1. Laki konkurssilain muuttamisesta
1 luku. Yleiset säännökset.
3 §. Konkurssikelpoisuus.
Pykälän 2 momentti sisältää luettelon poikkeuksista konkurssikelpoisuuteen. Luetteloon ehdotetaan lisättäväksi uudet, hallituksen esityksessä HE 15/2017 vp ehdotetun maakuntalain tarkoittamat maakunnat. Pykälän yksityiskohtaisista perusteluista (s. 60) ilmenee, että konkurssisuoja kattaa myös maakuntien liikelaitokset, koska ne ovat osa maakuntaa samalla tavoin kuin kuntien liikelaitokset ovat osa kuntaa. Hallituksen esityksen mukaan kyseessä on tekninen selvennys, joka vastaa maakuntauudistuksen valmistelun taustaolettamia.
Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa katsonut, että maakunnan liikelaitoksen konkurssisuojasta säätämistä ei voi pitää yksin teknisenä selvennyksenä. Perustuslakivaliokunta pitää selvänä, että sääntelyn selkeyden vuoksi lakiin ei voida ottaa ehdotetun kaltaista säännöstä ennen kuin maakuntien ja niiden liikelaitosten perustamista koskeva lainsäädäntö on hyväksytty (PeVL 69/2018 vp, s. 5).
Lakivaliokunta toteaa, ettei perustuslakivaliokunnan tarkoittamaa maakuntien ja niiden liikelaitosten perustamista koskevaa lainsäädäntöä ole vielä hyväksytty. Valiokunta myös toteaa, että konkurssilakiin ehdotetut muutokset liittyen menettelyn yksinkertaistamiseen ja nopeuttamiseen eivät millään tavoin liity maakunta-soteuudistukseen eikä maakunnan konkurssisuojaa koskevaan muutosehdotukseen, vaan kyse on erillisistä muutosehdotuksista. Tämän vuoksi ja ottaen huomioon, että maakunnan konkurssisuojaa koskeva säännösmuutos on mahdollista käsitellä muussa yhteydessä, lakivaliokunta pitää perusteltuna, ettei konkurssimenettelyn yksinkertaistamista ja keventämistä koskevien muutosehdotusten hyväksymisessä jäädä odottamaan maakuntien ja liikelaitosten perustamista koskevan lainsäädännön hyväksymistä. Edellä esitetyn vuoksi lakivaliokunta ehdottaa, että nyt käsiteltävänä oleva konkurssikelpoisuutta koskeva pykäläehdotus poistetaan. Tämän johdosta myös lakiehdotuksen johtolausetta on tarpeen tarkistaa.
Koska maakunnan konkurssisuoja on olennainen maakunta-soteuudistuksen toteutuessa, lakivaliokunta pitää tärkeänä, että maakunnan konkurssisuojaa koskeva muutosehdotus käsitellään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa HE 15/2017 vp:n ja siihen liittyvien esitysten (ns. MAKU 1) tai hallintovaliokunnassa HE 14/2018 vp:n (ns. MAKU 2) yhteydessä ehdottamalla asiaa koskevan uuden lakiehdotuksen hyväksymistä mietinnössä.
9 luku. Konkurssipesän selvitys ja velallisen kirjanpito
1 §. Pesäluettelo.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi pesäluettelon sisältövaatimusten keventämiseksi. Velallisen kaikkien velkojen ja sitoumusten sijasta pesäluetteloon ehdotetaan merkittäväksi ainakin velallisen suurimmat velkojat ja niiden saatavat, merkittävimmät muut sitoumukset sekä arvio muiden velkojen ja sitoumusten kokonaismäärästä.
Pykälän yksityiskohtaisista perusteluista (HE, s. 60) ilmenee, että momentissa tarkoitetaan vain pesäluettelon vähimmäissisältöä, eikä estettä ole sille, että pesänhoitaja sisällyttää pesäluetteloon jatkossakin velallisen kaikki velat. Hallituksen esityksen mukaan näin on tarkoituksenmukaista menetellä erityisesti silloin, kun oletetaan, että konkurssi tulee jatkumaan täysimittaisena. Kaikkien velkojen luettelemista pidetään tarkoituksenmukaisena myös silloin, kun pesänhoitaja pitää 14 luvun 5 §:n 4 momentissa tarkoitetun ilmoituksen tekemistä rikosepäilystä poliisille tarpeellisena. Pesäluettelo olisi siten esityksen mukaan tarkoituksenmukaista tehdä vähimmäisvaatimusten mukaisena lähinnä silloin, kun konkurssin oletetaan raukeavan eikä syytä tehdä poliisille rikosilmoitusta ole ilmennyt.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että esitys johtaa siihen, että pesäluettelo tulee tehdä nykyiseen tapaan laajana aina, kun tehdään esimerkiksi rikosilmoitus kirjanpitorikoksesta. Tämän sijasta on katsottu, että pesäluettelo tulisi voida pesänhoitajan harkinnan mukaan tehdä kevennettynä myös silloin, kun konkurssi tulee todennäköisesti raukeamaan, mutta asiassa on perusteltua tehdä rikosilmoitus poliisille.
Lakivaliokunta toteaa, että ehdotetussa pykälässä ei ehdoteta määriteltäväksi sitä, millaisissa tapauksissa pesäluettelo tulee jatkossakin tehdä laajana, vaan asiaa on käsitelty hallituksen esityksen perusteluissa. Valiokunnan mielestä sitä, millaisissa tapauksissa pesäluettelo on tarkoituksenmukaista laatia jatkossakin laajana, on perusteltua täsmentää konkurssiasian neuvottelukunnan ohjeistuksella.
16 a luku. Konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu
Edellä yleisperusteluissa esitettyyn viitaten lakivaliokunta ehdottaa, että luku poistetaan.
17 luku. Konkurssipesään kuuluvan omaisuuden hoito ja myynti sekä panttivelkojaa koskevat säännökset
7 §. Panttiomaisuudesta aiheutuvat kustannukset.
Edellä yleisperusteluissa esitettyyn viitaten lakivaliokunta ehdottaa, että säännösehdotus poistetaan.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös.
Edellä yleisperusteluissa esittämäänsä viitaten valiokunta ehdottaa, että voimaantulo- ja siirtymäsäännöksestä poistetaan 16 a lukua koskeva 4 momentti.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että säännöksen lisätään uusi siirtymäsäännös koskien 7 luvun 8 §:ää. Voimassa olevan 7 luvun 8 § edellyttää istuntokäsittelyn järjestämistä velallisen vastustaessa hakemusta aina silloin, kun velallinen ei ole nimenomaisesti suostunut asian käsittelyyn kansliassa. Esityksessä sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi niiden tapausten vähentämiseksi, joissa velallisen suostumuksen puuttuminen ei ole välttämättä vastannut velallisen todellista tarkoitusta ja joissa tästä seuranneelle istuntokäsittelylle ei ole muutoinkaan ollut todellista tarvetta. Valiokunta ehdottaa, että säännökseen lisätään uusi 3 momentti, jonka mukaan ennen lain voimaantuloa vireille tulleisiin konkurssiasioihin sovelletaan voimassa olevaa 7 luvun 8 §:ää ja uutta sääntelyä lain voimaantulon jälkeen vireille tulleisiin asioihin.
Valiokunnan ehdottaman uuden 3 momentin vuoksi hallituksen esitykseen sisältyvä 3 momentti siirtyy säännöksen 4 momentiksi. Edellä yleisperusteluissa esitettyyn viitaten momentista tulee poistaa viittaus 17 luvun 7 §:ään. Lisäksi valiokunta on kielellisesti selkeyttänyt nyt puheena olevaa samoin kuin 2 momenttia.
4. Laki konkurssi- ja yrityssaneerausasioiden asianhallintajärjestelmästä
9 §. Tietojen poistaminen.
Pykälässä säädetään tietojen poistamisesta asianhallintajärjestelmästä. Sen 1 momentin mukaan asianhallintajärjestelmään tallennetut tiedot on poistettava kymmenen vuoden kuluessa menettelyn päättymisestä. Poistetut tiedot hävitetään.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan käytännössä on yleistä, että lopputilityksen jälkeen konkurssipesään ilmaantuu uusia varoja vielä kymmenen vuoden kuluttuakin. Säilytysajan tulisi tämän vuoksi olla ehdotettua pitempi sellaisissa tapauksissa, joissa ilmenee kymmenen vuoden kuluessa jälkiselvitystoimenpiteitä. Näissä tapauksissa tiedot on perusteltua poistaa kymmenen vuoden kuluttua siitä, kun asianhallintajärjestelmään tallennetaan konkurssiasiassa selvitys jälkiselvitystoimista, kuitenkin viimeistään 20 vuoden kuluttua konkurssin päättymisestä. Valiokunta ehdottaa tätä koskevan uuden virkkeen lisäämistä momenttiin. Valiokunta on lisäksi tarkentanut momenttia kielellisesti.
14. Laki jätelain 28 §:n muuttamisesta
15. Laki maa-aineslain 16 a §:n muuttamisesta
Yleisperusteluissa esitetyn perusteella lakivaliokunta ehdottaa, että 14. ja 15. lakiehdotus hylätään.