Viimeksi julkaistu 4.3.2025 14.36

Valiokunnan mietintö LiVM 2/2025 vp HE 182/2024 vp Liikenne- ja viestintävaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta (HE 182/2024 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

  • perustuslakivaliokunta 
    PeVL 1/2025 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos Kirsi Miettinen 
    liikenne- ja viestintäministeriö
  • lainsäädäntöneuvos Liisa Leppävirta 
    oikeusministeriö
  • neuvotteleva virkamies Antti Helin 
    valtiovarainministeriö
  • ylitarkastaja Meeri Blomberg 
    tietosuojavaltuutetun toimisto
  • johtava asiantuntija Susanna Metsälampi 
    Liikenne- ja viestintävirasto
  • toimialajohtaja Juuso Kummala 
    Väylävirasto
  • logistiikan kehittämispäällikkö Teemu Heikura 
    Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy
  • toiminnanjohtaja Marko Forsblom 
    Älykkään liikenteen verkosto - ITS Finland ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi lakia liikenteen palveluista. 

Esityksellä täydennettäisiin ja täsmennettäisiin vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa koskevaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta sekä sähköisiä kuljetustietoja koskevaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta. Esityksellä säädettäisiin asetusten edellyttämien kansallisten tiedonvaihtojärjestelmien järjestämisestä. Tehtävät osoitettaisiin osin Liikenne- ja viestintävirastolle ja osin Väylävirastolle. Kyse olisi uusista viranomaistehtävistä. Virastot voisivat kuitenkin hankkia tietopalvelut Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. 

Lisäksi esitykseen sisältyy eräitä muita tietosääntelyyn tehtäviä päivityksiä ja tarkennuksia. Lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuutta pyritään parantamaan, liikenneasioiden rekisteristä luovutettaviin tietoihin lisätään joitakin tietolajeja, ja julkista valtaa käyttävien henkilöiden yhteystietojen saatavuutta pyritään edistämään. 

Lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

(1) Valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että liikenteen digitalisaatiota, liikennejärjestelmän tehokkuutta ja markkinoiden toimivuutta sekä uudenlaisten liiketoiminta- ja palvelumallien kehittymistä pyritään edistämään myös tietoa koskevan sääntelyn keinoin.  

Julkisuuslain soveltaminen

(2) Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:lle siirrettyjä tehtäviä hoidettaessa tähän toimintaan ei sovelleta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Julkisuuslain 4 §:n 2 momentin mukaan mitä viranomaisesta säädetään, koskee myös lain tai asetuksen taikka lain tai asetuksen nojalla annetun säännöksen tai määräyksen perusteella julkista tehtävää hoitavia yhteisöjä, laitoksia, säätiöitä ja yksityisiä henkilöitä niiden käyttäessä julkista valtaa. Saadun selvityksen mukaan nyt käsittelyssä olevassa esityksessä tarkoitetuissa tehtävissä on kyse lähinnä viranomaista avustavista tehtävistä, eikä niihin sisälly julkisen vallan käyttöä. Lisäksi näissä tehtävissä syntyy käytännössä erittäin vähän tai ei lainkaan sellaisia asiakirjoja, joihin julkisuuslaki voisi kohdistua.  

(3) Perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan PeVL 1/2025 vp kuitenkin huomiota myös julkisuuslain 5 §:n 2 momenttiin, jonka mukaan lakia sovelletaan myös asiakirjaan, joka on laadittu viranomaisen antaman toimeksiannon johdosta. Liikenne- ja viestintävaliokunta toteaa selvyyden vuoksi ja tarpeettomien tulkintaongelmien välttämiseksi, että julkisuuslaki voi tulla sovellettavaksi julkisuuslain 5 §:n 2 momentin perusteella liikenteenohjausyhtiön hoitaessa lakiehdotuksessa sille siirrettäväksi tarkoitettuja tehtäviä.  

Tietojen luovuttaminen liikenneasioiden rekisteristä perintätoimintaa harjoittaville

(4) Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota myös ehdotettuun 231 §:n 4 momentin sääntelyyn, jonka perusteella tietoja voidaan luovutuskieltojen estämättä luovuttaa rekisteritunnuksen perusteella myös yksityisille pysäköinninvalvontayhtiöille. Saadun selvityksen mukaan esityksessä on tältä osin kysymys lähinnä nykyisen sääntelyn selkeyttämisestä, jolla varmistetaan pysäköinnin valvonnan toimivuus ja siihen liittyvä yhteiskunnallinen tarve.  

