten. Lausunto on annettava sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitusneuvos Marjaana Maisonlahti 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • ylimatemaatikko Tapio Isolankila 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • hallitussihteeri Tuomas Kallio 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • sosiaaliasioiden päällikkö Pirjo Väänänen 
    Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
  • johtava asiantuntija Vesa Rantahalvari 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • työllisyys- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija Patrik Tötterman 
    Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT
  • toiminnanjohtaja Jukka Haapakoski 
    Työttömien Keskusjärjestö ry
  • toiminnanjohtaja Aki Villman 
    Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Uudenmaan ELY-keskuksen oikeudelliset palvelut -yksikkö
  • Kansaneläkelaitos
  • Suomen Kuntaliitto
  • STTK ry
  • Akava ry

Valiokunta on saanut ilmoituksen, ei huomautettavaa: 

  • Suomen Yrittäjät ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia (1290/2002) ja työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia (555/1998). Esityksen mukaan työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavasta peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korotusosasta ja ansiopäivärahan korotetusta ansio-osasta luovutaan. Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksetaan jatkossa samansuuruista työttömyysetuutta kuin työttömänä ollessa. Lisäksi esityksessä ehdotetaan, ettei liikkuvuusavustusta voida maksaa enää työttömyysturvalaissa tarkoitetulla tavalla korotettuna, jos työpaikka tai koulutuksen järjestämispaikka sijaitsee yli 200 kilometrin etäisyydellä henkilön tosiasiallisesta asuinpaikasta taikka työn tai siihen liittyvän koulutuksen takia tehtyä muuttoa edeltävästä tosiasiallisesta asuinpaikasta. Liikkuvuusavustus on esityksen mukaan jatkossa aina peruspäivärahan suuruinen. 

Osittaisen työmarkkinatuen määrää esitetään muutettavan siten, että osittaisen työmarkkinatuen vähimmäismäärä on nykyisen 50 prosentin sijaan 35 prosenttia tuen hakijalle muutoin maksettavasta työmarkkinatuesta. Lisäksi esitetään muutosta työmarkkinatuen hakijan vanhempien, joiden taloudessa hän asuu, tuloina huomioitaviin tuloihin. Vanhempien tuloina ei esityksen mukaan oteta huomioon omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) tarkoitettua omaishoitajan hoitopalkkiota eikä perhehoitolaissa (263/2015) tarkoitettua perhehoitajan hoitopalkkiota, jos toimeksiantosopimusta perhehoidosta ei ole tehty ansaintatarkoituksessa. 

Esityksen taustalla on hallitusohjelma, jonka mukaan hallitus toteuttaa perusturvan uudistuksen, joka parantaa työnteon kannattavuutta, sujuvoittaa sosiaaliturvaa ja yksinkertaistaa etuuksia sosiaaliturvakomitean välimietinnön suositukset ja selvitykset huomioiden. Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki. Yhteen perusturvaetuuteen on tarkoitus siirtyä vaiheittain tukien määräytymisperusteita yhdistämällä. Valmisteluun liittyy hallitusohjelman mukaan työmarkkinatuen, peruspäivärahan, sairauspäivärahan, Kelan kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistason yhtenäistäminen ja lapsikorotusten, korotusosien ja suojaosien poisto. Lisäksi hallituksen esityksellä tavoitellaan julkisen talouden vahvistamista 26 milj. eurolla. 

Kannustin osallistua työllistymistä edistäväiin palveluihin

Työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien poistuminen vaikuttaa työttömän tulotasoon palveluiden ajalta. Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat 37,21 euroa päivässä ja kuukaudessa keskimäärin 800 euroa. Peruspäivärahassa ja työmarkkinatuessa korotusosa palveluiden ajalta on 5,29 euroa päivässä, joka tekee kuukaudessa keskimäärin 113,74 euroa. Ansioturvassa korotetun ansio-osan suuruus riippuu henkilön tuloista, joiden mukaan ansiopäiväraha määritellään. 

Liikkuvuusavustus on peruspäivärahan suuruinen. Liikkuvuusavustukseen maksettava korotusosa vastaa suuruudeltaan peruspäivärahan korotusosaa. Liikkuvuusavustusta maksetaan enintään 60 päivältä, joten yksittäiselle saajalle korotusosan poistuminen tarkoittaa yhteensä enintään 317,40 euron menetystä.  

