Yleistä
(1) Valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että liikenteen digitalisaatiota, liikennejärjestelmän tehokkuutta ja markkinoiden toimivuutta sekä uudenlaisten liiketoiminta- ja palvelumallien kehittymistä pyritään edistämään myös tietoa koskevan sääntelyn keinoin.
Julkisuuslain soveltaminen
(2) Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:lle siirrettyjä tehtäviä hoidettaessa tähän toimintaan ei sovelleta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Julkisuuslain 4 §:n 2 momentin mukaan mitä viranomaisesta säädetään, koskee myös lain tai asetuksen taikka lain tai asetuksen nojalla annetun säännöksen tai määräyksen perusteella julkista tehtävää hoitavia yhteisöjä, laitoksia, säätiöitä ja yksityisiä henkilöitä niiden käyttäessä julkista valtaa. Saadun selvityksen mukaan nyt käsittelyssä olevassa esityksessä tarkoitetuissa tehtävissä on kyse lähinnä viranomaista avustavista tehtävistä, eikä niihin sisälly julkisen vallan käyttöä. Lisäksi näissä tehtävissä syntyy käytännössä erittäin vähän tai ei lainkaan sellaisia asiakirjoja, joihin julkisuuslaki voisi kohdistua.
(3) Perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan PeVL 1/2025 vp kuitenkin huomiota myös julkisuuslain 5 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan lakia sovelletaan myös asiakirjaan, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta. Liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa selvyyden vuoksi ja tarpeettomien tulkintaongelmien välttämiseksi, että julkisuuslaki voi tulla sovellettavaksi julkisuuslain 5 §:n 2 momentin perusteella liikenteenohjausyhtiön hoitaessa lakiehdotuksessa sille siirrettäväksi tarkoitettuja tehtäviä.
Tietojen luovuttaminen liikenneasioiden rekisteristä perintätoimintaa harjoittaville
(4) Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota myös ehdotettuun 231 §:n 4 momentin sääntelyyn, jonka perusteella tietoja voidaan luovutuskieltojen estämättä luovuttaa rekisteritunnuksen perusteella myös yksityisille pysäköinninvalvontayhtiöille. Saadun selvityksen mukaan esityksessä on tältä osin kysymys lähinnä nykyisen sääntelyn selkeyttämisestä, jolla varmistetaan pysäköinnin valvonnan toimivuus ja siihen liittyvä yhteiskunnallinen tarve.
Lippu- ja maksujärjestelmien yhteen toimivuus
(5) Asian käsittelyn ja asiantuntijakuulemisen yhteydessä on käyty keskustelua ja tuotu esille ehdotuksia myös esitystä pidemmälle menevistä lippu- ja maksujärjestelmien yhteen toimivuutta koskevista toimenpiteistä. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuutta edistetään myös jatkossa.
(6) Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteen toimivuutta kehitetään muun muassa osana kansallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa ja kehittämistä. Lisäksi EU-tasolla on parhaillaan valmisteilla ja odotettavissa useampia sellaisia sääntelyaloitteita, joilla voi olla merkitystä asian kannalta. Liikenne- ja viestintäministeriön antaman selvityksen mukaan mahdolliset kansalliset lisätoimet on tarkoituksenmukaista arvioida ja käynnistää vasta kyseisen EU-sääntelyn antamisen jälkeen.