Yleistä
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi hyvinvointialueesta annettua lakia (611/2021, jäljempänä hyvinvointialuelaki), sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki), pelastustoimen järjestämisestä annettua lakia (613/2021, jäljempänä pelastustoimen järjestämislaki) ja sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annettua lakia (615/2021).
Lakeja ehdotetaan muutettavaksi siten, että hyvinvointialueiden ja valtion välisiä neuvottelukuntia ja neuvotteluita sekä valtioneuvoston asettamia valtakunnallisia strategisia tavoitteita koskevat säännökset yhtenäistetään ja sääntely siirretään sote-järjestämislaista ja pelastustoimen järjestämislaista hyvinvointialuelakiin. Lisäksi hyvinvointialuelakiin lisätään täsmennetyt säännökset valtiovarainministeriön tehtävistä hyvinvointialueiden ohjauksessa.
Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä on siirtynyt hyvinvointialueille vuoden 2023 alusta. Hallituksen esityksen perusteluista ilmenee, että hyvinvointialueet ovat tuoneet esille nykyiseen, ministeriöiden erilliseen ohjaukseen perustuvaan ohjausjärjestelmään liittyvän toiminnallisen ja taloudellisen ohjauksen ristiriitaisuuden. Tämä on tullut esiin myös hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisissa. Ehdotettujen lainmuutosten tarkoituksena on selkeyttää ja yhtenäistää hyvinvointialueiden valtion ohjausta sekä selkeyttää ministeriöiden toimivalta- ja tehtäväjakoa. Ehdotuksilla myös vähennetään hallinnollista taakkaa.
Hallintovaliokunta on saanut asiassa perustuslakivaliokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnot (PeVL 14/2024 vp, StVL 4/2024 vp). Perustuslakivaliokunta esittää lausunnossaan, että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunnan käsityksen mukaan ehdotetut ohjaus- ja valvontatoimivaltaa koskevat muutosehdotukset hallituksen esityksessä eivät olennaisesti muuta hyvinvointialueiden itsehallinnollista asemaa. Muutoksilla ei hallituksen esityksen (s. 13) ja valiokunnan käsityksen mukaan ole välitöntä vaikutusta myöskään hyvinvointialueiden itsehallinnon perusteisiin kuuluvan, lakisääteisen rahoitusperiaatteen toteutumiseen. Perustuslakivaliokunnan mielestä sosiaalisten perusoikeuksienkin merkitys huomioon ottaen kyseisten oikeuksien yhdenvertaiseksi turvaamiseksi välttämätöntä valtion ohjausta koskeva sääntely ei muodostu ongelmalliseksi perustuslain 121 §:n 4 momentissa säädetyn alueellisen itsehallinnon kannalta.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä tästä mietinnöstä ilmenevin muutosehdotuksin.
Hyvinvointialueiden ohjaus
Hyvinvointialuelain 11 §:ssä säädetään hyvinvointialueiden seurannasta, ohjauksesta ja laillisuusvalvonnasta. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi täsmennetyt säännökset valtiovarainministeriön tehtävistä hyvinvointialueiden ohjauksessa. Hallituksen esityksen mukaan valtiovarainministeriö seuraa yleisesti hyvinvointialueiden toimintaa ja taloutta, vastaa hyvinvointialueiden talouden ja toiminnan yleisestä ohjauksesta, sovittaa yhteen valtioneuvostossa tehtävää hyvinvointialueiden ohjausta sekä huolehtii, että hyvinvointialueiden itsehallinto otetaan huomioon hyvinvointialueita koskevan lainsäädännön valmistelussa. Pykälän 2 momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriön toimivallasta sosiaali- ja terveydenhuollon yleisessä ohjauksessa, suunnittelussa, kehittämisessä ja valvonnassa säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 21 §:ssä. Sisäministeriön toimivallasta pelastustoimen yleisessä ohjauksessa, suunnittelussa ja kehittämisessä säädetään pelastustoimen järjestämisestä annetun lain 7 §:ssä.
Hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota ministeriöiden väliseen toimivaltasääntelyyn. Myös perustuslakivaliokunta toteaa, että säännöksen sanamuodossa ministeriöiden yleisen ohjauksen soveltamisala ja rajat on määritelty melko epäselvästi ja paikoitellen päällekkäisesti. Hallituksen esityksen mukaan (s. 10) sääntelyn yhtenä tavoitteena on yhtenäistää ja selkeyttää hyvinvointialueiden valtion ohjausta. Perustuslakivaliokunnan mielestä säännöstä olisi perusteltua selkeyttää ja täsmentää tavoitetta vastaavaksi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta painottaa, että ministeriöiden hyvinvointialueisiin kohdistamista ohjaustoimista tulee säätää selvästi laissa siten, ettei ministeriöiden ohjaustoimivallan rajoista ja keskinäissuhteista vallitse epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta. Valiokunnan mukaan valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjaustoimivallan ala ja suhde toisiinsa ovat hallituksen esityksessä ehdotetun sääntelyn valossa osittain päällekkäiset, kun yhtäältä valtiovarainministeriö vastaisi 11 §:n 1 momentin nojalla hyvinvointialueiden talouden ja toiminnan yleisestä ohjauksesta, ja toisaalta sosiaali- ja terveysministeriöllä olisi voimassa olevan sääntelyn mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yleisen ohjauksen toimivalta.
Hallintovaliokunta toteaa, että esityksellä ei ole tarkoitus muuttaa voimassa olevaa ministeriöiden välistä toimivaltajakoa eikä yleistä ohjaustoimivaltaa. Hyvinvointialueiden perustamisesta lukien valtiovarainministeriön toimivaltaan on kuulunut hyvinvointialuelain 11 §:n mukaan hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden seuranta. Hyvinvointialuelaissa on lisäksi erikseen säädetty valtiovarainministeriölle hyvinvointialueiden ohjaukseen ja seurantaan liittyvästä toimivallasta (15, 16, 120, 122, 123 ja 124 §). Hyvinvointialueiden rahoituslain 24 §:ssä säädetään valtion rahoituksen hallinnoinnista. Rahoituslain 25—28 §:ssä on säädetty erikseen valtiovarainministeriön tehtävistä. Hyvinvointialueuudistuksen johdosta päivitettiin myös valtioneuvoston ohjesääntö (262/2003), jonka 17 §:n mukaan valtiovarainministeriön toimialaan kuuluu muun muassa hyvinvointialueiden hallinnon ja talouden ohjaus (13 a kohta). Valtiovarainministeriöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (610/2003) mukaan valtiovarainministeriön tehtäviä ovat muun muassa hyvinvointialueiden hallinnon ja talouden ohjaus (35 a kohta).
Sote-järjestämislain 21 §:n mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon yleinen ohjaus, suunnittelu, kehittäminen ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa valtakunnallisesta sosiaali- ja terveyspolitiikasta, sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tavoitteiden valmistelusta ja niiden huomioon ottamisesta hyvinvointialueiden toiminnan ohjauksessa. Pelastustoimen järjestämislain 7 §:n mukaan sisäministeriö johtaa, ohjaa ja valvoo yleisesti pelastustointa ja sen palvelujen saatavuutta ja tasoa.
Hallintovaliokunta toteaa arvioituaan saamiaan asiantuntija- ja valiokuntalausuntoja, että ehdotettua 11 §:n sääntelyä on syytä täsmentää. Toimivallan ja toimivaltarajojen tulkinnanvaraisuus ohjaustoimivallan alan määrittelyssä ja ohjaustoimivaltojen sisällöllinen päällekkäisyys ovat merkityksellisiä ministeriön hallinnonalaansa koskevan toimivallan ja vastuun perusteiden sekä virkavastuun kannalta. Toiminnallisen selkeyden vaatimuksen lisäksi nämä näkökohdat perustelevat ohjaustoimivallan tarkkarajaisempaa määrittelyä.
Hallintovaliokunnan saaman selvityksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö ja valtiovarainministeriö ovat yhteisesti tulkinneet sote-järjestämislain 22 §:ssä säädettyä sosiaali- ja terveydenhuollon yleistä ohjaustoimivaltaa siten, että sosiaali- ja terveysministeriölle kuuluu sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvä substanssilainsäädäntö ja niihin liittyvä yleinen ohjaus. Nämä kuuluvat jatkossakin sosiaali- ja terveysministeriölle. Vastaavasti pelastustoimen järjestämislain 7 §:n mukaisesti pelastustoimen yleinen ohjaus kuuluu sisäministeriölle. Edellä mainittujen säännösten on tarkoitettu sulkevan sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön toimivaltaan kuuluvan erityislainsäädännön mukaisia palveluja koskevan substanssikohtaisen ohjauksen valtiovarainministeriön toimivallan ulkopuolelle.
