Viimeksi julkaistu 12.9.2024 8.54

Valiokunnan lausunto YmVL 8/2024 vp VNS 2/2024 vp Ympäristövaliokunta Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025-2028

Valtiovarainvaliokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025—2028 (VNS 2/2024 vp): Asia on saapunut ympäristövaliokuntaan mahdollisen lausunnon antamista varten valtiovarainvaliokunnalle. Määräaika: 23.5.2024. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Atro Andersson 
    valtiovarainministeriö
  • talouspäällikkö Timo Jaakkola 
    ympäristöministeriö
  • luonnonvaraneuvos Heikki Piiparinen 
    maa- ja metsätalousministeriö
  • yksikön johtaja Mikko Nygård 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • teollisuusneuvos Juhani Tirkkonen 
    työ- ja elinkeinoministeriö
  • johtaja Jarmo Lindén 
    Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus
  • luontopalvelujohtaja Henrik Jansson 
    Metsähallitus
  • kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna 
    Suomen Kuntaliitto
  • erityisasiantuntija Laura Hassi 
    Suomen Kuntaliitto
  • johtava asiantuntija Mariko Landström 
    Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra
  • johtaja Sami Pakarinen 
    Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • talouspoliittinen asiantuntija Emil Lemström 
    Metsäteollisuus ry
  • elinvoimajohtaja Leena Kristeri 
    Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
  • johtaja, elinkeinopoliittiset asiat Anu Kärkkäinen 
    Rakennusteollisuus RT ry
  • ympäristöpäällikkö Paloma Hannonen 
    Suomen luonnonsuojeluliitto ry
  • toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu 
    Suomen opiskelija-asunnot SOA ry
  • kehittämisjohtaja Sari Timonen 
    Y-Säätiö

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Aluehallintovirastot
  • Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
  • Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry
  • Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC ry

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Puhtaan siirtymän edistäminen

Suomen julkisen talouden tilanne on huolestuttava, kun julkisyhteisöjen alijäämä on vaarassa jäädä pysyvästi yli 3 %:iin suhteessa BKT:hen ja julkinen velka on jo lähes 80 % suhteessa BKT:hen. Näistä syistä julkisen talouden suunnitelmassa on jouduttu esittämään julkista taloutta vahvistavia toimia velkasuhteen kääntämiseksi laskuun. Valiokunta pitää päätösten lähtökohtia säästötarpeista ymmärrettävinä. Samalla on huomattava, että ympäristöministeriön hallinnonalan menokehykset ovat vain noin 0,3 % hallinnonalojen kokonaiskehyksestä. Budjettitalouden määrärahojen kokonaistaso on 244 milj. euroa vuonna 2025 ja 221 milj. euroa vuonna 2028. Hallinnonalan määrärahat pienenevät 23 milj. euroa (-9 %) kehyskaudella. Määrärahan pienenemisen syynä ovat toimintamenojen säästöt ja InvestEU-lainatakausohjelman päättyminen vuonna 2027. 

Valiokunta pitää myönteisenä, että määrärahaleikkausten paineessa hallitus on kuitenkin päättänyt työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla investointien vauhdittamiseksi uudesta kasvupaketista, jonka osana tullaan valmistelemaan verohyvitys suurille nettonollatalouteen siirtymistä tukeville teollisille investoinneille esimerkiksi akku- ja vetyhankkeisiin sekä fossiilivapaaseen terästeollisuuteen. Verohyvityksen tavoitteena on saada sähköä hyödyntäviä mittaluokaltaan suuria teollisia investointeja liikkeelle ja samalla tukea puhtaan siirtymän teollisuuden ekosysteemin rakentumista Suomeen. Alustavasti verohyvitys olisi 20 % investoinnin summasta kuitenkin enintään 150 milj. euroa hanketta kohden.  

Hallitus myös vahvistaa uuden Tesikonsernin mahdollisuuksia edistää investointeja allokoimalla sille valtion sijoitusomaisuutta uudelleen yhteensä 300 milj. eurolla suoria sijoituksia varten yksityisen riskirahan vivuttamiseksi. Tuottavuuskasvua tuetaan myös lisäpanostuksilla tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Valtio on valmiudessa pääomittamaan sähkön kantaverkon ja uuden vedyn siirtoverkon rakentamista energiaintensiivisen teollisuuden puhtaan siirtymän hankkeiden edellyttämässä laajuudessa. 

Yhteensä julkisen talouden suunnitelmassa edistetään kaikilla hallinnonaloilla hiilineutraaliuteen liittyviä tavoitteita noin 2,2 mrd. eurolla vuonna 2025 ja tämän jälkeen noin 1,7 mrd. eurolla vuonna 2028. Vuoden 2025 määrärahatasoa korottavat Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman mukaiset rahoitukset, jotka päättyvät vuonna 2026. Suomen enimmäissaannosta (1,82 mrd. euroa) noin puolet kohdentuu vihreään siirtymään. Vihreän siirtymän osalta määrärahalisäyksiä kohdistuu kehyskauden alussa etenkin investointeihin puhtaaseen energiantuotantoon.  

Valiokunta korostaa, että uskottava eteneminen kohti ilmastoneutraaliutta edellyttää mittavia investointeja fossiilisista polttoaineista luopumiseksi puhtaaseen teknologiaan ja merkittävää teknologioiden kehittämistä, mikä edistää samalla myös kriisivarautumista ja -kestävyyttä. Investointien saamiseksi Suomeen on tärkeää pystyä tarjoamaan ennakoitava ja houkutteleva toimintaympäristö yrityksille, joista kilpailevat myös muut EU:n jäsenmaat ja Yhdysvallat. Julkisen talouden suunnitelmassa voidaan linjata toimista, joiden avulla Suomi saisi osan vihreän siirtymän investointiaallosta. Investoinnit eivät realisoidu itsestään, vaan edellyttävät ennakoitavaa toimintaympäristöä ja toimivaa riskinjakoa. Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa on myös tärkeää, että ruokaturvaan ja huoltovarmuuteen ei kohdistu leikkauksia. 

Ympäristöluvituksen sujuvoittaminen ja aluehallintouudistus

Puhtaan siirtymän vauhdittamisen kannalta tärkeää on ympäristöministeriön hallinnonalalle sijoittuvan ympäristöluvituksen sujuvuus. Lupakäsittelyä voidaan edelleen tehostaa, käsittelyaikaa lyhentää ja laatua parantaa valtakunnallisen toimivallan, menettelyjen yhdentämisen ja tätä koskevien toimintatapojen sekä lainsäädännön kehittämisen kautta.  

Hallitusohjelman mukaisesti yhtenä kärkitavoitteena on edistää puhdasta siirtymää sujuvoittamalla viranomaismenettelyjä ja parantamalla ennakoitavuutta Suomen keskeisenä kilpailuetuna. Valtion aluehallinnon uudistamisen tavoitteena on sujuvoittaa lupaprosesseja ja vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta. Tavoitteena on koota lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät uuteen perustettavaan monialaiseen virastoon, johon yhdistetään Valvira, Aluehallintovirastot sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ympäristövastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät. ELY-keskusten puitteissa järjestetyn hallinnon osalta lähtökohtana on monialainen valtion aluehallinto, joka kootaan nykyistä vahvemmille alueille Elinvoimakeskuksiin. Hankkeessa on tärkeää varmistaa, ettei muutosvaihe vaaranna virastojen käynnissä olevien lupa- ja valvontaprosessien sujuvuutta ja samalla huomioidaan valtionhallinnon tuottavuusohjelma ja toimintamenojen sopeutustarve. 

Valtion aluehallinnon uudistamisella on mahdollista saada merkittäviä hyötyjä, kun ympäristöllisiä lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä kootaan yhteen virastoon. Hankkeella ei ole suoria säästötavoitteita. Uudistuksen avulla voidaan tehostaa toimintaa ja parantaa tiedonsiirtoa, kun eri toiminnot ovat samassa viranomaisessa. Ympäristölupa- ja valvontamenettelyiden digitalisaatiota kehittävä Luvake-hanke on ympäristölupien sähköisen käsittelyn kehittämisen kannalta välttämätön hanke. Hankkeen avulla saadaan tehostettua ja nopeutettua ympäristö- ja vesitalouslupa-asioiden käsittelyä. 

ELY-keskusten tehtävät puhtaan siirtymän hankkeiden investointien edistämisessä liittyvät esimerkiksi kaavoitukseen, ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn, erilaisiin luonnonsuojelulain mukaisiin tehtäviin sekä ympäristöluvan tarveharkintaan. Aluehallinnon uudistuksessa osa ELY-keskusten ympäristötehtävistä ja asiantuntijoista siirretään elinvoimakeskuksiin ja osa valtakunnalliseen lupa- ja valvontavirastoon. Henkilövoimavarojen jakamisessa eri organisaatioihin on tärkeää säilyttää tästä huolimatta riittävä osaaminen molemmissa organisaatioissa. 

Valiokunta korostaa tarvetta varmistaa, että ympäristöviranomaisella on riittävät voimavarat tehtäviinsä sekä valvonnan että lupakäsittelyn osalta. Voimavarojen ja osaamisen riittävyys on taattava kaikissa tilanteissa, jotta voidaan varmistua sekä sujuvasta lupakäsittelystä että päätösten laadukkuudesta. Laadukas käsittely edistää luonnon monimuotoisuutta ja ympäristövaatimuksia koskevien tavoitteiden toteutumista, hankkeiden sosiaalista hyväksyttävyyttä ja kansalaisten omaisuudensuojaa. Laadukkaat päätökset edistävät myös lupapäätösten pysyvyyttä muutoksenhakuvaiheessa. Oikeudenhoidon turvaamisen lisärahoituksen määrä säilyy ennallaan. Tämä on tärkeää, sillä ympäristölupien muutoksenhaku pääasiassa Vaasan hallinto-oikeudessa on ruuhkautunut ja myös muutoksenhakuun kuluvaa aikaa on voitava lyhentää hankkeiden kokonaiskäsittelyaikojen pitämiseksi kohtuullisina. 

Valiokunta korostaa yleisellä tasolla sen merkitystä, että myös ympäristöministeriön hallinnonalalla kyetään tehokkaaseen ennakkovaikuttamiseen EU-asioissa kansallisten erityispiirteiden huomioon ottamiseksi. Määrärahaleikkauksista huolimatta on siten tärkeää, että olemassa olevilla voimavaroilla ja henkilöresursseilla varmistetaan EU-asioiden tehokas ja laadukas hoito ja vaikuttamistyö. Tämä voi edellyttää priorisointipäätöksiä sen suhteen, mistä tehtävistä hallinnonalalla luovutaan, mitä tehtäviä voidaan tehdä pienemmin resurssein tai mitkä tehtävät voidaan siirtää hoidettavaksi toisaalla valtionhallinnossa. Myös työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle on tullut erityisen paljon vastaavia uutta priorisointia edellyttäviä lisätehtäviä ilmastopolitiikan EU:n ns. 55-valmiuspaketin täytäntöönpanoon liittyen. Uusi sääntely on tuonut merkittävää hallinnollista kuormaa. 

Luonnonsuojelu ja vesiensuojelu

Luontokadon torjunta edellyttää samankaltaista laajaa muutosta yhteiskunnassa kuin ilmastonmuutoksen hillitseminen. Ilmastonmuutos myös pahentaa luontokatoa, joten ne ovat monin tavoin sidoksissa toisiinsa. Valiokunta pitää tärkeänä, että pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on sitouduttu tavoittelemaan luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämistä. Suomen sopeutumiskykyä ilmastonmuutokseen tuetaan vahvistamalla luonnon monimuotoisuutta muun muassa tehostamalla vieraslajien torjuntaa ja edistämällä talousmetsien aktiivista luonnonhoitoa. Hallitusohjelman mukaan tavoitteena on myös valmistella toimintamalli, joka mittaa BKT:n rinnalla kokonaiskestävyyttä eli hyvinvointia, talouden kannattavuutta ja ympäristön tilaa. Kaikkien alojen tulisi laatia monimuotoisuustiekartat, joiden kautta ymmärretään myös kansantalouden näkökulmasta taloudellisen toimeliaisuuden riippuvuus luonnosta ja sen tarjoamasta lisäarvosta. Hallitusohjelman mukaan tavoitteena on mahdollistaa uusia monikanavaisia rahoituskeinoja vaikuttavimpiin ja pilotoitaviin toimiin. Yritysten tueksi kehitetään toimintamalli ohjaamaan toimenpiteitä luontokatoa lisäävään toiminnan vähentämiseksi. 

Valiokunta pitää tärkeänä luonnon monimuotoisuutta koskevien tavoitteiden saavuttamisen kannalta, että luonnonsuojelun määrärahoja suunnataan edelleen METSO- ja Helmi-ohjelmien toteutukseen sekä EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteisiin. Laajasti tarkasteltuna luonnonsuojelun määrärahojen arvioidaan ympäristöministeriön hallinnonalalla olevan noin 94—95 milj. euroa vuodessa kehyskauden aikana. Itämeren ja vesien suojelussa jatketaan vesien- ja merenhoidon toimenpideohjelmien toimeenpanoa ja panostetaan erityisesti Saaristomeren tilan parantamiseen. Vesiensuojeluun suunnataan kehyskaudella 16,3 milj. euroa vuodessa. Rahoitusta on vuosittain käytettävissä myös vaelluskalaohjelmaan (Nousu) ja sorsalintujen tilan kohentamishankkeeseen (Sotka) osana Helmi-elinympäristöohjelmaa. 

Yksityisten metsänomistajien omistamien arvokkaiden metsäkohteiden suojelua jatketaan vapaaehtoisuuteen eli METSO-ohjelmaan perustuen. Hallitusohjelman mukaan jäljellä olevat kansalliset kriteerit täyttävät valtion luonnontilaiset, vanhat metsät suojellaan. Valiokunta pitää kriteerit täyttävien vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua tärkeänä. Kriteerien mukaiset metsät tulee kartoittaa maastossa julkisen tahon toimesta. Valiokunta pitää tärkeänä suojelun perustumista vapaaehtoisuuteen ja sitä, että valtion maita koskevien suojelukriteerien asettaminen ei johda käytännössä tarkoituksensa vastaisesti yksityisten maanomistajien metsien rajautumiseen talouskäytön ulkopuolelle. 

Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien hoitamisen määrärahat hallinnonalalla ovat keskimäärin 6,8 milj. euroa vuodessa. Metsähallituksen tuloutusta nostetaan kehyskaudella 120 milj. eurosta portaittain 20 milj. eurolla vuoteen 2028 mennessä. Tuloutuksen kasvattaminen ei edellytä Metsähallituksen luonnonvarasuunnitelmissa asetettujen hakkuutavoitteiden nostamista. 

Valiokunta toteaa, että Metsähallituksen Luontopalvelujen tehtävät ovat lisääntyneet 2000-luvulla merkittävästi. Pelkästään uusia kansallispuistoja on perustettu yhteensä 12 ja sen hoitoon on siirtynyt historiallisia arvokohteita Museovirastolta ja puolustusvoimien linnakkeita, kuten Vallisaari. Luontopalvelujen rahoituksen 12 %:n lasku vuoteen 2028 mennessä haastaa laajentuneen kansallispuistoverkoston retkeilyreittien ylläpitoa ja historiallisten arvokohteiden hoitoa. Onkin tärkeää, että Luontopalvelut panostaa vahvasti toiminnan uudistamiseen, digitaalisiin palveluihin sekä tuottavuuden parantamiseen ja sitä kautta tulevaisuuden toimintaedellytysten varmistamiseen. Jatkossa tarvetta voi olla rahoituspohjan vahvistamisellekin. Hallitusohjelman mukaan tarkoituksena on mahdollistaa kansallispuistojen rahoituspohjan vahvistamista vapaaehtoisten käyntimaksujen muodossa ja selvittää mahdollisuuksia hyödyntää yhteistyöyrityksiltä perittäviä maksuja. 

