9 a §. Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan laajentaminen covid-19-epidemian aikana.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon sekä edellä yleisperusteluissa todettujen perusteiden johdosta pykälää poistettavaksi.
58 c §. Toimenpiteet covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan (s. 8), että 58 c §:ssä käytetty alueellisesti ja toiminnallisesti rajatun ulkotilan käsite jää sääntelyssä jossakin määrin avoimeksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia tältä osin täsmennetään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 ja 2 momentin virheelliset viittaukset 4 momenttiin muutetaan viittaamaan 3 momenttiin.
Pykälän 5 momentin mukaan kyseisen pykälän mukaiset velvollisuudet tai päätökset eivät saa estää kenenkään oikeutta lakisääteisiin palveluihin ja oikeutta saada asiansa käsitellyksi toimivaltaisessa viranomaisessa, eivätkä ne saa estää virkamiestä hoitamasta virkatehtäviään. Vastaavanlaiset säännökset sisältyvät myös 58 d §:n 7 momenttiin sekä 58 f §:n 6 momenttiin. Hallituksen esityksen säännösehdotuksissa näiden säännösten mukaan ao. pykälissä virkatehtävien hoitamisen mahdollistaminen kohdistuu säännöksen sanamuodon mukaan vain virkamiehiin. Esityksen perusteluissa (s. 81 ja 93) — mutta ei itse säännöksessä — tämän todetaan kohdistuvan myös työsopimussuhteessa oleviin työntekijöihin. Sivistysvaliokunta toteaa lausunnossaan (s. 11), että sivistyksen toimialalla valtion virkamiesten ja työsopimussuhteisten lisäksi toimii huomattava määrä kunnallisia viranhaltijoita, joita ei mainita esityksen säännöksessä eikä perusteluissa. Sivistysvaliokunta esittää (s. 12), että sosiaali- ja terveysvaliokunta harkitsee edellä todettujen säännösten täsmentämistä siten, että ne kattavat kaikki tarvittavat palvelussuhteen muodot. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että 58 c §:n 5 momenttia täsmennetään sivistysvaliokunnan lausunnon tarkoittamalla tavalla siten, että siinä mainitaan myös viranhaltija.
Pykälän 6 momentissa ehdotetut velvollisuudet kohdistuvat asemien, terminaalien ja muiden vastaavien tilojen hallinnasta vastaaviin toimijoihin. Muita vastaavia tiloja koskeva ilmaisu jää varsin avoimeksi, ja sitä on perustuslakivaliokunnan mukaan syytä täsmentää (s. 8). Edellä todetun perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että kyseistä ilmaisua täsmennetään.
58 d §. Asiakkaille ja osallistujille tarkoitettujen tilojen käytön edellytykset covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi.
Perustuslakivaliokunta painotti lausunnossaan (s. 6) edelleen rajoitusten välttämättömyyden vaatimusta. Valiokunnan mukaan ongelmatonta ei ole, että säännösten kirjoitusasu on välttämättömyyden arvioinnin suhteen epäjohdonmukaista. Valiokunnan mukaan on selvää, että rajoitustoimenpiteiden ja toimivaltuuksien käyttämisen on oltava säännösperustaisesti välttämätöntä. Riittävää ei ole, että sitä voidaan pitää välttämättömänä. Lakiehdotuksen sääntelyä on täsmennettävä. Tällainen täsmentäminen on perustuslakivaliokunnan mukaan edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta pykälän 1 momentin sanamuoto "voidaan pitää välttämättömänä" muutetaan muotoon "on välttämätöntä".
Pykälän 1 momentissa viitataan toimijoiden osalta virheellisesti pykälän 3 momenttiin. Kyseisistä toimijoista säädetään pykälän 5 momentissa. Valiokunta ehdottaa, että kyseinen viittaussäännös korjataan.
