1. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on tehnyt johtolauseeseen lakiteknisiä muutoksia.
9 §. Oikeushenkilön hyvä maine luvanvaraisessa tieliikenteessä.
Valiokunta on tehnyt kielellisen selvennyksen pykälän muotoiluihin.
13 §. Henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijan pitäminen riskiyrityksenä.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä selvennyksiä pykälän muotoiluihin.
17 §. Liikenteessä käytettävä ajoneuvo.
Valiokunta on korjannut termin moottoriajoneuvo vastaamaan ajoneuvolaissa määriteltyä termiä moottorikäyttöinen ajoneuvo.
18 §. Henkilö- ja tavaraliikenneluvan haltijan varautumisvelvollisuus.
Valiokunta on muuttanut pykälää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan vaatimalla tavalla. Pykälää on täsmennetty, jotta valmiussuunnittelua koskevilla valtuussäännöksillä on niillä tavoiteltavat päämäärät huomioiden riittävät perussäännökset laissa.
32 §. Kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden saavuttaminen kokeet suorittamalla.
Asiantuntijakuulemisessa pykälään on ehdotettu muutoksia. Muun muassa opetus- ja kulttuuriministeriö on pitänyt tärkeänä, että perustason ammattipätevyyskokeessa voisi käyttää muutakin kuin ainoastaan ajokorttiopetuksen vaatimukset täyttävää ajoneuvoa. Ministeriön mukaan, mikäli perustason ammattipätevyyskokeessa edellytetään käytettäväksi ajokorttia varten annettavassa ajo-opetuksessa käytettävää ajoneuvoa vastaavaa ajoneuvoa, osaamisen osoittaminen työpaikoilla olisi käytännössä vaikeaa.
Valiokunta on tehnyt pykälään täsmennyksiä, joilla mahdollistetaan osin asiantuntijakuulemisessa toivotut joustot sekä muun muassa työpaikan ajoneuvojen laajempi käyttö kokeessa. Tällöin sallituiksi tulevat muun muassa ilman opetuspoljinta olevat ajoneuvot. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan laajemmat muutokset edellyttäisivät perusteellista vaikutustenarviointia muun muassa liikenneturvallisuuden kannalta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asiaa on mahdollista tarkastella esimerkiksi uuden ammattipätevyysdirektiivin implementoinnin yhteydessä tarkemmin. Valiokunta on muuttanut pykälän 5 momenttia tavalla, joka täyttää myös tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ajoneuvoille asetettavat vähimmäisvaatimukset.
33 §. Kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyden suorittaminen ammatillisen koulutuksen yhteydessä.
Asiantuntijakuulemisessa on pidetty ongelmallisena pykälään ehdotettua muotoilua, jonka voi tulkita tiukentavan nykytilaa. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tarkoitus ei ole ollut tiukentaa sääntelyä nykyisestä, vaan tarkentaa sitä säännösten ollessa asiallisesti ennallaan. Tämän vuoksi valiokunta on palauttanut muotoilun vastaamaan voimassa olevaa lakia.
37 §. Kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyyskokeiden järjestäjät ja arvioijat.
Valiokunta on muuttanut pykälän otsikkoa vastaamaan paremmin pykälän sisältöä.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta on poistanut viittauksen hallintolain esteellisyyssäännöksiin. Viittaus hallintolain esteellisyyssäännöksiin voidaan poistaa tarpeettomana, koska hallintolaki yleislakina tulee kokonaisuudessaan sovellettavaksi ilman eri säännöstä.
Pykälän 5 momentissa oleva viittaus rikosoikeudelliseen virkavastuuseen voidaan myös poistaa tarpeettomana, koska ehdotuksen 203 §:n mukaan 37 §:ssä tarkoitettuun kokeen arvioijaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
58 §. Varautumisvelvollisuus rautatieliikenteessä.
