Kemikaaleja koskevaa tieteellistä tietoa on tällä hetkellä tallennettuna useisiin sekä EU- tasoisiin että kansallisiin virastoihin ja tietokantoihin. Keskeisen kemikaalilainsäädännön toimivuustarkastus toi esiin, että tietoja ei pystytä hyödyntämään optimaalisesti ja kemikaaliarviointeja tekevien EU-virastojen välisessä yhteistyössä ja työnjaossa on kehitettävää. Komission yksi aine, yksi arviointi -säädöspaketti pyrkii vastaamaan näihin kehittämistarpeisiin. Säädöspaketti muodostuu kolmesta toisiinsa linkittyvästä ehdotuksesta, jotka ovat asetusehdotus tieteellisten ja teknisten tehtävien siirtämiseksi, ehdotus vaarallisia aineita sähkö- ja elektroniikkalaitteissa koskevan direktiivin muuttamisesta ja asetusehdotus kemikaaleja koskevan tietoalustan perustamiseksi. Kemikaaleja koskevan tietoalustan on tarkoitus kerätä kattavasti kemikaaleja koskevaa tietoa Euroopan kemikaaliviraston hallinnoimaan verkkopalveluun.
Kemikaalien turvallisesta valmistamisesta, käytöstä ja markkinoille saattamisesta sekä valvonnasta säädetään EU:ssa useissa kymmenissä säädöksissä, mikä ilmentää kemikaalien suurta merkitystä modernin yhteiskunnan toiminnalle ja hyvinvoinnille. Kemikaalisääntely yleisesti ja myös yksi aine, yksi arviointi -säädöspaketti koskee koko kemikaalien arvoketjua raaka-aineiden toimituksesta kauppaan ja jatkokäyttäjäsektoreihin. Ensisijaisena tavoitteena on ihmisten terveyden ja ympäristön korkeatasoinen suojelu haitallisille kemikaaleille altistumiselta, mutta samalla pyritään myös tukemaan sisämarkkinoiden tehokasta toimintaa ja edistämään EU:n teollisuuden kilpailukykyä ja innovointia. Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan korostaa, että kokonaisvaltainen kemikaalihallinta mahdollistaa johdonmukaisten toimien suunnittelun ja kehityksen kohti EU:n vihreää siirtymää ja ilmastonmuutoksen torjumista. Velvoitteiden selkeys, ennakoitavuus sekä hyötyjen ja kustannusten oikeasuhteisuus ovat tärkeitä myös yritysten toimintaympäristön kannalta.
Valiokunta tukee tavoitetta parantaa kemikaaliturvallisuusarviointien laatimisen tehokkuutta, vaikuttavuutta, johdonmukaisuutta ja avoimuutta. Yhteisen kemikaaleja koskevan tietoalustan perustaminen on erittäin kannatettavaa ja tärkeää, koska tällä hetkellä kemikaalitiedot ovat hajallaan EU:n eri virastoissa, komission yksiköissä ja jäsenvaltioissa. Tietoalustan perustamisella voidaan myös edistää merkittävästi kemikaalien riskinarvioinnin laatua ja kustannustehokkuutta. Ehdotus keskittää valtavan määrän kemikaaleja koskevaa tietoa yhteen, helposti saavutettavaan palveluun, mikä helpottaa niiden käyttöä myös politiikka- ja riskinhallintatoimien suunnittelussa. Alustaan tulee sisältymään viisi erillistä tietokantaa: viitearvotietokanta, tutkimusilmoitustietokanta, sääntelyprosessitietokanta, vakiomuotoja ja kontrolloituja sanastoja koskeva tietokanta ja ympäristökestävyystietojen tietokanta. Lisäksi alustaan integroidaan Euroopan ympäristöviraston ylläpitämä kemikaali-indikaattorien seurantasivusto.
