(1) Ehdokkaiden numeroinnista vaaleissa säädetään vaalilain 41 §:n 2 momentissa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että 41 §:n 2 momentin loppuun lisätään säännös siitä, että samanaikaisesti toimitettavissa vaaleissa oikeusministeriö voi määrätä, että toisen vaalin ehdokkaiden numerointi aloitetaan numeroon 2 päättyvästä luvusta siten, että vaalien ehdokkailla ei ole samaa numeroa. Tällöin samanaikaisesti toimitettavissa vaaleissa toisen vaalin ehdokasnumerointi alkaa numerolla 2 ja toisen vaalin esimerkiksi numerolla 102, 502, 1002 tai 2002.
(2) Ehdotuksen tarkoituksena on tukea perustuslain 14 §:n vaali- ja osallistumisoikeuksien toteutumista vähentämällä sekoittumisriskiä ja selkeyttämällä ehdokasasettelua eriyttämällä ehdokasnumerointi samanaikaisesti toimitettavissa vaaleissa. Lisäksi esityksessä arvioidaan, että ehdotettu muutos parantaa äänestäjän tahdon näkymistä vaalin tuloksessa, kun väärän vaalin äänestyslippuun virheellisesti tehty ehdokasnumero ei voisi tulla toisessa vaalissa samalla ehdokasnumerolla olevan ehdokkaan hyväksi.
(3) Perustuslakivaliokunta pitää tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena, että ehdokkaiden numeroinnista samanaikaisesti toimitettavissa vaaleissa säädetään laissa. Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä jäljempänä selostetulla tavalla muutettuna.
(4) Lakiehdotuksen sanamuodon mukaan oikeusministeriö voi määrätä ehdokkaiden numeroinnista. Hallituksen esityksen ja muun saadun selvityksen valossa vaikuttaa kuitenkin selvältä, että asiasta on säännöksen harkintaan viittaavasta sanamuodosta huolimatta tarkoitus määrätä aina samanaikaisesti toimitettavien vaalien yhteydessä. Perustuslakivaliokunta pitää tarpeellisena, että sanamuotoa muutetaan tämän tarkoituksen mukaiseksi.
(5) Perustuslakivaliokunta pitää lisäksi vaalilain kaltaisessa sääntely-yhteydessä tarpeellisena, että lain tasoinen sääntely on täsmällistä. Siksi valiokunta ehdottaa, että numerointien erillisyys käy ilmi suoraan lakitekstistä. Laissa ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista ilmaista, mistä numerosta numerointi alkaa, vaan oikeusministeriö määräisi asiasta.
(6) Hallituksen esityksessä sivutaan myös kysymystä aluevaalien äänestyslipun väristä. Jos säännönmukaisesti toimitettavien vaalien yhteydessä toimitetaan samanaikaisesti jotkin toiset vaalit, oikeusministeriö päättää vaalilain 51 §:n 3 momentin mukaan näissä toisissa vaaleissa käytettävän äänestyslipun väristä. Sääntelyä sovelletaan myös järjestettäessä kunta- ja aluevaalit samanaikaisesti eikä sitä ehdoteta nyt muutettavaksi.
(7) Samanaikaisesti toimitettavissa vaaleissa äänestyslippujen eri värien tarkoituksena on yhtäältä helpottaa äänestäjää hahmottamaan, että kyseessä on eri vaalien äänestysliput, ja toisaalta nopeuttaa äänten laskemista. Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että presidentinvaalia koskevassa vaalilain 140 §:ssä säädetään, että toisessa vaalissa äänestyslippu on erivärinen kuin ensimmäisessä vaalissa. Valiokunnan mielestä on syytä harkita, tulisiko myös samanaikaisesti toimitettavien vaalien äänestyslippujen väristä säätää nyt 51 §:ssä säädettyä täsmällisemmin.