Rakennettu ympäristö ja puurakentaminen

Rakennukset aiheuttavat yli 30 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseksi on tärkeää vähentää rakentamisen energiankulutusta ja parantaa rakennusten energiatehokkuutta. Yhtenä keinona kehitystyölle on toiminut Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelma, jonka tavoitteena oli vauhdittaa rakennusalan ilmastonmuutosta torjuvien ja vähähiilisyyttä tukevien teknologioiden, palveluiden ja toimintamallien käyttöönottoa, toimintatapojen muutosta ja lisätä tuottavuutta. Valiokunta pitää tärkeänä, että tämä työ käytännössä jatkuisi ja sääntelyä puurakentamisen vauhdittamiseksi uudistettaisiin ja alan vientimahdollisuuksia parannettaisiin. Puurakentaminen on merkittävä osa pitkäikäistä hiiltä sitovaa rakentamista. 

Korkotuettu asuntotuotanto

Hallitusohjelman keskeisin asuntopolitiikan tavoite on asuntomarkkinoiden toimivuuden edistäminen. Tavoitteen toteuttamiseksi hallitus huolehtii riittävästä asuntotuotannosta, joka tarjoaa monipuolista ja kohtuullisen hintaista asumista. Hallitusohjelman lähtökohta on, että laadukasta ja kohtuullisen hintaista asumista edistetään vapaarahoitteisella asuntorakentamisella ja tuettua ara-tuotantoa vähennetään hallitusti. Lisäksi tuetun asuntokannan kohdentumista heikoimmassa asemassa oleville kotitalouksille halutaan tehostaa. 

Valiokunta toteaa, että huomattavaa muutosta asuntopolitiikassa merkitsee linjaus siitä, että uutta asumisoikeustuotantoa ei rahoiteta lainkaan vuosina 2026—2027. Valtion asuntorahastosta myönnettävien korkotukilainojen myöntämisvaltuus mitoitetaan hallitusohjelman ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaisesti suhdannetilanteen mukaan. Vuoden 2025 korkotukilainojen myöntämisvaltuus on 1,75 mrd. euroa ja vuosien 2026—2027 myöntämisvaltuus yhteensä 2 mrd. euroa. Taloudellisissa vaikeuksissa oleville taloyhtiöille voidaan myöntää avustuksia vuosittain 2,6 milj. eurolla. Purkuakordi- ja rajoitusakordivaltuus on yhteensä 8 milj. euroa vuodessa ja purkuavustusvaltuus 5 milj. euroa. Erityisryhmien investointiavustuksen tasoa lasketaan 43 milj. eurosta 15 milj. euroon vuodessa siten, että vammaisten asumiseen liittyvien investointikohteiden rahoitus turvataan. 

Valiokunta toteaa, että rakentaminen yleisesti ja asuinrakentaminen erityisesti on suhdanneherkkä toimiala. Asuinrakentaminen oli pitkään korkealla tasolla, mikä on osaltaan mahdollistanut kaupungistumisen nopean jatkumisen. Rakentamisen suhdanteet alkoivat heiketä vuonna 2022, kun korkojen nopea nousu nosti omistusasumisen kustannuksia ja hyydytti asuntokauppaa, laski yksityisten vuokramarkkinoiden tuottoa sekä laski kohteiden arvoa ja pakotti nostamaan omakustannusperusteisten ara-asuntojen vuokria. Ara-tuotannolle on muiden tavoitteiden lisäksi asetettu tehtävä asuinrakentamisen suhdanteiden tasaajana. 2010-luvulla ara-tuotanto jäi suhteellisen korkealle tasolle, vaikka markkinaehtoinen asuinrakentaminen kasvoi voimakkaasti, joten vastasyklisyys ei toteutunut. Asuinrakentamisen suhdanneherkkyyden hillitseminen olisi hyödyllistä, sillä rakentamisen voimakas hidastuminen tai jopa pysähtyminen kasvukeskuksissa voi johtaa siihen, että asuntoja puuttuu jatkossa sieltä, missä niille olisi paljon kysyntää. Toisaalta markkinamekanismin toimiessa asuinrakentaminenkin sopeutuu suhdannetilanteeseen, rakentamisen kustannukset alenevat, tarjontaa poistuu markkinasta ja uudiskohteiden hinnat laskevat. Mahdolliset asuinrakentamisen suhdanteiden tasaamiseen tähtäävät toimet tulisikin pyrkiä toteuttamaan niin, etteivät ne häiritse markkinamekanismin toimintaa. Valiokunta toteaa, että ara-tuotannon osuus kaikesta uudisrakentamisesta nousi vuonna 2023 43 %:iin edellisvuoden 15 %:sta, joten vapaarahoitteisen asuntotuotannon romahdettua ara-tuotannolla on ollut selkeästi elvyttävä vaikutus. 

Erityisryhmien investointiavustusvaltuus

Valtio tukee erityisryhmien asumista korkotukilainoituksen lisäksi investointiavustuksilla, joita Ara myöntää erityisryhmille tarkoitettujen asuntojen rakentamista ja perusparantamista varten. Erityisryhmillä tarkoitetaan vanhuksia, vammaisia, asunnottomia, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia, opiskelijoita sekä erityistukea tarvitsevia nuoria. Erityisryhmien ara-asumisen tavoitteet eivät aina liity suoraan asuntopoliittisten tavoitteiden saavuttamiseen, vaan suuri osa erityisryhmien ara-asuntotuotannosta tukeekin sote-sektorin toimintaa. Investointiavustuksilla kompensoidaan niitä erityisiä investointikustannuksia, joita aiheutuu erityisryhmäasunnoissa tarvittavista tavanomaista suuremmista yhteis- ja palvelutiloista sekä erityisistä tila- ja varusteratkaisuista.  

Valiokunta toteaa, että erityisryhmien avustusvaltuus riittänee käyttötarkoitusta koskevan kirjauksen mukaisesti vammaisten ja pitkäaikaisasunnottomien hankkeisiin. Sen sijaan muut ryhmät, kuten mielenterveyskuntoutujat, ikääntyvät, opiskelijat, muistisairaat ja nuoret jäänevät vaille erityisryhmien investointiavustusta. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että julkisen talouden suunnitelmassa opiskelijat siirretään asumistuelta tuen määrää heikentävän opintotuen asumislisän piiriin 1.8.2025 alkaen. Paine edullisiin asumisratkaisuihin kasvaa ja opiskelija-asuntojen käyttöaste on korkea, sillä korkeakoulujen sisäänottomäärät ovat kasvaneet ja kansainvälisten opiskelijoiden määrä on kasvussa. Nykyisillä käyttöasteilla opiskelija-asuntosektori ei pysty vastaamaan kasvavaan kysyntään ilman tuntuvaa lisärakentamista, sillä vapaita asuntoja ei juuri ole.  

Purkuakordit

Asuntomarkkinoiden polarisaation vuoksi valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että julkisen talouden suunnitelmassa osoitetaan vuosille 2025—2028 purkuakordi- ja rajoitusakordivaltuuden suuruudeksi yhteensä 8,0 milj. euroa vuodessa. Purkuakordeilla kannustetaan vuokrataloyhtiöitä huolehtimaan ajoissa kiinteistökannan sopeuttamisesta. Samalla pienennetään valtion riskejä, jotka liittyvät erityisesti väestöltään vähenevien alueiden vuokrataloyhtiöiden lainojen takausvastuisiin. Myös talon rakennuttamista varten otetun vanhan lainan ja aiemman perusparannuslainan tai uuden, perusparantamista varten otettavan perusparannuslainan yhdistämisen uudeksi lainaksi tulisi olla mahdollista. Valiokunta korostaa, että asuntopolitiikan polarisoituminen jatkuu, ja kasvukeskusten ja väestöltään vähenevien seutujen haasteisiin tarvitaan erilaisia ratkaisuja. 

