Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Määritelmät Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tässä laissa tarkoitetaan: Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 23) Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi erikoiskuljetuksella Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi tiellä yleisesti sallittuja mittoja tai massoja koskevista säännöksistä poikkeavaa kuljetusta silloin, kun poikkeaminen johtuu jakamattomasta kuormasta, kuorman laadusta tai ajoneuvon käyttötarkoituksen edellyttämästä rakenteesta; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 24) Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi liikenneasioiden rekisterillä Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 216 §:ssä tarkoitettua rekisteriä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8 § Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
39 a §
Kotihoidon pysäköintitunnus
Jos ajoneuvossa on kotihoidon pysäköintitunnus, ajoneuvon saa pysäköidä 39 §:ssä säädetyllä tavalla kadulla tai muulla kunnan hallinnoimalla alueella liikenteenohjauslaitteella osoitetusta kiellosta tai rajoituksesta huolimatta.
Kotihoidon pysäköintitunnusta saa käyttää pysäköintiin vain 190 a §:n 1 momentissa tarkoitettujen työtehtävien suorittamista varten ja pysäköintiin saa käyttää vain pysäköintitunnuksessa mainittua ajoneuvoa.
43 §
Pihakadulla ajaminen ja pysäköinti
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Pysäköinti pihakadulla on sallittu vain merkityllä pysäköintipaikalla. Polkupyörän ja mopon sekä liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella tai kotihoidon pysäköintitunnuksella varustetun ajoneuvon saa kuitenkin pysäköidä pihakadulla muuallekin, jos siitä ei aiheudu huomattavaa haittaa pihakadun liikenteelle eikä muulle käyttämiselle.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 65 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenteenohjaaja Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenteenohjaajana saa myös toimia henkilö, jonka: Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) Väylävirasto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tai kunta määrää ohjaamaan liikennettä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) Liikenne- ja viestintävirasto valtuuttaa tai poliisi määrää ohjaamaan liikennettä erikoiskuljetuksessa. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenteenohjaajalla on oltava selvästi erottuva vaatetus, joka vastaa standardin SFS-EN 471 tai SFS-EN ISO 20471 vaatimuksia. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä erikoiskuljetuksen liikenteenohjaajan vaatetuksen näkyvyysvaatimuksista. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 71 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenteenohjauslaitteen asettaminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenteenohjauslaitteen asettaa: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) maantielle toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Väyläviraston ohjauksen perusteella; Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 momentin 1—3 kohdassa tarkoitetun liikenteenohjauslaitteen asettamisesta on toimitettava tieto Väylävirastolle. Väylävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä toimitettavan tiedon sisällöstä ja välittämistavasta. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Poliisi tai se, jolla on oikeus asettaa liikenteenohjauslaite, saa poistaa tämän lain vastaisesti asetetun liikenteenohjauslaitteen. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 72 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Poikkeukset liikenteenohjauslaitetta asetettaessa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Se, jolla on 71 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan oikeus asettaa liikennemerkki, asettaa väistämisvelvollisuutta osoittavan liikennemerkin tien ja maantien liittymäkohtaan ja kunta kadun ja mainitun momentin 3 kohdassa tarkoitetun alueen liittymäkohtaan. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kunta asettaa taajamaa osoittavan liikennemerkin. Liikennemerkin pystyttää maantielle se, jolla on 71 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan oikeus asettaa liikennemerkki, muulle tielle kunta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Vaarallisten aineiden kuljetusrajoitusta osoittavan liikennemerkin asettaa Liikenne- ja viestintävirasto. Liikennemerkin pystyttää maantielle se, jolla on oikeus 71 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan asettaa liikennemerkki, muulle tielle kunta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Rautatien tasoristeyksen kohdalla olevien liikenteenohjauslaitteiden asettamisesta, kunnossapidosta ja kustannusvastuusta säädetään ratalain (110/2007) 89 §:ssä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Se, jolla on oikeus 71 §:n 1 momentin mukaan asettaa liikennemerkki, voi päättää, että hakija saa pystyttää kustannuksellaan tämän lain liitteessä 3.6 ja 3.7 tarkoitetun opastusmerkin. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 73 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Häiritsevän tai luvattoman laitteen asettaminen tielle Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Poliisi tai se, jolla on oikeus asettaa liikenteenohjauslaite, voi poistaa 1 momentin vastaisesti asetetun laitteen. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 88 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5 luvun määritelmät Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tässä luvussa tarkoitetaan: Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11) Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi mitta- ja massadirektiivin 2 artiklassa tarkoitettuja vaihtoehtoisia polttoaineita; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 12) Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi jakamattomalla esineellä Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi : Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi a) kuormana olevaa esinettä, joka yksin muodostaa jakamattoman kuorman, mutta joita voi kuormata useita niin, että tiellä yleisesti sallittua massaa ei ylitetä eikä usean jakamattoman esineen kuormaamisella lisätä tiellä yleisesti sallitun mitan ylittymistä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi b) kuormana olevaa esinettä, jonka kuormaaminen aiheuttaa mitta- ja massadirektiivissä sallitun mitan ylittymisen, mutta joita voi kuormata useita niin, että tiellä yleisesti sallittua massaa ei ylitetä eikä usean jakamattoman esineen kuormaamisella lisätä mitta- ja massadirektiivissä sallitun mitan ylittymistä. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Mitä tässä laissa säädetään jakamattomasta kuormasta, sovelletaan myös ulkomaille vietävään tai sieltä tuotavaan tyhjään tai lähtöpaikalla valmiiksi kuormattuun, yli 2,80 metriä korkeaan tai yli 12,30 metriä pitkään merikuljetukseen suunniteltuun konttiin. Jos kontin kuljetus vaatii 4,40 metrin korkeuden, puoliperävaunuyhdistelmässä 23,00 metrin pituuden tai tiellä yleisesti sallitun massan ylittämisen, kontti katsotaan jakamattomaksi esineeksi vain jakamattoman esineen pakkauksena tai konttia tyhjänä kuljetettaessa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 100 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ohjautuva akseli Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos autossa tai auton perävaunussa, jolle ei ole säädetty eikä määrätty ohjauslaitetta koskevia teknisiä vaatimuksia, on ohjautuva akseli, joka on varustettu kuljettajan paikalta käytettävällä tai automaattisesti toimivalla ohjauksen suoraan lukitsevalla laitteella, akseli on pidettävä lukittuna nopeuden ollessa yli 40 kilometriä tunnissa. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 106 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvon renkaiden liukuesteet Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Autossa, moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä ja rakenteelliselta nopeudeltaan yli 60 kilometriä tunnissa olevassa traktorissa sekä tällaiseen ajoneuvoon kytketyssä hinattavassa ajoneuvossa saa käyttää nastarenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) hälytysajoneuvossa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) ajoneuvon kauppaan, korjaukseen, katsastukseen tai liikenteeseen hyväksymiseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos vetoautossa on nastarenkaat, luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on käytettävä talvirenkaita. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa, erikoisautossa ja luokittelumassaltaan enintään 3,5 tonnin painoisessa auton perävaunussa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Nastojen määrät ajoneuvon eri renkaissa ei saa poiketa toisistaan siten, että siitä aiheutuu vaaraa. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvon renkaiden nastamäärien sallituista eroista. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on yli 44 tonnia tai pituus yli 18,75 metriä, vetävälle akselille tai vetäville akseleille yhteensä kohdistuva massa on alle 18 prosenttia ajoneuvoyhdistelmän massasta, vetoajoneuvo on 2 momentissa säädettynä aikana varustettava laitteella, jolla voidaan parantaa ajoneuvon liikkeellelähtökykyä liukkaalla tienpinnalla. Tällaisena laitteena ei pidetä yhden vetävän akselin tasauspyörästön toimintaan vaikuttavaa rakennetta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos yli 28 metriä pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä vetäville akseleille yhteensä kohdistuva massa on alle 25 prosenttia ajoneuvoyhdistelmän massasta, vetoajoneuvossa on 2 momentissa säädettynä aikana oltava ajoneuvoyhdistelmän liikkeellelähtökykyä liukkaalla tienpinnalla parantavat hiekoittimet tai ketjuheittimet vähintään yhdellä vetävällä akselilla. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 5 ja 6 momentissa tarkoitettua vaatimusta ajoneuvoyhdistelmän liikkeellelähtökykyä liukkaalla tienpinnalla parantavista järjestelmistä ei sovelleta ajoneuvoyhdistelmään, jossa on hitaassa nopeudessa vetäväksi akseliksi kytkettävä akseli, jos vetäville akseleille kohdistuu edellä tarkoitetulle vetävälle akselille kohdistuva massa mukaan luettuna yhteensä vähintään 25 prosenttia ajoneuvoyhdistelmän massasta. Hitaassa nopeudessa vetäväksi akseliksi kytkettävä akseli voi olla autossa tai perävaunussa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän, kevyen sähköajoneuvon, polkupyörän perävaunun, potkupyörän ja eläimen vetämän ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Moottorityökoneen, maastoajoneuvon ja traktorin, jonka rakenteellinen nopeus on enintään 60 kilometriä tunnissa, sekä niiden perävaunun renkaat ja telaketjut saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto voi erityisestä syystä myöntää ajoneuvolle poikkeuksen 2 momentin nastarenkaiden sallittua käyttöaikaa koskevasta säännöksestä. Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä siitä, minkälaisia laitteita voidaan pitää 5 momentissa tarkoitettuina laitteina, joilla voidaan parantaa ajoneuvon liikkeellelähtökykyä liukkaalla tienpinnalla ja siitä, minkälaista akselia voidaan pitää 7 momentissa tarkoitettuna hitaassa nopeudessa vetäväksi akseliksi kytkettävänä akselina. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 107 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Yleiset kuormaussäännökset Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään 1,00 metriä ja takana enintään 2,00 metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle, ellei tässä luvussa jäljempänä taikka erikoiskuljetuksia koskevissa säännöksissä tai määräyksissä toisin säädetä tai määrätä. Jos ajoneuvoyhdistelmä ei täytä 132 §:n 1 eikä 2 momentissa säädettyä kääntyvyysvaatimusta, saa kuorma ulottua ajoneuvon takana kuitenkin enintään 1,00 metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 108 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuorman sijoittaminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa. Vetoajoneuvon ja useamman kuin yhden perävaunun muodostamassa ajoneuvoyhdistelmässä kuorma tulee sijoittaa mahdollisimman eteen koko yhdistelmä huomioiden. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että ajoneuvon painopiste on korkeammalla kuin ajoneuvolle on teknisesti sallittu. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Keskiakseliperävaunu on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon kytkentälaitteelle alaspäin painavan voiman. Alaspäin painava voima saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä. Alaspäin painava voima ei saa ylittää kytkettäville ajoneuvoille eikä kytkentälaitteille sallittuja voimia. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 115 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröity tai käyttöönotettu ajoneuvo Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos vuonna 1993 tai sitä myöhemmin käyttöönotetun ajoneuvon rekisteröinnissä ja käytössä sallitut massat ylittävät mitta- ja massadirektiivissä säädetyt suurimmat sallitut arvot: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) auton kolmi- tai useampiakselisessa telissä vähintään yhden akselin tulee olla ohjaava taikka ohjautuva akseli; ohjaavan akselin sijasta voidaan käyttää ohjautuvaa akselia, joka on lukittuneena suoraan ajoa vastaavaan asentoon nopeuden ollessa 30 kilometriä tunnissa tai tätä enemmän; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) hinattavan ajoneuvon telin akseleista vähintään yhden on oltava ohjautuva tai ohjaava, jos telin äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää kaksiakselisessa telissä 2,4 metriä tai kolmi- tai useampiakselisessa telissä 2,8 metriä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) varsinaisen perävaunun kaksiakselisen telin takimmainen akseli saa olla ohjautuva vain, jos ajo-neuvon on osoitettu täyttävän E-säännössä n:o 79 tarkoitetut tekniset vaatimukset. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon kolmi- tai useampiakselisen telin muille kuin ohjautuville akseleille kohdistuvien massojen summa on oltava vähintään 1,6 -kertainen ohjautuville akseleille kohdistuvaan massaan verrattuna. Vaatimusta ei sovelleta ajoneuvoon, jonka on osoitettu täyttävän E-säännössä n:o 79 tarkoitetut tekniset vaatimukset. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 ja 2 momentissa säädettyä ei sovelleta ajoneuvoon, jonka suurin sallittu nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Apuvaunun päälle ei saa kytkeä puoliperävaunua, jonka ohjaavan akselin asento määräytyy hinaavan ajoneuvon vetopöydän ja puoliperävaunun välisen kulman perusteella. Kytkennän saa kuitenkin tehdä, jos apuvaunu on tähän tarkoitukseen hyväksytty. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 116 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon akselille ja telille kohdistuva suurin sallittu massa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun moottorikäyttöisen ajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon akselille kohdistuva massa ei saa ylittää tämän lain liitteessä 6.1 mainittuja arvoja eikä liikenneasioiden rekisteriin merkittyä arvoa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon telille kohdistuva massa ei saa ylittää liitteessä 6.2 mainittuja arvoja eikä liikenneasioiden rekisteriin merkittyä arvoa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajettaessa liukkaalla tien pinnalla ajoneuvon akselille ja telille kohdistuva massa saa akselinnostolaitetta tai akselinkevennystoimintoa käytettäessä tilapäisesti ylittää suurimman tiellä sallitun akseli- ja telimassan, jos se on välttämätöntä riittävän vetopidon saavuttamiseksi eikä siitä aiheudu vahinkoa tielle. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvon akselille ja telille kohdistuva massa saa akselinnostolaitetta tai akselinkevennystoimintoa käytettäessä tilapäisesti ylittää suurimman tiellä sallitun akseli- ja telimassan, jos se on välttämätöntä riittävän kääntyvyyden saavuttamiseksi. Ajonopeus saa tällöin olla enintään 30 kilometriä tunnissa ja akselille kohdistuva massa enintään 12 tonnia. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 117 a § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun perävaunun suurin sallittu massa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Varsinaisen perävaunun massa ei saa ylittää määrää, joka saadaan lisäämällä 20 tonniin 350 kilogrammaa jokaiselta 0,10 metriltä, jonka perävaunun äärimmäisten akselien välinen etäisyys ylittää 1,80 metriä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 122 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun auton ja perävaunun yhdistelmän suurin sallittu massa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun auton ja perävaunun tai perävaunujen muodostaman ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää liitteessä 6.6 mainittuja arvoja eikä vetoajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen liikenneasioiden rekisteriin merkittyjen massojen summaa. Ajoneuvoyhdistelmän massa ei saa ylittää vetoajoneuvolle liikenneasioiden rekisteriin merkittyä suurinta sallittua yhdistelmämassaa eikä vetoajoneuvolle teknisesti sallittua ajoneuvoyhdistelmän massaa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 124 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun ajoneuvoyhdistelmän massaa koskevat poikkeukset vaarallisten aineiden kuljetuksessa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos kuljetukseen sovelletaan vaarallisten aineiden kuljetuksesta annettua lakia, ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa on: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) 60 tonnia, jos kyseessä on vähintään seitsemänakselinen autolla vedettävä ajoneuvoyhdistelmä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) 64 tonnia, jos kyseessä on kolmeakselisen vetoauton ja vähintään viisiakselisen puoliperävaunun ajoneuvoyhdistelmä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) 68 tonnia, jos: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi a) ajoneuvoyhdistelmässä on vähintään kahdeksan akselia ja ajoneuvoyhdistelmän vetoautossa on vähintään neljä akselia; tai Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi b) ajoneuvoyhdistelmän vetoautossa on vähintään kolme akselia ja kyseessä on vähintään kahdeksanakselinen auton ja kahden puoliperävaunun muodostama ajoneuvoyhdistelmä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kahdeksanakselisessa ajoneuvoyhdistelmässä, jonka massa on yli 64 tonnia, vähintään 65 prosenttia perävaunun massasta tai perävaunujen massasta yhteensä tulee kohdistua akseleille, jotka on varustettu paripyörin. Vaatimus ei kuitenkaan koske vaarallisten aineiden säiliökuljetusta, jos kuljetettavan vaarallisen aineen määrä ylittää 5 tonnia. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 131 a § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Pitkän ajoneuvoyhdistelmän merkinnät Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Yli 15,50 metrin pituisessa kuorma-auton ja perävaunun tai perävaunujen muodostamassa ajoneuvoyhdistelmässä tulee olla E-sääntöä n:o 70 vastaava tunnuskilpi tai 25 millimetriä levein punaisin päiväloistevärillä maalatuin tai heijastavin reunuksin varustettu vähintään 300 millimetriä pitkä ja 800 millimetriä leveä kilpi, jossa on keltaisella heijastavalla pohjalla musta ajoneuvoyhdistelmän kuva, jonka alla saa olla merkintä yhdistelmän pituudesta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa määräyksiä pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä koskevista havaittavuutta parantavista merkinnöistä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 132 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun auton ja autolla vedettävän ajoneuvoyhdistelmän kääntyminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ETA-valtiossa rekisteröity tai käyttöönotettu auto, auton ja puoliperävaunun enintään 16,50 metrin pituinen yhdistelmä sekä auton ja varsinaisen perävaunun tai keskiakseliperävaunun enintään 18,75 metrin pituinen yhdistelmä on oltava käännettävissä kumpaankin suuntaan sellaisen koko ympyrän alueella, jonka määrittävät kaksi samankeskistä ympyrää siten, että auton tai auton ja perävaunun yhdistelmässä uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin kaikkien ajoneuvojen sisäsivu kulkee vähintään 5,30 metrin säteistä kaarta pitkin. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Auton ja perävaunun tai perävaunujen yli 18,75 metriä pitkän yhdistelmän tulee olla käännettävissä kumpaankin suuntaan sellaisen koko ympyrän alueella, jonka määrittävät kaksi samankeskistä ympyrää siten, että uloimman etukulman kulkiessa 12,50 metrin säteisen ympyrän kaarta pitkin sisäsivu kulkee vähintään 2,00 metrin säteistä kaarta pitkin. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Sen estämättä, mitä 2 momentissa säädetään, auton ja perävaunun tai perävaunujen yli 18,75 metriä pitkä yhdistelmä sekä auton ja puoliperävaunun yli 16,50 metriä pitkä yhdistelmä saa olla siten kääntyvä, että yhdistelmä täyttää liitteessä 9 säädetyt kääntyvyyttä ja takakulman sivusiirtymää koskevat vaatimukset. Tällöin on kuljetuksen suorittajan ja kuljettajan kuitenkin varmistettava, että kuljetuksen suorittaminen käytettävällä kuljetusreitillä on mahdollista ilman riskiä osumisesta ajoradan sivuilla oleviin rakenteisiin. Kuljetuksessa tulee pitää mukana kääntyvyysvaatimuksen täyttymisen osoittamiseksi tarvittavat ajoneuvon ja yhdistelmän tekniset tiedot. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1—3 momentissa mainituissa ajoneuvoyhdistelmän 16,50 metrin ja 18,75 metrin mitoissa ei oteta huomioon mitta- ja massadirektiivin 8 b artiklassa tarkoitettuja aerodynaamisia laitteita eikä 9 a artiklassa tarkoitettuja aerodynaamisia ohjaamoja. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa teknisiä ja tarkentavia määräyksiä ajoneuvoyhdistelmän kääntymisen koskevista vaatimuksista sekä vaatimustenmukaisuuden teknisistä osoittamistavoista. Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa määräyksiä vaihtoehtoisista tavoista osoittaa tässä pykälässä tarkoitettujen kääntyvyysvaatimusten täyttyminen. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 132 a § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvoyhdistelmän vakaus Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jäljempänä 151 §:n 4 momentin 7—11 kohdassa tarkoitetun ajoneuvoyhdistelmän tulee mitoitukseltaan vastata yhdistelmää, jonka ISO-standardin 14791 mukaisissa ajokokeissa tai niitä vastaavissa simuloinneissa todettu pystykiertymäkulmanopeuden vahvistumisarvo on enintään 1,90 ja sivuttaiskiihtyvyyden vahvistumisarvo enintään 4,00 silloin, kun ajoneuvoyhdistelmä on kuormattu tiellä yleisesti sallittuun massaan, ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa ja kuorman painopiste on 1,30 metrin korkeudella kuormatilan lattiasta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuljetuksessa tulee pitää mukana 1 momentissa tarkoitetun vakausvaatimuksen täyttymisen osoittamiseksi tarvittavat ajoneuvon tekniset tiedot taikka todistus kyseiselle tai sitä vastaavalle ajoneuvoyhdistelmälle tehdyistä 1 momentissa tarkoitetuista ajokokeista tai simuloinneista. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 momentissa tarkoitettua vakausvaatimusta ei kuitenkaan sovelleta sellaisilla ajoneuvoyhdistelmän akselinnosto- ja kevennystoimintojen asennoilla, joita voidaan käyttää vain nopeuden ollessa enintään 30 kilometriä tunnissa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto antaa määräykset ajoneuvoyhdistelmän vakauden määrittämisessä käytettävistä simulointimenetelmistä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 134 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Muussa kuin ETA-valtiossa rekisteröidyn tai käyttöönotetun ajoneuvon akselille ja telille kohdistuvat suurimmat sallitut massat Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajettaessa liukkaalla tien pinnalla ajoneuvon akselille ja telille kohdistuva massa saa akselinnostolaitetta tai akselinkevennystoimintoa käytettäessä tilapäisesti ylittää suurimman tiellä sallitun akseli- ja telimassan, jos se on välttämätöntä riittävän vetopidon saavuttamiseksi eikä siitä aiheudu vahinkoa tielle. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 150 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Yleiset kytkentäsäännöt Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Moottorikäyttöiseen ajoneuvoon saa kerrallaan olla kytkettynä vain yksi hinattava ajoneuvo, jollei tässä laissa toisin säädetä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvoyhdistelmässä: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) ei saa ylittää ajoneuvoille, ajoneuvoyhdistelmälle eikä kytkentälaitteille teknisesti sallittuja massoja; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) ajoneuvot eivät saa osua toisiinsa tavanomaisissa ajotilanteissa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) perävaunun tai perävaunujen jarrujen ja valaisimien on toimittava säännösten ja määräysten mukaisesti; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) ajoneuvojen sähkö- ja paineilmajarrujen on oltava yhteen sovitetut säännösten ja määräysten mukaisesti; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) vetoajoneuvon taustapeilit on säädettävä siten tai vetoajoneuvoon on kiinnitettävä sellaiset lisäpeilit, että kuljettaja voi nähdä vetoajoneuvon ja perävaunun tai perävaunujen sivuille sekä seurata takaa tulevaa liikennettä; lisäpeilien sijasta voidaan käyttää muuta epäsuoran näkemisen mahdollistavaa laitetta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 2 momentissa säädetyn lisäksi yli 20,00 metriä pitkässä kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmässä, 151 §:n 7—11 kohdassa tarkoitetussa yhdistelmässä sekä muussa yli 28,00 metriä pitkässä ajoneuvoyhdistelmässä on oltava sähköohjattu paineilmatoiminen jarrujärjestelmä yhdistelmän kaikissa ajoneuvoissa sekä sellaiset epäsuoran näkemisen mahdollistavat laitteet ja kuljettajaa avustavat järjestelmät, joilla varmistetaan pitkän ajoneuvoyhdistelmän turvallisuus. Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarkemmat määräykset tässä momentissa tarkoitetuista järjestelmistä ja niiden teknisistä vaatimuksista. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 3 momentissa tarkoitetun ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalla tulee olla tieto kullekin yksittäiselle akselille ja telille kohdistuvasta massasta. Vetoajoneuvon etuakselille kohdistuvasta massasta tulee kuitenkin olla tieto vain, jos akseli on ilmajousitettu. Kuljetuksessa tulee pitää mukana 3 momentissa säädettyjen ja 3 momentin nojalla määrättyjen vaatimusten täyttymisen osoittamiseksi tarvittavat ajoneuvon tekniset tiedot. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuorma-auton ja siihen tai sen perävaunuun kytketyn perävaunun kuorman purkuun tai lastaukseen liittyvissä lyhyissä siirtoajoissa voidaan käyttää autoon asennettua, muuta kuin tyyppihyväksyttyä kytkentälaitetta. Edellytyksenä on, että kuljetuksen aikana ei ylitetä nopeutta 30 kilometriä tunnissa ja että kytkentälaitteen läheisyyteen on asennettu tästä kertova kilpi. Lisäksi edellytetään, että ajoneuvoissa on oltava lukkiutumaton jarrujärjestelmä. Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarvittaessa määräyksiä edellä tarkoitettua kytkentälaitetta ja kilpeä koskevista vaatimuksista. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 149 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa autoon tai traktoriin saa olla kytkettynä useampia perävaunuja. Ajoneuvoyhdistelmän pituus saa olla enintään 25,25 metriä ja perävaunujen yhteinen kytkentämassa enintään kolme kertaa vetävän ajoneuvon omamassan suuruinen. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Traktoriin, moottorityökoneeseen ja vähintään kolmipyöräiseen L-luokan ajoneuvoon saa kytkeä auton perävaunun, jos käytettävät ajoneuvot ja niiden kytkentä toisiinsa täyttävät vetoajoneuvon mukaisesti määräytyvät tekniset vaatimukset. Jos perävaunussa on toimimattomia suunta- tai jarruvalaisimia eikä mainittuja valaisimia vetoajoneuvon mukaisesti määräytyvissä teknisissä vaatimuksissa edellytetä, ne on peitettävä. Ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmälle sallitut mitat ja massat määräytyvät vetoajo-neuvoa koskevien säännösten mukaisesti. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä ajoneuvoyhdistelmissä käytettävien kytkentälaitteiden teknisistä vaatimuksista ja mitoituksesta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 151 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuorma-autoon saa kytkeä: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) puoliperävaunun; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) keskiakseliperävaunun; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) varsinaisen perävaunun; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) apuvaunun, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5) puoliperävaunun, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 6) puoliperävaunun, johon on kytketty keskiakseliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 7) puoliperävaunun, johon on kytketty varsinainen perävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 8) puoliperävaunun, johon on kytketty apuvaunu, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 9) apuvaunun, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 10) varsinaisen perävaunun, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11) puoliperävaunun, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu, jonka päälle on kytketty puoliperävaunu. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos kuorma-autolla vedettävän ajoneuvoyhdistelmän pituus on kuormaamattomana yli 22,00 metriä, on yhdistelmän kaikissa ajoneuvoissa oltava lukkiutumattomat jarrut. Apuvaunun päälle kytketyssä telirakenteisessa puoliperävaunussa tulee olla vähintään kaksi ohjautumatonta akselia. Tässä momentissa tarkoitetuksi ohjautumattomaksi akseliksi katsotaan myös akseli, jonka ohjaus lukittuu suoraan asentoon viimeistään nopeudessa 30 kilometriä tunnissa. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 152 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon suurin sallittu massa Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Autoon kytkettävän hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista: Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) jos on kyseessä autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu, 1,75 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa; Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Puoliperävaunun telille kohdistuva massa saa olla enintään 1,75 kertaa vetoauton suurin tiellä yleisesti sallittu massa. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 157 a § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuljetuksen luokittelu erikoiskuljetukseksi Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kuljetus voidaan luokitella erikoiskuljetukseksi ja siihen voidaan soveltaa erikoiskuljetuksia koskevia säännöksiä ja määräyksiä, jos: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) kuljetusta ei jakamattomasta kuormasta tai jakamattomasta esineestä johtuen voi suorittaa niin, että tiellä yleisesti sallittua mittaa tai massaa ei ylitetä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) kuljetuksessa ylitetään jakamattomasta kuormasta tai jakamattomasta esineestä johtuen mitta- ja massadirektiivissä sallittu mitta tai massa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) kuljetettava kuorma on sen rakenteen tai muodon vuoksi taikka kuljetuksen turvallisuuden varmistamiseksi kuormattava niin, että ylitetään tiellä yleisesti sallittu mitta tai massa taikka mitta- ja massadirektiivissä sallittu mitta tai massa; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) kyseessä on ajoneuvo, joka sen käyttötarkoituksen vuoksi ylittää kuormaamattomana tiellä yleisesti sallitun mitan tai massan taikka mitta- ja massadirektiivissä sallitun mitan tai massan. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto antaa tarvittaessa tarkempia määräyksiä kuljetuksen luokittelemisesta erikoiskuljetukseksi. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 184 § Muutosehdotus päättyyValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Poikkeukset velvollisuudesta noudattaa liikennesääntöjä, liikenteenohjauslaitteita ja ajoneuvon käyttöä koskevia säännöksiä Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tienkäyttäjän on kuitenkin noudatettava liikenteenvalvojan tai muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. Junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle on myös annettava esteetön kulku. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 187 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tien tilapäinen sulkeminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tien tilapäisestä sulkemisesta päättää se, jolla on oikeus asettaa liikenteenohjauslaite. Kiireellisessä tapauksessa tien voi sulkea tilapäisesti liikenteenvalvoja tai pelastusviranomainen. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Nopeuskilpailun moottorikäyttöisille ajoneuvoille saa järjestää vain suljetulla tiellä. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tien tilapäistä sulkemista koskeva päätös on lähetettävä viipymättä poliisille tiedoksi. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 189 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Painonvalvontalaitteen asettaminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tiettyjen yhteisössä liikkuvien tieliikenteen ajoneuvojen suurimmista kansallisessa ja kansainvälisessä liikenteessä sallituista mitoista ja suurimmista kansainvälisessä liikenteessä sallituista painoista annetun neuvoston direktiivin 96/53/EY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2015/719 10 d artiklassa tarkoitetun painonvalvontalaitteen asettaa: Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1) Väylävirasto; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) kadulle ja muulle kunnan hallinnoimalle tielle kunta; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3) muulle kuin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulle tielle tienpitäjä; Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4) tilapäistä käyttöä varten liikenteenvalvoja. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 momentin 1—3 kohdassa tarkoitetun tienpitäjän on toimitettava tieto laitteesta poliisille sekä Väylävirastolle, jolle on toimitettava myös tiedot laitteen keräämistä valvontamääristä ja ylikuormista. Muutosehdotus päättyy
190 a §
Kotihoidon pysäköintitunnuksen myöntäminen
Kunta voi myöntää kotihoidon pysäköintitunnuksen enintään viideksi vuodeksi kerrallaan asiakkaan kotona suoritettavaa:
1) sosiaalihuoltolain (1301/2014) Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 19 §:ssä tarkoitettua kotipalvelun, Muutosehdotus päättyy 20 §:ssä tarkoitettua kotihoidon ja 21 §:ssä tarkoitettua asumispalvelun tehtävää varten; Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2) terveydenhuoltolain (1326/2010) 25 §:ssä tarkoitettua kotisairaanhoidon tehtävää varten; Muutosehdotus päättyy(Uusi)
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3 Muutosehdotus päättyy) vammaisuuden perusteella annettavista palveluista ja tukitoimista annetussa laissa (380/1987) tarkoitettua tehtävää varten; Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 4 Muutosehdotus päättyy) kehitysvammaisten erityishuollosta annetussa laissa (519/1977) tarkoitettua tehtävää varten. Pysäköintitunnus myönnetään 1 momentissa tarkoitettua palvelua tarjoavalle työntekijälle, yritykselle, yhdistykselle tai julkisyhteisölle.
Edellä 2 momentissa tarkoitetun tahon on kunnalle osoittamassaan hakemuksessa ilmoitettava enintään kolme ajoneuvoa, joissa kotihoidon pysäköintitunnusta käytetään 39 a §:ssä tarkoitettuun pysäköintiin. Yrityksen, yhdistyksen ja julkisyhteisön on myös ilmoitettava tunnuksenhaltija, jonka on oltava hakijan palveluksessa oleva luonnollinen henkilö.
Työntekijän tai tunnuksenhaltijan on viipymättä ilmoitettava kunnalle tunnuksen myöntämisen edellytyksissä tapahtuneista muutoksista.
Kunnan tulee peruuttaa tunnuksen voimassaolo, jos:
1) tunnuksen myöntämisen edellytykset eivät enää täyty;
2) työntekijä tai tunnuksenhaltija on toistuvasti tai vakavasti käyttänyt taikka antanut käyttää tunnusta tämän lain vastaisesti, eikä huomautuksen tai varoituksen antamista voida pitää riittävänä;
3) työntekijä tai tunnuksenhaltija sitä pyytää.
