Viimeksi julkaistu 18.6.2024 12.00

Valiokunnan mietintö LaVM 3/2024 vp HE 59/2024 vp Lakivaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain muuttamisesta (HE 59/2024 vp): Asia on saapunut lakivaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija Katri Törnroth 
    oikeusministeriö
  • konkurssiylitarkastaja Henri Isoahde 
    konkurssiasiamiehen toimisto
  • johtava lakimies Antti Laitila 
    Finanssiala ry
  • asianajaja Petra Uusitalo 
    Suomen Asianajajaliitto

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Suomen Taloushallintoliitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi konkurssipesien hallinnon valvonnasta annettua lakia. Esityksessä ehdotetaan, että konkurssiasiamiehen ja siten pesänhoitajan tiedonsaantioikeutta velallisen taloudellista asemaa koskevista tiedoista täsmennettäisiin. Konkurssiasiamiehen käytännöstä määrätä velallisen kirjanpidon loppuun saattamisesta sekä julkisselvitykseen liittyvien kustannusten takaisinperinnästä otettaisiin selvyyden vuoksi säännökset lakiin. Lisäksi konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain asetuksenantovaltuutta ehdotetaan tarkennettavaksi.  

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyllä 2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Konkurssipesän pesänhoitajan tehtävänä on konkurssilain (120/2004) mukaan selvittää konkurssivelallisen taloudellinen asema ja konkurssia edeltävä toiminta. Pesänhoitajan on myös tarvittaessa tehtävä rikosepäilystä ilmoitus poliisille. Jos vellisen kirjanpitoaineisto on muun kuin velallisen hallussa, se on luovutettava konkurssipesälle, jonka on korvattava aineisto toimittamisesta aiheutuvat kustannukset.  

Hallituksen esityksen tavoitteena on edistää konkurssiasiamiehen ja siten pesänhoitajan tiedonsaantia velallisen taloudellisesta asemasta erityisesti varattomissa ja vähävaraisissa konkurssipesissä, joissa erilaiset palvelumaksut käytännössä heikentävät pesänhoitajien mahdollisuuksia selvittää velallisten taloudellista asemaa ja konkurssia edeltävää toimintaa. Sen varmistamiseksi, että pesänhoitajat kaikissa tapauksissa saavat kirjanpitoaineiston viipymättä, esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi konkurssiasiamiehen ja siten pesänhoitajan tiedonsaantioikeutta velallisen taloudellista asemaa koskevista tiedoista. Konkurssipesien hallinnon valvonnasta annettua lakia (109/1995) ehdotetaan myös muutoin päivitettäväksi käytännön valvontatyössä havaittujen tarpeiden pohjalta. Lakiin ehdotetaan muun muassa lisättäväksi säännökset kirjanpidon loppuunsaattamisesta erityistarkastusta kevyempänä valvontatoimenpiteenä.  

Hallituksen esityksestä ilmenevän ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina. Valiokunta puoltaa esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin huomioin ja vähäisin muutosehdotuksin. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

4 §.

Voimassa olevan pykälän 2 momentin mukaan konkurssiasiamiehellä on salassapitosäännösten estämättä samanlainen oikeus kuin velallisella tai konkurssipesällä saada velallisen tai konkurssipesän toimintaa ja taloudellista asemaa koskevat tiedot sekä tiedot velallisen tai konkurssipesän pankkitileistä ja maksuliikenteestä sekä rahoitusta koskevista sopimuksista ja sitoumuksista. Momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että siinä tarkoitetut tiedot on konkurssiasiamiehen pyynnöstä annettava myös suoraan konkurssipesälle. Hallituksen esityksen perustelujen mukaan täsmennyksellä ei muuteta sitä, mitä velallisen tai konkurssipesän toimintaa ja taloudellista asemaa koskevilla tiedoilla tarkoitetaan (ks. HE, s. 9).  

Säännöstä sovellettaessa tiedot on annettava maksutta. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että säännös koskee taloudellisen tiedon antamista maksutta, ei kirjanpidon loppuun saattamista. Konkurssilain nojalla pesänhoitajan on huolehdittava siitä, että velallisen kirjanpito tehdään konkurssin alkamiseen saakka, pois lukien säännöksessä kuvatut esimerkiksi kirjanpidon puutteellisuuteen tai pesän vähävaraisuuteen liittyvät tilanteet (9 luvun 3 §:n 1 mom.). Säännös ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kirjanpitoyritysten tulisi laatia kirjanpito loppuun veloituksetta, vaan konkurssilain nojalla konkurssipesä vastaa tällaisesta velasta.  

15 b §.

Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 15 b §, jossa säädetään julkisselvityksen kustannusten takaisinperinnästä, kun konkurssipesään kertyy riittävästi varoja. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentin ensimmäisen virkkeen alusta poistetaan sanat "julkisselvityksessä oleva", jotta se koskee myös sellaisia tapauksia, joissa julkisselvityksestä palataan velkojahallintoon ja takaisinperintä tulee suoritettavaksi vasta hallinnon palautuksen jälkeen.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Lakivaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 59/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan konkurssipesien hallinnon valvonnasta annetun lain (109/1995) 4 §:n 2 momentti sekä 5 ja 17 §, sellaisena kuin niistä on 5 § osaksi laissa 123/2004, sekä  
lisätään lakiin uusi 15 b § seuraavasti:  
4 § 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Konkurssiasiamiehellä on salassapitosäännösten estämättä samanlainen oikeus kuin velallisella tai konkurssipesällä saada velallisen tai konkurssipesän toimintaa ja taloudellista asemaa koskevat tiedot sekä tiedot velallisen tai konkurssipesän pankkitileistä ja maksuliikenteestä sekä rahoitusta koskevista sopimuksista ja sitoumuksista. Tiedot on annettava maksutta ja viipymättä konkurssiasiamiehelle ja konkurssiasiamiehen pyynnöstä konkurssipesälle. 
5 § 
Konkurssiasiamies voi määrätä yhden tai useamman tarkastajan suorittamaan velallisen tai konkurssipesän hallinnon, tilien ja toiminnan erityistarkastuksen. Tarkastajilla on 4 §:n 1 momentissa säädetyn mukaiset oikeudet. Konkurssiasiamies voi vastaavasti määrätä velallisen kirjanpidon loppuun saattamisesta ja tilinpäätöksen laatimisesta konkurssin alkamiseen saakka. 
Edellä 1 momentissa tarkoitetut toimenpiteet maksetaan valtion varoista. Pesänhoitajan on toimitettava konkurssiasiamiehelle selvitys toimenpiteistä, joihin konkurssipesä on tarkastuksen perusteella ryhtynyt, sekä varoista, jotka toimenpiteiden vuoksi ovat kertyneet konkurssipesään. Jos 1 momentissa tarkoitetut toimenpiteet ovat olleet konkurssipesän kannalta tarpeellisia, konkurssipesä on konkurssiasiamiehen vaatimuksesta velvollinen maksamaan valtiolle niistä aiheutuneet kustannukset kokonaan tai osaksi. Maksuvelvollisuus voidaan määrätä alkavaksi vasta siitä, kun konkurssipesään kertyy riittävästi varoja maksun suorittamiseksi. 
Konkurssipesä voi saattaa maksuvelvollisuuttaan koskevan asian konkurssiasiassa toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi 30 päivän kuluessa konkurssiasiamiehen päätöksestä tiedon saatuaan. Tuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon toistaiseksi. 
15 b § 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Julkisselvityksessä oleva  Poistoehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Konkurssipesä  Muutosehdotus päättyyon konkurssiasiamiehen vaatimuksesta velvollinen maksamaan valtiolle julkisselvityksestä aiheutuneet konkurssimenettelyn kustannukset kokonaan tai osaksi. Maksuvelvollisuus voidaan määrätä alkavaksi vasta siitä, kun konkurssipesään kertyy riittävästi varoja maksun suorittamiseksi. 
Konkurssipesä voi saattaa 1 momentissa tarkoitettua maksuvelvollisuuttaan koskevan asian konkurssiasiassa toimivaltaisen tuomioistuimen ratkaistavaksi 30 päivän kuluessa konkurssiasiamiehen päätöksestä tiedon saatuaan. Tuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon toistaiseksi. 
17 § 
Tarkemmat säännökset konkurssiasiamiehen ja hänen toimistonsa tehtävien järjestämisestä sekä säännökset konkurssiasiain neuvottelukunnasta annetaan valtioneuvoston asetuksella. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 18.6.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Juho Eerola ps 
 
jäsen 
Elisa Gebhard sd 
 
jäsen 
Pia Hiltunen sd 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Mari Kaunistola kok 
 
jäsen 
Pihla Keto-Huovinen kok 
 
jäsen 
Minja Koskela vas 
 
jäsen 
Rami Lehtinen ps 
 
jäsen 
Timo Mehtälä kesk 
 
jäsen 
Susanne Päivärinta kok 
 
jäsen 
Markku Siponen kesk 
 
jäsen 
Joakim Vigelius ps 
 
jäsen 
Juha Viitala sd 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Marja Tuokila