Toimivalta pykälässä tarkoitettujen päätösten tekemiseen ehdotetaan 1 momentissa osoitettavaksi kunnan tartuntatautien torjunnasta vastaavalle toimielimelle. Aluehallintovirasto on päätöksentekijänä, jos toimenpiteet ovat välttämättömiä usean kunnan alueella. Lakiehdotuksen perustelujen mukaan aluehallintoviraston päätöstä tulee noudattaa, jos aluehallintoviraston päätöksessä asetetaan tiukempi velvoite kuin mahdollisessa aiemmassa aluehallintoviraston alueella sijaitsevan kunnan päätöksessä. Toisaalta kunta voi perustelujen mukaan tehdä alueellaan aluehallintovirastoa tiukemman päätöksen, jos se olisi kyseisen kunnan tautitilanteen vuoksi välttämätöntä.
Perustuslakivaliokunta kiinnitti huomiota (s. 9) siihen, ettei perusteluissa esitetty tulkinta tiukemman päätöksen ensisijaisuudesta perustu nyt ehdotettavien säännösten sisältöön. Päätöksen asiallisesta sisällöstä johtuvaa ensisijaisuutta ei voida perustaa vain lain perusteluihin, vaan tällaisesta seikasta olisi säädettävä lailla. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että säännöstä muutetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta siten, että aluehallintoviraston päätöksen kanssa samanaikaisesti voimassa olevassa kunnan tekemässä päätöksessä asetetut velvoitteet täydentävät kunnan alueella voimassa olevia aluehallintoviraston päätöksellä asetettuja velvoitteita. Kunnan päätös voi siten laajentaa tai tiukentaa aluehallintoviraston tekemää päätöstä samojen tai eri rajoitusten osalta. Valiokunta toteaa, että kyseisellä lisäyksellä ei ole tarkoitus yleisesti rajoittaa 1 momentissa tarkoitettua kunnan päätösvaltaa, vaan ainoastaan säätää siitä, ettei kunta saa päätöksellään poiketa aluehallintoviraston päätöksestä suppeampaan tai lievempään rajoitukseen, jos alueella on voimassa oleva aluehallintoviraston päätös.
Valiokunta korostaa päätöksiä tekevien viranomaisten velvollisuutta viestiä päätöksistä selkeästi ja ymmärrettävästi. Tätä velvollisuutta korostaa se, että samoihin toimijoihin voi kohdistua eri viranomaisten eri aikaan tekemiä päätöksiä. Hallintolain informointivelvoitteista johtuu viranomaisille velvoite aktiivisesti ja ymmärrettävällä tavalla kertoa alueella voimassa olevista samaa asiakokonaisuutta koskevista päätöksistä siten, että niistä muodostuu alueen väestölle ja velvoitteiden kohteille ymmärrettävä ja looginen kokonaisuus.
Pykälän 2 momentissa säädetään niistä edellytyksistä, joiden täyttyessä momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä. Tartuntojen ilmaantuvuuden osalta hallituksen esityksessä viitataan 14 viimeisimmän päivän aikana todettuihin tartuntojen määriin. Koska päätöstä välittömästi edeltävien 14 vuorokauden ilmaantuvuustiedon saaminen on haastavaa, valiokunta ehdottaa, että säännöksen sanamuotoa muutetaan viittaamaan saatavilla olevaan tietoon.
Pykälän 2 momentissa päätöksen tekemisen edellytykset kytketään asiantuntija-arvioon. Säännöksessä tai sen perusteluissa ei kuitenkaan todeta, kenen tai minkä tahon asiantuntijuuteen säännöksessä viitataan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että kyseessä on aina viime kädessä päätöstä tekevän toimivaltaisen viranomaisen harkintaan perustuva asiantuntija-arvio. Kyseinen viranomainen voi — ja sen tuleekin — harkintansa mukaan päätöstä tehdessään hyödyntää myös muualta saatavaa asiantuntemusta, mutta viime kädessä kokonaisarvion päätöstä varten tekee toimivaltainen viranomainen, jolla on päätöstä koskeva myös hallintolain 45 §:ssä säädetty perusteluvelvollisuus. Säännöksellä ei siten ole tarkoitus rajoittaa toimivaltaisen viranomaisen harkintavaltaa ulkopuolisten asiantuntija-arvioiden perustella. Vastaava ilmaisu sisältyy 58 f §:n 2 momenttiin sekä 58 g §:n 2 momenttiin, joita koskee vastaavasti edellä todettu valiokunnan tulkinta.
Perustuslakivaliokunta totesi lausunnossaan (s. 8), että 58 d §:ssä käytetty alueellisesti ja toiminnallisesti rajatun ulkotilan käsite jää sääntelyssä jossakin määrin avoimeksi. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että pykälän 3 momentin ulkotiloja koskevaa sääntelyä täsmennetään.
Pykälän 7 momentin osalta valiokunta viittaa edellä 58 c §:n 5 momenttiin ehdotettuun muutokseen ja ehdottaa, että myös 58 d §:n 6 momenttia täsmennetään siten, että siinä mainitaan myös viranhaltija.
58 f §. Matkustajamäärän väliaikainen rajoittaminen covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi.
Viitaten edellä 58 d §:n kohdalla todettuihin perusteluihin valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentin sanamuoto "voidaan pitää välttämättömänä" muutetaan muotoon "on välttämätöntä".
Pykälän 2 momentissa säädetään niistä edellytyksistä, joiden täyttyessä momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä. Tartuntojen ilmaantuvuuden osalta hallituksen esityksessä viitataan 14 viimeisimmän päivän aikana todettujen tartuntojen määriin. Koska päätöstä välittömästi edeltävien 14 vuorokauden ilmaantuvuustiedon saaminen on haastavaa, valiokunta ehdottaa, että säännöksen sanamuotoa muutetaan viittaamaan saatavilla olevaan tietoon.
Pykälän 2 momentin asiantuntija-arviota koskevan edellytyksen osalta valiokunta viittaa edellä 58 d §:n perusteluihin.
Pykälän 6 momentin osalta sosiaali- ja terveysvaliokunta viittaa edellä 58 c §:n 5 momenttiin ehdotettuun muutokseen ja ehdottaa, että myös 58 d §:n 6 momenttia täsmennetään siten, että siinä mainitaan myös viranhaltija.
58 g §. Tilojen väliaikainen sulkeminen asiakkailta ja osallistujilta covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi.
Viitaten edellä 58 d §:n 1 momentin muutosten perusteluihin sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että säännöstä muutetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta.
Pykälän 2 momentissa säädetään niistä edellytyksistä, joiden täyttyessä momentissa tarkoitettu päätös saadaan tehdä. Tartuntojen ilmaantuvuuden osalta hallituksen esityksessä viitataan 14 viimeisimmän päivän aikana todettujen tartuntojen määriin. Koska päätöstä välittömästi edeltävien 14 vuorokauden ilmaantuvuustiedon saaminen on haastavaa, valiokunta ehdottaa, että säännöksen sanamuotoa muutetaan viittaamaan saatavilla olevaan tietoon.
Pykälän 2 momentin asiantuntija-arviota koskevan edellytyksen osalta valiokunta viittaa edellä 58 d §:n perusteluihin.
Yleisperusteluissa esitetyistä syistä valiokunta ehdottaa, että 58 g §:n 4 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen liikuntamuotojen sulkemismahdollisuus rajataan vain sisätiloissa tapahtuvaan toimintaan. Lisäksi ehdotetaan saman momentin 4 kohdan eläintarhojen sulkemismahdollisuus rajattavaksi vain sisätiloihin.
58 h §. Suunnitelma toimenpiteistä covid-19-epidemian leviämisen estämiseksi.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia täydennettäväksi siten, että pykälässä mainitun suunnitelman tulee olla henkilötietoja lukuun ottamatta nähtävillä. Käytäntö on tällöin yhteneväinen ravintoloita koskevan 58 a §:n kanssa, jonka mukaan suunnitelma on siihen sisältyviä henkilötietoja lukuun ottamatta pidettävä liikkeessä asiakkaiden nähtävillä. Avoimuuden lisääminen parantaa valiokunnan näkemyksen mukaan myös valvonnan edellytyksiä.
59 a §. Valvonta.
Koska edellä ehdotetaan 9 a § poistettavaksi, ehdottaa valiokunta, että myös 59 a §:n 1 momentin viimeinen virke aluehallintoviraston toimivallasta suhteessa 9 a §:n nojalla tehtyihin päätöksiin poistetaan.
Pykälän 4 momentissa säädetään poliisin toimivallasta valvoa 58 §:n nojalla yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia koskevien päätösten noudattamista yleisö- ja ihmismäärää sekä etäisyyksien ylläpitoa koskevien velvollisuuksien ja rajoitusten osalta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että 58 §:n rajoitukset eivät kuitenkaan koske yleisö- ja ihmismäärää tai etäisyyksiä, vaan pykälässä säädetään toimivallasta kieltää yleisiä kokouksia tai yleisötilaisuuksia sekä sulkea pykälässä mainittuja tiloja. Näin ollen valiokunta ehdottaa, että 59 a §:n 4 momenttiin lisätään viittaukset 58 c §:n 2 momenttiin ja 58 d §:ään, koska näiden pykälien nojalla toimijoihin kohdistuu yleisö- ja ihmismäärää sekä etäisyyksien ylläpitoa koskevia velvoitteita. Lisäksi momenttiin lisätään maininta siitä, että poliisi valvoo yleisötilaisuuksia ja yleisiä kokouksia myös silloin, jos aluehallintovirasto tai kunta on ne kieltänyt, koska 58 §:n mukaan aluehallintovirasto ja kunta voivat kieltää ne pykälän nojalla.
59 b §. Tarkastukset.
Pykälän 3 momentin sääntely koskee Liikenne- ja viestintäviraston oikeutta tehdä tarkastuksia. Sen mukaan Liikenne- ja viestintäviraston oikeudesta tehdä tarkastuksia säädetään liikenteen palveluista annetun lain (320/2017) 196 §:ssä ja tiedonsaantioikeudesta 197 §:ssä. Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa lausunnossaan (LiVL 13/2020 vp, s. 5) sääntelyn selkeyttämistä erityisesti liittyen sen suhteeseen liikenteen palveluista annettuun lakiin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan Liikenne- ja viestintävirasto voisi periaatteessa valvoa samalla tarkastuskäynnillä niin liikenteen palveluista annetun lain mukaista toimintaa kuin tartuntatautilain velvoitteiden noudattamista. Esiin voi tulla tulkintatilanteita toimivaltuuksien sisällöstä, jos tarkastukseen soveltuisi yhtä aikaa kahden eri lain valvontasääntely. Sinänsä sekä tartuntatautilaissa että liikenteen palveluista annetussa laissa molemmissa viitataan hallintolain tarkastuksia koskevan 39 §:n sääntelyyn, eli käytännössä toimivaltuudet ovat pitkälti yhtenevät. Liikenteen palveluista annetun lain 196 §:ää sovellettaessa virastolla olisi kuitenkin oikeus käyttää tarkastuksessa ulkopuolista asiantuntijaa.
Valiokunta ehdottaa 3 momentin sanamuodon muuttamista siten, että 3 momentista poistetaan viittaus liikenteen palveluista annettuun lakiin, jolloin myös Liikenne- ja viestintäviraston tartuntatautilain nojalla tekemiin tarkastuksiin sovelletaan 2 momentin sääntelyä. Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan kuitenkin sisällytettäväksi viittaus liikenteen palveluista annetun lain 196 §:n 4 ja 5 momenttiin, joissa säädetään oikeudesta käyttää ulkopuolista asiantuntijaa, sillä virastolla ei itsellään ole terveysturvallisuuteen liittyvää asiantuntemusta. Koska valiokunta ehdottaa jäljempänä uutta tiedonsaantia koskevaa 59 e §:ää, ehdotetaan lisäksi 59 §:n 3 momentin viittaus liikenteen palveluista annetun lain 197 §:ään poistettavaksi.
Ehdotetun 59 b §:n 4 momentin viimeisessä virkkeessä todetaan, että siinä mainittujen viranomaisten oikeudesta asettaa määräyksiä ja pakkokeinoja säädetään 59 c ja 59 d §:ssä. Hallintovaliokunta toteaa lausunnossaan (s. 10), että tästä oikeudesta ei kuitenkaan muodollisesti säädetä suoraan näissä pykälissä, vaan 59 d §:n 2 momentin mukaan kunnanvaltuusto voi antaa 59 d §:n 1 momentissa tarkoitetulle viranomaiselle oikeuden siirtää 59 c §:n 1 ja 2 momentin mukaisen toimivallan edelleen kunnan tartuntataudeista vastaavalle lääkärille, muulle kunnan viranhaltijalle tai kunnan toimielimen jaostolle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta esittää viittaussäännöstä muutettavaksi siten, että siinä viitataan 59 d §:n 1 momentin lisäksi kyseisen pykälän 2 momenttiin, koska siinä säädetään kunnanvaltuuston oikeudesta delegoida 59 c §:n 1 ja 2 momentin toimivalta edelleen.
59 c §. Määräykset ja pakkokeinot.
Koska edellä ehdotetaan 9 a § poistettavaksi, ehdottaa valiokunta, että myös 59 c §:n 2 momentin ensimmäinen virke aluehallintoviraston toimivallasta suhteessa 9 a §:n nojalla tehtyihin päätöksiin poistetaan.
Hallintovaliokunta katsoo lausunnossaan (s. 10), että mietinnössä on aiheellista pykälän perustelujen osalta tuoda esiin, että 4 momentin säännös edellyttää mahdollisuutta korjata rike. Samalla on syytä todeta, että 3 momentin mukaan määräaika asetetaan suhteessa puutteen tai epäkohdan sekä määräyksen alaisen toiminnan luonteeseen. Hallintovaliokunta tuo lisäksi esiin, että 4 momentin alkuun on jäänyt teknisluonteinen virhe. Momentin ensimmäisestä virkkeestä puuttuu maininta Liikenne- ja viestintävirastosta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy hallintovaliokunnan näkemyksiin säännösten tulkinnasta ja ehdottaa lisäksi, että 4 momentin ensimmäinen virke muutetaan siten, että siinä mainitaan kunnan ja aluehallintoviraston lisäksi myös Liikenne- ja viestintävirasto.
59 d §. Toimivaltainen viranomainen kunnassa.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2 momenttiin lisätään kunnan toimielin tahoksi, jolle kunnanvaltuuston päätöksellä kunnan 1 momentin perusteella toimivaltainen valvova viranomainen voi siirtää 59 c §:n 1 ja 2 momentin mukaista toimivaltaa. Hallituksen esityksessä ehdotetussa pykälässä mainitaan jo kunnan toimielimen jaosto tahona, jolle toimivallan voi siirtää, joten on perusteltua mainita myös kunnan toimielin. Lisäyksellä täsmennetään sitä, että myös esimerkiksi kunnan elintarvikelain ja terveydensuojelulain mukaisille viranomaisille voidaan siirtää toimivaltaa myös tämän momentin nojalla. Nämä viranomaiset ovat mainittujen lakien mukaan kunnan määräämä lautakunta tai muu monijäseninen toimielin.
59 e §. Oikeus saada tietoja.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että hallituksen esityksen mukaisista tartuntatautilain säännösehdotuksista puuttuu valvontasääntelyssä yleensä säädetty säännös valvontaviranomaisen tiedonsaantioikeudesta. Valiokunta ehdottaa, että lakiin lisätään tätä koskeva uusi 59 e §.