Valiokunta on muuttanut pykälää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan vaatimalla tavalla. Pykälää on täsmennetty, jotta valmiussuunnittelua koskevilla valtuussäännöksillä on niillä tavoiteltavat päämäärät huomioiden riittävät perussäännökset laissa.
66 §. Varautumisvelvolisuus kaupunkiraideliikenteessä.
Valiokunta on muuttanut pykälää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan vaatimalla tavalla. Pykälää on täsmennetty, jotta valmiussuunnittelua koskevilla valtuussäännöksillä on niillä tavoiteltavat päämäärät huomioiden riittävät perussäännökset laissa.
107 §. Laivaväen pätevyysvaatimukset sekä pätevyyskirjan ja lisäpätevyystodistuksen myöntäminen.
Valiokunta on tehnyt teknisen korjauksen pykälän muotoiluihin.
110 §. Muun valtion toimivaltaisen viranomaisen antaman STWC-yleissopimuksen mukaisen pätevyyskirjan tai lisäpätevyyskirjan tunnustaminen.
Valiokunta on tehnyt teknisen korjauksen pykälän muotoiluihin.
123 §. Säännöllinen lentoliikenne Suomen ja kolmannen maan välillä.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Euroopan unionissa on vastikään uudistettu siviili-ilmailun sääntelyä. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2018/1139, annettu 4 päivänä heinäkuuta 2018, yhteisistä siviili-ilmailua koskevista säännöistä ja Euroopan unionin lentoturvallisuusviraston perustamisesta, Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 2111/2005, (EY) N:o 1008/2008, (EU) N:o 996/2010, (EU) N:o 376/2014 ja direktiivien 2014/30/EU ja 2014/53/EU muuttamisesta sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusten (EY) N:o 552/2004, (EY) N:o 216/2008 ja neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3922/91 kumoamisesta astui voimaan 11.9.2018. Valiokunta on päivitetyn EU-sääntelyn johdosta tehnyt vastaavan teknisen muutoksen pykälään.
129 §. Varautumisvelvollisuus lentoliikenteessä.
Valiokunta on muuttanut pykälää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan vaatimalla tavalla. Pykälää on täsmennetty, jotta valmiussuunnittelua koskevilla valtuussäännöksillä on niillä tavoiteltavat päämäärät huomioiden riittävät perussäännökset laissa.
Valiokunta on päivitetyn siviili-ilmailua koskevan EU-sääntelyn johdosta tehnyt vastaavan teknisen muutoksen pykälän 1 momenttiin.
151 §. Taksiliikennettä koskevat velvollisuudet.
Yleisperusteluissa mainittuun viitaten valiokunta on lisännyt pykälän 3 kohtaan nimenomaisen maininnan siitä, että luvanhaltija vastaa ja huolehtii siitä, että kuljettajalla on riittävä paikallistuntemus. Lisäys selkeyttää luvanhaltijan velvoitteita. Luvanhaltijan tulee tarvittaessa huolehtia kuljettajan riittävästä osaamisesta tältä osin. Luvanhaltijan tulee esimerkiksi varmistua siitä, että kuljettajalla on ajantasainen tieto alueen yhdyskuntarakenteissa tapahtuvista muutoksista. Kuljettajan toiminta-alueen muuttuessa tai vaihdellessa on luvanhaltija edelleen velvollinen huolehtimaan siitä, että kuljettajalla on riittävä paikallistuntemus.
Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen johtolauseeseen sekä kielellisen korjauksen pykälän muotoiluihin.
161 §. Älykkään liikennejärjestelmän ylläpitäjän velvollisuus huolehtia viestintäverkkoihin ja tietojärjestelmiin kohdistuvien riskien hallinnasta ja tietoturvallisuuteen liittyvästä häiriöstä ilmoittaminen.
Valiokunta on tehnyt teknisen korjauksen pykälän otsikkoon.
181 §. Palvelusopimusasetuksessa tarkoitetut tieliikenteen toimivaltaiset viranomaiset.
Raaseporin kaupunki on lähettänyt liikenne- ja viestintäministeriölle 1.11.2018 päivätyn hakemuksen, jolla se on hakenut joukkoliikenteen toimivaltalupaa. Tämän johdosta liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt lisättäväksi pykälän 2 momentin muuttamista siten, että Raaseporin kaupunki säädettäisiin palvelusopimusasetuksessa tarkoitetuksi tieliikenteen toimivaltaiseksi viranomaiseksi alueellaan. Valiokunta on tehnyt vastaavan muutoksen pykälään.
193 §. Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivissä tarkoitetut toimivaltaiset viranomaiset.
Valiokunta on tehnyt teknisen korjauksen pykälän muotoiluihin.
197 §. Valvontaviranomaisen yleinen tiedonsaantioikeus.
Valiokunta on korjannut pykälässä olleen puutteellisen viittauksen 6 lukuun koskemaan II osan 6 lukua.
198 §. Viranomaisen oikeus määrätä kokeisiin tai muihin tarkastuksiin.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä selvennyksiä pykälän muotoiluihin.
245 §. Huomautus ja varoitus.
Valiokunta on tehnyt kielellisiä selvennyksiä pykälän muotoiluihin.
262 §. Luvaton ammattimaisen liikenteen harjoittaminen.
Valiokunta on päivitetyn EU-sääntelyn johdosta tehnyt vastaavan teknisen muutoksen pykälän 5 kohtaan.
264 §. Ammattipätevyyssäännösten rikkominen.
Asiantuntijakuulemisessa valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että rikesakkorikkomuslain 4 §:ssä on säädetty rangaistavaksi liikenteen palveluista annetun lain 39 §:n tiettyjen velvoitteiden rikkominen. Liikenteen palveluista annetussa laissa ei kuitenkaan ole vastaavasti säädetty lain 39 §:n kyseisen velvoitteen rikkomista rangaistavaksi. Oikeusministeriö on pitänyt asiantilaa ongelmallisena muun muassa laillisuusperiaatteen kannalta. Myös perustuslakivaliokunta on edellyttänyt, että järjestettäessä rangaistuksia koskeva sääntely viittausten varaan tulee aineelliset säännökset käsittävästä normistosta (tässä tapauksessa liikenteen palveluista annettu laki) käydä ilmi säännösten rikkomisen rangaistavuus (PeVL 9/2018 vp s. 9, ks. myös PeVM 25/1994 vp, s. 8/I ja myös PeVL 10/2016 vp, s. 8). Edellä mainitun vuoksi valiokunta on lisännyt pykälään omana momenttinaan maininnan ehdotetun lain 39 §:n rikkomisen rangaistavuudesta ja viittauksen rikesakkorikkomuksista annettuun lakiin.
268 §. Moottorikäyttöisen ajoneuvon asiakirjoja koskevat rikkomukset.
Valiokunta on lisännyt luetelmakohdan puuttuvan numeron pykälään.
Voimaantulosäännös.
Lailla 731/2018 lisätty 268 § tulee voimaan 1.6.2020. Valiokunta on tämän vuoksi lisännyt uuden 3 momentin voimaantulosäännökseen, jotta myös nyt säädetty muutos tulee voimaan 1.6.2020.
2. lakiehdotus
Johtolause.
65 §:n 4 momenttiin ei esitetä muutosta voimassa olevaan momenttiin, minkä vuoksi valiokunta on poistanut sen johtolauseesta.
3 §. Määritelmiä.
Valiokunta on lisännyt lainkohtaan puuttuvan määritelmän linja-auton kuljettajan ammatillisesta perustutkinnosta.
5 §. Ikävaatimukset.
