Viimeksi julkaistu 4.9.2023 11.42

Valiokunnan mietintö StVM 33/2022 vp HE 245/2022 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle lääkehuollon kustannustehokkuuden parantamista koskevaksi lainsäädännöksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle lääkehuollon kustannustehokkuuden parantamista koskevaksi lainsäädännöksi (HE 245/2022 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty perustuslakivaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitussihteeri Tuija Metsävainio 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • erityisasiantuntija Anne Hautala 
    sosiaali- ja terveysministeriö
  • juristi Vilja Juvonen 
    Kansaneläkelaitos
  • ryhmäpäällikkö Hanna Koskinen 
    Kansaneläkelaitos
  • professori Marja Airaksinen 
    Helsingin yliopisto
  • tutkimusjohtaja Tuulia Hakola-Uusitalo 
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • ylilääkäri Vesa Mustalammi 
    Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea
  • kehittämisasiantuntija Leena Reinikainen 
    Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea
  • yliproviisori Juha Sinnemäki 
    Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea
  • johtaja Lauri Pelkonen 
    Lääkkeiden hintalautakunta
  • tutkija Marja-Lisa Laukkonen 
    Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • apteekkari Anu Töyräs 
    Kärsämäen apteekki
  • johtaja Tiina Aitlahti 
    Lääketeollisuus ry
  • toiminnanjohtaja Heikki Bothas 
    Rinnakkaislääketeollisuus ry
  • erityisasiantuntija Mirjami Tran Minh 
    SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
  • toimitusjohtaja Merja Hirvonen 
    Suomen Apteekkariliitto ry
  • terveyspolitiikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski 
    Suomen Lääkäriliitto ry

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • oikeusministeriö
  • työ- ja elinkeinoministeriö
  • Etelä-Suomen aluehallintovirasto
  • Verohallinto
  • professori Katri Hämeen-Anttila 
    Itä-Suomen yliopisto
  • Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
  • Helsingin yliopiston apteekki
  • HUS Apteekki
  • Suomen Kuntaliitto
  • apteekkari Jouko Savolainen 
    Itä-Suomen yliopiston apteekki
  • apteekkari Lenita Jokinen 
    Runosmäen apteekki
  • Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry
  • Syöpäjärjestöt

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sähköisestä lääkemääräyksestä annettua lakia, lääkelakia, sairausvakuutuslakia ja apteekkiverolakia.  

Esitys liittyy pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmakirjaukseen lääkehuollon kokonaisuuden uudistamisesta, jonka tavoitteena on parantaa lääkehuollon kustannustehokkuutta varmistaen lääketurvallisuus ja neuvonta sekä palveluiden sujuvuus, saatavuus ja saavutettavuus. Esitys liittyy lisäksi hallitusohjelmakirjaukseen, jonka mukaan kuluvalla hallituskaudella säädetään hoivahenkilöstön sitovasta vähimmäismitoituksesta (0,7) ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä. Esityksessä ehdotetut toimenpiteet alentaisivat lääkkeiden hintoja. Tämä vähentäisi lääkkeiden käyttäjien lääkekustannuksia ja valtion lääkekorvausmenoja. Vähentämällä valtion lääkekorvausmenoja mahdollistetaan osaltaan valtion rahoitus hoivahenkilöstön vähimmäismitoitukselle.  

Edullisimpien biologisten lääkkeiden määräämistä ehdotetaan tehostettavan siten, että lääkärin velvoite määrätä kaupan olevista, keskenään vertailukelpoisista ja vaihtoehtoisista biologisista lääkkeistä edullisinta siirrettäisiin muutetussa muodossa sosiaali- ja terveysministeriön asetuksesta lakiin. Tietojärjestelmien olisi tuettava velvoitetta ja sitä tehostettaisiin toimijoiden omavalvonnalla sekä viranomaisvalvonnalla ja seuraamuksilla.  

Astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävien inhaloitavien lääkevalmisteiden vaihtokelpoisuuden kriteerejä ehdotetaan muutettavan siten, että nämä valmisteet tulisivat aiempaa useammin apteekkivaihdon piiriin. Viitehintaryhmän määräytymisperusteita ehdotetaan muutettavan siten, että viitehintaryhmään tulisi sisältyä vähintään kaksi kaupan olevaa korvattavaa lääkevalmistetta, joista vähintään toinen on rinnakkaisvalmiste, rinnakkaistuontivalmiste tai rinnakkaisjakeluvalmiste.  

Toimenpidekokonaisuuteen kuuluu lisäksi ehdotus lääketaksasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi, jolla reseptilääkkeiden lääketaksaa ehdotetaan muutettavan siten, että apteekkien myyntikatteen osuutta leikattaisiin. Taksamuutoksesta johtuen ehdotetaan lisäksi, että apteekkiveron perusteena olevasta liikevaihdosta vähennettäisiin tukkuhinnaltaan yli 1 500 euroa maksavien lääkevalmisteiden arvonlisäveroton vähittäishinta siltä osin kuin se ylittää 1 683,92 euroa. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu ehdotus sosiaali- ja terveysministeriön lääkkeen määräämisestä annetun asetuksen muuttamiseksi siten, että kaikkien biologisten lääkkeiden lääkemääräykset olivat voimassa yhden vuoden. Toimenpidekokonaisuuden lisäksi sähköisten lääkemääräysten hyvinvointisovelluksille luovuttamisen siirtymäaikaa esitetään pidennettäväksi 

Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja täydentävään talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi niiden yhteydessä.  

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2023. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Yleistä

Esityksen tavoitteena on parantaa lääkehuollon kustannustehokkuutta varmistaen lääketurvallisuus ja neuvonta sekä palveluiden sujuvuus, saatavuus ja saavutettavuus. Tavoitteena on lisäksi alentaa avohuollon lääkkeiden hintoja, kohtuullistaa lääkkeiden käyttäjien lääkehoidon kustannuksia ja vähentää valtion ja vakuutettujen lääkekorvausmenoja. Esityksen tavoitteena on lisäksi lääkkeiden hintakilpailun edistäminen ja lääkkeiden julkisen rahoituksen tasapainottaminen ja turvaaminen. 

Esityksellä pyritään yhdessä lääketaksa-asetukseen ehdotetun muutoksen, lääkkeen määräämisestä annettuun asetukseen ehdotettujen muutosten ja biologisten lääkkeiden apteekkivaihtoa koskevan, valmisteilla olevan hallituksen esityksen kanssa myös rahoittamaan vanhuspalvelulain mukaista sitovaa henkilöstömitoitusta. 

Apteekkiverolain 5 §:n muuttamista koskevan ehdotuksen tavoitteena on korjata ja lieventää suunnitellusta reseptilääkkeiden lääketaksaleikkauksesta aiheutuvaa negatiivisen myyntikatteen ongelmaa ja pienentää taksaleikkauksesta apteekeille aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia. 