Sosiaali-ja terveysvaliokunnan lausunnosta (s. 4) ilmenee, että valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat vastineessaan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ehdottaneet, että valtiovarainministeriön yleinen ohjaustoimivalta 11 §:n 1 momentissa täsmennettäisiin koskemaan "hyvinvointialueiden talouden ja hallinnon yleistä ohjausta sekä toiminnan yleistä ohjausta siltä osin kuin sitä ei ole säädetty sosiaali- ja terveysministeriön, sisäministeriön tai muun ministeriön toimivaltaan kuuluvaksi". Ministeriöiden näkemyksen mukaan tällä poistettaisiin säännöstasolla se, ettei ministeriöiden ohjaustoimivalta ole päällekkäistä.
Hallintovaliokunta katsoo, että ministeriöiden sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ehdottama muotoilu talouden ja hallinnon yleisestä ohjauksesta on hyvinvointialuelain ja valtioneuvoston ohjesäännön mukainen. Hyvinvointialueiden hallinnon ja talouden järjestämisestä säädetään hyvinvointialueesta annetussa laissa. Lisäksi lakia sovelletaan lain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun hyvinvointialueen toimintaan, jollei lailla toisin säädetä. Hyvinvointialuelakiin sisältyvät säännökset mm. demokratiasta ja vaikuttamisesta, toimielimistä ja johtamisesta sekä luottamushenkilöistä ja henkilöstöstä. Valtiovarainministeriön toimialaan kuuluu myös Maakuntien tilakeskus Oy:n omistaja- ja sisältöohjaus, millä on liittymä hyvinvointialueiden toimitiloihin. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetussa laissa (616/2021) säädetään mm. omaisuuden siirtoa ja toimitiloja koskevista asioista, jotka kuuluvat hallintoon. Valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö katsovat hallintovaliokunnalle antamassaan yhteisessä lisäselvityksessä, että edellä mainittuja asioita koskevat säännökset muodostavat yleisen perustan hyvinvointialueiden hallinnolle, mikä puolestaan luo edellytykset hyvinvointialueen toiminnalle.
Ministeriöiden hallintovaliokunnalle antamassa yhteisessä lisäselvityksessä todetaan, että hyvinvointialuelaki on luonteeltaan toimialasta riippumaton yleislaki, joka kuuluu ministeriöiden välisessä työnjaossa valtiovarainministeriön vastuulle. Edellä mainittu käy ilmi valtioneuvoston ohjesäännöstä sekä valtiovarainministeriöstä annetusta valtioneuvoston asetuksesta, joiden mukaan hyvinvointialueiden talouden ja hallinnon ohjaus kuuluu valtiovarainministeriölle. Hyvinvointialueiden hallinto on siten toimialariippumatonta eli koskee yhtä lailla sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea.
Hallintovaliokunnan saamassa ministeriöiden yhteisessä lisäselvityksessä todetaan myös, että valtiovarainministeriön ohjaustoimivalta, joka kohdistuu hallintoon, on luonteeltaan yleistä eli niin sanottua informaatio-ohjausta. Kysymys on tiedon välittämisestä ja ministeriön vastuulle kuuluvan sääntelyn mahdollisista tulkintaohjeista ja suosituksista, jotka eivät sido hyvinvointialuetta. Esimerkiksi hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämisvaiheessa sote-uudistuksen verkkosivuilla julkaistiin usein kysytyistä hallintoa ja taloutta koskevista säännöksistä tietoa ja tulkintaohjeita, ja annettiin hyvinvointialueille kirjeellä ohjausta mm. vaalikelpoisuuden tulkinnasta. Valtiovarainministeriö vastaa myös hyvinvointialueiden esittämiin kysymyksiin, jotka liittyvät hallintoa koskevien säännösten soveltamiseen.
Päätösvalta hyvinvointialueen hallinnon järjestämisessä on itsehallinnollisella hyvinvointialueella itsellään. Yleisen ohjaustoimivallan nojalla ei voida antaa määräyksiä eikä puuttua yksittäisiin päätöksiin.