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 191 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Erikoiskuljetusluvan myöntäminen Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Luvan 159 §:ssä tarkoitettuun erikoiskuljetukseen myöntää toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Erikoiskuljetusluvassa voidaan asettaa kuljetuksen reittiä, ajankohtaa ja muita kuljetuksen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistamiseksi sekä liikenneympäristön suojaamiseksi tarvittavia ehtoja. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Toimivaltainen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi peruuttaa erikoiskuljetusluvan määräajaksi tai kokonaan, jos luvanhaltija ei noudata erikoiskuljetusta koskevia säännöksiä, määräyksiä tai erikoiskuljetusluvassa asetettuja ehtoja taikka luvan myöntämisen edellytykset eivät enää täyty. Luvan peruuttamisen sijasta luvanhaltijalle voidaan antaa huomautus tai kirjallinen varoitus, jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 192 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Eräitä ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä koskevat poikkeukset Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää luvan olla noudattamatta yksittäisen ajoneuvon Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi tai ajoneuvoyhdistelmän osalta 116, 117, 117 a, 118—130, 130 a, 131, 131 a, 132 ja 132 a §:n säännöksiä, jos se on tarpeen uuden tekniikan kokeilun, tuotekehityksen tai muun erityisen syyn takia. Edellytyksenä on lisäksi, että luvan myöntäminen ei vaaranna liikenneturvallisuutta, ympäristöä tai omaisuutta eikä vääristä kilpailua. Lupa voidaan myöntää määräaikaisena ja siihen voidaan liittää ehtoja. Liikenne- ja viestintävirasto voi peruuttaa luvan määräajaksi tai kokonaan, jos luvanhaltija ei noudata kuljetusta koskevia säännöksiä, määräyksiä tai luvassa asetettuja ehtoja taikka luvan myöntämisen edellytykset eivät enää täyty. Luvan peruuttamisen sijasta luvanhaltijalle voidaan antaa huomautus tai kirjallinen varoitus, jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta. Muutosehdotus päättyy
Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 195 § (Uusi) Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Siirtymäsäännökset Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Sulkuviiva, sulkualue ja varoitusviiva tulee merkitä tämän lain liitteessä 4.1 säädetyllä tavalla kolmen vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Pyörätien jatkeen tiemerkintä tulee merkitä tämän lain liitteessä 4.2 säädetyllä tavalla kahden vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tieliikenneasetuksessa (182/1982) säädettyjä liikennemerkkejä saa käyttää kymmenen vuoden ajan tämän lain voimaantulosta kuitenkin niin, että tämän lain liitteessä 3.3. olevat liikennemerkit polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty C12 sekä jalankulku sekä polkupyörällä ja mopolla ajo kielletty C15 on otettava käyttöön tämän lain voimaan tullessa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tieliikenneasetuksessa säädettyjä tiemerkintöjä saa käyttää seitsemän vuoden ajan tämän lain voimaantulosta. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvoon, joka on hyväksyttynä liikenteeseen tämän lain voimaan tullessa, ei sovelleta liitteen 6 taulukossa 2 säädettyä vaatimusta, jonka mukaan peräkkäisten etuakselien tai peräkkäisten taka-akselien, jotka eivät muodosta teliä, massa ei saa ylittää vastaavalle telille sallittua massan arvoa. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ajoneuvoa, joka on hyväksytty liikenteeseen ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen (1257/1992) 57 §:n 2 tai 3 momentin nojalla, saa edelleen käyttää liikenteessä mainittujen momenttien mukaisesti. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Perävaunuun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää huhtikuuta 2019, sovelletaan 117 a §:n säännöksiä 1 päivästä tammikuuta 2024 lukien. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Sen estämättä, mitä liitteessä 6.6 säädetään auton ja puoliperävaunun yhdistelmän massasta, saa auton ja puoliperävaunun yhdistelmään soveltaa 20 päivänä tammikuuta 2019 voimassa olleita auton ja puoliperävaunun massaa koskevia säännöksiä 31 päivään joulukuuta 2023 saakka, jos puoliperävaunu on otettu käyttöön ennen 1 päivää huhtikuuta 2019. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Jos vetävä tai vedettävä ajoneuvo on otettu käyttöön ennen 1 päivää huhtikuuta 2019, tulee auton ja perävaunun tai useamman perävaunun muodostaman ajoneuvoyhdistelmän täyttää liitteessä 6.6 säädetty vaatimus vetävän ajoneuvon takimmaiselle telille ja perävaunun etummaiselle telille kohdistuvien massojen summasta 1 päivästä tammikuuta 2024 lukien. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tämän lain voimaan tullessa voimassa olevat, kumotun lain ja sen nojalla annettujen säädösten nojalla myönnetyt luvat ja hyväksynnät pysyvät voimassa niissä määrätyin ehdoin. Muutosehdotus päättyy
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Ennen tämän lain voimaantuloa tehtyihin tässä laissa tarkoitettuihin rikkomuksiin sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita rikesakkorikkomuksista annetun lain (986/2016) 2—11 §:n ja kumotun lain rangaistusvastuuta koskevia säännöksiä. Jos tämän lain soveltaminen johtaisi lievempään lopputulokseen, on tämä otettava huomioon rangaistusta määrättäessä. Muutosehdotus päättyy
Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20.