Vuonna 2020 lääkekorvauksia maksettiin yhteensä 1,6 miljardia euroa, ja valtion rahoitusosuus korvattavien avohoidon lääkkeiden sairausvakuutusrahastosta maksettavista korvauksista on 67 prosenttia. Esityksen perustelujen mukaan lääkkeiden vähittäishintataso on Suomessa korkeampi kuin muissa Pohjoismaissa, vaikka eri maiden lainsäädäntöerojen vuoksi hinnat eivät ole suoraan vertailukelpoisia. 

Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää lääkesäästöjä erittäin tärkeinä sekä lääkkeiden käyttäjien että yhteiskunnan kustannusten kannalta ja säästöjen kohdentamista erityisesti kaikkein kalleimpiin lääkkeisiin tarkoituksenmukaisena. Valiokunta toteaa, että esityksessä on asianmukaisesti pyritty vähentämään ehdotettujen toimenpiteiden negatiivisia vaikutuksia myös lääkehuollolle ja apteekkiverkostolle. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä vähäisin muutoksin. 

Edullisimpien biologisten lääkkeiden määrääminen

Biologisten lääkkeiden osuus lääkkeiden kokonaismyynnistä on kasvussa, ja ne ovat hinnaltaan usein verrattain korkeita. Esityksen perusteluissa todetaan, että niiden biologisten valmisteiden kokonaiskustannukset, joille on kaupan biosimilaareja, olivat 173 miljoonaa euroa vuonna 2021 ja niistä maksettiin korvauksia yhteensä 160 miljoonaa euroa. Biosimilaarilla tarkoitetaan lääkevalmistetta, joka on kehitetty samankaltaiseksi ja vertailukelpoiseksi alkuperäisen biologisen lääkkeen kanssa. 

Lääkkeen määräämisestä annetun asetuksen 10 §:n 9 momentin mukaan, jos biologiselle lääkkeelle on saatavilla biosimilaari, tulee lääkkeen määrääjän ensisijaisesti valita näistä vertailukelpoisista ja vaihtoehtoisista lääkevalmisteista hinnaltaan edullisin. Toisin toimiessaan lääkärin tulee perustella valintansa lääketieteellisesti ja merkitä perustelu potilasasiakirjoihin. Säännös on ollut voimassa vuodesta 2017, mutta seurantatietojen perusteella biosimilaarien osuutta on edelleen mahdollista kasvattaa merkittävästi. Valiokunta pitää tarpeellisena täsmennetyn velvoitteen säätämistä lain tasolla ehdotetussa 5 a §:ssä.  

Ehdotetun 5 a §:n mukaan lääkkeen määrääjä voi poiketa edullisimman biologisen lääkkeen määräämisvelvoitteesta vain potilaskohtaisella lääketieteellisellä tai hoidollisella perusteella. Perusteen olemassaolo on arvioitava itsenäisesti ja tapauskohtaisesti. Lääkkeen määrääjän on merkittävä peruste muun kuin edullisimman biologisen lääkkeen valinnalle lääkemääräykseen selkeästi ja yksilöidysti. 

Potilastietojärjestelmiin on tulossa lääkkeen määrääjän työtä tukevia ominaisuuksia. Kelan lääketietokantaan vuonna 2022 tehdyssä päivityksessä, joka on otettava käyttöön kaikissa apteekki- ja potilastietojärjestelmissä syyskuun loppuun 2023 mennessä, biologisten lääkkeiden valmistetietoihin merkitään, että kyseessä on biologinen lääke tai että kyseessä on biosimilaari.  

Sähköisestä lääkemääräyksestä annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi lisäksi siten, että terveydenhuollon toimintayksikön on huolehdittava siitä, että sen palveluksessa tai edustajana toimivan lääkkeen määrääjän käytettävissä ovat tarvittavat tietojärjestelmät 5 a §:ssä säädetyn velvoitteen noudattamiseksi. Valiokunta pitää tavoitteena olevan kustannustehokkuuden parantamisen kannalta erittäin tärkeänä, että tietojärjestelmät tukevat edullisimpien lääkevalmisteiden käyttöä.  

Lääkkeiden viitehintaryhmien määräytyminen

Sairausvakuutuslain 6 luvun 18 §:ssä säädettyjä lääkevalmisteiden viitehintaryhmän määräytymisperusteita ehdotetaan muutettaviksi siten, että muodostettavaan viitehintaryhmään tulee sisältyä vähintään kaksi kaupan olevaa korvattavaa lääkevalmistetta, joista vähintään toinen on rinnakkaisvalmiste, rinnakkaistuontivalmiste tai rinnakkaisjakeluvalmiste. Muutos on tarpeen, koska nykyisin mahdollisessa yhden kaupan olevan valmisteen viitehintaryhmässä ei hintakilpailua synny ja korvattavuuden vuoksi valmiste on tällöin syytä saattaa hintasääntelyn piiriin. Valiokunta pitää muutosta perusteltuna. 

Eräiden inhaloitavien lääkevalmisteiden apteekkivaihto

Astman ja keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettyjen inhaloitavien lääkkeiden apteekkivaihtoa esitetään tehostettavaksi näiden valmisteiden välisen hintakilpailun lisäämiseksi. Vaihtokelpoisiksi ehdotetaan sellaisia astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettäviä inhaloitavia lääkevalmisteita, jotka ovat hoidollisesti samanarvoisia, eivätkä lääkevalmisteiden inhalaatiolaitteiden väliset eroavaisuudet enää automaattisesti sulje vaihtokelpoisuutta pois, jos apteekin laiteneuvonnalla voidaan varmistua lääkkeen turvallisesta käytöstä. Lääkitys- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi apteekkien lääkelaissa säädettyä neuvontasääntelyä ehdotetaan muutettavaksi siten, että apteekeilla on nimenomainen velvoite antaa laiteopastusta vaihtotilanteessa. 

Näiden lääkkeiden vaihtokelpoisuuden arvioi Fimea, joka muiden vaihtokelpoisuuskriteerien lisäksi arvioi, ovatko lääkkeiden antolaitteet siinä määrin samankaltaisia, että apteekin neuvonnan avulla vaihto voidaan toteuttaa turvallisesti. Valiokunta pitää lääkelain ehdotettuja muutoksia perusteltuina ja toteaa, että myös näiden lääkkeiden osalta lääkkeen määrääjällä on mahdollisuus kieltää vaihto lääketieteellisellä tai hoidollisella perusteella ja lääkkeen ostaja voi myös kieltää vaihdon. Valiokunta pitää tärkeänä, että ostajan lisäksi myös lääkkeen ja antolaitteen varsinainen käyttäjä saa riittävän opastuksen antolaitteiden eroista ja niiden turvallisesta käytöstä vaihtotilanteessa. 

