Nykytila
Vanhemmuuslain 2 §:n mukaan äitiys todetaan synnyttämisen perusteella. Lapsen äiti on se, joka on synnyttänyt lapsen. Lisäksi vanhemmuuslain 5 §:ssä säädetään äitiyden vahvistamisesta hedelmöityshoitoon annetun suostumuksen perusteella.
Valtaosassa tapauksia synnyttäneen äidin äitiyteen ei liity epäselvyyttä. Suomessa syntyneen lapsen ja tämän synnyttäneen äidin välinen suhde rekisteröidään väestötietojärjestelmään automaattisesti sairaalan syntymäilmoituksen perusteella, jos äidillä on kotikunta Suomessa.
Väestötietojärjestelmässä on kuitenkin alaikäisiä lapsia, joiden väestötiedoissa ei ole tietoa hänet synnyttäneestä äidistä (ks. HE, s. 6). Kyse on useimmiten siitä, ettei Digi- ja väestötietovirasto ole voinut tehdä vanhemmuutta koskevaa merkintää väestötietojärjestelmään, koska ilmoitettu tieto perustuu ulkomaiseen asiakirjaan, jonka luotettavuutta ei ole voitu varmistaa, tai ilmoitetun tiedon tueksi ei ole saatavilla asiakirjanäyttöä. Käytännössä tilanteet ovat koskeneet maahanmuuttajaperheitä.
Lainsäädännössä ei nykyisin ole säännöksiä synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisestä, vahvistamisesta tai kumoamisesta. Nimenomaisten säännösten puuttuessa tuomioistuimet ovat yksittäisissä tapauksissa päätyneet soveltamaan isyyslakia ja oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia soveltuvin osin. Myös äitiyslakia on sovellettu (ks. HE, s. 9 ja 10).
Ehdotetut muutokset
Hallituksen esityksessä ehdotetaan vanhemmuuslakiin lisättäväksi säännökset synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisen ja vahvistamisen mahdollistamisesta tilanteessa, jossa äitiydestä ei ole saatavilla asiakirjanäyttöä tai sen luotettavuudesta ei saada riittävää selvyyttä. Tavoitteena on edistää lapsen oikeutta tuntea vanhempansa ja mahdollistaa perhesuhteiden selvittäminen ja perhesuhteita koskevan tiedon rekisteröinti väestötietojärjestelmään myös tällaisissa tapauksissa (ks. HE, s. 24). Synnyttäneen äidin äitiyden selvittää esityksen mukaan lastenvalvoja ja vahvistaa Digi- ja väestötietovirasto. Lisäksi vanhemmuuslakiin ehdotetaan säännöksiä synnyttäneen äidin äitiyden vahvistamisesta ja kumoamisesta tuomioistuimessa. Muutoksia ehdotetaan myös oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettuun lakiin muun muassa oikeusgeneettisen tutkimuksen mahdollistamiseksi lapsen synnyttäneen äidin äitiyden selvittämiseksi.
Lakivaliokunta on jo aiemmin eri yhteyksissä kiinnittänyt huomiota synnyttäneen äidin vanhemmuutta koskevaan sääntelytarpeen selvittämiseen. Viimeksi vanhemmuuslakia koskevan hallituksen esityksen (HE 132/2021 vp) käsittelyn yhteydessä valiokunta totesi oikeusministeriön käynnistäneen synnyttäneen äidin vanhemmuuteen liittyvien lainsäädäntötarpeiden arvioinnin. Valiokunta piti tuolloin tärkeänä, että selvitysten pohjalta arvioidaan, mihin toimenpiteisiin on tarvetta ryhtyä perheiden yhdenvertaisuuden ja lapsen edun toteutumiseksi (ks. LaVM 9/2022 vp, s. 11). Lisäksi äitiyslakia koskevan kansalaisaloitteen käsittelyssä lakivaliokunta katsoi, että oikeusgeneettisten tutkimusten ulottaminen myös äitiyttä koskeviin asioihin on perusteltua arvioida uudistettaessa oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annettua lakia (ks. LaVM 1/2018 vp, s. 11).
Lakivaliokunta pitää lapsen edun ja perheiden yhdenvertaisen kohtelun kannalta perusteltuna ja tarpeellisena, että tilanteissa, joissa lapsen synnyttäneen äidin äitiys on tarvittavan dokumentaation vuoksi epäselvä, äitiys voidaan tarvittaessa selvittää ja vahvistaa. Väestötietojärjestelmän vanhemmuusmerkintä on perheen ja lapsen kannalta merkityksellinen, sillä se vaikuttaa muun muassa lapsen huoltajan rekisteröimiseen ja siten mahdollisuuteen asioida lapsen puolesta sekä lapsen oikeuteen saada elatusta ja perintöä. Myös nykyinen menettely synnyttäneen äidin äitiyden vahvistamiseksi on monimutkainen, epävarma ja useita viranomaisia työllistävä (ks. HE, s. 10). Oikeustilan parantaminen on myös tämän vuoksi perusteltua.
Synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisestä, vahvistamisesta ja kumoamisesta ehdotetaan säädettäväksi vanhemmuuslaissa mahdollisimman yhdenmukaisesti isyyden selvittämistä, vahvistamista ja kumoamista koskevien säännösten kanssa. Valiokunta pitää sääntelytapaa sääntelyn selkeyden ja johdonmukaisuuden sekä vanhempien yhdenvertaisen kohtelun kannalta kannatettavana.
Edellä esitetyn ja saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta pitää esityksen tavoitteita kannatettavina sekä puoltaa siihen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomioin ja muutosehdotuksin.
Synnyttäneen äidin äitiyden selvittäminen ja vahvistaminen
Esityksen mukaan lastenvalvoja selvittää vanhemmuuden, kun hän saa tiedon lapsesta, jolla ei ole todettu tai vahvistettu kahta vanhempaa (1. lakiehdotuksen 6 §). Vanhemmuus vahvistetaan Digi- ja väestötietovirastossa, jos synnyttäneen äidin äitiys on selvitetty laissa tarkoitetulla tavalla eikä ole aihetta epäillä, ettei henkilö ole lapsen äiti (1. lakiehdotuksen 29 §:n 1 mom. 3 kohta). Vanhemmuus voidaan vahvistaa, vaikka tulevien vanhempien henkilöllisyyttä ja perhesiteitä osoittavat asiakirjat ovat puutteelliset, jos lisäselvitystä ei kohtuudella ole saatavissa ja vanhemmuuden selvittäminen ja oikeusgeneettinen vanhemmuustutkimus osoittavat vanhemmuuden (1. lakiehdotuksen 29 §:n 2 mom.)
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on kiinnitetty huomiota synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisen käynnistymiseen sekä lastenvalvojan ja Digi- ja väestötietoviraston väliseen toimivallanjakoon ehdotetussa sääntelyssä. Tarkennettavaksi on toivottu muun muassa lastenvalvojien tiedonsaantia niistä lapsista, joille ei ole vahvistettu synnyttänyttä äitiä ja joiden osalta synnyttäneen äidin vanhemmuutta on tarpeen selvittää, samoin kuin vanhemmuuslain 29 §:n 2 momentissa säädettyä kohtuuttomuuden arviointia.
Esityksen tarkoituksena on vanhemmuuslain voimassa olevien säännösten laajentaminen koskemaan myös synnyttäneen äidin äitiyden selvittämistä ja vahvistamista mahdollisimman pitkälle vastaavilla periaatteilla, joita sovelletaan isyyden selvittämisessä ja vahvistamisessa jo nykyisin. Tämä huomioon ottaen valiokunnalla ei ole huomautettavaa siihen, että synnyttäneen äidin äitiyden selvittäminen lastenvalvojalla käynnistyy isyyden selvittämistä vastaavasti.
Digi- ja väestötietovirastolla on nykyisin ilmoitusvelvollisuus lastenvalvojalle Suomessa syntyneistä lapsista, joille ei ole vahvistettu isää (VNA 804/2022 vp, 1 §). Ilmoitusvelvollisuus ei kuitenkaan koske Suomeen muuttaneita lapsia, joille ei ole vahvistettu isää, koska nämä tilanteet eivät ole verrannollisia keskenään. Vastaavasti ei ole perusteltua säätää Digi- ja väestötietovirastolle velvollisuutta ilmoittaa lastenvalvojalle niistä Suomeen muuttaneista lapsista, joille ei ole vahvistettu synnyttänyttä äitiä. Ilmoitusvelvollisuuden asettaminen ei olisi myöskään tarkoituksenmukaista eikä tarpeellista, sillä kaikkiin niihin tapauksiin, joissa asiakirjanäyttö on puutteellista, lisäselvityksen hankkimiseen ei liity vaikeuksia ja osa perheistä pystyy halutessaan hankkimaan itse tarvittavan asiakirjanäytön. Ehdotettu sääntely mahdollistaa siten sen, että viranomaiset voivat toimia niissä tilanteissa, joissa synnyttäneen äidin äitiyden selvittäminen on tarpeen, mikä on tarkoituksenmukaista. Käytännössä synnyttäneen äidin äitiyden selvittämistarpeen voidaan arvioida tulevan yleensä perheeltä itseltään.