Hallituksen esityksessä korotusosien poistumisen arvioidaan voivan heikentää työnhakijan kannustimia osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta yhtyy hallituksen esityksessä esitettyyn arvioon, kiinnittäen kuitenkin huomiota siihen, että työvoimaviranomaisen palvelut ovat jatkossakin lähtökohtaisesti työttömyysetuuden saajaa velvoittavia ja palveluista kieltäytymisestä tai muusta palvelun laiminlyönnistä voi aiheutua etuusseuraamuksia.  

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan varsinaista tutkittua tietoa korotusosien vaikutuksista työttömiin työnhakijoihin ei ole. Kannustimien poistumisen oletetaan kuitenkin vähentävän erityisesti sellaisten palveluiden kysyntää, joiden arvioidaan epätodennäköisesti johtavan työllistymiseen. Toisin sanoen vaikutuksen arvioidaan kohdistuvan palveluihin, joiden kysyntää on nykyisin lisännyt siihen osallistumisesta saatava lisäetuus, eikä niinkään palvelusta saatava muu hyöty. 

Hallituksen esityksen mukaan on todennäköistä, että työllistymistä edistävien palveluiden ajalta maksettavien korotusosien poistamisen vaikutus työllisyyteen on merkitykseltään vähäinen. Samoin liikkuvuusavustuksen korotusosan poistamisen vaikutus työllisyyteen arvioidaan vähäiseksi. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta yhtyy tältä osin hallituksen esityksessä esitettyihin arvioihin. Valiokunta toteaa, että muutoksen jälkeenkin työttömillä on mahdollisuus saada liikkuvuusavustusta peruspäivärahan suuruisena ilman korotusosaa. Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että korotusosista luopumisesta huolimatta useimpien työttömyysturvalaissa tarkoitettujen työllistymistä edistävien palveluiden ajalta on edelleen mahdollista saada kulukorvausta.  

Ennen lain voimaatuloa alkaneet palvelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että jos työllistymistä edistävä palvelu on alkanut ennen lain voimaantuloa, palvelun ajalta voidaan maksaa peruspäivärahan ja työmarkkinatuen korotusosaa tai korotettua ansio-osaa lain voimaantulon jälkeiseltä ajalta palvelun loppuun saakka, kuitenkin kokonaisuudessaan enintään 200 päivältä. Jos palvelu kuitenkin järjestetään jaksotettuna erillisiin kokonaisuuksiin siten, että jaksot eivät liity yhtäjaksoisesti toisiinsa, korotusosaa tai korotettua ansio-osaa ei makseta palvelujakson ajalta, joka alkaa lain voimaantulosta tai myöhemmin. Lisäksi esityksessä ehdotetaan, että myös liikkuvuusavustuksen korotusosaa voidaan maksaa viimeistään 31.12.2024 alkaneeseen työhön tai työhön liittyvään koulutukseen lain voimaantulon jälkeiseltä ajalta sen koko enimmäisajan. 

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena edellä kuvattua ratkaisua, jonka mukaan lainsäädäntöön tehtävät muutokset koskevat lähtökohtaisesti vain työllistymistä edistäviä palveluita, jotka alkavat lain voimaantulon jälkeen. Valiokunta toteaa, että tällä suojataan palveluihin osallistuvien työnhakijoiden odotuksia siitä, että palveluun osallistumisen vaikutukset etuusoikeuteen eivät muutu palvelun aikana. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta esittää,

että sosiaali- ja terveysvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 7.11.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Saara-Sofia Sirén kok 
 
varapuheenjohtaja 
Lauri Lyly sd 
 
jäsen 
Miko Bergbom ps 
 
jäsen 
Jessi Jokelainen vas 
 
jäsen 
Atte Kaleva kok 
 
jäsen 
Tuomas Kettunen kesk 
 
jäsen 
Mikko Lundén ps 
 
jäsen 
Anders Norrback 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Mikko Polvinen ps 
 
jäsen 
Piritta Rantanen sd 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 
jäsen 
Timo Suhonen sd 
 
varajäsen 
Juha Viitala sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

istuntoasiainneuvos  
Miika  Suves 
 

Eriävä mielipide

Perustelut

Orpo-Purran työttömyysturvan kolmannen aallon leikkaukset kohdistuvat hallituksen esityksen HE 135/2024 vp mukaisesti työttömyysturvan korotusosiin ja liikkuvuustukeen. Leikkaukset kohdistuvat samoihin ihmisryhmiin kuin aiemmatkin, jo voimassa olevat työttömyysturvan heikennykset. Tämäkin leikkaus aiheuttaa merkittäviä negatiivisia taloudellisia yhteisvaikutuksia työttömyysturvan saajille. Hallituksen esityksen vaikutustenarviointi on tehty ylimalkaisesti, eikä leikkausten yhteisvaikutuksia ole riittävällä tarkkuudella arvioitu. 