Lääketaksan ja apteekkiverolain muuttaminen

Lääkehuollon kustannustehokkuuden parantamisen toimenpidekokonaisuuteen sisältyy ehdotus valtioneuvoston lääketaksasta annettuun asetukseen perustuvan reseptilääkkeiden lääketaksan muuttamisesta siten, että apteekkien myyntikatetta leikataan ja kalliiden lääkkeiden tukkuhintariippuvaisuutta korjataan.  

Taksamuutokseen liittyy apteekkiverolakiin ehdotettu muutos, jolla korjattaisiin negatiivisen myyntikatteen ongelmaa ja parannettaisiin apteekkien kannattavuutta. Apteekkiveron perusteesta ehdotetaan vähennettäväksi tukkuhinnaltaan 1 500 euron hintaisten ja sen ylittävien lääkevalmisteiden osalta kunkin tällaisen lääkevalmisteen arvonlisäverottomasta vähittäishinnasta 1 683,92 euroa ylittävä osuus. 

Esityksessä arvioidaan vuoden 2021 lääkemyyntitietoihin perustuen reseptilääkkeiden taksamuutoksen leikkaavan kaikkien apteekkien yhteenlaskettua reseptilääkkeiden myyntikatetta vuosittain noin 39,3 miljoonalla eurolla. Keskimääräinen apteekkikohtainen taksaleikkaus olisi vuosien 2019—2020 keskiarvomyyntitiedoilla 55 000 euroa. Mediaanileikkaus olisi tällöin 44 000 euroa apteekkia kohden, minimileikkaus 6 000 euroa ja maksimileikkaus 3 196 000 euroa. Valtaosa apteekeista (92 %) kuuluisi ryhmiin, joissa leikkaus olisi alle 100 000 euroa. Ehdotettu apteekkiverolain muutos kompensoi apteekeille takaisin osan myyntikatteen leikkauksesta. Veronkevennyksen seurauksena apteekkien yhteenlaskettu reseptilääkkeiden myyntikate pienentyisi tosiasiassa noin 20,2 miljoonaa euroa. Apteekkiveromuutoksen kompensaatio on keskimäärin noin 19 000 euroa apteekkia kohden. 

Esitettyjen muutosten jälkeen apteekin keskimääräinen voitto olisi 238 000 euroa (mediaani 199 000 euroa) ja apteekin ja siihen liittyvän osakeyhtiön keskimääräinen voitto 341 000 euroa (mediaani 268 000 euroa). Esityksen perusteluissa on arvioitu, että lääketaksan ja veromuutoksen jälkeen tappiollisiksi tulevista kahdeksasta apteekista mikään ei ole kuntansa ainoa apteekki. Muutosten ei arvioida vaikuttavan merkittävästi maan laajuiseen apteekkiverkostoon ja sitä kautta apteekkipalveluiden ja lääkkeiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä, että valtioneuvosto seuraa huolellisesti muutosten vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin lääkkeiden saatavuuden turvaamiseksi. 

Negatiivinen myyntikate

Lääkelain 58 §:n 1 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella säädettävän lääketaksan perusteella laskettava yksittäisen lääkevalmisteen myyntikate voi olla suhteellisesti pienempi kuin siitä apteekkiverolain 6 §:n mukaan perittävä apteekkivero. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös siitä, ettei erotus voi yksittäisen lääkevalmisteen osalta ylittää kuutta euroa.  

Voimassa oleva lääkelain 58 §:n 1 momentti on säädetty perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella. Perustuslakivaliokunta totesi tuolloin antamassaan lausunnossa (PeVL 49/2005 vp, s. 2/II), että lääkelain 58 §:ään perustuva hintasääntely kohdistuu perustuslain 15 §:ssä turvattuun omaisuudensuojaan, minkä vuoksi myyntikatteen suuruuden sääntely ehdotetulla tavalla ei ollut aivan ongelmatonta. Valiokunta kuitenkin arvioi, että ehdotuksen taustalla oli perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttävä pyrkimys kohtuullistaa lääkkeiden hintoja ja hillitä erityisesti kalliimpien lääkevalmisteiden hintojen nousua. Perustuslakivaliokunnan mukaan lääkkeiden hintasääntely oli myös lähtökohdiltaan painavan yhteiskunnallisen tarpeen vaatimaa. Ehdotettu sääntely ei valiokunnan mielestä vaikuttanut lakiehdotuksen käsittelyjärjestykseen. 

Käsiteltävänä olevasta hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa perustuslakivaliokunta toteaa, että ehdotettu 58 §:n 1 momentin muutos ei sellaisenaan merkitse omaisuudensuojan lisärajoituksia vaan säännöstasolla sääntely muodostuu aiempaa täsmällisemmäksi ja omaisuuden suojaan kohdistuvaa rajoitusta supistavaksi (PeVL 71/2022 vp).  

Kun ehdotetulla 58 §:n 1 momentin euromääräisellä rajalla myös pyritään siihen, ettei negatiivinen myyntikate muodostu merkittäväksi suhteessa apteekin liikevaihtoon, ei ehdotettu 58 §:n 1 momentin säännös perustuslakivaliokunnan mielestä muodostu ongelmalliseksi omaisuuden suojan tai elinkeinovapauden kannalta.  

Perustuslakivaliokunta korostaa kuitenkin tarvetta seurata paitsi ehdotetun sääntelyn myös markkinoiden muutosten vaikutuksia laajemminkin ja arvioida jatkossa yksityiskohtaisemmin lääkemarkkinoiden sääntelyn ja erityisesti hintasääntelyn suhdetta perustuslakivaliokunnan käytäntöön. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen uudistuksen vaikutusten seurannan tarpeellisuudesta myös tältä osin ja korostaa erityisesti lääkehuollon kustannustehokkuuden ja lääkkeiden saatavuuden turvaamisen arviointia lääkemarkkinoiden sääntelyn kehittämisessä. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Laki sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain muuttamisesta

2 §. Lain soveltamisala.

Valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi uuden 3 momentin, jonka mukaan lain biologisia lääkkeitä koskevia säännöksiä sovelletaan myös biosimilaareihin. 

3 §. Määritelmät.

Valiokunta ehdottaa biologisen lääkkeen ja biosimilaarin määritelmien lisäämistä pykälän 1 momentin 10 ja 11 kohdaksi lakiehdotuksen 5 a §:n sijaan. Määritelmät ehdotetaan lisäksi muutettaviksi siten, että ne paremmin vastaavat EU:n lääkedirektiivin määritelmiä. 

5 a §. Biologisten lääkkeiden määrääminen.

Pykälän 2 momentin määritelmät ehdotetaan siirrettäviksi muutettuina 3 §:n 1 momenttiin. 

24 b §. Biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus ja valvonta.