Ehdotus sisältää velvoitteen ilmoittaa tutkimusilmoitustietokantaan kaikki teollisuuden tekemät tai teettämät kemikaalitutkimukset, sekä liitteessä I mainittujen säädösten noudattamiseksi tehtävät, että myös minkä tahansa kemikaalien ja tuotteiden sisältämien kemikaalien tutkimukset, jotka tehdään riskin tai turvallisuuden arviointia varten. Laboratorioilla ja testauslaitoksilla on myös velvollisuus ilmoittaa niiltä tilatut testit, josta seuraa saman tutkimuksen ilmoittaminen kahteen kertaan. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että tutkimusten ilmoittamisvelvollisuus saattaa johtaa suureen työmäärään, mikäli valtaosa testauksista tulisi ilmoittaa järjestelmään. Testausvelvoitteita on monenlaisia, ja niiden lisäksi teollisuudessa tehdään suuri määrä alan päivittäisiä tutkimuksia, mittauksia ja analyysejä. Sääntelyssä on tarpeen varmistua resurssien järkevän käytön turvaamiseksi, että ilmoitusvelvollisuus on tarkoituksenmukaisesti rajattu.
Valiokunta korostaa, että kemikaaleja koskevan tiedon avoimuus ja laajempi hyödynnettävyys edellyttää luottamusta viranomaisten ja elinkeinoelämän välillä ja sääntelyn tulisi olla mahdollisimman selkeää. Kysymyksessä on uusi menettely kemikaalitiedon laajemmaksi jakamiseksi ja hyödyntämiseksi yli säädösrajojen ja viranomaisorganisaatioiden, joten huomiota tulisi kiinnittää erityisesti kansallisen viranomaisen ja tietoa tuottavien yritysten oikeuksiin ja velvollisuuksiin yksittäisen tiedon käytössä ja salassa pitämisessä. Yritysten lailliset oikeudet kaupallisesti arvokkaiden tietojen ja immateriaalioikeuksien suojaamiseen ovat niiden kilpailukyvyn kannalta olennaisia. On tärkeää varmistaa, ettei yritysten salassapidettäviä tietoja julkaistu tahattomasti ja että tietoja suojataan tehokkaasti myös tietoturvauhkilta.
Säädöspaketin toteuttaminen edellyttää riittäviä resursseja toimeenpanosta vastaavalle neljälle EU:n virastolle ja huolellista suunnittelua yksityiskohtien tasolla. Erityisesti Euroopan kemikaalivirastolle on tulossa paljon uusia tehtäviä.
Pysyviä orgaanisia yhdisteitä koskevaa ns. POP-asetusta ehdotetaan muutettavaksi niin, että komissio voisi pyytää Euroopan kemikaalivirastoa arvioimaan POP-asetuksen liitteissä IV ja V määriteltyjen jätteitä koskevien pitoisuusraja-arvojen käyttöönotosta tai muuttamisesta aiheutuvia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja ympäristöön sekä sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia. Aiemmin komissio on käyttänyt jäteraja-arvojen asettamisen taustaselvityksiin konsultteja. Lisäksi ehdotuksen mukaan kemikaaliviraston sosioekonomisesta analyysista vastaavalle komitealle asetettaisiin uusi vaatimus laatia lausunto arviointiraportista ja siinä ehdotetuista jätteitä koskevista pitoisuusraja-arvoista. Valiokunta korostaa valtioneuvoston tavoin, että toimivallan siirtämisestä komissiolle POP-asetuksen jätteiden pitoisuusarvoja koskevien liitteiden IV ja V muuttamiseksi delegoiduilla säädöksillä on tärkeää varmistaa, että komissiolle siirrettävät toimivaltuudet ovat luonteeltaan teknisiä ja säädösvallan siirtoa koskevat asetuskohdat ovat riittävän selkeitä ja täsmällisiä. Jatkokäsittelyssä tulee myös varmistaa, että kemikaaliviraston arviointikomitealla on riittävä asiantuntijuus kaikkiin siirrettäviin tehtäviin, etenkin jätteisiin, liittyen ja että komissio konsultoi jäsenvaltioita POP-asetuksen ja EU:n jätepuitedirektiivin sekä muiden relevanttien asiantuntijaryhmien kautta delegoitujen säädösten valmisteluvaiheessa.