(1) Saadun selvityksen mukaan Yleisradio Oy:n, jäljempänä Yle, strategia keskittyi brändin vahvistamiseen, digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja yhteiskunnan monimuotoisuuden esille tuontiin. Tavoitteena on olla media-alan uudistamisen edelläkävijä. Vuosittaiset painopisteet ohjaavat sisällön ja palvelujen kehitystä vastaamaan suomalaisten mediankäytön tarpeita uuden teknologian ja kasvavan globaalin kilpailun keskellä.
(2) Yle on saadun selvityksen mukaan panostanut moniäänisyyteen keskittymällä nuorten tavoittamiseen, uutissisältöjen monipuolistamiseen ja alueellisten näkökulmien esiin tuomiseen. Yle on vahvistanut läsnäoloaan 32 paikkakunnalla tuoden eri alueiden kehitystä ja erityispiirteitä koko Suomen tietoisuuteen. Valiokunta pitää tärkeänä alueellisen moniäänisyyden turvaamista ja sitä, että Yle toimii laadukkaan, kattavan ja luotettavan median tuottajana kaikille kohderyhmille kansallisen yhtenäisyyden turvaamiseksi. Ylellä on myös yleisempää merkitystä suomalaiselle kulttuuritoiminnalle.
Huoltovarmuus
(3) Saadun selvityksen mukaan Ylen toimintaa on vahvistettu häiriötilanteiden varalta kumppaneiden ja viranomaisten kanssa tehtävän yhteistyön kautta keskittyen erityisesti kriittisen infrastruktuurin suojeluun. Turvatoimia on tehostettu, ja henkilökunta on saanut kattavaa koulutusta. Lisäksi Yle on kehittänyt vaaratiedotteiden välitysprosesseja ja toimii aktiivisesti vaaratiedottamisen kehittämisen parissa, mikä tukee yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta. Valiokunta korostaa Ylen merkitystä huoltovarmuudelle ja pitää keskeisenä, että Yle huolehtii toimintavalmiudestaan.
Suhde kaupallisiin toimijoihin mediakentän muutoksessa
(4) Median käyttö on monipuolistunut ja siirtynyt yhä enemmän digitaalisiin palveluihin. Samalla teknologian kehitys, kuten generatiivinen tekoäly, on muuttanut mediatuotantoa ja edellyttää nyt uudenlaista osaamista. Mediakentän murroksessa suuret kansainväliset mediajätit ovat valtaamassa alaa, mikä vaikeuttaa erityisesti kaupallisten toimijoiden tuottavuutta mutta myös Ylen toimintaa. Valiokunta pitää hyvänä, että kansalliset toimijat, Yle ja suomalainen kaupallinen media, pyrkivät yhteistoimintaan, jotta ne selviäisivät mahdollisimman hyvin kilpailussa kansainvälisiä mediajättejä vastaan.
(5) Asiantuntijakuulemisen aikana valiokunnan huomiota on kiinnitetty kaupallisen median tilanteeseen muuttuvassa mediakentässä. Asiantuntijakuulemisessa katsottiin, että Yle kilpailee kaupallisten toimijoiden kanssa eikä Ylen rahoituksen käytön seuraaminen ole mahdollista. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Ylen laissa säädettyjen tehtävien toteuttaminen on osittain lähellä kaupallisten toimijoiden toimintakenttää. Valiokunta katsoo, että Ylen lakisääteisten tehtävien turvaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tämän vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että Ylen rahoitusta ja sen seuraamista selvennetään mahdollisimman hyvin.
Hallintoneuvoston kertomuksen antaminen
(6) Ylen hallintoneuvoston kertomus eduskunnalle annetaan nykyään vuosittain. Tästä syystä kertomusten antamisten välillä ei juurikaan ole muuttunut kovin paljoa ja kertomukset ovat paljolti toistensa toisintoja. Tämän takia on syytä palata aikaisempaan järjestykseen, jolloin kertomus annettiin joka toinen vuosi. Kertomuksen antamisajankohdan vuoksi kertomuksen käsittely on myös useimpina vuosina siirtynyt syyskaudelle ja se on täysistunnossa käsitelty vasta syyskaudella. Valiokunta katsoo tämän vuoksi, että lakia Yleisradio Oy:stä (1380/1993) tulee muuttaa siten, että Ylen hallintoneuvoston kertomus annetaan eduskunnalle joka toinen vuosi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.