Sitä, onko lisäselvitystä saatavilla "kohtuudella" vanhemmuuden vahvistamiseksi tilanteessa, jossa asiakirjanäyttö on puutteellista, arvioidaan jo nykyisin isyyden vahvistamisessa vanhemmuuslain 29 §:n 2 momentin nojalla ilman, että säännökseen olisi sisällytetty tarkkoja arviointikriteerejä. Kohtuullisuuden arvioinnin perustana on tällöin yksittäistapauksessa tehtävä kokonaisharkinta. Valiokunta pitää sääntelytapaa perusteltuna ja katsoo sen olevan asianmukainen myös synnyttäneen äidin äitiyden vahvistamisessa. Nykyistä tarkempien kriteerien asettaminen olisi myös haasteellista, sillä siihen, onko lisäselvitystä saatavilla kohtuudella, vaikuttaa moni tekijä, kuten asiakirjojen hankkimisen kustannukset ja aika, jotka vaihtelevat maittain. Valiokunta kuitenkin toteaa pitävänsä tärkeänä, että säännöksessä tarkoitetun kohtuuttomuuden arvioinnissa otetaan huomioon lainsäädännön tavoite mahdollistaa perhesuhteita koskevien tietojen rekisteröinti väestötietojärjestelmään.
Edellä esitetyn valossa valiokunta ei pidä tarpeellisena eikä tarkoituksenmukaisena tarkentaa lakiehdotuksen säännöksiä edellä mainituissa kysymyksissä. On kuitenkin tärkeää, että lastenvalvojat saavat tarvittavaa koulutusta ja tarpeen mukaan myös ohjeistusta synnyttäneen äidin äitiyden selvittämiseen liittyvistä kysymyksistä. Lisäksi valiokunta korostaa lastenvalvojien ja Digi- ja väestötietoviraston toimivan yhteistyön merkitystä sekä uudistuksen toimivuuden seurantaa.
Synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisessä ja vahvistamisessa tulee huolehtia otaksutun äidin oikeusturvasta. Tältä osin esityksessä ehdotetaan, että otaksuttua äitiä kuullaan 9 §:ssä säädetyn neuvottelun yhteydessä, häneltä pyydetään 12 §:n 2 momentissa edellytetty suostumus näytteenottoon ja hän saa 13 §:ssä tarkoitetut oikeusgeneettistä tutkimusta koskevat tiedot ja ilmoitukset tutkittavalle. Oikeusturvasta on siten huolehdittu eri tavoin menettelyn eri vaiheissa. Valiokunta pitää esitystä tältä osin asianmukaisena.
Lapsen synnyttäneen äidin äitiyttä voidaan käytännössä joutua selvittämään myös tilanteissa, joissa lapsen synnyttänyt äiti on ulkomailla. Tällaisissa tapauksissa lastenvalvoja voi pyytää synnyttäneen äidin vanhemmuuden selvittämiseksi virka-apua ulkoministeriöltä (2. lakiehdotuksen 13 §). Valiokunnan saaman selvityksen mukaan synnyttäneen äidin äitiyden selvittämiseen sovelletaan jatkossa samoja virka-apua koskevia ohjeita kuin ulkomailla oleskeleviin otaksuttuihin isiin. Valiokunta pitää tärkeänä, että ohjeistus päivitetään koskemaan myös synnyttäneen äidin äitiyden selvittämistä.
Synnyttäneen äidin äitiyden kumoaminen
Vanhemmuuslakiin ehdotetut synnyttäneen äidin äitiyden kumoamista koskevat säännökset (1. lakiehdotuksen 44, 48 ja 50 §) koskevat vain tilanteita, joissa synnyttäneen äidin äitiys on erikseen vahvistettu Digi- ja väestötietovirastossa. Ne eivät siten koske tilanteita, joissa synnyttäneen äidin äitiys perustuu äitiyden toteamiseen syntymän perusteella suoraan lain nojalla. Oikeusministeriöltä saadun selvityksen mukaan käytännössä ei ole ilmennyt tilannetta, jossa olisi ilmennyt tarve kumota synnyttäneen äidin äitiyttä tällaisessa tilanteessa. Todetun synnyttäneen äidin äitiyden kumoamiselle ei siten ole sääntelyintressiä eikä lainsäädännön täydentäminen tältä osin ole tarpeellista.
Muuhun kuin geneettiseen siteeseen perustuva äitiys
Synnyttäneen äidin äitiyden selvittämisen yhteydessä voi tulla esiin tilanteita, joissa oikeusgeneettinen vanhemmuustutkimus osoittaa, ettei otaksuttu äiti ole lapsen geneettinen äiti. Taustalla voi olla esimerkiksi sijaissynnytysjärjestely tai se, että lapsi on syntynyt hedelmöityshoitojen ja luovutetun munasolun avulla.