Lippu- ja maksujärjestelmien yhteen toimivuus

(5) Asian käsittelyn ja asiantuntijakuulemisen yhteydessä on käyty keskustelua ja tuotu esille ehdotuksia myös esitystä pidemmälle menevistä lippu- ja maksujärjestelmien yhteen toimivuutta koskevista toimenpiteistä. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuutta edistetään myös jatkossa. 

(6) Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteen toimivuutta kehitetään muun muassa osana kansallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa ja kehittämistä. Lisäksi EU-tasolla on parhaillaan valmisteilla ja odotettavissa useampia sellaisia sääntelyaloitteita, joilla voi olla merkitystä asian kannalta. Liikenne- ja viestintäministeriön antaman selvityksen mukaan mahdolliset kansalliset lisätoimet on tarkoituksenmukaista arvioida ja käynnistää vasta kyseisen EU-sääntelyn antamisen jälkeen. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

154 §. Liikkumispalvelua koskevat olennaiset tiedot.

Perustuslakivaliokunta ja oikeusministeriö kiinnittivät lausunnoissaan huomiota esityksen 154 d §:n ja voimassa olevan liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 154 §:n 2 momentin päällekkäisyyteen rikosoikeudellista virkavastuuta ja vahingonkorvausta koskevan sääntelyn osalta. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta on poistanut voimassa olevan lain 154 §:n 2 momentista päällekkäisen sääntelyn tarpeettomana. Kyseinen säännös ei sisältynyt hallituksen esitykseen. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 182/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

Valiokunnan muutosehdotukset

Laki liikenteen palveluista annetuin lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 216 §:n 1 momentin 4 kohta, sellaisena kuin se on laissa 299/2021,  
muutetaan 6 §:n 2 momentin 3 kohta, Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 154 §:n 2 momentti, Muutosehdotus päättyy 155 §:n 1 momentin 1 kohta, 197 §:n 3 momentti, 216 §:n 1 momentin 3 kohta, 227 §:n 1 momentti ja 231 §:n 4 momentti,  
sellaisina kuin niistä ovat Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 154 §:n 2 momentti laissa 198/2021, Muutosehdotus päättyy 197 §:n 3 momentti laissa 1256/2020, 216 §:n 1 momentin 3 kohta laissa 299/2021, 227 §:n 1 momentti laeissa 301/2018 ja 299/2021 sekä 231 §:n 4 momentti laissa 301/2018,  
lisätään lakiin uusi 154 b—d §, 157 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laissa 371/2019, uusi 3 momentti ja lakiin uusi 188 a ja 203 a § seuraavasti:  
6 § 
Taksiliikenneluvan myöntäminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Liikenne- ja viestintävirasto myöntää hakemuksesta taksiliikenneluvan oikeushenkilölle: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) jota tai jonka Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain (1207/2010) 2 §:ssä tarkoitettua organisaatiohenkilöä taikka näiden määräämisvallassa arvopaperimarkkinalain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla olevaa yhteisöä ei ole asetettu konkurssiin sen toimiessa henkilö-, taksi- tai tavaraliikennelupaa vaativalla toimialalla kahden viimeisimmän vuoden aikana; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 154 §  Muutosehdotus päättyy(Uusi) 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Liikkumispalvelua koskevat olennaiset tiedot Muutosehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Edellä 1 momentissa tarkoitetun rajapinnan ja rajapinnan käyttämiseksi tarvittavan muun tietoaineiston verkko-osoite tai -osoitteet sekä näiden päivitykset on ilmoitettava Liikenne- ja viestintäviraston osoittamaan tietojärjestelmään tallennettavaksi ennen toiminnan aloittamista tai päivityksen osalta heti kun uusi osoite on tiedossa. Liikenne- ja viestintävirasto vastaa tietopalvelusta, johon verkko-osoite tai -osoitteet sekä näiden päivitykset on ilmoitettava. Liikenne- ja viestintävirasto voi hankkia tietopalvelun sekä siihen liittyvät välittömät tuottamis-, ylläpito- ja kehittämistehtävät Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä 213 §:n mukaisesti.  Muutosehdotus päättyy 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
154 b § 
Lataus- ja tankkauspisteitä koskevat tiedot 
Vaihtoehtoisten polttoaineiden yleisesti saatavilla olevien lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjä vastaa lataus- ja tankkauspisteitä koskevien tietojen saatavuudesta ottamalla käyttöön ohjelmointirajapinnan ja toimittamalla sitä koskevat tiedot kansalliselle yhteyspisteelle vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2023/1804, jäljempänä jakeluinfra-asetus, 20 artiklan 2 ja 3 kohdan mukaisesti. 
Väylävirasto vastaa kansallisesta yhteyspisteestä, johon 1 momentissa tarkoitetut tiedot on toimitettava. Väylävirasto voi hankkia sitä koskevan tietopalvelun sekä siihen liittyvät välittömät tuottamis-, ylläpito- ja kehittämistehtävät Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. 
154 c § 
Sähköisten kuljetustietojen tiedonvaihtojärjestelmä 
Liikenne- ja viestintävirasto vastaa sähköisistä kuljetustiedoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2020/1056 edellyttämästä kansallisesta tiedonvaihtojärjestelmästä. Liikenne- ja viestintävirasto voi myös hankkia tiedonvaihtojärjestelmän sekä siihen liittyvät välittömät tuottamis-, ylläpito- ja kehittämistehtävät Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:ltä. 
154 d § 
Tietopalvelun tuottajan palveluksessa olevan vastuu 
Liikenteenohjausyhtiö Fintraffic Oy:n palveluksessa olevaan henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan 154, 154 a, 154 b ja 154 c §:ssä tarkoitettuja tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa. 
155 § 
Lippu- ja maksujärjestelmien yhteentoimivuus 
Tie- ja raideliikenteen henkilökuljetuspalvelun tarjoajan, välityspalvelun tarjoajan tai näiden puolesta lippu- ja maksujärjestelmästä vastaavan toimijan on avattava liikkumispalvelun tarjoajille ja yhdistämispalvelun tarjoajille pääsy lippu- ja maksujärjestelmänsä myyntirajapintaan, jonka kautta voi ilman käyttöä rajoittavia ehtoja: 
1) hankkia vähintään perushintaisen kertamatkaan oikeuttavan lipputuotteen, johon perustuvan matkustusoikeuden on oltava todennettavissa helpolla tavalla yleiskäyttöisen teknologian avulla, ja sitä mahdollisesti koskevan muutos- ja peruutusmahdollisuuden; tai 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
157 § 
Yhteentoimivuuden edistäminen julkisissa hankinnoissa 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Jäljempänä 181 ja 182 §:ssä tarkoitetun toimivaltaisen viranomaisen on edistettävä eri toimijoiden välistä lippuyhteistyötä julkaisemalla lippuyhteistyötä koskevat yleiset sopimusehdot. Lippuyhteistyötä koskevien sopimusehtojen on oltava oikeudenmukaisia, kohtuullisia ja syrjimättömiä. 
188 a § 
Jakeluinfra-asetuksessa tarkoitettu tunnisterekisteriorganisaatio 