MAL-sopimukset

Ara-tuotannon alueellista kohdentumista ohjataan valtioneuvoston vuotuisella käyttösuunnitelmalla, jonka mukaan tuotanto tulee suunnata suurimpiin kasvukeskuksiin ja erityisesti Helsingin seudulle. Vuoden 2023 ara-tuotannosta lähes 90 % kohdistui seitsemälle suurimmalle kaupunkiseudulle, joiden kanssa valtiolla on maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevat MAL-sopimukset. Yli puolet uusista asunnoista rakennetaan pääkaupunkiseudulle ja Helsingin kehyskuntiin. MAL-sopimukset ovat siten keskeinen osa kansallista kaupunkipolitiikkaa.  

Asumissegregaatio on herättänyt merkittävää huolta viime aikoina ja asumisoikeustuotannon rooli työkaluna segregaation ehkäisemisessä on tullut valiokuntakuulemisessa esiin. Myös ara-asuntotuotanto voi toimia sekä segregaation hallinnan välineenä että segregaation kiihdyttäjänä, jos sitä sijoitetaan runsaasti yhteen paikkaan. Valiokunta korostaa, että ara-tuotannon toteuttamisessa ovat kunnalliset päättäjät avainasemassa ja valtiollinen ohjaus tässä on ollut toistaiseksi lähinnä MAL-sopimusten varassa. Asuntopolitiikalla voidaan vaikuttaa segregaatioon, mutta segregaation keskeisenä syynä voidaan pitää taloudellisten resurssien epätasaista jakautumista. Tähän puuttuminen edellyttäisi tulo- ja omaisuuserojen tasoittamista politiikkatoimilla, joista vain osa kuuluu asunto- ja kaupunkipolitiikan ja siihen liittyvän harkinnan piiriin. 

Pitkäaikaisasunnottomuuden poistamisohjelma

Valiokunta pitää hyvänä, että julkisen talouden suunnitelmassa osoitetaan ohjelmaan pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi vuosina 2025—2026 rahoitusta 4—5 milj. euroa vuodessa, josta 3,65—4,65 milj. euroa on ohjelmarahoitusta. Asunnottomien määrä on trendinomaisesti ja lähes suoraviivaisesti vähentynyt vuoden 1986 18 000:sta vuoden 2023 vajaaseen 4 000:een. Aran investointiavustuksilla on ollut merkittävä rooli uusien asuntojen hankkimisessa. Pelkällä ara-vuokra-asuntojen tarjonnalla ei asunnottomuutta pystytäkään torjumaan, vaan asunnottomat tarvitsevat usein muita asumissosiaalisen työn toimenpiteitä. Suurimmassa asunnottomuusriskissä olevia on onnistuttu tukemaan asumisneuvonnalla. Panostukset ovat kannattavia, sillä etenkin pitkittyneen asunnottomuuden kustannusten yhteiskunnalle on arvioitu olevan varsin suuria. 

Asuntopolitiikan pitkäjänteisyyden kehittäminen

Asuntopolitiikan perustavoitteista on ollut jo pitkään varsin yhteneväinen näkemys. Perinteisesti asuntopolitiikalla on tähdätty asuntomarkkinoiden toimivuuteen, asuinalueiden tasapainoisuuteen sekä laadukkaaseen asumiseen. Toimivilla asuntomarkkinoilla asunnot ovat kohtuuhintaisia, asuntotuotanto on riittävää ja asuntojen hintakehitys vakaata. Tasapainoiset asuinalueet ehkäisevät segregaatiota ja tukevat asukkaiden hyvinvointia. Painopisteet asuntopolitiikan toimista ja painopistealueista ovat kuitenkin vaihdelleet hallituskausittain. 

Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen asetti syksyllä 2023 selvitysryhmän arvioimaan valtion tukeman asuntotuotantoa, valtion asuntorahastoa ja epäsuoria tukiaYmpäristöministeriön julkaisuja 2024:8 Julkisesti tuetun asuntotuotannon merkitys ja kehittäminen 2020-luvulla; Markus Lahtinen, Essi Eerola, Matti Kuronen ja Hannu Ruonavaara.. Selvitysryhmän antamat politiikkasuositukset koskevat rahoitusjärjestelmän kehittämistä, segregaation torjuntaa, asukasvalintaa, osaomistamisen malleja, valtion asuntorahaston asemaa, suhdannepolitiikkaa, tietopohjan vahvistamista, EU-rahoitusohjelmien hyödyntämistä ja Araa virastona. Rahoitusjärjestelmän tulisi olla joustavampi ja tuotannon tulisi toimia vastasyklisesti. Nykyisen 40 vuoden korkotuen osalta työryhmä esittää laina-ajan ja muiden lainaehtojen vapaata neuvottelua lainanantajan ja velallisen välillä sekä tukien ja niitä vastaavien rajoitusten uudelleentarkastelua esimerkiksi kymmenen vuoden välein. 

Valtion asuntorahastolla on ollut keskeinen rooli kohtuuhintaisen asuntotuotannon tukemisessa. Asuntotuotannon roolia, kehittämistä ja sen rahoitusta tarkastellut selvitysryhmä ei tunnistanut työssään sellaisia mekanismeja, joilla asuntorahaston tulovirtaa saataisiin merkittävästi lisättyä ja totesi asuntorahaston johtokunnankin esille tuoman seikan, että valtion asuntorahaston tase on ehtymässä. Valtion asuntorahastosta tehdään myös vuosina 2024—2026 ylimääräiset 800 milj. euron tuloutukset valtion talousarvioon hallitusohjelmassa linjatun investointiohjelman rahoittamiseksi. Valtion asuntorahaston tase oli vuoden 2023 lopussa noin 5,3 mrd. euroa, yhdystilin suuruus valtiolta 3,2 mrd. euroa ja takausvastuut 19,8 mrd. euroa. Selvitysryhmä totesi, että tulevaisuudessa nykyisin rahaston kautta maksettavat korkotuet ja takaukset tulevat varmasti osaksi valtion talousarviota. Ryhmän mukaan tämä lisää potentiaalisesti epävarmuutta rahoituksen riittävyydestä hankkeille, joiden suunnitteluhorisontti on pitkä. Näitä riskejä pitäisi hallita lisäämällä toiminnallisia ja budjettiin liittyviä joustoja. Budjettijoustoina työryhmä pohti mm. valtuuksien ylivuotista käyttömahdollisuutta, korkotukimenojen suhdanneluonteisen osan siirtämistä kehyksen ulkopuolelle sekä valtuuksien mitoitusta ja käyttöä lisätalousarvioprosessin kautta.  

Valiokunta korostaa tarvetta pyrkiä asuntopolitiikan pitkäjänteisyyden ja ennustettavuuden lisäämiseen strategisissa kysymyksissä. Ara-järjestelmällä on oma tärkeä paikkansa osana asumisen tukijärjestelmää, mutta järjestelmän toimivuutta on syytä parantaa monin tavoin. Myös valtion asuntorahaston taseen ehtyminen pakottaa pohtimaan tulevaisuudessa tarvittavia rakenteellisia muutoksia. Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus seuraa hallitusohjelman toimenpiteiden täytäntöönpanoa, ja ryhtyy tarvittaessa korjaaviin toimenpiteisiin, jos vaikutusarviot osoittautuvat virheellisiksi tai riittämättömiksi. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSESITYS

Ympäristövaliokunta esittää,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon
Helsingissä 22.5.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

varapuheenjohtaja 
Eveliina Heinäluoma sd 
 
jäsen 
Pauli Aalto-Setälä kok 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Noora Fagerström kok 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Vesa Kallio kesk 
 
jäsen 
Mai Kivelä vas 
 
jäsen 
Johan Kvarnström sd 
 
jäsen 
Pinja Perholehto sd 
 
jäsen 
Jorma Piisinen ps 
 
jäsen 
Mikko Polvinen ps 
 
jäsen 
Tere Sammallahti kok 
 
jäsen 
Saara-Sofia Sirén kok 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Marja Ekroos  
 

Eriävä mielipide 1

Perustelut

Ilmasto- ja ympäristöpolitiikka

Luonnonsuojelusta, ilmastonmuutoksen torjunnasta ja ympäristöhallinnon resursseista kuten luvituksesta leikkaaminen aiheuttaa lähitulevaisuudessa enemmän lisäkustannuksia kuin todellisia säästöjä. Orpon hallituksen toimien myötä mahdollisuudet vastata ilmasto- ja luontokriisiin heikkenevät ja lisäksi aikamme suurimmat uhat pahenevat. 

