VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ
Ehdotus
Euroopan komissio antoi 11.7.2023 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi kuljetuspalveluiden kasvihuonekaasupäästöjen laskemiselle (COM (2023) 441 final, CountEmissions EU).
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto kannattaa ehdotuksen tavoitteita yhdenmukaistaa kuljetuspalveluiden päästölaskentaa ja tiedon raportointia.
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan yrityksiin kohdistuvan sääntelyn on oltava selkeää, ennakoitavaa, oikeasuhtaista, kilpailuneutraalia, teknologianeutraalia ja innovaatiomyönteistä. Ehdotuksen jatkovalmistelussa onkin hyvä huomioida teknologia- ja käyttövoimaneutraaliuden periaatteet. Jatkovalmistelussa tulee huomioida kansalliset erityispiirteet eri kuljetusratkaisuissa.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että ehdotuksen mukaisesti päästölaskentamallin käyttöönotto säilyy toimijoille vapaaehtoisena. Ehdotuksen jatkovalmisteluissa tulee huomioida hallitusohjelman tavoitteet siitä, että hallitus sitoutuu vastaamaan päästövähennystavoitteisiin ja etenemään hiilineutraaliustavoitteeseen ja hiilinegatiivisuuteen siten, että se ei omilla päätöksillään tai politiikkatoimillaan nosta arjen kustannuksia tai heikennä elinkeinoelämän kilpailukykyä.
Valtioneuvosto korostaa, että ehdotuksen jatkovalmistelussa on varmistettava ehdotuksen yhteensopivuus ja johdonmukaisuus muun unionin lainsäädännön ja säädäntöehdotusten kanssa. Jatkovalmistelussa on myös kiinnitettävä huomiota jo kerättävän tiedon hyödyntämiseen hallinnollisen taakan vähentämiseksi.
Valtioneuvosto suhtautuu lähtökohtaisesti myönteisesti siihen, että komissio voi antaa tarkempia delegoituja säädöksiä ja täytäntöönpanosäädöksiä asetusehdotuksen mukaisesti. Valtioneuvosto kuitenkin katsoo, että komissiolle delegoiduilla säädöksillä siirrettävän toimivallan laajuutta ja asianmukaisuutta tulee vielä arvioida huolellisesti jatkovalmistelun aikana.
Valtioneuvosto katsoo, että asetusehdotuksen jatkovalmistelussa tulisi huomioida uusien päästöjen seurantaa edistävien innovaatioiden ja ratkaisujen kehittäminen ja uudet liiketoimintamahdollisuudet. Lisäksi jatkovalmistelussa olisi hyvä arvioida standardien velvoittavuuden vaikutuksia.
Valtioneuvosto katsoo, että asetuksen toimeenpanoon liittyvien viranomaistehtävien järjestämisessä tulee huolehtia kansallisesta liikkumavarasta.
Neuvotteluiden aikana olisi hyvä selventää miten asetuksen velvoitteiden noudattamisen viranomaisvalvonta tulisi toteuttaa.
Valtioneuvosto painottaa ensisijaisena keinona rahoituksen toteuttamisessa uudelleen kohdennuksia EU:n monivuotisen rahoituskehyksen puitteissa. Kansallisesta resursoinnista linjataan normaaliin tapaan talousarviota ja julkisen talouden suunnitelmaa koskevissa menettelyissä.
VALIOKUNNAN PERUSTELUT
Asetusehdotuksen tavoitteena on luoda yhteinen sääntelykehys kuljetuspalvelujen kasvihuonekaasupäästöjen laskemiseen ja raportointiin. Kehys olisi vapaaehtoinen ja asetus velvoittava vain, jos kuljetuspalveluiden päästöjä lasketaan ja raportoidaan kolmannelle osapuolelle. Komissio esittää laskentatavaksi ISO 14083:2023 -standardia. Standardi on hyvin uusi ja voi vielä lähivuosina kehittyä. Valiokunta pitää valtioneuvoston kantaan yhtyen kannatettavana yhteistä menetelmää ja yhdenmukaisia oletusarvoja, jotta eri liikennepalveluja voidaan luotettavasti ja tasapuolisesti vertailla. Valiokunta pitää myös erittäin hyvänä sitä, että yksi standardi vakiinnutettaisiin pääasialliseksi laskentatavaksi. Tämä ehkäisee varhain liikkeellä olevien yritysten mahdollisesti turhiksi jääviä investointeja muihin laskentatapoihin. Suomessa varsinkaan pienillä kuljetusyrityksillä ei ole kykyä laskea päästöjä, eikä suurin osa asiakkaista vielä sitä odota. Siten on myös kannatettavaa, että laskentatapa on vapaaehtoinen.
Kuljetuspalvelujen päästölaskentaan kohdistuu kuitenkin nopeasti kasvava tarve, kun yritykset ja kuluttajat haluavat tietoa hiilijalanjäljestään ja etsivät keinoja sen pienentämiseksi. Luotettava, tarkka ja vertailukelpoinen tieto luo tähän edellytykset. Tavoitteena oleva kasvihuonekaasupäästöjen väheneminen voi toteutua, jos luotettava ja tasapuolinen päästölaskenta johtaa asiakkaiden käyttäytymisen muutokseen ja matkaketjujen optimointiin, joka vaikuttaa käytännössä vähäpäästöisempien kuljetuspalvelujen suosimiseen. Valiokunta katsoo, että asetusehdotus suojaa osaltaan kuluttajia ja yrityksiä viherpesulta ja mahdollistaa eri toimijoiden osallistumisen, omilla hyvin perustelluilla valinnoillaan, vihreän siirtymän toteuttamiseen. Yhdenmukaiset menetelmät luovat kuljetuspalveluja tarjoaville toimijoille tasapuoliset toimintaedellytykset päästölaskentaan.
Kustannuksista pääosa kohdistuisi päästötietoja kerääville ja jakaville kuljetuspalveluyrityksille ISO 14083 -standardin käyttöönotosta tai siihen vaihtamisesta. Kustannusten arvioidaan kuitenkin jäävän kohtuullisiksi ja tärkeää on, että yritykset voivat hyötyä tasapuolisen laskenta- ja raportointimenetelmän käytöstä. Valtioneuvoston tavoin valiokunta pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa huomioidaan kansalliset erityispiirteet eri kuljetusratkaisuissa, varmistetaan ehdotuksen yhteensopivuus ja johdonmukaisuus muun unionin lainsäädännön kanssa, huolehditaan riittävästä joustosta viranomaistehtävien järjestämisessä ja arvioidaan delegoiduilla säädöksillä siirrettävän toimivallan tarkkarajaisuutta ja asianmukaisuutta. Tärkeää on myös ottaa huomioon uusien päästöjen seurantaa edistävien innovaatioiden ja ratkaisujen kehittäminen ja uudet liiketoimintamahdollisuudet.