COVID-19-epidemiasta johtuvien poikkeusolojen vuoksi valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta on saanut laajasti asiantuntijalausuntoja esityksestä. Lausunnoissa esityksessä ehdotettuja poikkeuksia ja helpotuksia on puollettu. Asiantuntijalausunnoissa valiokunnan huomioita on kuitenkin kiinnitetty joihinkin kysymyksiin, joiden tulkintaa on syytä selventää valiokunnan mietinnössä.
Hallituksen esityksen laatimisen jälkeen Euroopan komissio antoi 29.4.2020 ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi erityisistä väliaikaisista toimenpiteistä COVID-19-tartuntaepidemian johdosta koskien eräiden todistusten, lupien ja valtuuksien voimassaoloa sekä tiettyjen määräaikaisten tarkastusten ja koulutusten lykkäämistä liikennealan lainsäädännössä. Ehdotus oli yksi neljästä liikennealan asetusehdotuksesta, joiden tavoitteena on helpottaa liikenteen toimialan toimintaa COVID-19-tartuntatautiepidemian aikana lisäämällä joustavuutta ja poistamalla hallinnollisia esteitä tie-, rautatie-, lento- ja sisävesiliikenteessä sekä merenkulussa. Liikenne- ja viestintäministeriö on kiinnittänyt valiokunnan huomiota siihen, että näissä säädösehdotuksissa säädetään osin samoista asioista kuin nyt käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä. Tämän vuoksi valiokunta on liikenne- ja viestintäministeriön ehdottamalla tavalla hylännyt hallituksen esitykseen sisältyvän 1. lakiehdotuksen ja poistanut 5. lakiehdotuksesta kolme pykälää.
1. Laki ajokorttilain väliaikaisesta muuttamisesta
EU-komission asetusehdotus koskee ajokorttien voimassaoloa ja koko ajokorttidirektiivin 7 artiklaa ja vastaavia kohtia liitteistä. Koska näyttää epävarmalta, olisiko hallituksen esityksen lakiehdotuksessa esitetty lääkärintodistusten toimittamista koskeva poikkeus EU-asetuksen antamisen jälkeen laillisesti toteutettavissa ja koska asetusehdotus on hallituksen esityksen lakiehdotusta kattavampi, valiokunta esittää ajokorttilain väliaikaista muuttamista koskevaa lakiehdotusta hylättäväksi.
3. Laki eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Oikeusministeriö kiinnittää lausunnossaan huomiota ehdotetun lain eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annetun lain (turvatoimilaki) (485/2004) väliaikaisesta muuttamisesta 4 a §:n toiseen momenttiin, joka koskee luokituslaitoksen työntekijään sovellettavaa rikosoikeudellista virkavastuuta. Saadun selvityksen perusteella todistuksen antaminen on osa tarkastusta ja se annetaan nimenomaan tarkastuksen perusteella, eli turvatarkastus ja todistus liittyvät kiinteästi toisiinsa. Näin ollen rikosoikeudellinen vastuu koskee molempia ehdotettuja toimenpiteitä.
Asiantuntijalausunnoissa on myös kiinnitetty huomiota turvatodistusten voimassaoloaikaan. Saadun selvityksen perusteella asia ei kuulu kansalliseen toimivaltaan, koska turvatodistuksen voimassaolosta määrätään alusten ja satamarakenteiden kansainvälisessä turvasäännöstössä (ISPS-säännöstössä), joka on Euroopan parlamentin ja neuvoston 31 päivänä maaliskuuta 2004 alusten ja satamarakenteiden turvatoimien parantamisesta antaman asetuksen, (EY) N:o 725/2004, kautta suoraan sovellettavaa sääntelyä. Näin ollen siitä ei voida säätää hallituksen esityksellä.
4. Laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta annetun lain 13 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Oikeusministeriön kysymyksen ja liikenne- ja viestintäministeriön täsmennyksen perusteella valiokunta toteaa, että laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta annettuun lakiin (1687/2009) ehdotetun uuden 13 §:n 4 momentin tarkoituksena on, että erivapaus voitaisiin tarvittaessa myöntää myös sellaisille henkilöille, joilla tätä ei ole ennen ollut.
5. Laki liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Edellä mainittu komission ehdottama EU-asetus menee voimaan tultuaan kansallisen lainsäädännön edelle, ja sen mukaisia säännöksiä on kaikissa jäsenvaltioissa sovellettava yhdenmukaisesti. Koska asetuksen säännökset ja liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 28 a, 74 ja 78 § ovat päällekkäisiä, valiokunta on poistanut kyseiset pykälät 5. lakiehdotuksesta ja muuttanut johtolausetta.