Yritysten toimintaympäristö ja ennakoitavuus heikkenevät, kun hallituksen ilmastopolitiikka kulkee väärään suuntaan. Kestävä kasvu edellyttää panostusta vihreän siirtymän jatkamiseen ja luontopääomaan: parempiin mittareihin, uusiin ohjauskeinoihin, fossiilitaloutta ylläpitävien tukien poistamiseen, ympäristöhallintoon sekä suojelu- ja ennallistamistoimiin. 

Euroopan ympäristökeskuksen arvion mukaan ilmastoriskit pahenevat nyt nopeammin kuin Eurooppa ehtii niihin varautumaan. Eurooppa kuumenee, ihmisten olosuhteet elää hyvää elämää ja hankkia toimeentulo heikkenevät eikä aikaa ole hukattavaksi. 

Luonnonsuojelun rahoitus pieneni jo pääministeri Petteri Orpon hallituskauden alussa. Rahoituksesta leikkaaminen vaarantaa Suomen monimuotoisuus- ja ilmastotavoitteiden toteutumisen. Suomi on sitoutunut luontokadon pysäyttämiseen myös kansainvälisissä sopimuksissa sekä osana EU:n biodiversiteettitavoitteita. 

Mikäli luonnonsuojelun rahoitusta ei pystytä nostamaan, tätä tulisi kompensoida tehokkailla lainsäädäntötoimilla luonnon ja ilmaston hyväksi. Valitettavasti nyt näin ei ole. Luonnon turvaksi tarvitaan ilmastolain kaltainen luontolaki. Luontohaitoille, kuten ilmastopäästöille, tarvitaan hinta eli taloudellisia ohjauskeinoja luontokadon torjuntaan. Ne ovat ilmastopolitiikassa osoittautuneet tehokkaimmiksi, kuten päästökauppa osoittaa. 

Julkisen talouden heikko tila alleviivaa julkisen rahan kustannustehokasta käyttöä. Yritystukia tulisi jatkossa tarkastella osana julkisen talouden suunnitelmaa ja aloittaa yritystukien uudelleensuuntaaminen tavoilla, jotka edistävät ekologisesti ja sosiaalisesti kestävää taloutta tulevaisuudessa. Useiden tutkimusten mukaan nykyiset yritystuet eivät kannusta tuottavuuden kasvuun, vaan ovat luonteeltaan säilyttäviä. Ympäristöhaittoja verottamalla voidaan ohjata yrityksiä ja kotitalouksia kestävämpään kulutukseen ja tuotantoon. Emme pidä oikeana hallituksen päätöstä lakkauttaa vuodesta 2019 toiminut yritystukien tutkimusjaosto. 

Hallitus voisi aloittaa ottamalla käyttöön jo kahdella hallituskaudella selvitetyn maankäytön muutosmaksun. Hallitukselle on esitetty myös fossiilitaloutta ylläpitävistä verotuista luopumista ja niiden vähentämistä sekä osin säilyttäväksi todetun sähköistämistuen alasajoa.  

Lupien sujuvoittaminen

Hallitus on luvannut sujuvoittaa lupakäsittelyjä ja edistää yhden luukun hanketta, mutta massiiviset leikkaukset valtionhallintoon uhkaavat viedä näiltä uudistuksilta pohjan ja aiheuttaa lisäkuluja. Lisäksi herää huoli, miten leikkauksia toimeenpannaan samaan aikaan, kun aluehallintouudistusta viedään eteenpäin. Julkisen talouden suunnitelmassa esitetyn valtion tuottavuusohjelman ja lisäsäästöjen aikatauluttamisessa tulisi ottaa huomioon palvelujen viivytyksetön ja sujuva järjestäminen myös aluehallinnon uudistuksen valmistelun aikana vuosina 2025—2026. Aluehallinnon uudistus on yksi hallituskauden isoimpia ponnistuksia lupien sujuvoittamisen ja viranomaistyön tehostamisen näkökulmasta. Kannatamme aluehallintouudistusta, mutta se täytyy toteuttaa niin, että turvataan ympäristövaatimusten- ja lupien laadukas toteutuminen, tarvittavat henkilöstöresurssit ja yhtenäiset toimintatavat, haitankärsijöiden ja sidosryhmien asema ja osallistuminen sekä kattava toimipisteiden verkosto joka puolelle maata. 

Ympäristö- ja vesitalouslupa-asioiden käsittelyssä merkittävin kuluerä on henkilöstökulut. Henkilöstövähennys lupa-asioiden käsittelystä aiheuttaisi palvelutason laskun ja hakemusten keskimääräisen käsittelyajan pidentymisen. Tämä johtaisi todennäköisesti myös työtä ja elinvoimaa tuovien uusien investointihankkeiden toteutumisen viivästymiseen. Toimi olisi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelmassa on esitetty, että investointien ja vihreän siirtymän lupa-asioiden sujuva käsittely on turvattava. Tästä on tärkeää pitää kiinni vaalikaudella. 

Asuntopolitiikka

Rakentaminen ja asuntotuotanto ovat historiallisen alhaalla. Ala on kriisissä ja hallituksen politiikka riittämätöntä helpottamaan tilannetta. Asuinrakentamisen näkymä on sumuinen, vasta ensi vuodelle ennustetaan heikkoa kasvua. Alan syvä taantuma uhkaa vaikeuttaa koko Suomen nousua ja talouskasvua koska rakentamiselle on Suomen taloudessa merkittävä rooli. 

JTS:n mukaan Valtion asuntorahastosta myönnettävän erityisryhmien investointiavustusvaltuuden tasoa lasketaan 43 milj. eurosta 15 milj. euroon vuodessa vuosina 2025—2028 siten, että vammaisten asumiseen liittyvien investointikohteiden rahoitus kuitenkin turvataan. Pidämme päätöstä sekä asuntopoliittisesti että suhdannetilanne huomioiden erittäin huonona. Lasku on huima, sillä jo aiemmin päätetty 43 milj. euron valtuus oli leikattu alle puoleen aiemmasta tasosta. 

Päätöksellä heikennetään rakennusalan heikkoa tilannetta entisestään. Noin kolmannes kaikesta valtion tukemasta ara-asuntotuotannosta on ollut erityisryhmille suunnattua. Avustuksille on kasvavaa kysyntää etenkin yhteisöllisissä senioriasumis- ja palveluasuntohankkeissa. Vielä vuonna 2023 investointiavustus oli 120 milj. euroa. 

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukseen (Ara) on saapuneena hakemuksia erityisryhmien asuntohankkeista toukokuun alun 2024 tilanteen mukaan noin 295 milj. euron edestä. Näihin hankkeisiin Ara on jo antanut avustusvarauksia 100 miljoonan euron edestä. Kun JTS:n mukainen avustusvaltuus on 15 miljoonaa euroa vuodessa vuosina 2025—2028, ei avustusvaltuus riitä lähellekään kaikkiin niihin hankkeisiin, joille Ara on jo antanut avustusvarauksen, saati saapuneisiin hakemuksiin. Avustusvaltuuden merkittävän pienenemisen vuoksi Ara on lopettanut erityisryhmien investointiavustusta koskevien asuntohankkeiden vastaanottamisen maaliskuun 2024 lopussa. Koska hallituksen kehysriihipäätöksen mukaisesti erityisryhmien avustusvaltuudesta turvataan vammaisten asumiseen liittyvät investointikohteet, avustusvaltuudesta jää käytännössä hyvin vähän jäljelle muiden erityisryhmien asuntotuotantoon. Tämä tarkoittaa, ettei investointiavustuksella voida käytännössä käynnistää juuri lainkaan uutta asuntotuotantoa esimerkiksi ikääntyneille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille, opiskelijoille tai asunnottomille. Etenkin yhteisöllisen senioriasumis- ja palveluasuntohankkeiden näkökulmasta avustusvaltuuden niukkuudella tulee olemaan kielteisiä vaikutuksia myös hyvinvointialueisiin ja niiden kykyyn hillitä omia menojaan. 