Edellä mainitussa ministeriöiden yhteisessä lisäselvityksessä katsotaan, että valtiovarainministeriön hallinnon ohjaukseen eivät kuulu asiat, jotka ovat sosiaali- ja terveydenhuollon tai pelastustoimen toimialan substanssiohjauksen piiriin kuuluvia. Hyvinvointialueiden hallinnon ohjaukseen ei siten kuulu esimerkiksi se, miten hyvinvointialue organisoi sen järjestämisvastuulla kuuluvien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai pelastustoimen palvelujen järjestämisen ja tuottamisen. Esimerkiksi palveluverkkoa tai henkilöstön resursointia koskevat asiat eivät kuulu valtiovarainministeriön ohjauksen piiriin, vaan ovat substanssiin liittyviä asioita ja kuuluvat siten sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön yleiseen ohjaustoimivaltaan. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueita ja hyvinvointialueiden yhteistyösopimuksia koskevat asiat kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.
Hyvinvointialueen hallintoa ja toimintaa koskevien päätösten kustannuksilla on yhteys valtiovarainministeriön talouden ohjaukseen. Hallinnon ja talouden ohjaus liittyvät siten kiinteästi toisiinsa sekä toiminnan ohjaukseen, minkä vuoksi ohjausta on tarpeen koordinoida valtioneuvoston sisäisesti.
Hallintovaliokunta toteaa ministeriöiden sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ehdottamasta pykälämuotoilusta vielä sen, että toiminnan yleisen ohjauksen kuuluminen valtiovarainministeriön toimivaltaan vain siltä osin kuin sitä ei ole säädetty muun ministeriön toimivaltaan kuuluvaksi vastaa hallintovaliokunnan käsitystä toiminnan yleisen ohjauksen toimivaltajaosta. Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta on todennut, että ehdotettu muotoilu poistaisi päällekkäisyyden toiminnan yleisen ohjauksen osalta.
Hallintovaliokunta ehdottaa yksityiskohtaisissa perusteluissa hyvinvointialuelain 11 §:n 1 momentin täsmentämistä edellä todetun mukaisesti.
Finanssipoliittiset ja hyvinvointialueiden tehtäviä koskevat strategiset tavoitteet
Hyvinvointialuelain 12 a §:ssä ehdotetaan säädettäväksi hyvinvointialueiden tehtäviä koskevista valtakunnallisista tavoitteista. Nykyisten erillisten sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tavoitteiden ja pelastustoimen valtakunnallisten tavoitteiden sijasta valtioneuvosto vahvistaa vähintään joka neljäs vuosi yhtenäiset hyvinvointialueiden tehtäviä koskevat valtakunnalliset tavoitteet, joissa otetaan huomioon sekä sosiaali- ja terveydenhuollolle että pelastustoimelle asetettavat tavoitteet.
Valtakunnalliset tavoitteet ovat keskeinen osa valtakunnallista sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen strategista ohjausta. Esityksen perustelujen mukaan (s. 20) tavoitteita valmistellaan edelleen sosiaali- ja terveysministeriössä sekä sisäministeriössä, mutta valtiovarainministeriö sovittaa valmistelua yhteen ja vastaa tavoitteiden esittelystä valtioneuvostolle. Pykälän 1 momentissa ehdotetaan lisäksi voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti todettavaksi, että valtakunnallisissa strategisissa tavoitteissa on otettava huomioon 12 §:ssä tarkoitetut talous- ja finanssipoliittiset tavoitteet.
Perustuslakivaliokunta korostaa lausunnossaan perustuslain 22 §:n mukaista julkisen vallan velvoitetta turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen, mukaan lukien perustuslain 19 §:n 3 momentin mukaisten sosiaalisten perusoikeuksien toteutuminen. Myös valtionohjauksessa on siten pyrittävä osaltaan varmistamaan, että itsehallinnollisilla hyvinvointialueilla on kyky varmistaa hyvinvointialueen asukkaiden sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertainen toteutuminen koko maassa. Perustellumpaa valiokunnan mielestä olisi, että perustuslain 19 §:n 3 momentin mukaisten oikeuksien turvaamiseen liittyvät seikat kävisivät talous- ja finanssipoliittisten tavoitteiden ohella ilmi säännöstekstistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää sinänsä tärkeänä, että hyvinvointialueiden ohjauksessa otetaan huomioon finanssipoliittiset tavoitteet kustannusvaikuttavuuden edistämiseksi sekä kustannusten nousun hillitsemiseksi sekä palveluiden turvaamiseksi tulevaisuudessa. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisissa on kuitenkin esitetty kritiikkiä finanssipoliittisten tavoitteiden korostumisesta. Valiokunta toteaa, että jatkossakin finanssipoliittiset tavoitteet tulee sovittaa perusoikeuksiin siten, että perusoikeudet turvataan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on yhtynyt perustuslakivaliokunnan esittämään kantaan.