Valiokunta ehdottaa 3 momentin täsmentämistä siten, että Kansaneläkelaitos voi ilmoittaa tietojärjestelmien osalta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle, mikäli tietojärjestelmään ei ole toteutettu ehdotetun 5 b §:n mukaisia muutoksia. Lääkkeen määrääjää ja terveydenhuollon toimintayksikköä koskeva ilmoitus tehdään toimivaltaiselle aluehallintovirastolle. 

Voimaantulosäännös.

Valiokunta ehdottaa, että säännökseen lisätään uusi 3 momentti, jolla täsmennetään 1.10.2023 määräajan kohdistumista sekä lääkemääräyksen tietoihin että 21 §:ssä tarkoitettujen tietojärjestelmien ja ohjelmistojen muuttamiseen. Lakiehdotuksen 3 momentti siirtyy 4 momentiksi, ja sitä ehdotetaan muutettavaksi siten, että 5 a §:ssä tarkoitetut perusteet on kirjattava edelleen potilasasiakirjoihin, jos lääkkeen määräämiseen käytetty järjestelmä ei mahdollista perusteen kirjaamista lääkemääräykseen. 

2. Laki lääkelain muuttamisesta

57 §.

Pykälän 3 momentti ehdotetaan muutettavaksi siten, että erityinen lääke- ja laiteneuvonta annetaan lääkkeen ostajalle, kuten säännöksen voimassa olevissa 1 ja 2 momentissakin.  

Ehdotetun 4 momentin määräystenantovaltuus ehdotetaan rajattavaksi edelleen pykälän 1 ja 2 momenttiin, jolloin se ei kata astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävien inhaloitavien lääkevalmisteiden käytön neuvontavelvoitetta.  

57 c §.

Valiokunta ehdottaa samoin kuin edellä 57 §:n 3 momentissa neuvontavelvoitteen kohdistamista lääkkeen ostajalle. 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 245/2022 vp sisältyvät 3. ja 4. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 245/2022 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) Eduskunta hyväksyy yhden lausuman. (Valiokunnan lausumaehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotukset

1. Laki sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) 6 §:n 1 momentin 5 kohta, 15 §:n 3 momentti ja 21 §:n 2 momentti, sellaisena kuin niistä on 15 §:n 3 momentti laissa 786/2021 ja  
lisätäänValiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi lain 2 §:ään uusi 3 momentti, 3 §:n 1 momenttiin uusi 10 ja 11 kohta, Muutosehdotus päättyy lakiin uusi 5 a ja 5 b §, 13 §:n 4 momenttiin, sellaisena kuin Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi niistä ovat 2 § laissa 215/2014, 3 § osaksi laeissa 436/2010, 251/2014 ja 786/2021 sekä Muutosehdotus päättyy 13 §:n 4 momentti laissa 786/2021, uusi 8 kohta, lakiin uusi 24 a, 24 b ja 26 a § sekä 28 §:ään siitä lailla 786/2021 kumotun 3 momentin tilalle uusi 3 momentti seuraavasti: 
1 luku 
Yleiset säännökset 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 § Muutosehdotus päättyy 
Lain soveltamisala 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tämän lain biologisia lääkkeitä koskevia säännöksiä sovelletaan myös biosimilaareihin. Muutosehdotus päättyy (Uusi 3 mom.) 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 3 § Muutosehdotus päättyy 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 10) biologisella lääkkeellä valmistetta, jonka vaikuttava aine on biologinen aine. Biologinen aine on aine, joka tuotetaan tai uutetaan biologisesta lähteestä ja josta on tarpeen tehdä fysikaalis-kemiallisbiologiset analyysit ja tarkastella tuotantoprosessia ja sen valvontaa aineen kuvaamiseksi ja laadun määrittämiseksi. Biologisina lääkkeinä pidettäviä lääkkeitä on määritelty ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevista yhteisön säännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/83/EY, annettu 6.11.2001 (siten kuin se on muutettu komission direktiivillä 2003/63/EY, annettu 25.6.2003) Liitteen I osan I kohdan 3.2.1.1. b) alakohdassa; Muutosehdotus päättyy (Uusi) 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 11) biosimilaarilla biologista kaltaislääkettä, joka on kehitetty samankaltaiseksi ja vertailukelpoiseksi alkuperäisen biologisen lääkkeen kanssa ja jonka myyntilupahakemukseen sovelletaan ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevista yhteisön säännöistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2001/83/EY, annettu 6.11.2001, 10 artiklan 4 kohtaa ja direktiivin Liitteen I osan II kohdassa 4 olevia samankaltaisia biologisia lääkkeitä koskevia edellytyksiä. Muutosehdotus päättyy (Uusi) 
2 luku 
Sähköisen lääkemääräyksen laatiminen ja sisältö 
5 a § 
Biologisten lääkkeiden määrääminen 
Määrätessään biologista lääkettä ja uudistaessaan biologista lääkettä koskevaa lääkemääräystä lääkkeen määrääjän tulee valita kaupan olevista keskenään vertailukelpoisista ja vaihtoehtoisista biologisista lääkkeistä hinnaltaan edullisin. Hinnaltaan edullisimmaksi katsotaan se lääkevalmiste, joka on lääketaksasta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2013) mukaiselta hinnaltaan edullisin lääkkeen määräämishetkellä. Lääkkeen määrääjän tulee tarkistaa biologisia lääkevalmisteita ja niiden hintoja koskevat tiedot tietojärjestelmistä. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Edellä 1 momentissa tarkoitetaan biologisella lääkkeellä lääkettä, joka sisältää yhtä tai useaa vaikuttavaa ainetta, joka tuotetaan tai uutetaan biologisesta lähteestä ja joka on joko alkuperäinen biologinen lääke tai biosimilaari, eli biologinen kaltaislääke, joka on kehitetty samankaltaiseksi ja vertailukelpoiseksi alkuperäisen biologisen lääkkeen kanssa.  Poistoehdotus päättyy 
Lääkkeen määrääjä voi poiketa 1 momentin mukaisesta velvoitteesta vain potilaskohtaisella lääketieteellisellä tai hoidollisella perusteella. Lääkkeen määrääjän tulee arvioida perusteen olemassaolo itsenäisesti ja tapauskohtaisesti. Lääkkeen määrääjän on merkittävä potilaskohtainen lääketieteellinen tai hoidollinen peruste muun kuin edullisimman biologisen lääkkeen valinnalle lääkemääräykseen selkeästi ja yksilöidysti. Merkintään ei tule sisällyttää tarpeettomia potilastietoja. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä lääkemääräykseen merkittävästä lääketieteellisestä tai hoidollisesta perusteesta. 
Jos se on potilaskohtaisen lääketieteellisen tai hoidollisen syyn vuoksi perusteltua, lääkkeen määrääjän on merkittävä lääkemääräykseen myös, mikäli tämä kieltää potilaalle määrätyn lääkevalmisteen vaihdon apteekissa.  
5 b §  
Biologisten lääkkeiden määräämistä tukevat tietojärjestelmät  
Terveydenhuollon toimintayksikön on huolehdittava siitä, että sen palveluksessa tai edustajana toimivan lääkkeen määrääjän käytettävissä ovat tarvittavat tietojärjestelmät 5 a §:ssä säädetyn velvoitteen noudattamiseksi. Itsenäisenä ammatinharjoittajana toimivan lääkkeen määrääjän on huolehdittava siitä, että tällä on käytössä tarvittavat tietojärjestelmät 5 a §:ssä säädetyn velvoitteen noudattamiseksi. 
6 § 
Lääkemääräyksen tietosisältö 
Sähköisessä lääkemääräyksessä tulee olla: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5) mahdollisen sairausvakuutuskorvauksen ratkaisemiseksi välttämättömät tiedot, mahdollinen vaihtokielto, jos siihen on lääketieteellinen tai hoidollinen peruste, ja mahdollinen potilaskohtainen lääketieteellinen tai hoidollinen peruste edullisimman, vertailukelpoisen ja vaihtoehtoisen biologisen lääkkeen määräämättä jättämiselle; sekä 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
4 luku  
Reseptikeskuksen tietojen luovuttaminen ja potilaan tarkastusoikeus 
13 § 
Potilaan oikeus määrätä tietojen luovutuksesta 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saadaan luovuttaa: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8) lääkkeen määrääjälle ja terveydenhuollon toimintayksikölle, joka toimii lääkkeen määrääjän työnantajana tai toimeksiantajana, sellaisia tietoja reseptikeskukseen tallennetuista biologisia lääkkeitä koskevista lääkemääräyksistä ja biologisten lääkkeiden toimittamisesta, jotka ovat välttämättömiä 24 a §:n mukaisen omavalvonnan suorittamiseksi tai 24 b §:ssä tarkoitettua viranomaisvalvontaa varten annettavien tietojen ja selvityksen antamiseksi. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
15 § 
Tietojen luovuttaminen viranomaisille ja tieteelliseen tutkimukseen  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada ja käsitellä sellaisia reseptikeskukseen tallennettuja tietoja biologisia lääkkeitä koskevista lääkemääräyksistä ja biologisten lääkkeiden toimittamisesta, jotka ovat välttämättömiä tämän lain 24 b §:ssä ja 26 a §:ssä säädetyn viranomaisvalvonnan suorittamiseksi. Kansaneläkelaitoksella on oikeus tallentaa mainitut tiedot erilliseen rekisteriin, jonka rekisterinpitäjänä se toimii. Kansaneläkelaitoksen oikeudesta saada reseptikeskuksessa olevia tietoja säädetään sairausvakuutuslain (1224/2004) 19 luvun 1 §:ssä. Kansaneläkelaitos ei saa antaa tietoja edelleen sille muussa laissa säädetyn tiedonantovelvollisuuden tai tiedonanto-oikeuden perusteella. Edellä säädetystä poiketen Kansaneläkelaitos saa kuitenkin luovuttaa tietoja tietosuojavaltuutetulle luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/679) 58 artiklan 1 kohdan a, e ja f alakohdan sekä tietosuojalain (1050/2018) 18 §:n 1 momentin perusteella. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
5 luku  
Erinäiset säännökset  
21 §  
Lääkemääräys- ja toimitusohjelmistot 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Edellä 1 momentissa tarkoitetut järjestelmät ja ohjelmistot on lisäksi laadittava siten, että lääkkeen määrääjän on itse kirjoitettava tai lisättävä lääkemääräykseen sellaiset lausumat ja merkinnät, jotka tämän lain 5 a §:ssä tai sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään tai Kansaneläkelaitoksen päätöksellä määrätään henkilökohtaisesti kirjoitettaviksi tai merkittäviksi. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
24 a §  
Biologisten lääkkeiden määräämisen omavalvonta  
Terveydenhuollon toimintayksikön ja itsenäisenä ammatinharjoittajana toimivan lääkkeen määrääjän tulee valvoa tämän lain 5 a ja 5 b §:n noudattamista ja korjata viipymättä toiminnassa havaitut puutteellisuudet, lainvastaisuudet ja epäkohdat. Omavalvontaa tulee toteuttaa säännöllisin väliajoin omavalvontasuunnitelmaan perustuen. Suunnitelma on pidettävä ajan tasalla ja henkilökunnan nähtävillä.  
Lääkkeen määrääjällä ja terveydenhuollon toimintayksiköllä on oikeus käsitellä biologisen lääkkeen käyttäjän potilastietoja siltä osin, kuin se on välttämätöntä 1 momentissa tarkoitetun omavalvonnan toteuttamiseksi tai 24 b §:ssä säädettyä viranomaisvalvontaa varten. 
24 b § 
Biologisten lääkkeiden määräämisen ohjaus ja valvonta  
Kansaneläkelaitos ohjaa tämän lain 5 a §:n soveltamista ja valvoo sen noudattamista. Kansaneläkelaitos suorittaa ohjauksen ja valvonnan oma-aloitteisesti ja harkintansa mukaan. Kansaneläkelaitos seuraa ja valvoo reseptikeskuksen kautta annettuja biologisten lääkkeiden määräyksiä.  
Kansaneläkelaitoksella on oikeus saada salassapitosäännösten estämättä ja maksutta lääkkeen määrääjältä sellaiset tiedot ja selvitykset, jotka ovat välttämättömiä tässä pykälässä ja 26 a §:ssä säädetyn valvontatehtävän suorittamiseksi, mukaan lukien biologisen lääkkeen käyttäjän potilasasiakirjoihin sisältyvät tiedot potilaan terveydentilasta tai sairaudesta.  