Hallitus on myös päättänyt lopettaa uusien asumisoikeusasuntojen lainoittamisen vuoden 2025 loppuun mennessä, joten asuntomarkkinoilta poistuu yksi kohtuuhintainen ja suosittu asumismuoto. ASO-asumisen lainsäädännön kehittämistä olisi voitu jatkaa eikä lakkauttaa koko ASO-järjestelmää, jolle on kysyntää ja asuntopoliittinen tarve. 

Ara-tuotannon laaja alasajo ohjaa hallintamuotojen yksipuolistumiseen ja rapauttaa sosiaalista sekoittamista asuinalueilla. Suuret kaupungit eivät ole luopuneet strategisesta perusajatuksesta, jossa tavoitteena ovat monimuotoiset ja sosiaalisesti sekoittuneet kaupunginosat. Tämä on myös turvallisuuskysymys. Lisäksi Ara-tuotannon alasajo estää hallituksen tavoitteet asunnottomuuden poistamisesta. Asunnottomuus ei poistu ilman kohtuuhintaisia asuntoja, joten kohtuuhintaisen valtion tukeman asuntotuotannon rooli on avainasemassa asunnottomuuden poistamisessa. Peräämme hallitukselta arviota investointiavustusten alasajon vaikutuksista asumispalvelujen tarjontaan. 

Asumisneuvonta

Asumisneuvonnan kokeilulaki on voimassa vuosina 2023—2027, ja sen tarkoituksena on kannustaa kuntia parantamaan asumisneuvonnan saatavuutta kaikille asukkailleen asunnon hallintaperusteesta riippumatta. Kokeilulain ensimmäisen vuoden aikana asumisneuvonnan saatavuutta saatiin parannettua. 

Pidämme vahingollisena hallitusohjelman linjausta puolittaa asumisneuvonnan määräraha-avustus avustuksen paremmaksi kohdentamiseksi. Hallituksen epäonnistunut asuntopolitiikka yhdistettynä rajuihin sosiaaliturvan leikkauksiin asumisneuvonnan tarve tulee lähivuosina todennäköisesti kasvamaan eikä vähenemään. 

Hallituksen tulisi kertoa, miten määrärahaa voitaisiin kohdentaa aiempaa paremmin, sillä avustus on kohdentunut jo aikaisemmin oikein ja juuri siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu. KOVA ry arvioi asumisneuvonnan todellisen määrärahatarpeen liikkuvan 6—7 milj. euron välillä vuodessa. Nyt on vaarana, että asumisneuvontaa joudutaan kunnissa supistamaan ja jopa lakkauttamaan kokonaan. 

Lunastuslakia uudistetaan tavalla, joka haittaa kuntien maanhankintaa

Asuntuotannon vaikeutuminen kunnissa tulee jatkumaan, kun lunastuslakiin ollaan valmistelemassa uudistusta, jossa markkinahinnan päälle maanomistajalle maksettaisiin prosenttikorotus. Taustalla on ehkä tarve nostaa voimalinjalunastuksissa maanomistajien saamia korvauksia. Uudistus kuitenkin koskisi myös kuntien maanhankintaa, vaikka se perustuu 95-prosenttisesti vapaaehtoisiin kauppoihin, kuntien maksama raakamaan hinta on vähintään 3—5-kertainen verrattuna metsä- ja peltomaan hintaan ja maanomistaja saa merkittävän verohelpotuksen myydessään maata kunnalle. 

Korotuksen tiedetään Ruotsin kokemuksien perusteella siirtyvän vapaaehtoisiin kauppoihin lisäkauppahinnaksi. Kuntien maanhankinta on vuositasolla noin 150 milj. luokkaa. Esimerkiksi 15—25 prosentin korotus lisäisi kuntien kustannuksia 25—40 milj. vuosittain. Lisäksi tämän pelätään kertaantuvan ja aiheuttavan entistä suurempia vuosittaisia kustannuksia, koska lisäkauppahinta muodostaa uuden markkinahinnan, jonka päälle seuraavassa kaupassa tai lunastuksessa maksetaan uusi korotus. Yhdyskuntakehittämislain valmistelussa on esitetty pyrkimyksiä siirtää kunnille asemakaavasta hyötyvän maanomistajan velvollisuuksia osallistua yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin. Kuntien yhdyskuntarakentamisen kustannukset ovat yli miljardi euroa vuodessa. Pienikin muutos, jolla rajoitetaan kaavasta hyötyvän maanomistajan velvollisuutta osallistua arvonnousun edellyttämän yhdyskuntarakentamisen kustannuksiin, nostaa kuntien kustannuksia kymmeniä miljoonia. Katsomme, että lunastuslain uudistuksen yhteydessä on ensiarvoisen tärkeää turvata kuntien maanhankinta asuntotuotantoon ilman massiivista kustannusten nousua.  

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 22.5.2024
Eveliina Heinäluoma sd 
 
Pinja Perholehto sd 
 
Marko Asell sd 
 
Johan Kvarnström sd 
 

Eriävä mielipide 2

Perustelut

Orpon hallituksen Julkisen talouden suunnitelmassa (JTS) jatkuu ennätysmäinen velanotto eikä suunnitelmassa ole onnistuttu tekemään valintoja ja tarvittavia uudistuksia, joilla saavutettaisiin edes hallitusohjelmassa määritetyt ilmasto- ja luontotavoitteet. 

Valtiontalouden alijäämää on lähdetty taklaamaan lukuisilla leikkauksilla. Leikkaukset osuvat edelleen samoille ihmisille ja alueille. Kasvu- ja tuottavuustoimet ovat vähäisessä roolissa eivätkä kohdistu tasapuolisesti eri osiin maata ja eri tyyppisiin yrityksiin. Itäinen Suomi jää lähes kokonaan oman onnensa nojaan. 

Julkisen talouden suunnitelmassa olisi pitänyt pystyä tekemään selkeämpiä valintoja, jotta rahoitus suuntautuisi aidosti vaikuttaviin kohteisiin ja jotta koko Suomi tulisi huomioiduksi. Nyt tuleville sukupolville jää ilmasto- ja luontokriisin ratkaisemisen lisäksi myös massiivinen velkataakka. 

Leikkaukset

Ympäristöministeriön hallinnonalalle kohdistuvat merkittävät leikkaukset jatkuvat. Ympäristöministeriön hallinnonalalla on tehtäviä, joita sen tulee kyetä suorittamaan tasapuolisesti koko maassa sekä maan rajojen yli. Erityisesti huolta herättää se, miten viranomaisresurssit riittävät ympäristölainsäädännön vaatimien ympäristölupien asianmukaiseen ja nopeaan käsittelyyn. 

JTS nostaa esiin huolen siitä, pystyykö ministeriö suoriutumaan sille kuuluvista tehtävistä ja velvollisuuksista rajusti pienenevillä määrärahoilla. 

Vesienhoito

Hallitus panostaa merkittävästi Saaristomeren kunnon parantamiseen, mutta samaan aikaan sisävesien ja muun Itämeren tilasta huolehtimisen varat vähenevät. Sisävesien ja muun Itämeren hyvästä tilasta huolehtiminen ei hallituksen mielestä ole edelleenkään yhtä tärkeää kuin Saaristomeren huonon tilan parantaminen. 

Saaristomeri on suojelunsa ansainnut, mutta samalla rahojen kohdentaminen vain Lounais-Suomen rannikolle on yksi leikkaus lisää itäiselle Suomelle. Suomessakaan puhtaat sisävesistöt eivät ole itsestäänselvyys. 

Luonnonsuojelu

Kun vapaaehtoinen suojelu vähenee, pakottava normiohjaus voi lisääntyä. 