Myös hallintovaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty huolia valtioneuvoston finanssipoliittisten tavoitteiden merkityksen korostumisesta. Toisaalta osa asiantuntijoista on pitänyt finanssipoliittisten tavoitteiden huomioon ottamista perusteltuna. Kuulemisessa on myös katsottu, että huomiota tulisi finanssipoliittisten tavoitteiden ohella kiinnittää palvelujen sisältöön ja laatuun sekä palvelujen lakisääteisen tason ja perusoikeuksien toteutumiseen.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen, ettei hallituksen esityksessä ehdotetussa pykälässä valtakunnallisten tavoitteiden määrittely enää perustuisi voimassa olevan sote-järjestämislain 31 §:ssä edellytettyyn sosiaali- ja terveysministeriön selvitykseen sekä mahdollisiin muihin väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin. Vaikka hallituksen esityksessä ehdotettu sääntely ei estäisi mainitun selvityksen ja seurantatietojen huomioon ottamista, niiden huomioon ottamiseen velvoittavan säännöksen poistaminen laista voisi periaatteellisesti merkittävällä tavalla rajoittaa näiden palvelujen tavoitteiden määrittelyssä lakisääteisesti huomioon otettavaa tietopohjaa edellyttämällä, että ainoastaan finanssipoliittiset tavoitteet on otettava huomioon, ja vaikuttaa siten perusoikeuksien turvaamiseen. Hallintovaliokunta pitää saamansa selvityksen perusteella hyvinvointialuelakiin ehdotetun 12 a §:n täydentämistä aiheellisena ja viittaa yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Hallintovaliokunta toteaa, että valtakunnallisia tavoitteita koskevasta säännöksestä puuttuu yhteys myös pelastustoimen järjestämislain 15 §:ssä säädettyyn sisäministeriön selvitykseen sekä mahdollisiin muihin pelastustoimen toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin. Valiokunta katsoo, että sääntelyä on tarpeen täydentää myös pelastustoimen osalta.
Hyvinvointialueneuvottelukunta
Nykyisin hyvinvointialueiden asioita käsitellään kolmessa erillisessä valtioneuvoston asettamassa hyvinvointialueiden ja ministeriöiden välisessä neuvottelukunnassa. Neuvottelukuntien määrää ehdotetaan vähennettäväksi yhteen. Esityksen mukaan hyvinvointialuetalouden ja -hallinnon neuvottelukunnan, sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunnan ja pelastustoimen neuvottelukunnan tehtävät yhdistetään ja muodostetaan hyvinvointialuelain 13 §:ssä säädetty uusi hyvinvointialueneuvottelukunta. Samalla sote-järjestämislain 23 §:n ja pelastustoimen järjestämislain 9 §:n säännökset neuvottelukunnista kumotaan. Valiokunta katsoo, että neuvottelukuntien määrän vähentyminen selkeyttää rakenteita ja vähentää hallinnollista taakkaa sekä edistää osaltaan hyvinvointialueiden ohjauksen yhdenmukaisuutta.
Ehdotetun hyvinvointialuelain 13 §:n 3 momentin mukaan neuvottelukunnassa on hyvinvointialueiden, HUS-yhtymän, Helsingin kaupungin, valtiovarainministeriön sekä muiden hyvinvointialueiden tehtävien ohjaamisesta vastaavien ministeriöiden edustus. Pykälän 4 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä neuvottelukunnan kokoonpanosta, toimikaudesta, jaostoista sekä tehtävistä. Valiokunta pitää tärkeänä, että hyvinvointialueneuvottelukunnan työssä turvataan muun ohella myös pelastustoimen riittävä asiantuntemus.