Liikenne- ja viestintävirasto on jakeluinfra-asetuksen 20 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu tunnisterekisteriorganisaatio, joka myöntää ja hallinnoi yksilöllisiä tunnistekoodeja, joiden avulla voidaan tunnistaa ainakin latauspisteiden ylläpitäjät ja liikkumispalvelun tarjoajat. 
Liikenne- ja viestintävirasto saa julkaista verkkosivuillaan tiedot antamistaan tunnistekoodeista ja niiden haltijoista. Julkaistavat tiedot eivät saa sisältää henkilötietoja. 
23 luku 
Viranomaistehtävien hoitaminen 
197 § 
Valvontaviranomaisen yleinen tiedonsaantioikeus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Lisäksi Liikenne- ja viestintävirastolla on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta maksutta tässä laissa säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät tiedot toiminnanharjoittajaluvan hakijasta ja haltijasta, liikenteestä vastaavasta henkilöstä, yrityksen toimitusjohtajasta, vastuunalaisesta yhtiömiehestä, henkilöluvan hakijasta ja haltijasta ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 2 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta organisaatiohenkilöstä ja mainitun pykälän 1 kohdassa tarkoitetusta organisaatiosta, jossa hakijan organisaatiohenkilö on tai on ollut organisaatiohenkilöasemassa. Liikenne- ja viestintävirastolla on edelleen oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta maksutta vastaavat tiedot 16 §:ssä tarkoitetusta rekisteröitymisvelvollisesta ammattimaista tavarankuljetusta harjoittavasta palveluntarjoajasta, 7 luvussa tarkoitetusta kaupunkiraideliikenteen harjoittajasta, 127 ja 135 §:ssä tarkoitetusta ilmoituksenvaraisen toiminnan harjoittajasta sekä 176 §:ssä tarkoitetusta ilmoitusvelvollisesta välitys- ja yhdistämispalvelun tarjoajasta. Tiedonsaantioikeus koskee myös rikosrekisteriä ja sakkorekisteriä.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
203 a § 
Julkista valtaa käyttävien henkilöiden tietojen julkaiseminen 
Liikenne- ja viestintävirasto saa julkaista verkkosivuillaan 37 §:ssä tarkoitetun kokeen arvioijan, 89 §:ssä tarkoitetun näytön vastaanottajan, 130 §:ssä tarkoitetun tarkastuslentäjän, 204—207 §:ssä tarkoitetun lääkärin ja psykologin sekä 211 §:n 4 momentissa tarkoitetun kielitaitokokeen vastaanottajan ja tarkastuslentäjän pätevyyden arvioijan nimen ja toiminnan harjoittamiseen liittyvät yhteystiedot, tiedon toimialueesta sekä tiedon siitä, mitä tehtävää henkilö on oikeutettu hoitamaan. Yhteystietoina saadaan julkaista puhelinnumero, sähköpostiosoite tai verkkosivu, sekä toimialueena kunta tai maakunta. Henkilöllä on kuitenkin oikeus kieltää tietojensa julkaiseminen. 
216 § 
Liikenneasioiden rekisterin sisältö ja käyttötarkoitus 
Liikenne- ja viestintävirasto pitää sähköisesti liikenneasioiden rekisteriä, joka sisältää tietoja: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
3) henkilöluvista. 
227 § 
Tietojen luovuttaminen yksittäisluovutuksena liikenneasioiden rekisteristä 
Jokaisella on oikeus saada yksittäisluovutuksena seuraavat tiedot: 
1) yritys- ja yhteisötunnuksen, yrityksen nimen tai lupatunnuksen perusteella tiedot toiminnanharjoittajaluvan haltijan nimestä ja yhteystiedoista, lupatunnuksesta, luvan voimassaoloajasta ja vastuuhenkilön nimestä taikka, jos toiminnanharjoittaja on luonnollinen henkilö, etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot toiminnanharjoittajan nimestä, työyhteystiedoista, lupatunnuksesta, luvan voimassaoloajasta ja vastuuhenkilön nimestä; 
2) liikennevälineen yksilöivän tunnisteen perusteella tiedot liikennevälineestä sekä omistajan ja haltijan, käyttäjän ja edustajan nimestä sekä osoite- ja muista yhteystiedoista, yritys- ja yhteisötunnuksesta, katsastustiedoista, verotuksesta, kiinnityksestä sekä vakuutuksenottajasta, vakuutusyhtiöstä ja vakuutuksen voimassaolosta. 
3) etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot henkilön oikeudesta kuljettaa liikennevälinettä tai muusta henkilöluvan voimassaolosta ja laajuudesta;  
4) etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot henkilön suorittamasta 26 a §:ssä tarkoitetusta taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutuksesta.  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
231 § 
Tiedonluovutuksen rajoittaminen liikenneasioiden rekisteristä 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut luovutuskiellot ja 3 momentissa tarkoitettu turvakielto eivät estä tiedon luovuttamista viranomaiselle tai laissa säädetyn tehtävän suorittamiseen. Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut luovutuskiellot eivät estä tiedon luovuttamista perintätoiminnan harjoittajien rekisteröinnistä annetun lain (411/2018) mukaisesti rekisteröidyille perintätoiminnan harjoittajille velallisen selvittämistä ja saatavien perinnästä annetun lain (513/1999) 1 §:ssä tarkoitettua erääntyneen saatavan perintää varten, jos saatava liittyy liikenteeseen, ja tieto on välttämätön saatavan perimiseksi. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 4.3.2025 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Jouni Ovaska kesk 
 
varapuheenjohtaja 
Timo Furuholm vas 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu ps 
 
jäsen 
Marko Asell sd 
 
jäsen 
Seppo Eskelinen sd 
 
jäsen 
Petri Huru ps 
 
jäsen 
Aleksi Jäntti kok 
 
jäsen 
Sheikki Laakso ps 
 
jäsen 
Mats Löfström 
 
jäsen 
Anna-Kristiina Mikkonen sd 
 
jäsen 
Martin Paasi kok 
 
jäsen 
Pinja Perholehto sd 
 
varajäsen 
Eerikki Viljanen kesk 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Juha Perttula