On selvää, että tämäkin leikkaus tulee heikentämään kannustavuutta työllistymistä edistäviin aktiivitoimiin ja osallistumista työllisyystoimiin, vähentäen myös työvoiman liikkuvuutta. Näillä työttömyysturvan leikkauksilla ei ole osoitettu positiivisia työllisyysvaikutuksia. Esitys on esimerkki hallituksen kylmästä heikoimmassa asemassa olevilta leikkaamisesta. Se on omiaan lisäämään ja pitkittämään Suomen kansatalouden matalasuhdannetta, taittamaan kotimaista kulutuskysyntää sekä jarruttamaan työn perässä liikkumista. Esitys voimistaa työmarkkinoiden toimialojen ja maan eri alueiden kohtaanto-ongelmaa, kun työttömien liikkumisen avustaminen lopetetaan. 

Lisäksi erityisesti korotusosien leikkaukset osuvat jälleen myös lapsiperheisiin kasvattaen lapsiperheköyhyyttä. Aktiiviajan korotusosia saaneista vuonna 2023 kolmasosalla, lähes 20 000:lla, oli alaikäisiä lapsia. Lasten yhteismäärä oli yli 35 000. 

Työttömyysturvan korostusosien ja liikkuvuusavustuksen historia on vankasti kolmikantaisessa sopimisessa. Nyt Orpo-Purran hallituksen yksipuolisilla leikkaustoimilla työttömyysturvaan tuhotaan malli, joka on rakennettu yhteistyöllä ja sopien työmarkkinaosapuolten välillä. Nyt tietoisesti halutaan murentaa turvaa, jolla työvoimasta on pidetty huolta myös huonoina aikoina sekä haastavissa talouden suhdannetilanteissa. Työvoima jätetään vaille valtiovallan suojelua, kun malli ja harkitut mekanismit yksioikoisesti lopetetaan.  

Työttömyysturvan korotusosat ja liikkuvuusavustus ovat olleet teknisesti helppoja toteuttaa. Ne eivät ole aiheuttaneet ylimääräistä byrokratiaa. Tukien rahoituksesta ovat huolehtineet työnantajat ja palkansaajat työttömyysvakuutusmaksulla. Korotusosa on sovittu aikanaan osana työmarkkinajärjestöjen sopimusratkaisua vaikuttaen myös muuhun sopimuksen sisältöön palkoista ja teksteistä. Se on sovittu myös työttömien positiiviseksi kannusteeksi osallistua työllistymistä edistäviin aktiivitoimiin ja osaamisen kehittämiseen. Tällaista yhteistyössä tehtyä sopimista tarvittaisiin edelleen. 

Vanhempiensa taloudessa asuvan, osittaista työmarkkinatukea saavan tuen pienennys 50 prosentista 35 prosenttiin heikentää entisestään työttömän työnhakijan osallistumista avoimille työmarkkinoille. Pelkkä tuen pienennys ei tuo työttömälle työpaikkaa eikä kannusta aktiivisemmin hakemaan töitä, sen sijaan sillä voi olla päinvastainen vaikutus.  

Pitkäaikaistyöttömille liikkuvuusavustuksen poisto heikentää suuresti hakeutumista ulkopaikkakunnille, jopa satojen kilometrien päähän töihin. Pitkäaikaistyöttömien määrä jo tällä hetkellä lähes 100 000 henkilöä. Poiston sijaan liikkuvuusavustusta olisi ennemmin pitänyt kehittää kuin poistaa. Alueiden ja työmarkkinoiden eriytyminen ajaa työvoimaa liikkuvuusloukkuun, kun asuntojen arvot romahtavat. Työvoiman liikkuvuus jähmettyy, joka lisää kohtaanto-ongelmien syntymistä.  

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että lakiehdotukset hylätään. 
Helsingissä 7.11.2024
Lauri Lyly sd 
 
Piritta Rantanen sd 
 
Timo Suhonen sd 
 
Juha Viitala sd 
 
Jessi Jokelainen vas 
 
Tuomas Kettunen kesk