Jos Kansaneläkelaitoksen valvonnassa käy ilmi, että itsenäisenä Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ammatinharjoittajana Muutosehdotus päättyy toimiva lääkkeen määrääjä tai lääkkeen määrääjän työnantajana tai toimeksiantajana toimiva terveydenhuollon toimintayksikkö käyttää tietojärjestelmää, joka ei täytä tämän lain 5 b §:n edellytyksiä, Kansaneläkelaitos voi ilmoittaa asiasta Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi lääkkeen määrääjän ja terveydenhuollon toimintayksikön osalta Muutosehdotus päättyy toimivaltaiselle aluehallintovirastolle Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ja tietojärjestelmän osalta Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle Muutosehdotus päättyy
26 a §  
Seuraamukset 5 a §:n laiminlyönnistä  
Jos lääkkeen määrääjä ei noudata tämän lain 5 a §:ää, Kansaneläkelaitos voi, jos se katsoo, ettei asia anna aihetta muihin toimenpiteisiin, antaa lääkkeen määrääjälle huomautuksen tai kiinnittää tämän huomiota asianmukaiseen toimintaan.  
Jos lääkkeen määrääjä ei noudata tämän lain 5 a §:ää, Kansaneläkelaitos voi antaa lääkkeen määrääjälle määräyksen korjata toimintaansa, poistaa toimintaan liittyviä epäkohtia tai noudattaa 5 a §:ää. Määräystä annettaessa on asetettava määräaika, jonka kuluessa tarpeelliset toimenpiteet on tehtävä. Määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla.  
Muutoksenhausta Kansaneläkelaitoksen päätökseen biologisten lääkkeiden määräämistä koskevassa asiassa säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Edellä 1 momentissa tarkoitettuun Kansaneläkelaitoksen antamaan huomautukseen ja huomion kiinnittämiseen ei saa hakea muutosta valittamalla. 
28 § 
Siirtymäsäännös 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Lain 13 §:n 6 momentin mukaista tietojen luovuttamista hyvinvointisovelluksen kautta sovelletaan viimeistään 1 päivänä lokakuuta 2027. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
Tämän lain voimaan tullessa voimassa oleviin biologisten lääkkeiden lääkemääräyksiin sovelletaan 5 a §:n ja 6 §:n 1 momentin 5 kohdan asemesta lain voimaan tullessa voimassa ollutta 6 §:n 1 momentin 5 kohtaa ja sosiaali- ja terveysministeriön lääkkeen määräämisestä annetun asetuksen (1088/2010) 10 §:n 9 momenttia. Jos tällainen lääkemääräys uudistetaan, sovelletaan uudistettavaan lääkemääräykseen tämän lain säännöksiä. 
Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Tämän lain 5 b §:ssä tarkoitettujen toimijoiden on huolehdittava ja 21 §:ssä tarkoitetut tietojärjestelmät ja ohjelmistot on laadittava siten, että tämän lain 5 a §:n 2 momentissa tarkoitettu peruste sisällytetään lääkemääräykseen 6 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetuin tavoin viimeistään 1.10.2023. Muutosehdotus päättyy (Uusi 3 mom.) 
Lääkkeen määrääjä, jonka lääkemääräysten laatimiseen käyttämä järjestelmä ei tämän lain tultua voimaan teknisesti mahdollista 5 a §:n Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 2 Muutosehdotus päättyy momentissa tarkoitetun perusteen kirjaamista lääkemääräykseen, saa Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 5 a §:n 2 momentista ja 6 §:n 1 momentin 5 kohdasta poiketen Muutosehdotus päättyy kirjata perusteen potilasasiakirjoihin lain voimaan Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi tullessa Muutosehdotus päättyy voimassa olleiden säännösten mukaisesti siihen asti, kunnes järjestelmään on tehty tarvittava päivitysValiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi , enintään kuitenkin 1.10.2023 saakka Poistoehdotus päättyy.  
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki lääkelain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan lääkelain (395/1987) 57 §, 57 c §:n 1 momentti ja 58 §:n 1 momentti sellaisena kuin ne ovat 57 § laeissa 1112/2010 ja 253/2015, 57 c §:n 1 momentti laissa 773/2009 sekä 58 § laissa 1258/2021 seuraavasti: 
57 § 
Lääkkeitä apteekista ja sivuapteekista toimitettaessa on apteekin farmaseuttisen henkilökunnan neuvoilla ja opastuksella pyrittävä varmistumaan siitä, että lääkkeen käyttäjä on selvillä lääkkeen oikeasta ja turvallisesta käytöstä lääkehoidon onnistumisen varmistumiseksi. Lisäksi lääkkeen ostajalle tulee antaa tietoa lääkevalmisteiden hinnoista ja muista lääkevalmisteiden valintaan vaikuttavista seikoista. Lääkemääräyksellä toimitettavan lääkkeen hintaneuvontaan tulee sisältyä tieto toimitushetkellä tosiasiallisesti halvimmasta lääkevalmisteesta.  
Apteekin palvelupisteestä ja apteekin verkkopalvelun välityksellä lääkkeitä toimitettaessa apteekkarin, Helsingin yliopiston apteekin ja Itä-Suomen yliopiston apteekin tulee huolehtia siitä, että lääkkeen ostajalla on mahdollisuus saada farmaseuttisen henkilökunnan neuvoja ja opastusta lääkkeiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä, tietoja lääkevalmisteiden hinnoista ja muista lääkevalmisteiden valintaan vaikuttavista seikoista. Apteekin palvelupisteestä lääkemääräyksen perusteella toimitettavia lääkkeitä saa toimittaa ainoastaan proviisori tai farmaseutti. 
Apteekin vaihtaessa astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävää inhaloitavaa lääkevalmistetta apteekin farmaseuttisen henkilökunnan on annettava lääkkeen Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ostajalle Muutosehdotus päättyy toimitettavan lääkevalmisteen oikean ja turvallisen käytön edellyttämä lääke- ja laiteneuvonta. 
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus voi antaa Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi 1 ja 2 momentin nojalla Muutosehdotus päättyy määräyksiä menettelytavoista toimitettaessa lääkkeitä apteekeista, sivuapteekeista, apteekin palvelupisteestä ja apteekin verkkopalvelusta. 
57 c § 
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen tulee laatia luettelo keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista. Vaihtokelpoisiksi voidaan määritellä lääkevalmisteet, joiden vaikuttavat aineet ja niiden määrät ovat samanlaisia ja jotka ovat keskenään biologisesti samanarvoisia. Edellä säädetystä poiketen vaihtokelpoisiksi voidaan määritellä sellaiset astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävät inhaloitavat lääkevalmisteet, joiden vaikuttavat aineet ja niiden määrät ovat samanlaisia, jotka ovat hoidollisesti samanarvoisia ja joiden antolaitteet ovat siinä määrin samankaltaisia, että apteekin farmaseuttisen henkilökunnan annettua lääkkeen Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi ostajalle Muutosehdotus päättyy asianmukaisen laiteneuvonnan, vaihto voidaan toteuttaa turvallisesti.  
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen on julkaistava 1 momentissa tarkoitettu luettelo viimeistään 45 päivää ennen kunkin vuosineljänneksen alkua. 
58 § 
Lääkkeen vähittäismyynnissä on käytettävä valtioneuvoston asetuksella säädettävän lääketaksan mukaista hintaa. Lääketaksan mukainen hinta muodostuu lääkkeen vähittäismyyntihinnasta, 2 ja 3 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa vähittäismyyntihintaan lisättävästä toimituseräkohtaisesta toimitusmaksusta sekä arvonlisäverosta. Lääkkeen vähittäismyyntihinnan tulee perustua lääkkeen myyntiluvan haltijan 37 a §:n mukaisesti ilmoittamaan valtakunnallisesti käytössä olevaan tukkuhintaan ja tukkuhinnan perusteella laskettavaan myyntikatteeseen. Lääketaksan perusteella laskettava lääkevalmisteen myyntikate voi olla suhteellisesti pienempi kuin kyseisestä lääkevalmisteesta apteekkiverolain (770/2016) 6 §:n mukaan perittävä apteekkivero. Yksittäisen lääkevalmisteen osalta erotus ei saa ylittää kuutta euroa. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki sairausvakuutuslain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan sairausvakuutuslain (1224/2004) 6 luvun 18 §:n 1 momentti ja 20 §:n 1 momentin 2 kohta, sellaisina kuin ne ovat laeissa 802/2008 ja 1100/2016 seuraavasti: päivitys 
6 luku 
Lääkevalmisteen korvattavuus ja tukkuhinta 
Lääkkeiden viitehintajärjestelmä  
18 § 
Lääkevalmisteiden viitehintaryhmän määräytymisperusteet 
Lääkevalmisteiden viitehintaryhmä muodostetaan korvattavista, keskenään vaihtokelpoisista, myyntiluvallisista lääkevalmisteista edellyttäen, että muodostettavaan viitehintaryhmään sisältyy vähintään kaksi kaupan olevaa korvattavaa lääkevalmistetta, joista vähintään toinen on rinnakkaisvalmiste, rinnakkaistuontivalmiste tai rinnakkaisjakeluvalmiste. Keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista ja niistä laadittavasta luettelosta säädetään lääkelain 57 c §:ssä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
20 § 
Hintailmoitusmenettely 
Myyntiluvan haltijan on ilmoitettava hintailmoitusmenettelyyn kuuluvan lääkevalmisteen tukkuhinta lääkkeiden hintalautakunnalle (hintailmoitus). Hintailmoitusmenettelyyn kuuluvat lääkevalmisteet määritellään lääkkeiden hintalautakunnan julkaisemassa luettelossa, joka perustuu Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen julkaisemaan lääkelain 57 c §:ssä tarkoitettuun luetteloon keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista. Lääkkeiden hintalautakunnan on julkaistava hintailmoitusmenettelyn piiriin kuuluvien valmisteiden luettelo viimeistään 30 päivää ennen viitehintakauden alkamista. Hintailmoitusmenettely koskee: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
2) lääkevalmistetta, joka sisältyy Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen ylläpitämään lääkelain 57 c §:ssä tarkoitettuun luetteloon keskenään vaihtokelpoisista lääkevalmisteista ja jolla on hintalautakunnan vahvistama korvattavuus ja kohtuullinen tukkuhinta ja jonka kanssa samaan keskenään vaihtokelpoisten valmisteiden ryhmään kuuluu vähintään kaksi lääkevalmistetta, joista vähintään yksi on rinnakkaisvalmiste, rinnakkaistuontivalmiste tai rinnakkaisjakeluvalmiste; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .  
Tätä lakia sovelletaan ensimmäisen kerran määriteltäessä 1 päivänä huhtikuuta 2023 voimaan tulevia viitehintaryhmiä. 
 Lakiehdotus päättyy 