Asiantuntijakuulemisessa on katsottu, että ikävaatimusten harmonisointi ajokorttilain 5 §:n ja liikennepalvelulain 30 §:n kesken tulisi näkyä myös ajokorttilain 5 §:n 3 momentin perusteluissa. Valiokunta toteaa, että jo nyt voimassa olevan lainsäädännön mukaan perustason 280 tunnin ammattipätevyyskoulutus ja perustason ammattipätevyyskoe oikeuttavat yhtäläisesti kaikkiin alempiin ikärajoihin. Täten 3 momentin muu kuin nopeutetulla perustason ammattipätevyyskoulutuksella saavutettu linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyys tarkoittaa myös perustason ammattipätevyyskokeella saavutettua linja-auton kuljettajan perustason ammattipätevyyttä.
65 §. Ajokieltoon määrääminen toistuvien rikkomusten perusteella.
Johtolauseen mukaan johdantokappaletta ei muuteta, minkä vuoksi valiokunta on palauttanut sen nyt voimassa olevan lainsäädännön mukaiseksi.
Pykälän 4 momenttiin ei esitetä muutosta voimassa olevaan momenttiin, minkä vuoksi valiokunta on poistanut sen.
Voimaantulosäännös.
Voimaantulosäännöksessä esitetty muutos tulee saattaa voimaan erillisellä lailla ajokorttilain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta. Tämän vuoksi valiokunta poistaa 2. lakiehdotuksesta voimaantulosäännöksen ja esittää uutta 25. lakiehdotusta.
3. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
4. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron johtolauseeseen.
6. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
8. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
9. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron johtolauseeseen.
11. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
160 §. Varautuminen poikkeusoloissa ja häiriötilanteissa.
Valiokunta on muuttanut pykälää perustuslakivaliokunnan lausunnossaan vaatimalla tavalla. Pykälää on täsmennetty, jotta valmiussuunnittelua koskevilla valtuussäännöksillä on niillä tavoiteltavat päämäärät huomioiden riittävät perussäännökset laissa.
13. lakiehdotus
Raideliikennelaki 1302/2018 on kumonnut kaupunkiraideliikenteestä annetun lain (1412/2015), eikä kumottua lakia voida muuttaa. Tämän vuoksi valiokunta esittää 13. lakiehdotusta hylättäväksi.
15. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
4 §. Luvun soveltamisala.
Lakiehdotukseen esitetään uusi luetelmakohta lisättäväksi ensimmäisen kohdan jälkeen, mutta seuraavia kohtia, joiden numerointi ehdotetaan muutettavaksi, ei ole otettu lakitekstiin. Tämän vuoksi valiokunta on muuttanut lisättävää kohtaa kohdaksi 1a.
17. lakiehdotus
Lain nimike.
Valiokunta on korjannut lain nimikkeen.
Johtolause.
Valiokunta on korjannut lain nimikkeen johtolauseeseen.
18. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron johtolauseeseen.
20. lakiehdotus
Raideliikennelaki 1302/2018 on kumonnut rautatielain (304/2011), eikä kumottua lakia voida muuttaa. Tämän vuoksi valiokunta esittää 20. lakiehdotusta hylättäväksi.
21. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron ja tehnyt teknisen korjauksen johtolauseeseen.
Voimaantulosäännös.
Kun päälakia koskeva kumoamislaki tulee voimaan, myös siihen tehdyt muutokset kumoutuvat. Asiasta ei pidä erikseen säätää, minkä vuoksi valiokunta on poistanut tätä koskevan kohdan voimaantulosäännöksestä.
23. lakiehdotus
Voimaantulosäännös.
Valiokunta on korjannut voimaantulovuoden.
24. lakiehdotus
Johtolause.
Valiokunta on lisännyt säädösnumeron johtolauseeseen.
25. lakiehdotus
Valiokunta on poistanut ajokorttilain voimaantulosäännöksen ehdotetun 9 momentin ajokorttilakia koskevasta lakiehdotuksesta. Koska siitä tulee säätää erillisellä lailla, valiokunta on lisännyt uuden 25. lakiehdotuksen laiksi ajokorttilain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta.