1. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä
3 §. Määritelmät.
Pykälän 11 kohdan viittaussäännös ehdotetaan korjattavaksi viittaamaan 16 kohdan sijaan 12 kohdan omatietovarantoon. Koska 20 §:n 1 momenttiin ja 21 §:n 1 momenttiin lisätään edellytys luovutusluvasta, lisätään 3 pykälän 16 kohtaan tahdonilmaisupalvelussa ylläpidettäväksi asiakirjaksi myös luovutuslupa.
4 §. Valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen rekisterinpitäjä.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttia selkeytetään siten, että siitä poistetaan epäselvyyden ja harhaanjohtavuuden vuoksi maininta siitä, että omatietovarantoon tallennetut hyvinvointitiedot eivät kuulu Kansaneläkelaitoksen rekisterinpitoon. Kyseinen säännös on ristiriidassa momentin ensimmäisen virkkeen kanssa, jonka mukaan Kansaneläkelaitos on omatietovarannon rekisterinpitäjä. Valiokunta ehdottaa lisäksi 1 momenttia täsmennettäväksi siten, ettei Kansaneläkelaitoksella olisi oikeutta luovuttaa omatietovarantoon tallennettuja tietoja muihin kuin asiakastietolain 13 §:n 2 momentissa tarkoitettuihin käyttötarkoituksiin. Toisin sanoen omatietovarantoon tallennettuja henkilötietoja voi käyttää vain henkilön suostumuksella ainoastaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseksi ja tuottamiseksi, ei muihin käyttötarkoituksiin kuten esimerkiksi tieteelliseen tutkimukseen.
8 §. Valtakunnalliseen arkistointipalveluun tallennettavat asiakirjat.
Hallituksen esityksen perustelujen mukaan (s. 88) ehdotettu 8 §:n 3 momentti mahdollistaisi sen, että arkistopalveluun tallennettaisiin ensi vaiheessa ne asiakirjat, jotka ovat keskeisimpiä sosiaali- ja terveydenhuollon eri toimintojen ja tietojenvaihdon kannalta. Tällä mahdollistettaisiin myös sosiaalihuollon vaiheittainen liittyminen valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin.
Perustuslakivaliokunta ei ole katsonut tämänkaltaisten hallinnollisten toimenpiteiden aikatauluun liittyvien syiden täyttävän perustuslain 79 §:n 3 momentissa tarkoitetun erityisen syyn vaatimusta (ks. myös PeVL 3/2019 vp, s. 2—3). Tällaiset toimet ovat tavanomaisia lainsäädännössä, ja tarvittava aika niille voidaan varata päätettäessä lain voimaantuloajankohdasta lakia vahvistettaessa (PeVL 11/2014 vp, s. 7/II, PeVL 4/2014 vp, s. 5/II, PeVL 7/2005 vp, s. 11—12). Hallituksen esityksen 1. lakiehdotuksen 8 §:n 3 momenttia on perustuslakivaliokunnan mukaan muutettava, jotta lakiehdotus voidaan näiltä osin käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä (PeVL 4/2021 vp, s. 13).
Sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että 3 momenttia muutetaan siten, että hallituksen esityksessä ehdotetun 3 momentin säännökset poistetaan ja säännökset valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin tallennettavien asiakirjojen määräajoista lisätään siirtymäsäännöksiä koskevaan 52 §:ään. Valiokunta ehdottaa, että 8 §:n 3 momenttiin lisätään perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta edellä yleisperusteluista ilmenevistä syistä viittaussäännökset potilaslain 12 §:n sekä sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain 27 §:n säilytysaikaa koskeviin säännöksiin.
12 §. Tahdonilmaisupalvelu.
Pykälän 1 momenttiin lisätään tahdonilmaisupalveluun tallennettavana tietona tieto henkilölle annetuista luovutusluvista.
18 §. Luovutuslupa, suostumus ja kielto.
Pykälään ehdotetaan perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta edellä yleisperusteluissa ilmenevistä syistä lisättäväksi uudet luovutuslupaa ja suostumusta koskevat 1—3 momentit.
Uudessa 1 momentissa säädetään luovutusluvan ja suostumuksen antamistavasta valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen välityksellä.
Uudessa 2 momentissa säädetään luovutuslupaan liittyvästä informointivelvollisuudesta, vapaaehtoisuudesta, voimassaolosta sekä oikeudesta peruuttaa luovutuslupa. Koska 20 §:n 2 momentin ja 21 §:n 2 momentin tarkoittama suostumus on EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitettu suostumus, viitataan suostumusten osalta tietosuoja-asetukseen.
Uudessa 3 momentissa säädetään laillisen edustajan oikeudesta antaa luovutuslupa tai suostumus, jos asiakkaalla ei ole edellytyksiä arvioida niiden merkitystä.
Hallituksen esityksessä ehdotettu kielto-oikeutta koskeva 1 momentti siirtyy pykälän 4 momentiksi. Valiokunta ehdottaa muutettavaksi momenttiin sisältyvää huoltajan kielto-oikeutta koskevaa säännöstä edellä yleisperusteluissa esitetyistä syistä siten, että huoltajan oikeus tehdä kieltoja alaikäisen puolesta sallitaan muissa paitsi potilaslain 13 §:n 3 momentin 3 kohdan tarkoittamissa hätätilanteissa. Säännös ehdotetaan koskevan huoltajan lisäksi muuta laillista edustajaa, jos tämä käyttää puhevaltaa alaikäisen puolesta huoltajan sijaan. Näin ollen alaikäisen huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäisen potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa.
Esityksessä ehdotettu 2 momentti siirtyy 5 momentiksi. Valiokunta toteaa, että kyseinen momentti on ristiriidassa hallituksen esityksen perustelujen kanssa siltä osin, että perusteluissa todetaan (s. 102), että kiellon voisi kohdentaa sosiaali- ja terveydenhuollon rekisterinpitäjään. Pykälästä tämä ei kuitenkaan ilmene. Valiokunta ehdottaa säännöstä tältä osin täydennettäväksi ja samalla momentin säännösten järjestystä muutettavaksi kiellon kohteena olevien kokonaisuuksien laajuuden mukaisesti johdonmukaisempaan järjestykseen.
Esityksessä ehdotettu 3 momentti siirtyy 6 momentiksi. Valiokunta ehdottaa, että momenttiin lisätään asiakkaan lisäksi potilas, koska tahdonilmaisut kohdistuvat erikseen sosiaalihuollon asiakastietoihin ja terveydenhuollon potilastietoihin.
Esityksessä ehdotettu 4 momentti siirtyy 7 momentiksi. Esityksen mukainen kieltoa koskeva pykälä ei sisällä säännöksiä kiellon perusteena olevasta informointivelvoitteesta tai kiellon vapaaehtoisuudesta. Valiokunta ehdottaa, että kiellon voimassaoloa ja peruutusta koskevaa momenttia tältä osin täydennetään.
Edellä mainittujen muutosten johdosta myös pykälän otsikkoa ehdotetaan muutettavaksi koskemaan luovutuslupaa, suostumusta ja kieltoa.
19 §. Luovutusluvan, suostumuksen ja kiellon antaminen ja peruuttaminen.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta lain 20 §:n 1 momenttiin ja 21 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi luovutuksen edellytykseksi luovutuslupa. Kyseisen muutoksen johdosta myös 19 §:n 1—4 momenttien ehdotetaan koskevan kiellon antamisen lisäksi myös luovutusluvan ja suostumuksen antamista.
Lisäksi pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättävän maininta siitä, että luovutuslupa-asiakirja, suostumusasiakirja ja kieltoasiakirja tulee tarvittaessa antaa vaihtoehtoisesti muulla saavutettavalla tavalla. Valiokunta pitää lisäystä tärkeänä, jotta kyseisten asiakirjojen tiedot ovat yhdenvertaisesti saavutettavissa erilaisista asiakkaan toimintarajoitteista riippumatta.
Pykälän 3 momentin säännöksiä täydennetään koskemaan myös luovutuslupa- ja suostumusasiakirjoja.
Pykälän otsikkoa muutetaan siten, että myös siinä mainitaan luovutuslupa ja suostumus.
20 §. Potilastietojen luovuttaminen valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen avulla.
Valiokunta ehdottaa, että perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta edellä yleisperusteluissa todetuin perustein pykälän 1 momenttiin lisätään, ettei potilastietoja saa luovuttaa ilman potilaan antamaa luovutuslupaa tai potilaslain 13 §:n 3 momentin 3 kohdassa tai muussa luovutukseen oikeuttavassa laissa säädettyä perustetta. Valiokunta ehdottaa, että potilaan antamasta tahdonilmaisusta käytetään 1 momentissa ilmaisua luovutuslupa, koska se ei näissä luovutuksissa ole EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen käsittelyperuste, vaan edellä yleisperusteluissa kuvattu luovutuksen ehdoksi asetettava suojatoimi. Toisin kuin EU:n tietosuoja-asetuksen tarkoittama tarkkarajainen, nimenomainen ja yksilöity suostumus, luovutuslupa voidaan antaa siten kuin nykyisin Kanta-palvelussa käytössä oleva niin sanottu laaja suostumus annetaan.
Pykälän 2 momenttiin lisätään selvyyden vuoksi viitaussäännös tietosuoja-asetuksen 7 artiklaan.
21 §. Sosiaalihuollon asiakastietojen luovuttaminen valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen avulla.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään tehdään vastaavat muutokset kuin edellä 21 §:ään lukuun ottamatta viittausta potilaslakiin, joka liittyy potilastietojen luovutukseen.
24 §. Kansalaisen käyttöliittymä ja sen välityksellä näytettävät asiakastiedot ja tahdonilmaisut.
Pykälän 2 momentissa säädetään, että henkilölle saadaan näyttää käyttöliittymän välityksellä hänen tietojensa käsittelyä koskevat luovutus- ja käyttölokitiedot lukuun ottamatta luovutuksensaajan henkilötietoja. Valiokunta toteaa, että käyttöliittymän kautta tulee kuitenkin olla mahdollista näyttää henkilön puolesta asioineen henkilön nimi. Valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään tätä koskeva uusi 3 momentti.
25 §. Asiakas- ja hyvinvointitiedon käytön ja luovutuksen seuranta.
Pykälän 4 momentin sääntely jättää epäselväksi sen, mitä organisaation tulee tallentaa lokirekisterin säilytyspalveluun. Valiokunta ehdottaa momenttia muutettavaksi siten, että asiakasrekisteritietojen sijaan säädetään asiakasasiakirjojen luovuttamista koskevista lokitiedoista.
34 §. Tietojärjestelmälle ja hyvinvointisovellukselle asetettavat olennaiset vaatimukset.
Viranomaisen hyväksymän sovelluksen on oltava julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (2016/2102) mukainen. Tämän niin sanotun saavutettavuusdirektiivin toimeenpanon edellyttämä sääntely sisältyy digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annettuun lakiin (306/2019), mutta se koskee ainoastaan viranomaisen palveluja. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttiin lisätään vaatimus siitä, että hyvinvointisovelluksen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset.
36 §. Yhteentoimivuuden testaaminen.
Pykälän tarkoittama yhteentoimivuuden testaus on tarkoituksenmukainen vain niissä luokan A järjestelmissä, jotka liittyvät valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 3 momenttia täsmennetään siten, että erillistä yhteentoimivuuden testausta ei suoriteta valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen lisäksi myöskään niille A-luokan tietojärjestelmille, joita ei liitetä valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin.
40 §. Tietojärjestelmien valvonta ja tarkastukset.
Valiokunta toteaa, että ehdotettu säännös ei vastaa perusteluja (s. 123), joiden mukaan tarkastukset voidaan tehdä myös ennalta ilmoittamatta ja valvontaviranomaisella on oikeus virka-apuun. Valiokunta ehdottaa, että kyseiset säännökset lisätään pykälän 2 momenttiin.
43 §. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston oikeus ulkopuolisen asiantuntijan käyttöön.
Pykälästä puuttuu viittaus rikosoikeudelliseen virkavastuuseen, eikä virkavastuukysymystä ole käsitelty myöskään säännöksen perusteluissa. Valiokunta toteaa, että selvyyden sekä rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen vuoksi ehdotettuun säännökseen on syytä lisätä säännös siitä, että asiantuntijaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen suorittaessaan tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä ja että vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa (412/1974).
47 §. Maksut.
Valiokunta ehdottaa, että 1 momentin termi muutetaan kielellisesti yhdenmukaiseksi lakiehdotuksen muiden säännösten kanssa.
48 §. Rangaistussäännökset.
Pykälän 1 momentin johdantolauseessa syyksiluettavuusvaatimuksen jälkeen oleva sana "rikkoo" ehdotetaan siirrettäväksi momentin 1 kohdan tekotapatunnusmerkistön alkuun, johon se kiinteästi liittyy.
Pykälän 1 momentin 2 kohdan tekotapatunnusmerkistöön sisältyvä ilmaisu "ilman asiakkaan suostumusta tai luovutuksen oikeuttavaa lain säännöstä" ehdotetaan muutettavaksi hallituksen esityksestä ilmenevien (s. 128) pykälän perustelujen mukaiseen muotoon "ilman asiakkaan suostumusta tai laissa säädettyä oikeutta" kuitenkin niin, että siihen lisätään myös luovutuslupa.
Pykälän 1 momentin 3 kohdan vaarantamistunnusmerkissä mainitaan yksityisyyden suojan vaarantumisen ohella se, että menettely vaarantaa "muutoin hänen oikeuksiaan". Valiokunta ehdottaa ilmaisun poistamista, koska sen sisältö ei ole riittävän tarkkarajainen eikä sille anneta sisältöä esityksen perusteluissa.
52 §. Siirtymäsäännökset.
Koska perustuslakivaliokunta on lausunnossaan edellyttänyt edellä todettua 20 §:n 1 momentissa ja 21 §:n 1 momentissa säädettävää luovutuslupaa tietojen luovutuksen ehdoksi, muuttuu hallituksen esityksessä ehdotetun kaikkiin asiakas- ja potilastietoihin kohdistettavan kiellon merkitys siten, että sitä ei ole välttämätöntä saada välittömästi käyttöön. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 2 momenttiin lisätään kaikkiin asiakas- ja potilastietoihin kohdistettavalle kiellolle vastaava siirtymäaika, joka koskee työterveyshuollon tietoja. Siirtymäaika mahdollistaa valiokunnan saaman selvityksen mukaan sen, että kyseinen kaikki tiedot kattava kielto voidaan toteuttaa suoraan asiakas- ja potilastietojärjestelmiin ilman erillistä käyttöliittymää, mikä vähentää kustannuksia sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajien työtä kuitenkaan vaarantamatta asiakkaiden oikeuksia.
Valiokunta ehdottaa, että riittävän siirtymäajan turvaamiseksi kaikkia siirtymäaikoja muutetaan suhteessa lain voimaantuloon. Pykälän 5 momentissa säädettyä siirtymäaikaa ehdotetaan saadun selvityksen perusteella pidennettävän noin kahteen vuoteen lain voimaantulosta.
Pykälän 1 momentissa säädettyjä sosiaalihuollon liittymisaikatauluja ei kuitenkaan ehdoteta muutettavaksi, koska kyseiset siirtymäajat ovat sosiaali- ja terveysministeriöltä saadun selvityksen mukaan riittäviä.
Viitaten edellä 8 §:n 3 momentin yksityiskohtaisiin perusteluihin valiokunta ehdottaa, että perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta siirtymäsäännöksiä koskevaan lain 52 §:ään lisätään uudet 8—13 momentit, joihin sisällytetään säännökset valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin tallennettavien asiakirjojen määräajoista. Ehdotetut määräajat perustuvat sosiaali- ja terveysministeriöltä saatuun selvitykseen tarpeellisista siirtymäajoista.
3. Laki sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain muuttamisesta
10 §. Lääkemääräyksen korjaaminen, lopettaminen, mitätöiminen ja uudistaminen.
Pykälään on hallituksen esityksessä ehdotettu lisättäväksi uusi 4 momentti, jonka mukaan lääkkeen määrääjän tulee tallentaa käytössä olevan lääkkeen käytön lopettamisesta merkintä reseptikeskukseen. Valiokunta ehdottaa, että myös pykälän 5 momentiksi siirtyvään momenttiin lisätään lääkemääräyksen lopettaminen. Kyseisessä momentissa säädetään velvollisuudesta liittää lääkemääräykseen perustelu toimenpiteelle, jos lääkemääräykseen tehdään korjaus, mitätöinti tai uudistamisen estäminen. Valiokunnan näkemyksen mukaan lääkemääräyksen lopettaminen on yhtä lailla hoitopäätös ja myös sillä voi olla vaikutusta lääkehoidon toteuttamiseen jatkossa. Näin ollen syy lopettamiselle tulee olla jäljitettävissä.
11 §. Apteekin tiedonsaantioikeus.
Pykälän 1 momentissa käytetään termiä "allekirjoitettu suostumus", vaikka lain 12 §:ssä vastaava termi on hallituksen esityksessä ehdotettu muutettavan valtuutukseksi. Valiokunta ehdottaa, että myös pykälän 1 momenttia muutetaan vastaamaan tältä osin lain 12 §:ää.
13 §. Potilaan oikeus määrätä tietojen luovutuksesta.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi lääkemääräyksen lopettaminen. Valiokunta pitää potilasturvallisuuden näkökulmasta perusteltuna, että säännöksessä mainitaan luovutettavana tietona myös lääkemääräyksien lopettamiset, koska niillä voi olla vaikutusta potilaan hoitoon.
Pykälän kirjaukset sekä sen yksityiskohtaiset perustelut ovat hallituksen esityksessä keskenään ristiriitaiset. Lakiehdotuksessa nykyinen 2 momentti ehdotetaan kumottavaksi, kun taas perusteluissa (sekä liitteen rinnakkaisteksteissä) sitä ehdotetaan muutettavaksi. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että nykyinen 2 momentti kumotaan.
Pykälän 2 momentiksi siirtyvässä nykyisessä 3 momentissa ei ole määritelty 1 momentin tapaan kiellon peruuttamista. Valiokunta ehdottaa säännöstä tältä osin täydennettäväksi.
Myös pykälän 4 momentin 5 kohtaan ehdotetaan lisättäväksi luovutettavana tietona lääkemääräyksien lopettamiset, koska niillä voi olla vaikutusta potilaan hoitoon erityisesti, jos lääkemääräyksen lopettaminen on aiheutunut siitä, että lääke ei ole sopinut potilaalle tai se on aiheuttanut vaaraa hänen terveydelleen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 5 kohdan uusi muotoilu tarkoittaisi olennaista muutosta reseptikohtaisen kiellon toimintaan potilaslain 8 §:n mukaisessa tilanteessa, jossa kiireellinen hoito on annettava ja potilas on tajuton tai muutoin sellaisessa tilassa, ettei kykene arvioimaan kiellon merkitystä ja vaikutuksia sekä sen mahdollista peruuttamista. Valiokunta ehdottaa kohdan säilyttämistä voimassa olevan lain muodossa, koska esitetyn muodon toteutus tarkoittaisi muutoksia kaikkiin potilastietojärjestelmiin ja olisi näin ollen mahdoton esitetyllä aikataululla. Reseptipalvelu ja Kanta-arkisto toimisi selvityksen mukaan vastaavalla tavalla nykyistä niin sanottua hätähakua käytettäessä.
14 §. Kieltoasiakirja.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momenttiin lisätään maininta siitä, että kieltoon on tehty poikkeus potilaslain 8 §:ssä tarkoitetun tilanteen varalle, koska näissä tilanteissa kyseiset tiedot tulee luovuttaa.
16 a §. Tahdonilmaisupalvelu.
Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveysministeriön mukaan hallituksen esityksessä pykälään on jäänyt epähuomiossa tiedonhallintapalvelua koskevia kohtia sekä pykälän otsikkoon että sanamuotoon. Tarkoituksena ei ole ollut esittää säädettäväksi, että tiedonhallintapalvelun kautta voitaisiin näyttää tiedot reseptikeskuksessa olevista lääkemääräyksistä ja niiden toimitustiedoista siinä laajuudessa kuin tämän lain 13 §:ssä säädetään. Pykälää ja sen otsikkoa ehdotetaan tältä osin muutettavaksi.
17 §. Kansalaisen käyttöliittymä.
Valiokunnan näkemyksen mukaan potilaalle tulisi näyttää kansalaisen käyttöliittymän avulla myös tiedot lopetetuista lääkemääräyksistä. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi kyseinen lisäys.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että 1 momenttiin lisätään asiakastietolain 24 §:ään tehtyä lisäystä vastaava säännös siitä, että käyttöliittymän kautta annetaan potilaan puolesta asioineen henkilön nimi.
24 §. Ohjaus, seuranta ja valvonta.
Pykälästä on hallituksen esityksessä ehdotettu poistettavaksi 4 momentti, koska siinä on esityksen perustelujen mukaan säädetty rekisterinpitäjän tehtävistä, joista säädetään EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa. Rekisterinpitäjien tehtäviä ei voi säätää kansallisesti EU:n tietosuoja-asetuksen kanssa, eikä rekisterinpitäjien tehtävien osalta ole kansallista liikkumavaraa. Valiokunta toteaa kuitenkin, että edellä todettu perustelu ei koske poistettavaksi ehdotetun 4 momentin loppuosaa, jossa säädetään siitä, että terveydenhuollon toimintayksiköllä, sosiaalihuollon toimintayksiköllä ja apteekilla on oikeus saada Kansaneläkelaitokselta seurannan ja valvonnan toteuttamiseksi lokitiedot siltä osin kuin asianomaisen toimintayksikön ja apteekin henkilökunta on katsellut ja käsitellyt reseptikeskuksessa olevia tietoja. Näin ollen nykysääntelyn mukaan mahdollisissa lokeihin liittyvissä ongelmatilanteissa on tähän asti voitu luottaa siihen, että Kansaneläkelaitokselta on saatavissa lokitiedot, jos apteekin tai palvelunantajan järjestelmien loki ei tuota riittäviä tietoja tai ole muusta syystä saavutettavissa. Kyseisen säännöksen poisto vie pois tämän mahdollisuuden. Valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään nykyisestä 4 momentista tätä koskeva säännös. Yhdenmukaisuuden vuoksi käytetään kuitenkin termiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantaja.
Pykälän 4 momentiksi ehdotettu momentti siirtyy 5 momentiksi. Valiokunta ehdottaa, että siihen lisätään Kansaneläkelaitos, jotta velvollisuudet olisi kirjattu kaikille toimijoille yhtenevästi lukuun ottamatta tietosuojavastaavan nimeämistä, joka seuraa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen 37—39 artiklan sekä tietosuojalain (1050/2018) 6 §:n sääntelystä.