4. Laki apteekkiverolain 5 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  
muutetaan apteekkiverolain (770/2016) 5 §:n 2 momentti seuraavasti:  
5 § 
Veron peruste  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Arvonlisäverottomasta liikevaihdosta vähennetään lisäksi seuraavat arvonlisäverottomat osuudet: 
1) lääkelain (395/1987) 12 §:n 2 momentissa tarkoitetun sopimusvalmistuksen myynnin arvo sekä sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksille tapahtuva lääkemyynti; 
2) sellaisten nikotiinikorvaushoitoon tarkoitettujen lääkevalmisteiden myynnin arvo, joita lääkelain mukaan saa myydä myös muualla kuin apteekissa; 
3) muiden tuotteiden kuin lääkkeiden myynti, kuitenkin enintään 20 prosenttia liikevaihdosta, josta on tehty 1 ja 2 kohdan mukaiset vähennykset;  
4) tukkuhinnaltaan yli 1 500 euron hintaisten lääkevalmisteiden myynnin osuus siltä osin kuin kunkin tällaisen lääkevalmisteen arvonlisäveroton vähittäishinta ylittää 1 683,92 euroa. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .  
 Lakiehdotus päättyy 

Valiokunnan lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto seuraa uudistuksen vaikutuksia apteekkiverkkoon sekä lääkevaihdon vaikutuksia hoidon onnistumiseen ja potilasturvallisuuteen. 
Helsingissä 29.11.2022 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Markus Lohi kesk 
 
jäsen 
Pekka Aittakumpu kesk 
 
jäsen 
Kim Berg sd 
 
jäsen 
Kaisa Juuso ps 
 
jäsen 
Arja Juvonen ps 
 
jäsen 
Pia Kauma kok 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Merja Kyllönen vas 
 
jäsen 
Aki Lindén sd 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Veronica Rehn-Kivi 
 
jäsen 
Minna Reijonen ps 
 
jäsen 
Heidi Viljanen sd 
 
varajäsen 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
 

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos 
Harri Sintonen  
 

Vastalause 1

Perustelut

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää perusteltuna, että lääkehuollon kustannustehokkuutta parannetaan ja edistetään kilpailua esimerkiksi lääkevaihtoa tehostamalla. Samalla perussuomalaisten valiokuntaryhmä kuitenkin pitää tärkeänä, että pidättäydytään toimenpiteistä, jotka heikentävät potilasturvallisuutta tai ajavat apteekkialan kustannuskriisiin ja saattavat samalla vaaraan kattavan apteekkiverkoston säilymisen koko maassa.  

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää erikoisena ja moitittavana tapaa, jolla hallitus on koplannut vanhuspalveluiden sitovan hoitajamitoituksen yksityislääkärikäyntien korvausten poistamiseen sekä lääkehuollon säästöihin siten, että säästöjen summa on päätetty ennalta ja perustelut on keksitty jälkikäteen. Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää erityisen valitettavana tapaa, jolla sosiaali- ja terveysministeriö on ohittanut valiokuntakäsittelyssä esitetyn, huolellisesti perustellun kritiikin ja todennut vastineessaan johdonmukaisesti, ettei se hyväksy kritiikkiä ja säästöjen kohdentuminen perustuu poliittiseen päätökseen. Samoin sosiaali- ja terveysministeriö on sivuuttanut esiin nostetun huolen lääkkeiden saatavuusongelmien pahentumisesta ja esittänyt ilman minkäänlaisia perusteluita näkemyksiä siitä, että esityksen seurauksena markkinoille tulevien lääkevalmisteiden määrä voisi lisääntyä, mikä voi mahdollisesti parantaa lääkkeiden saatavuutta, mutta on kieltäytynyt arvioimasta vähintään yhtä todennäköisesti toteutuvaa mahdollista tilannetta, jossa lääkevalmistajat katsovat Suomen kannattamattomaksi markkinaksi ja poistavat pakkauskokoja tai kokonaisia lääkevalmisteita markkinoilta.  

Apteekkien taloudellisen tilanteen heikentymistä esityksen seurauksena on puolusteltu sillä, että tappiolliseksi esityksen seurauksena muuttuu vain muutama apteekki, jotka eivät ole sijaintikuntansa ainoita apteekkeja. Esityksen perusteluissa ei ole kuitenkaan esitetty, mihin kuntiin nämä apteekit sijoittuvat ja millainen vaikutus apteekkien mahdollisella sulkemisella olisi lääkkeiden tosiasialliseen saatavuuteen esimerkiksi silloin, jos kannattamattomiksi muuttuvat apteekit sijaitsevat pinta-alaltaan suurissa kunnissa, joissa potilaan matka apteekkiin voi olla hyvinkin pitkä. Samoin puutteelliseksi jää potilasturvallisuusvaikutusten arviointi tilanteessa, jossa annosjakelusta joudutaan luopumaan tai lääkevaihtotilanteessa potilaan lääkkeet ostaa apteekista joku muu kuin potilas itse eikä lääkkeen käyttäjä saa henkilökohtaista opastusta inhaloitavien lääkevalmisteiden antolaitteen käyttöön. Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää myös kohtuuttomana tilannetta, jossa hallitus laajentaa apteekkien neuvontavelvoitetta samanaikaisesti, kun hallitus tarkoituksellisesti heikentää apteekkien kannattavuutta tietoisena siitä, että heikentynyt kannattavuus voi johtaa henkilöstön vähennyspaineisiin. Kun sosiaali- ja terveysministeriö on useiden parannusehdotusten kohdalla vedonnut siihen, että asia voidaan käsitellä vasta apteekkitalouden kokonaisuudistuksen yhteydessä, herää kysymys, miksei hallitus siirrä esitystä käsiteltäväksi samassa yhteydessä, kun on siirtämässä hoitajamitoituksenkin voimaantuloa yli puolella vuodella. 

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä yhtyy myös Lääkäriliiton, Syöpäjärjestöjen, SOSTE:n ja THL:n kritiikkiin, joka liittyy sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain 26 a §:n uhkasakkoa koskevaan sääntelyyn, ja pitää sitä asiattomana ja kohtuuttomana. Perussuomalaisten valiokuntaryhmä esittää, että uhkasakkoa koskeva osuus poistetaan ehdotuksesta. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että 2.—4. lakiehdotus hyväksytään valiokunnan mietinnön mukaisina, että 1. lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 26 a § muutettuna seuraavasti. (Vastalauseen muutosehdotus) 

Vastalauseen muutosehdotus

1. lakiehdotus

 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
26 a § 
Seuraamukset 5 a §:n laiminlyönnistä 
(1 mom. kuten StVM) 
Jos lääkkeen määrääjä ei noudata tämän lain 5 a §:ää, Kansaneläkelaitos voi antaa lääkkeen määrääjälle määräyksen korjata toimintaansa, poistaa toimintaan liittyviä epäkohtia tai noudattaa 5 a §:ää. Määräystä annettaessa on asetettava määräaika, jonka kuluessa tarpeelliset toimenpiteet on tehtävä. Valiokunta ehdottaa sisältöä poistettavaksi Määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla. Poistoehdotus päättyy 
(3 mom. kuten StVM) 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Helsingissä 29.11.2022
Arja Juvonen ps 
 
Kaisa Juuso ps 
 
Minna Reijonen ps 
 

Vastalause 2

Perustelut

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi sähköisestä lääkemääräyksestä annettua lakia, lääkelakia, sairausvakuutuslakia ja apteekkiverolakia. Tavoitteena on parantaa lääkehuollon kustannustehokkuutta alentamalla lääkkeiden käyttäjien lääkkeistä maksamia hintoja sekä valtion lääkekorvausmenoja. Esityksessä ehdotetaan muutoksia mm. edullisimpien biologisten lääkkeiden määräämisen tehostamiseen, ja toimenpidekokonaisuuteen kuuluu ehdotus lääketaksasta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi. 

Esitetyt lääkehoidon säästöt aiotaan toteuttaa vanhuspalvelulain henkilöstömitoituksen rahoittamiseksi. Esityksen (ja siihen liittyvän asetuksen) tavoitteena on rahoittaa vanhuspalvelulain mukaista sitovaa henkilöstömitoitusta vuonna 2023 yhteensä 46 miljoonalla eurolla ja vuodesta 2024 alkaen vuosittain 60 miljoonalla eurolla. 

Lääkkeiden hintojen alentaminen on Kokoomuksen tärkeä tavoite. Olemme vahvasti apteekkitalouden rakenteellisen uudistamisen takana. Apteekkitalouden uudistaminen on toteutettava siten, että kiinnitetään huomiota kokonaisuuteen, ja mekaanisten taksaleikkausten lisäksi tarkastellaan myös apteekkiveroa. Näin voitaisiin sekä laskea lääkkeiden hintoja, taittaa lääkekorvauskustannusten kasvu että varmistaa maan kattava lähipalveluverkosto. 

Kokoomus on kuitenkin huolissaan siitä, että nyt annettua esitystä on valmisteltu kiireellä ja vanhuspalveluiden henkilöstömitoituksen rahoituksen vaatimat säästöt edellä. Myös esimerkiksi koronapandemia ja Venäjän aloittaman hyökkäyssodan vaikutukset näkyvät lääkkeiden globaalissa saatavuudessa, ja esitystä tulisi punnita uudelleen myös huoltovarmuuteen liittyvien kysymysten näkökulmasta ja lääkkeiden hyvän saatavuuden varmistamiseksi myös tulevaisuudessa. 

Inhaloitavien ja injisoitavien lääkkeiden osalta kolme kuukautta on liian lyhyt vaihtoväli ja yksi vuosi olisi parempi. Esimerkiksi Diabetesliitto on lausunnossaan esittänyt insuliinien jättämistä apteekkivaihdon ulkopuolelle ensi vaiheessa. Diabetesliiton mukaan insuliinin käyttäjän on voitava luottaa siihen, että hänellä on sama valmiste ja annostelulaite käytössään yhtäjaksoisesti (yksilöllisen tarpeen mukaisesti) vähintään vuoden ajan (12 kk:n vaihtoväli). Tätä tukee myös hoidon seuranta, jossa diabetesta sairastavat käyvät hoitosuositusten mukaan useimmiten ainakin vuoden välein seurantakäynnillä, minkä yhteydessä voitaisiin luontevasti tarkistaa myös käytettävä insuliinivalmiste ja antaa tarvittava ohjaus antolaitteiden käyttöön. 

Ehdotus

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään yksi lausuma. (Vastalauseen lausumaehdotus) 

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo viipymättä eduskuntaan esityksen, jolla säädetään inhaloitavien ja injisoitavien lääkkeiden osalta vaihtoväliksi 12 kuukautta. 
Helsingissä 29.11.2022
Terhi Koulumies kok 
 
Pia Kauma kok