Hallituksen esitykseen sisältyvien 1—3. lakiehdotusten siirtymäsäännösten mukaan nykyisten neuvottelukuntien toimikaudet päättyvät, kun valtioneuvosto on asettanut hyvinvointialueneuvottelukunnan. Nykyiset neuvottelukunnat jatkavat siten toimintaansa lainmuutoksen voimaantulon jälkeen siihen saakka, kunnes uusi neuvottelukunta on asetettu. Siirtymäsäännöksistä puuttuu kuitenkin säännös siitä, mitä sääntelyä niihin tällöin sovelletaan. Tarkoituksena on, että toimintansa päättävään neuvottelukuntaan sovelletaan ehdotetun lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Hallintovaliokunta ehdottaa yksityiskohtaisissa perusteluissa siirtymäsäännösten täydentämistä tämän mukaisesti.
Neuvottelut hyvinvointialueen kanssa
Hyvinvointialuelakiin ehdotetussa uudessa 13 a §:ssä säädetään ministeriöiden ja hyvinvointialueiden välisistä neuvotteluista. Pykälään on koottu sote-järjestämislakiin ja pelastustoimen järjestämislakiin sisältyvät ministeriöiden ja hyvinvointialueiden neuvotteluja koskevat säännökset eräin neuvottelujen tarkoitusta ja sisältöä koskevin muutoksin.
Ehdotuksen mukaan valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö neuvottelevat vuosittain hyvinvointialueen kanssa hyvinvointialueen järjestämisvastuuseen kuuluvien tehtävien toteuttamisesta ja hyvinvointialueen taloudenhoidosta. Voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti neuvottelu koskee järjestämisvastuuseen kuuluvien tehtävien toteutumista. Sen rinnalla, toiminnan ja talouden tarkastelun yhteensovittamiseksi ja talouden ohjauksen vahvistamiseksi, neuvottelujen ehdotetaan koskevan myös hyvinvointialueen taloudenhoitoa.
Ehdotettuun lakiin ei sisälly voimassa olevan sääntelyn kaltaista säännöstä siitä, että neuvottelut käydään erikseen kunkin alueen kanssa. Ehdotetun sääntelyn tarkoituksena on mahdollistaa joustava ja tarkoituksenmukainen tapa neuvottelujen käymiseen. Ehdotettu sääntely ei myöskään estä järjestämästä neuvotteluja jokaisen hyvinvointialueen kanssa erikseen, vaikka tätä ei lakisääteisesti enää edellytetä. Valiokunta pitää tärkeänä, että soveltamiskynnystä yksittäisen hyvinvointialueen kanssa käytäville neuvotteluille ei nosteta liian korkeaksi. Ainakin hyvinvointialueiden toiminnan ensimmäisinä vuosina neuvottelut on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa hyvinvointialuekohtaisesti.
Voimassa olevan sääntelyn mukaan neuvottelujen yhtenä tarkoituksena on ollut myös yhteisen tilannekuvan tarkastelu. Vaikka sitä ei ole mainittu ehdotetun 13 a §:n 1 momentissa, yhteisen tilannekuvan muodostamisesta, tarkastelusta ja arvioinnista ei ole tarkoitettu luopua. Valiokunnan käsityksen mukaan yhteisen tilannekuvan muodostaminen, tarkastelu ja arviointi on välttämätöntä esimerkiksi neuvotteluissa annettavien ministeriöiden suositusten laadinnan sekä muun valtion ohjauksen näkökulmista, ja sen on tarkoitus toteutua osana pykälän 2 momentissa säädettyä järjestämisvastuun toteutumisen ja tarvittavien toimenpiteiden arviointia. Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta on painottanut oikean tilannekuvan tärkeyttä.
Hallituksen esityksen (s. 25) mukaan valtiovarainministeriö koordinoi neuvotteluja. Perustuslakivaliokunta kiinnittää tältäkin osin huomiota siihen, että valtiovarainministeriön tehtävä ja toimivalta eivät ilmene nimenomaisesti ehdotetusta sääntelystä. Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta on katsonut säännöstä olevan tarpeen muuttaa siten, että siitä ilmenee valtiovarainvaliokunnan koordinaatiovastuuseen liittyvä rooli. Hallintovaliokunta yhtyy näihin näkemyksiin ja ehdottaa 13 a §:n 1 momentin täsmentämistä yksityiskohtaisista perusteluista ilmenevin tavoin.