Jos luovutettavat tiedot sisältävät henkilötietoja, perustuu niiden käsittely EU:n tietosuoja-asetuksen (2016/679) 6 artiklan 1 kohdan c alakohtaan (käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi) ja 9 artiklan 2 kohdan i alakohtaan (kansanterveyteen liittyvä yleinen etu). Tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltiot voivat pitää voimassa tai ottaa käyttöön yksityiskohtaisempia säännöksiä tässä asetuksessa vahvistettujen sääntöjen soveltamisen mukauttamiseksi sellaisessa käsittelyssä, joka tehdään 1 kohdan c alakohdan noudattamiseksi määrittämällä täsmällisemmin tietojenkäsittely- ja muita toimenpiteitä koskevat erityiset vaatimukset, joilla varmistetaan laillinen ja asianmukainen tietojenkäsittely. Asetuksen 9 artiklan 2 kohdan i alakohdan mukaan käsittelyn on tapahduttava sellaisen unionin oikeuden tai jäsenvaltion lainsäädännön perusteella, jossa säädetään asianmukaisista ja erityisistä toimenpiteistä rekisteröidyn oikeuksien ja vapauksien, erityisesti salassapitovelvollisuuden, suojaamiseksi.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:ssä säädetään salassa pidettävistä viranomaisen asiakirjoista. Mainitun lain 23 §:n mukaan viranomaisen palveluksessa oleva samoin kuin luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa, joka asiakirjaan merkittynä olisi salassa pidettävä, eikä muutakaan viranomaisessa toimiessaan tietoonsa saamaa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus. Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvaa tietoa ei saa paljastaa senkään jälkeen, kun toiminta viranomaisessa tai tehtävän hoitaminen viranomaisen lukuun on päättynyt. Käsittelyssä olisi kyse tietosuojalain 6 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisesta tietojen käsittelystä, josta säädetään laissa tai joka johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä. Näin ollen tällaista käsittelyä koskee tietosuojalain 6 §:n 2 momentin sääntely rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän velvoitteesta toteuttaa asianmukaiset ja erityiset toimenpiteet rekisteröidyn oikeuksien suojaamiseksi. Koska aluehallintovirasto, kunta ja Liikenne- ja viestintävirasto ovat viranomaistoimijoita, niihin sovelletaan julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annettua lakia (906/2019), jossa säädetään muun muassa tietoturvallisuudesta.
63 §. Eristäminen.
Valiokunta ehdottaa, että säännösten johdonmukaisuuden vuoksi 63 §:n 1 momentista poistetaan terveydenhuollon toimintayksikkö säännöksessä nimenomaisesti mainittuna eristämispaikkana, koska hallituksen esityksessä ehdotetun 68 §:n muutosten tarkoituksena on mahdollistaa eristäminen myös muualla kuin terveydenhuollon toimintayksikössä.
68 §. Olosuhteet karanteenin ja eristämisen aikana.
Pykälän 2 momentissa säädetään karanteeni- ja eristämispaikasta. Momentissa säädetään myös siitä, että kunnan on tarvittaessa järjestettävä karanteeniin määrätylle asianmukainen karanteenipaikka ja huolehdittava myös karanteeniin määrätyn ruokahuollosta. Valiokunta toteaa, että kyseisen säännöksen tulee koskea myös tilanteita, joissa henkilö on määrätty eristykseen. Säännöstä ehdotetaan täydennettäväksi tämän mukaisesti.
69 §. Tapaamisen rajoittaminen karanteenin ja eristämisen aikana.
Karanteeni- tai eristämispaikka voi ehdotetun sääntelyn johdosta olla muukin kuin terveydenhuollon toimintayksikkö. Valiokunta ehdottaa, että sääntelyn johdonmukaisuuden vuoksi pykälän 1 momentissa käytetään terveydenhuollon toimintayksikön sijaan käsitettä karanteeni- ja eristämispaikka.
79 a §. 9 a §:n mukaisista päätöksistä aiheutuvien kustannusten korvaaminen.
Pykälän sääntely liittyy hallituksen esityksessä ehdotettuun 9 a §:ään. Koska edellä ehdotetaan 9 a § poistettavaksi, ehdottaa valiokunta, että myös 79 a § poistetaan.
91 §. Päätösten täytäntöönpano.
Pykälästä ehdotetaan poistettavaksi maininta 9 a §:stä, koska kyseinen pykälä ehdotetaan edellä poistettavaksi.
Voimaantulosäännös.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että lakiehdotukseen sisältyvät koronavirusepidemiaan liittyvät rajoitussäännökset olisivat voimassa vuoden 2021 loppuun. Perustuslakivaliokunnan mukaan (s. 6) on selvää, että ei ole mahdollista luotettavasti arvioida koronaepidemian tilannetta ja siten ehdotettujen rajoitustoimenpiteiden välttämättömyyttä näin pitkälle aikavälille. Perustuslakivaliokunnan mielestä määräaikaisiksi ehdotettujen säännösten voimassaoloa on lyhennettävä siten, että ne ovat voimassa enintään 30 päivään kesäkuuta 2021. Tällainen muutos on edellytyksenä lakiehdotuksen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä. Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että säännösten voimassaoloa muutetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti.