Esityksessä ehdotetaan vahvistettavaksi työttömyysvakuutusmaksut vuodelle 2025. Maksuja ehdotetaan alennettavaksi edellisen vuoden tasosta. Ehdotuksessa on otettu huomioon ennusteet talouden ja työllisyyden kehityksestä sekä viimeaikaiset muutokset ansiopäivärahaan ja aikuiskoulutusetuuksiin. Maksuprosentit perustuvat arviolle 8,1 prosentin keskimääräisestä työttömyysasteesta vuodelle 2025.
Hallituksen esityksen ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Ehdotuksen mukaan vuonna 2025 palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,59 prosenttia palkasta, mikä on 0,20 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2024. Vuonna 2025 työnantajan maksu on ehdotuksen mukaan 0,20 prosenttia palkasta palkkasumman 2 455 500 euroon asti ja sen ylittävältä osalta 0,80 prosenttia. Tällöin työnantajan keskimääräinen maksu on arviolta 0,61 prosenttia palkasta, joka on 0,21 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2024. Työnantajan keskimääräiseen maksuun sisältyy 0,02 prosenttiyksikön osuus, jolla rahoitetaan muutosturvaa. Vastaava suhteellinen muutos ehdotetaan tehtäväksi myös yrityksen osaomistajien, valtion liikelaitosten ja yliopistojen työttömyysvakuutusmaksujen määriin.
Täydeksi muutosturvamaksukertoimeksi vuodelle 2025 ehdotetaan asetettavaksi 2,2, kun se on nykyisin 2,9. Esityksen mukaan muutosturvamaksuilla on kesäkuun 2024 loppuun mennessä katettu kumulatiivisesti noin 90 prosenttia maksetuista muutosturvamenoista, vaikka työnantajakohtaista maksukerrointa asetettaessa arvioitiin sen tuottaman tulon kattavan puolet muutosturvamenosta. Vuoden 2023 alusta voimaan tulleen muutosturvan käyttö on kuitenkin käynnistynyt hitaasti ja lyhyen voimassaolon vuoksi luotettavien arvioiden tekeminen tulevasta kehityksestä on haasteellista, mikä puoltaa maltillisen alennuksen tekemistä muutosturvakertoimeen.
Esityksessä ehdotetaan myös korotettavaksi työnantajan työttömyysturvan omavastuumaksussa sovellettavat palkkasummarajat työttömyysvakuutusmaksun palkkasummarajaa vastaavasti vuoden 2024 palkkakertoimella.
Työllisyysrahasto arvioi vuonna 2025 työnantajien työttömyysvakuutusmaksuista kertyvän 581 milj. euroa ja palkansaajan maksuja noin 621 milj. euroa. Ehdotetuilla maksuprosenteilla Työllisyysrahaston vuosituloksen arvioidaan olevan valtiovarainministeriön talousennusteen mukaan 263 milj. euroa alijäämäinen vuonna 2025. Kansantalouden suhdannevaihteluista johtuvia työttömyysvakuutusmaksujen muutoksia tasataan suhdannepuskurilla, jossa arvioidaan olevan varoja valtiovarainministeriön ennusteen mukaan vuoden 2024 lopussa 1 377 milj. euroa ja vuoden 2025 lopussa 1 114 milj. euroa.
Esityksessä ehdotetaan myös joitakin muutoksia, jotka eivät tavallisesti sisälly vuosittain annettavaan esitykseen seuraavan vuoden työttömyysvakuutusmaksuista. Esityksessä ehdotetaan, että tiedot muutosturvalausunnoista toimittaa Työllisyysrahastolle myös jatkossa KEHA-keskus. Lisäksi työttömyyskassalakiin ehdotetaan tehtäväksi ansiopäivärahan perusosan rahoituksen muutoksesta johtuvat tekniset muutokset, jotka puuttuivat julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskeneesta hallituksen esityksestä (HE 207/2022 vp).
Lisäksi esityksessä ehdotetaan luovuttavaksi Työllisyysrahaston vuosittaisesta 50,3 milj. euron tilityksestä Kansaneläkelaitokselle peruspäivärahan rahoitukseen. Ehdotus liittyy eduskunnan käsiteltävänä olevaan hallituksen esitykseen sosiaaliturvarahastojen säästöjen valtion ja kuntien talouden vahvistamiseen ohjaamista ja sairauspäivärahan muutoksia koskevaksi lainsäädännöksi (HE 123/2024 vp). Sairausvakuutuksen sisällä toteutettava säästöjen ohjaaminen valtion talouteen mahdollistaa sen, että työttömyysvakuutusmaksun tuotosta ei jatkossa tilitetä peruspäivärahan rahoitukseen erillistä erää.