Valiokunta toteaa, etteivät vanhemmuuslakiin ehdotetut uudet säännökset sovellu tällaisiin tapauksiin. Asian selvittämistä voidaan kuitenkin jatkaa muilla tavoin. Viranomainen voi esimerkiksi yhteistyössä asianosaisten kanssa pyrkiä selvittämään, onko olemassa hedelmöityshoitoja koskevia asiakirjoja, joiden perusteella otaksutun äidin äitiys voidaan vahvistaa vanhemmuuslain 5 §:n 1 momentin nojalla. Yksittäistapauksessa sovellettavaksi voivat tulla myös vanhemmuuslain kansainvälisen yksityisoikeuden alaa koskevat säännökset.
Valiokunta myös korostaa, että oikeusgeneettinen vanhemmuustutkimus on vain yksi keino selvittää vanhemmuutta. Se ei siten sellaisenaan yksin riitä ratkaisemaan vanhemmuuskysymystä, vaan lisäksi tulee tapauskohtaisesti arvioida oikeudellisen äitiyden edellytysten täyttymistä muutoin (ks. myös HE, s. 10).
Voimaantulo ja seuranta
Ehdotetut muutokset on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025 eli noin vuosi niiden mahdollisen vahvistamisen jälkeen. Valiokunta pitää riittävän ajan varaamista asetus-, tietojärjestelmä- ja lomakemuutosten tekemiseen sekä tarvittavan koulutuksen järjestämiseen aiheellisena.
Valiokunta pitää tärkeänä myös uudistuksen toimivuuden ja vaikutusten seurantaa. Digi- ja väestötietovirasto on tuonut esiin, että synnyttäneen äidin äitiyden selvittämistä koskevien tapausmäärien arviointiin liittyy merkittävää epävarmuutta Ukrainasta Suomeen saapuneiden henkilöiden osalta. Digi- ja väestötietovirasto pitää mahdollisena, että asiakirjojen hankkimisen ei voida näissä tapauksissa katsoa olevan kohtuullista, jolloin on mahdollista, että synnyttäneen äidin äitiyden vahvistamismenettelyn piiriin tulee merkittävästi enemmän tapauksia kuin esityksen valmistelussa on arvioitu.
Ulkomaalaislaki
Ulkomaalaislain 65 §:n nojalla voidaan tehdä perhesuhteita selvittäviä DNA-tutkimuksia oleskelulupahakemusten yhteydessä. Kyseisen säännöksen nojalla määrätyn DNA-tutkimuksen tuloksia ei kuitenkaan voida käyttää muuhun tarkoitukseen kuin oleskeluluvan myöntämisen edellytyksenä olevan perhesiteen selvittämiseen. Säännöstä tulisi siten tarkistaa, jos tällaisia tutkimuksia haluttaisiin käyttää myös vanhemmuustutkimuksissa. Hallituksen esityksen mukaan ulkomaalaislain 65 §:n muutos on kuitenkin liian laaja toteutettavaksi tässä yhteydessä, minkä vuoksi muutoksen valmistelu toteutetaan myöhemmin hallituskauden aikana ulkomaalaislain muutosten yhteydessä (ks. s. 55). Valiokunta pitää asian arviointia myöhemmässä vaiheessa kannatettavana.
Elatustukilaki
Valiokunta kiinnittää huomiota myös mahdolliseen elatustukilain muutostarpeeseen. Elatustukilain 6 §:n mukaan lapsella on oikeus elatustukeen muun muassa silloin, kun lapsi ei ole vanhemmuuslain 3 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla syntynyt avioliiton aikana eikä isyyttä ole lainvoimaisesti vahvistettu. Kyse on siitä, tulisiko elatustukilain 6 §:n 4 kohtaa muuttaa siten, että säännös koskisi myös niiden lapsien oikeutta elatustukeen, joiden synnyttäneen äidin äitiyttä ei ole voitu vahvistaa. Tällöin lapsi, jonka synnyttäneen äidin äitiyttä ei ole voitu vahvistaa, olisi oikeutettu elatustukeen kuten lapsi, jonka isyyttä ei ole voitu vahvistaa.
Elatustukilain muutostarve ei ole ollut esillä esityksen valmistelussa, joten sitä ei ole sen yhteydessä pohdittu. Oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön yhteinen arvio on, että asiaan liittyvä mahdollinen korjaustarve ja -tapa edellyttää asian tarkempaa arviointia, ja se on tarkoituksenmukaista toteuttaa toisessa, esimerkiksi sosiaaliturvauudistuksen yhteydessä. Lakivaliokunta pitää tällaista arviointia aiheellisena.