Helmi- ja METSO-elinympäristöohjelmat vahvistavat Suomen luonnon monimuotoisuutta ja turvaavat luonnon tarjoamia elintärkeitä ekosysteemipalveluja. Samalla hillitään ilmastonmuutosta ja edistetään siihen sopeutumista. Molemmat ohjelmat pohjautuvat vapaaehtoisuuteen ja ovat osoittautuneet menestyksiksi. Vapaaehtoisuus on ollut merkittävä tekijä siinä, että ohjelmista on tullut suosittuja ja mallilla on hyvä jatkaa. 

Lisäksi on huomioitava, että EU:n biodiversiteettistrategiaan pohjautuva hallitusohjelman toimenpide vanhojen, luonnontilaisten metsien kriteerien määrittelystä on kesken. Tulevaan määrärahatarpeeseen vaikuttaa vanhojen metsien suojelulinjaukset. Riippuen siitä, millä kriteereillä vanhojen metsien vapaaehtoinen suojelu tapahtuu, tähän voi sisältyä riski, että myös yksityismaita siirtyy talouskäytön ulkopuolelle. 

Julkisen talouden suunnitelma ei pysty takaamaan riittäviä resursseja vapaaehtoiseen suojeluun ja riskin niin sanotun harmaan suojelun osalta on olemassa. Siksi on olennaista, että hallitus jouduttaa yksityisen kompensaatiomarkkinan syntymistä. 

Luonnonvarakeskus ja Suomen Ympäristökeskus

Toimintaedellytykset ja investoinnit tutkimusinfraan ovat vaarassa leikkausten takia. TKI-panostusten tulisi noudattaa parlamentaarisen TKI-työryhmän sopua ja varmistaa perusrahoitus sekä toimintaedellytykset valtion tutkimuslaitoksille. 

Korjausrakentaminen ja energia-avustukset

Suomen asuntorakentamisen näkymät jatkuvat historiallisen heikkoina. Rakennusala tarvitsee nopeasti tukea. Korjausrakentamisen määrärahoista leikkaaminen on yksi hallituksen suurimmista virheistä tilanteessa, jossa uudisrakentaminen hiipuu ja varsinkin Itä- ja Kaakkois-Suomessa asunto-osakeyhtiöiden tarve korjauksiin on kasvava ja taloudelliset resurssit väheneviä. Tilannetta pahentaa entisestään hallituksen kotitalousvähennykseen tekemät leikkaukset. 

Myös energia-avustusten loppuminen hallituksen leikkausten myötä osuu samalle tontille. Energia-avustuksilla on parannettu rakennuskantaa ja tuotu työtä ympäri Suomen. 

Rakennuksia ei voi katsoa pelkästään sijoituskohteina, vaan ne tulee nähdä koteina ja työpaikkoina. Terveet ja toimivat rakennukset parantavat elämänlaatua. 

Korjausrakentaminen ja energia-avustukset vastaavat myös Suomen ilmastotavoitteisiin, kun rakennusten energiatehokkuutta saadaan parannettua. 

Asuntopolitiikka

Asumisoikeusasuntojen rakentamisella täydennysrakennetaan matalan markkinahinnan lähiöihin asuntoja ilman riskiä alueiden eriytymisestä - näissä lähiöissä ei, vanhan asuntokannan matalan hintatason vuoksi, rakennusliikkeiden kuluttajamyyntiin tuleva omistusasuntotuotanto käynnisty. 

Asumisoikeusasuntojen rakentamisen lopettamisen viesti on, että alueiden eriytymiseen ei Suomessa suhtauduta vakavasti. Tällaista viestiä ei tule lähettää nopeasti kaupungistuvassa Suomessa. 

Hallituksen tulee viestittää, että suomalaiset kaupungit pitävät ehdottomasti kiinni alueellisen eriytymisen torjunnasta. 

Tuotannon jäädyttämisen sijaan ASO-tuotantoa voidaan ohjata nykyistä tarkemmin. Esimerkiksi ASO-järjestelmän parametreja voidaan muuttaa, asuntoja kohdentaa ja rahoitukselle asettaa reunaehtoja, joilla valtion riskiä pienennetään lähiöitä uhraamatta. 

Asumisneuvonta

Asumisneuvonnan tuen puolitus vähentää työntekijöitä kunnissa. Asumisneuvonta ei ole edes ehtinyt vakiintua, kun sitä jo kohdennetaan uudelleen. 

Sosiaaliturvan leikkaukset lisäävät vuokranmaksuvaikeuksia ja häätöriskejä. Tämä on jo nyt ollut nähtävissä toimeentulotuen hakijoiden rajuna kasvuna. Hallituksen toimien vuoksi joudutaan siirtymään ehkäisevästä toiminnasta vahinkojen korjaamiseen. Tämä vie painopistettä etäämmälle tukilain mukaisesta tarkoituksesta. 

Luonnonvara-alan koulutus

Luontopohjaiset ekosysteemit ovat keskeisessä roolissa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Näiden luontopohjaisten ekosysteemien ylläpidossa keskeisessä roolissa ovat luonnonvara-alan toimijat eli maa- ja metsätalouden harjoittajat ja alalla työskentelevät. Samalla on kyse maaperän terveyden ja kasvukunnon ylläpitämisestä, joilla on keskeinen merkitys ruokaturvan ja huoltovarmuuden ylläpitämisessä. 

Hallituksen tekemät leikkaukset osuvat erityisesti luonnonvara-alan koulutukseen. Leikkaus tapahtuu siirtämällä tutkintoja kustannuskoreissa nykyistä alempiin koreihin. Tämä osuu sekä ammatillisiin perustutkintoihin kuin ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin. 

Luonnonvara-alan kouluttaminen ei ole halpaa, koska se vaatii opetukseen välttämättömän infrastruktuurin. Tämä muodostuu opetusmaatiloista, -puutarhoista ja -metsistä. Luonnonvara-alalta myös eläköityy työvoimaa kiihtyvällä vauhdilla. Tätä työvoimaa ei pystytä korvaamaan ilman laadukasta koulutusta. Puhumattakaan jatkuvan oppimisen tarpeista. 

Hallitus ohjaa koulutustarjontaa sen mukaan, mikä on taloudellisesti kannattavinta. Linja on väärä ja koulutusta on tarjottava työelämän tarpeen mukaan, jolloin se mahdollistaa myös ilmaston ja ympäristön kannalta tärkeiden ammattien koulutusmahdollisuudet. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 22.5.2024
Vesa Kallio kesk 
 

Eriävä mielipide 3

Perustelut

Hallituksen politiikassa kyse on historiallisesta systeemitason muutoksesta, jossa suomalaista hyvinvointivaltiota puretaan ja työntekijöiden asemaa heikennetään ennennäkemättömällä tavalla. Myös hallituksen ympäristöpolitiikka on ympäristöä laaja-alaisesti heikentävää, ja rahoitusleikkaukset sekä suojeluun että ympäristöhallintoon tuhoisia. Ympäristön arvo nähdään lyhyen tähtäimen taloudellisena hyötynä, mikä konkretisoituu hakkuutasojen kasvattamisena ja Metsähallituksen tuloutustavoitteen nostona, vaikka kumpaakin tulisi laskea. 

Hallitus verhoaa politiikkansa välttämättömyyden kaapuun: vaihtoehtoja harjoitetulle politiikalle ei muka ole. Todellisuudessa vaihtoehtoja on aina. Kyse on ideologisista valinnoista. 

Ilmastopolitiikka

Hallitus keskittyy ilmastopolitiikassaan teknisten nielujen mahdollisuuksista puhumiseen. Tekoja tai rahaa ei vielä ole näkynyt, ja teknisistä nieluista on joka tapauksessa ilmaston kannalta hyötyä vasta 2030-luvulla, mikäli niistä ylipäätään saadaan toteutuskelpoinen ilmastotoimi. 

Keskeisintä ilmastopolitiikkaa tällä hallituskaudella julkisen talouden suunnitelman näkökulmasta olisi nielupolitiikka. Hakkuutasoa pitäisi laskea, ei nostaa. Turvemaiden päästöihin pitäisi tarttua monin keinoin, esimerkiksi pellonraivaukseen puuttumalla ja maankäytön muutosmaksu säätämällä. Turvemaita tulisi metsittää, vettää tai ennallistaa kohteesta riippuen. Hallituksen ei olisi pitänyt leikata heti alkuunsa kosteikkoviljelystä 30 milj. euroa, eikä varsinkaan jättää nielutilannetta täysin vaille toimia. Myös metsityksen tuki vietiin pois, mikä on nielujen kannalta väärää politiikkaa. Jättämällä nielukysymyksen auki ja vailla toimia, hallitus ottaa merkittävän kustannusriskin, sillä Suomen on täytettävä LULUCF-velvoitteensa viime kädessä nieluyksiköitä muilta EU-jäsenvaltioilta ostamalla. 

Luontopolitiikka

Luonnonsuojelun rahoitus tarvitsee tasonnoston. Luonnonsuojelun rahoitusta pitäisi määrätietoisesti kasvattaa, jotta luontokato saataisiin pysäytettyä. Instrumentit ovat pääosin jo valmiina: erittäin suosittu METSO-ohjelma esimerkiksi ohjaa hyvin yksityistä arvoluontoa suojeluun; Helmi-ohjelmalla suojellaan ja ennallistetaan muun muassa suoelinympäristöjä ja Nousu-ohjelma suuntautuu vesiin. Tästä huolimatta hallitus toteuttaa historialliset leikkaukset luonnonsuojelun rahoitukseen, eikä luontokatoa saada pysähtymään. 

Kaikki loput vanhat, luonnontilaiset tai tämän kaltaiset metsät pitäisi saada suojeluun sekä valtion mailla että yksityisistä metsistä. Orpon hallitus tekee tästäkin lyhyen tähtäimen kustannuskysymyksen, ja yrittää vanhojen metsien kriteerejä löysentämällä välttyä näiden harvinaisten, äärimmäisen arvokkaiden vanhan luonnon sirpaleiden suojelemiselta omilla maillaan. 

Asuntopolitiikka

Hallituksen asuntopolitiikka on pienituloisten kannalta tuhoisaa. Leikkaukset yleiseen asumistukeen, erityisryhmien investointiavustuksen poisto, ara-tuotannon vaikeuttaminen, asumisoikeusasumisen lainoittamisen lopettaminen ja energia-avustuksen lakkauttaminen osuvat monelta osin samoihin ihmisiin. Kaupungeissa ja kasvukeskuksissa on yhä vaikeampaa tulla toimeen asumisen hinnan noustessa. Erityisryhmien kuten vammaisille, vanhuksille ja opiskelijoille suunnatun asuntotuotannon investointitukien massiivinen leikkaaminen vaikeuttaa näiden ryhmien tilannetta. Leikkauksen jälkeen koko potti ei riitä turvaamaan aiempaa tasoa edes pelkästään vammaisten osalta, vaikka vammaisten asema luvattiin turvata. Suurin ongelma on kuitenkin ajattelutavan muutos: hallitus osoittaa, että sen mielestä oikeutta kohtuuhintaiseen asumiseen ei ole, tai ainakaan se ei ole valtiolle prioriteetti. 

Energia-avustus on ollut suosittu ja hyvin kohdentuva tukimuoto erityisesti omakoti-asujille, joiden on ollut mahdollista päästä irti kallistuvasta fossiilienergiasta ja suojautua näin asumisen kustannusten kasvulta. Hallitus lakkautti tämän avustuksen välittömästi. Vihreän siirtymän edistyminen arjen tasolla ja tavallisten ihmisten etu ei ole hallituksen asialistalla. 

Yritystukipolitiikka

Hallitus yrittää esittää, että sen on pakko leikata hyvinvointivaltion palveluista ja ympäristön hyvinvoinnista julkisen talouden alijäämästä johtuen. Tehottomia yritystukia se ei kuitenkaan kykene leikkaamaan. Erityisesti puunpolton verotukea on pystyttävä tarkastelemaan. Ei ole perusteita tukea puun polttoa, sillä se on arvokas raaka-aine joko metsässä kasvaessaan tai mahdollisimman pitkäikäisenä hiilinieluna. Puubiomassaa energianlähteenään käyttävää teollisuutta ohjataan verotuella väärään suuntaan. 

Eläinpolitiikka

Hallituksen politiikka eläimiä kohtaan on vihamielistä. Hallitus mm. jatkaa epäeettistä turkistarhausta edelleen keinotekoisesti tukemalla. On poliittinen päätös olla puuttumatta tilanteeseen, ja näin ollen on hallituksen vastuu vetää poliittiset johtopäätökset tilanteessa, jossa veronmaksajien rahoja on käytetty tappiollisen alan tukemiseen lintuinfluenssakorvauksien kautta tähän mennessä jo yli 51 milj. euroa. Summa on täysin suhteeton, kun katsotaan elinkeinon kokoa. Myöskään muiden eläinlajien osalta hallitus ei tee mitään tarvittavia parannuksia, vaan päinvastoin pyrkii politiikallaan heikentämään useiden lajien kuten esimerkiksi suden asemaa. 

Teollisuus- ja innovaatiopolitiikan näköalattomuus

Hallitus jättää tekemättä tarpeelliset kestävän siirtymän investoinnit, eikä se myöskään tarjoa vetoapua syvässä alhossa edelleen olevalle rakennusteollisuudelle, vaikka tälle on poikkeuksellisen vahvat suhdannepoliittiset sekä julkisen rakentamisen kustannustehokkuuteen liittyvät perustelut. 

Talouskasvu on lähes aina merkinnyt luonnonvarojen kulutuksen kasvua, eikä ole viitteitä tämän yhteyden katkeamisesta Suomessa. Suomen luonnonresurssien käyttö henkeä kohden on moninkertaista suhteessa yleisesti kestävänä pidettyyn tasoon ja selvästi suurempaa kuin EU:ssa keskimäärin tai keskeisissä verrokkimaissamme.  

Hiilineutraalisuustavoitteemme saavuttaminen, luontokadon pysäyttäminen ja luonnonvarojen käytön saattaminen kestävälle tasolle edellyttäisivät strategista ja systemaattista kestävän siirtymän teollisuus- ja yhteiskuntapolitiikkaa. Tällaista visiota tai pyrkimystä hallituksella ei kuitenkaan ole. Hallituksen linjalla tavoitteet uhkaavat jäädä saavuttamatta. Kasvavista tarpeista huolimatta kestävän siirtymän toimien rahoitus kehyskaudella laskee. 

Valtiontalouden kestävyyttä sekä ympäristökestävyyttä koskevien tavoitteiden välisen yhteyden tulisi olla huomattavasti vahvempi, ja julkisen talouden suunnittelussa tulisi huomioida laajasti myös erilaiset kestävyysindikaattorit. Esimerkiksi valtioneuvoston kansliassa on pitkään kerätty varsin kattavasti tietoa eri indikaattoreiden kehittymisestä, mutta tämä työ on pitkälti irrallista julkistalouden suunnittelusta ja arvioinnista. 

Ilmastolain tavoitteiden saavuttaminen edellyttää päättäväistä oikeudenmukaisen siirtymän teollisuuspolitiikkaa. Julkisia tukia tulisi merkittävästi kasvattaa, mutta samalla myös niiden kohdentumista tulisi kehittää niin, että julkinen rahoitus kohdistuisi ympäristöllisesti kestävän rakennemuutoksen vauhdittamiseen mahdollisimman tehokkaasti. 

Yksi merkittävä tukea ansaitseva uuden ja kestävän teollisuuden sektori on kasvipohjaisen ruuan jalostaminen. Suomen tulisi toteuttaa kasvipohjaisen ruuan investointipaketti ja järjestelmällisesti investoida 30 milj. euroa vuodessa ruokavientiklusterin synnyttämiseksi. Tälle löytyy paljon potentiaalia esimerkiksi VTT:n spin off -yrityksistä jo nyt, mutta ketju kaipaa investointeja ja julkista tukea tässä vaiheessa kasvaakseen. 

Mielipide

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella esitämme,

että valtiovarainvaliokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 22.5.2024
Mai Kivelä vas