HALLITUKSEN ESITYS JA EDUSKUNTA-ALOITE
Hallituksen esitys
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista. Esitys liittyy pääministeri Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan potilas- ja sosiaaliasiamiestoimintaa parannetaan.
Esityksen mukaan nykyisten asiamies-nimikkeiden sijaan otettaisiin käyttöön sukupuolineutraalit nimikkeet potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava. Ehdotetussa laissa säädettäisiin potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestämisestä sekä potilasasiavastaavan ja sosiaaliasiavastaavan riippumattomuudesta, kelpoisuudesta ja tehtävistä. Lisäksi laissa säädettäisiin henkilötietojen käsittelystä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnassa.
Esityksen mukaan potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestäisivät julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon, työterveyshuollon sekä varhaiskasvatuksen osalta hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki. Lisäksi HUS-yhtymä järjestäisi potilasasiavastaavien toiminnan järjestämänsä ja tuottamansa terveydenhuollon osalta. Valtio järjestäisi potilasasiavastaavien toiminnan valtion mielisairaaloissa annettavassa terveyden- ja sairaanhoidossa, Puolustusvoimien järjestämissä ja tuottamissa terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa ja Vankiterveydenhuollon yksikön järjestämissä ja tuottamissa terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa. Lisäksi Työterveyslaitos järjestäisi potilasasiavastaavien toiminnan tuottamissaan terveyden- ja sairaanhoidon palveluissa.
Potilasasiavastaavia ja sosiaaliasiavastaavia olisi nimettävä riittävästi ottaen huomioon potilaiden ja asiakkaiden palvelutarpeet. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien tehtävät vastaisivat pitkälti nykyisiä potilas- ja sosiaaliasiamiesten tehtäviä. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnalle olisi nimettävä pääsääntöisesti vastuuhenkilö, jonka tehtävänä olisi muun muassa ohjata, koordinoida ja kehittää potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toimintaa sekä koota potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien kanssa vuosittain selvitys potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehityksestä toiminnan järjestäjälle. Hyvinvointialue voisi myös nimetä erikseen vastuuhenkilön potilasasiavastaavien toiminnalle ja erikseen sosiaaliasiavastaavien toiminnalle. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien riippumattomuus ja puolueettomuus tulisi turvata heidän hoitaessaan tehtäviään. Riippumattomuutta turvattaisiin muun muassa sillä, että toiminta olisi järjestettävä erillään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen ja tuottamiseen liittyvistä tehtävistä. Potilasasiavastaavan, sosiaaliasiavastaavan ja toiminnan vastuuhenkilön tehtäviin edellytettäisiin soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa ja tehtävän edellyttämää tehtäväalan tuntemusta.
Kukin potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestäjä olisi järjestämisvastuulleen kuuluvan potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan asiakirjojen rekisterinpitäjä. Lisäksi laissa säädettäisiin henkilötietojen käsittelystä ja siihen liittyvistä suojatoimista, tietojen dokumentointi- ja rekisteröintivelvoitteesta sekä asiakirjojen säilyttämisajasta. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston olisi ehdotetun lain mukaan pidettävä potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista valtakunnallista rekisteriä.
Lain tavoitteena on edistää potilaan sekä sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaan oikeuksien ja oikeusturvan toteutumista parantamalla potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toimintaedellytyksiä ja riippumattomuutta sekä toiminnan laatua.
Ehdotetun uuden lain myötä kumottaisiin nykyiset potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain säännökset potilasasiamiehestä ja sosiaaliasiamiehestä. Lisäksi muutettaisiin sosiaaliasiamiestä koskevia varhaiskasvatuslain säännöksiä.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. Tietojen dokumentointia ja rekisteröintiä koskevia säännöksiä sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston rekisteröintivelvollisuutta koskevaa säännöstä sovellettaisiin viimeistään 1.1.2025 alkaen. Lisäksi laissa olisi siirtymäsäännös koskien potilasasiavastaavien kelpoisuusvaatimuksia.
Lakialoite
LA 79/2022 vp. Lakialoite on sisällöltään muutoin sama kuin eduskunnan käsittelyssä oleva hallituksen esitys, mutta toisin kuin hallituksen esityksessä laiksi potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista, on aloitteeseen lisätty vammaisasiavastaavan tehtävä. Vammaisasiavastaavan tehtävänä on edistää vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta ja vammaisten oikeuksia sekä palveluiden saavutettavuutta ja esteettömyyttä.
VALIOKUNNAN PERUSTELUT
Yleistä
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista. Nykyisten asiamies-nimikkeiden sijaan ehdotetaan otettavaksi käyttöön sukupuolineutraalit nimikkeet potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava. Laissa ehdotetaan säädettäväksi vastaavien toiminnan järjestämisestä sekä vastaavien riippumattomuudesta, kelpoisuudesta ja tehtävistä. Lisäksi laissa ehdotetaan säädettäväksi henkilötietojen käsittelystä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnassa.
Esityksen tavoitteena on edistää potilaan sekä sosiaalihuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaan oikeuksien ja oikeusturvan toteutumista parantamalla potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toimintaedellytyksiä ja toiminnan laatua.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. Tietojen dokumentointi- ja rekisteröintivelvoitteita koskevia säännöksiä sovelletaan kuitenkin vasta 1.1.2025 alkaen, jotta toiminnan järjestäjillä on riittävä aika tietojärjestelmien hankkimiseen ja dokumentointi- ja rekisteröintivelvoitteiden toimeenpanoon.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää esityksen tavoitteita tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina sekä kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä jäljempänä esitetyin huomioin.
Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestäminen
Esityksen mukaan potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestävät hyvinvointialueet mukaan lukien Helsingin kaupunki julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon, työterveyshuollon sekä varhaiskasvatuksen osalta. Lisäksi HUS-yhtymä, valtion mielisairaalat, Puolustusvoimat, Vankiterveydenhuollon yksikkö ja Työterveyslaitos järjestävät potilasasiavastaavien toiminnan järjestämänsä ja tuottamansa terveydenhuollon osalta.
Keskeinen muutos nykytilanteeseen on, että yksityiset terveydenhuollon palveluntuottajat eivät enää järjestä nykyisenkaltaista potilasasiamiestoimintaa toimintayksiköissään. Niiden tulee kuitenkin jatkossakin muun muassa viestiä potilailleen mahdollisuudesta tehdä muistutus, käsitellä saapuneet muistutukset ja vastata palvelujensa omavalvonnasta. Esityksen mukaan tavoitteena on, että toiminnan keskittäminen hyvinvointialueille yhdenmukaistaa potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toimintaa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, ettei esityksessä ole arvioitu riittävästi yksityisen terveydenhuollon potilasasiavastaavatoiminnan vaihtoehtoisia järjestämistapoja. Lisäksi tuotiin esille huoli siitä, että keskittäminen rapauttaa isojen yksityisten palveluntuottajien nykyisen toimivan potilasasiamiesjärjestelmän, sekä katsottiin, että terveydenhuollon palveluntuottajilla tulisi olla mahdollisuus jatkossakin järjestää itse potilasasiavastaavien toiminta tuottamansa terveydenhuollon osalta.
Esityksen mukaan (s. 27—28) vaihtoehtoisia järjestämistapoja on arvioitu valmistelun aikana, mutta nykytilan jatkamista ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena toiminnan epäyhdenmukaisuuden ja laatuerojen vuoksi. Esityksessä on arvioitu, että isompina järjestäjinä hyvinvointialueilla on pienempiä toimijoita paremmat mahdollisuudet järjestää potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta laadukkaasti ja yhdenmukaisesti siten, että myös heidän riippumattomuutensa ja puolueettomuutensa voidaan turvata.
Esityksessä tunnistetaan (s. 28), että isommat palveluntuottajat tai yhteistyössä toimivat pienemmät palveluntuottajat ovat pystyneet järjestämään potilasasiamiestoiminnan nykyisin hyvin, mikä olisi puoltanut nykytilan säilyttämistä tällaisen toiminnan osalta. Potilasasiavastaavan toiminnan järjestämismahdollisuuden jättäminen vain tietyille yksityisille palveluntuottajille olisi kuitenkin edellyttänyt yksityisiä palveluntuottajia yhdenvertaisesti kohtelevaa sääntelymallia ja mahdollisesti uutta lupamenettelyä, jossa edellytykset potilasasiavastaavien toiminnan järjestämiselle olisi arvioitu. Yhdenmukainen ratkaisu yksityisen terveydenhuollon potilasasiavastaavien toiminnan järjestämisessä on myös potilaan näkökulmasta yksinkertaisempi. Lisäksi toiminnan keskittäminen vastaa sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestämistapaa, mikä tuo synergiaetuja ja lisää toiminnan yhtenäisyyttä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että toiminnan keskittämisen vaikutuksia vastaavien toimintaan ja palvelun saatavuuteen seurataan. Valiokunta korostaa, että hyvinvointialueilla, HUS-yhtymällä ja Helsingin kaupungilla on mahdollisuus tehdä yhteistyötä muiden hyvinvointialueiden kanssa ja hankkia näiltä potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palveluja hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) mukaisesti. Lisäksi hyvinvointialueilla on mahdollisuus hankkia potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palveluja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 3 luvun mukaisesti yksityisiltä palveluntuottajilta.
Lisäksi valiokunta toteaa, että yksityiset palveluntuottajat voivat jatkossakin antaa potilailleen ja asiakkailleen sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä asiakkaan ja potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvää yleistä neuvontaa. Esitys ei myöskään muuta yksityisen palveluntuottajan omavalvontaa ja sen avulla palveluiden laadun sekä turvallisuuden varmistamista koskevia velvoitteita. Lisäksi yksityisillä palveluntuottajilla on edelleenkin potilaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (785/1992, jäljempänä potilaslaki) ja sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa (812/2000, jäljempänä sosiaalihuollon asiakaslaki) säädetty velvollisuus tiedottaa potilailleen ja asiakkailleen muistutusoikeudesta riittävällä tavalla sekä järjestää muistutuksen tekeminen potilaalle ja asiakkaalle mahdollisimman vaivattomaksi.
Tehtävät
Lakiehdotuksen 8 §:ssä määritellyt potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien tehtävät vastaavat pitkälti nykyisiä potilas- ja sosiaaliasiamiehen tehtäviä. Tehtävänä on muun muassa neuvoa potilaita, asiakkaita ja heidän läheisiään potilaiden ja asiakkaiden oikeuksiin liittyen, avustaa heitä muistutuksen teossa ja tiedottaa heidän oikeuksistaan. Lisäksi potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tulee toimia muutenkin potilaan ja asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi. Tämä pitää sisällään muun muassa yhteistyön tekemisen eri tahojen kanssa potilaan ja asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Lakiehdotuksen 2 §:n mukaan hyvinvointialueen on myös nimitettävä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnalle vastuuhenkilö, jonka tehtävänä on huolehtia siitä, että potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta on yhdenmukaista ja laadukasta koordinoimalla toimintaa ja antamalla toimintakäytäntöjä koskevaa ohjausta ja ohjeita potilasasiavastaaville ja sosiaaliasiavastaaville.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, ettei potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tehtäviä ole lueteltu laissa tyhjentävästi, sillä tarvittavat toimenpiteet voivat vaihdella asiakas- ja tilannekohtaisesti. Lisäksi potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestäjälle ja potilas- ja sosiaaliasiavastaaville on perusteltua jättää mahdollisuuksia kehittää toimintaansa siten, että se palvelee parhaiten asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien edistämistä. Valiokunta painottaa, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavia koskevat säännökset kattavat yhdenvertaisesti kaikki potilas- ja asiakasryhmät iästä ja taustasta riippumatta.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nostettiin esille mahdollinen tarve täydentää potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tehtäviä koskevaa sääntelyä velvollisuudella tarvittaessa avustaa kantelun laatimisessa, koska kantelun laatimiseen on heikosti saatavilla apua muualta. Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan kanteluiden tai muiden oikeudellisten asiakirjojen laatimista koskevan avustamisvelvoitteen lisääminen edellyttäisi lisäresursseja ja oikeudellisia osaamisvaateita potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toimintaan. Valiokunta kuitenkin toteaa, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavat voivat edelleen avustaa kantelun laatimisessa, mikäli heillä on siihen resursseja ja osaamista.
Valiokunta pitää hyvänä, että lakiehdotuksen 8 §:ssä ehdotetaan, että myös potilasasiavastaavien toiminnasta laadittaisiin vuosittain selvitys toiminnan järjestäjälle, kuten nykyisinkin on jo laadittu sosiaaliasiamiesten toiminnassa. Hyvinvointialue ja muut palvelujen järjestäjätahot voivat hyödyntää selvitystä palveluja kehittäessään. Lisäksi esimerkiksi valvontaviranomaisella on aina mahdollisuus pyytää hyvinvointialueelta tai muulta järjestäjätaholta selvitystä potilas- tai sosiaaliasiavastaavien selvityksessä esille nostettujen epäkohtien johdosta. Valiokunta korostaa säännöskohtaisissa perusteluissa (s. 62) todettua lähtökohtaa, että selvityksen antaminen ajoitettaisiin huomioiden talousarvion valmisteluaikataulu, jotta selvityksessä esiin tulleet mahdolliset lisäresursointitarpeet voitaisiin huomioida ajoissa hyvinvointialueen budjetoinnissa.
Varhaiskasvatuspalvelujen sisältyminen sosiaaliasiavastaavan tehtäväalueeseen
Esityksessä ehdotetaan, että hyvinvointialueiden on järjestettävä sosiaaliasiavastaavien toiminta kuntien ja yksityisten järjestämien ja tuottamien varhaiskasvatuspalvelujen osalta. Myös voimassa olevan varhaiskasvatuslain (540/2018) 53 §:n mukaan sosiaaliasiamiehen tehtäviin kuuluvat nykyisin sosiaaliasiamiestehtävät kunnan ja yksityisen järjestämissä ja tuottamissa varhaiskasvatuksen palveluissa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota siihen, että varhaiskasvatus ei ole sosiaalipalvelu eivätkä hyvinvointialueet vastaa varhaiskasvatuksen järjestämisestä, minkä vuoksi pidettiin perusteltuna, että varhaiskasvatuksen asiakkaiden oikeusturvaneuvonta järjestettäisiin erikseen.
Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan esityksen valmisteluaikataulussa ei ole ollut edellytyksiä erottaa varhaiskasvatusta sosiaaliasiavastaavien tehtäväalueesta, koska se vaatisi erillisen valmistelun opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla, uuden organisaation luomisen tehtävän hoitamista varten sekä sitä koskevan rahoituksen. Tämän vuoksi valmistelussa on päädytty säilyttämään nykytila ainakin toistaiseksi varhaiskasvatuksen oikeusturvaneuvonnan osalta.
Valiokunta korostaa, että toiminnan järjestämisessä tulee varmistaa, että varhaiskasvatukseen liittyviä sosiaaliasiavastaavan tehtäviä hoitavalla sosiaaliasiavastaavalla on kyseisen tehtäväalan tuntemusta ja tarvittava osaaminen esimerkiksi lasten oikeuksista ja oikeusturvakeinoista. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestämisestä vastaava hyvinvointialue on vastuussa asiavastaaviensa riittävästä osaamisesta sekä täydennyskoulutuksesta.
Valiokunta katsoo, että varhaiskasvatuksen tehtävien hoitamista osana sosiaaliasiavastaavan tehtäviä tulee seurata ja arvioida sekä tarvittaessa valmistella erillisratkaisu varhaiskasvatuksen oikeusturvaneuvonnasta. Lisäksi valiokunta korostaa, että lakiehdotuksen 2 §:n 5 momenttiin sisältyvä hyvinvointialueiden tiedottamisvelvollisuus koskee sosiaaliasiavastaavien toimintaa myös varhaiskasvatuksen osalta.
Riittävyys ja osaaminen
Lakiehdotuksen 6 §:n mukaan potilasasiavastaavan, sosiaaliasiavastaavan ja toiminnan vastuuhenkilön tehtävään olisi kelpoinen henkilö, jolla on tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja tehtävän edellyttämä tehtäväalan tuntemus. Lakiehdotuksessa ei ehdoteta säädettäväksi tarkemmin potilasasiavastaavien tai sosiaaliasiavastaavien lukumäärästä tai henkilöstömitoituksesta. Sosiaaliasiavastaavia ja potilasasiavastaavia on nimitettävä esityksen mukaan riittävästi ottaen huomioon potilaiden ja asiakkaiden palvelutarve.
Valiokunnan näkemyksen mukaan on tarkoituksenmukaista, että kukin hyvinvointialue ja muu järjestämisestä vastaava taho arvioi itse potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien riittävän määrän, koska tämä tuntee parhaiten alueen tai viranomaisen asiakkaiden palvelutarpeen. Nimettävien potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien sekä vastuuhenkilöiden määrä riippuu hyvin paljon hyvinvointialueen koosta ja asiakasmääristä sekä asiakkaiden palveluntarpeista. Valiokunnan sosiaali- ja terveysministeriöltä saaman selvityksen mukaan väestöpohjaan kiinnitetty asiavastaavaresurssi todennäköisesti johtaisi tilanteisiin, joissa joillain alueilla toimintaan olisi liian vähän resursseja käytössä, kun taas joillain alueilla resurssit mahdollistaisivat hyvinkin monipuolisen asiavastaavapalveluvalikoiman ylläpitämisen. Tämän vuoksi väestöpohjaan kiinnitetyt laskennalliset resurssitarpeet eivät todennäköisesti kohdistuisi tarkoituksenmukaisesti.
Lisäksi ehdotettu sääntely jättää järjestämisvastuussa oleville harkintavaltaa potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien tehtäviä täytettäessä muun muassa tehtävän edellyttämän tehtäväalan tuntemuksen osalta. Asiavastaavan osaamisesta riippuu myös, pystyykö hän hoitamaan sekä potilasasiavastaavan että sosiaaliasiavastaavan tehtäviä.
Valiokunta korostaa, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelujen järjestämiseen tulee varata riittävät resurssit siten, että palveluja on tosiasiassa potilaiden ja asiakkaiden saatavilla asianmukaisesti ja yhdenvertaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä, että valvontaviranomaiset seuraavat toimintaan kohdennettujen voimavarojen riittävyyttä hyvinvointialueilla ja muissa järjestämisvastuullisissa yksiköissä lain tultua voimaan.
Valiokunta myös painottaa, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavien palvelujen tulee olla kaikkien potilas- ja asiakasryhmien saavutettavissa ja osa asiakasryhmistä tarvitsee enemmän oikeusturvaneuvontaa. Palveluja järjestettäessä ja voimavarojen kohdentamisessa tulee siten ottaa huomioon eri asiakasryhmien, kuten ikääntyneiden, lasten ja vammaisten henkilöiden, erilaiset tarpeet. Potilasasiavastaavan ja sosiaaliasiavastaavan tulee olla riittävästi tavoitettavissa eri viestintävälinein ja tarvittaessa tavattavissa henkilökohtaisesti tai esimerkiksi video- tai etäyhteyden avulla. Asiakkaiden yhteydenottoihin tulee myös vastata myös kohtuullisessa ajassa. Asiavastaavien antamassa neuvonnassa tulee lisäksi ottaa huomioon eri potilas- ja asiakasryhmien tarpeet. Esimerkiksi lapsille ja nuorille annettavassa neuvonnassa lapset ja nuoret tulee ottaa huomioon ikätasonsa mukaisesti. Säännöskohtaisissa perusteluissa tuodaan esille potilas- ja sosiaaliasiavastaavien osaamisvaatimusten tarpeellisia tarkennuksia, jotka koskevat erityisesti lasten ja vammaisten henkilöiden oikeuksia.
Riippumattomuus ja puolueettomuus
Lakiehdotuksen 5 §:n mukaan potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnasta järjestämisvastuussa olevan on järjestettävä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta siten, että heidän riippumattomuutensa ja puolueettomuutensa turvataan heidän hoitaessaan tehtäviään. Riippumattomuutta turvaa osaltaan lakiehdotuksen 2 §, jonka mukaan asiavastaavatoiminta on järjestettävä yhtenäisenä hallinnollisena kokonaisuutena erillään hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseen ja tuottamiseen liittyvistä tehtävistä. Potilasasiavastaavat ja sosiaaliasiavastaavat eivät siten voi hoitaa kyseisen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistehtäviä tai osallistua kyseisen hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamiseen. Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan tarkemmasta organisoimisesta päättäminen jää kuitenkin hyvinvointialueiden päätettäväksi, ja toiminta voidaan sijoittaa hyvinvointialueen organisaatiossa hallinnollisesti hyvinvointialueen tarkoituksenmukaiseksi katsomalla tavalla.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa osa asiantuntijoista katsoi, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavien riippumattomuuden ja puolueettomuuden kannalta olisi ollut perusteltua erottaa toiminta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuullisista organisaatioista erilliseen organisaatioon, kuten valvonnasta vastaavalle Valviralle tai aluehallintovirastolle.
Valiokunta toteaa, että potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminta on tarkoituksenmukaista järjestää erillään valvontaviranomaisesta, sillä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien tehtävänä ei ole toimia valvontaviranomaisena. Lisäksi on tärkeää, että asiavastaavat toimivat lähellä asiakkaita ja tuotettavia palveluita, jotta heidän antamaansa neuvontaa olisi mahdollisuus saada matalalla kynnyksellä ja asiavastaavat tuntevat organisaation ja palvelut.
Asiakirjat ja tietojensaantioikeus
Esityksessä on nykytilaan verrattuna uudet säännökset rekisterinpitäjästä (9 §), henkilötietojen käsittelystä (10 §), tietojen dokumentoinnista ja rekisteröinnistä (11 §), asiakirjojen säilyttämisestä (12 §) sekä potilasasiavastaavan ja sosiaaliasiavastaavan tiedonsaantioikeudesta (13 §). Ehdotettu sääntely vastaa esityksen mukaan perustuslain ja EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimuksia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa nostettiin esille useita käytännön soveltamiseen liittyviä kysymyksiä henkilötietojen käsittelystä ja tietojensaantioikeuksista, joita tulee jatkossakin ratkaistaviksi potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnassa, eikä kaikkia näitä kysymyksiä ole mahdollista tyhjentävästi säännöstasolla säädellä. Valiokunta ei ehdota näiltä osin muutoksia lakiehdotuksen asiakirjoja ja tietojensaantioikeuksia koskeviin säännöksiin.
Valiokunta toteaa selkeyden vuoksi, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan asiakirjoihin sovelletaan ehdotetun lain lisäksi muun muassa lakia viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Lisäksi sovellettaviksi tulevat potilaslain ja sosiaalihuollon asiakaslain säännökset. Eduskunnan käsiteltävänä on hallituksen esitys laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 246/2022 vp), jossa ehdotetaan säädettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen salassapidosta ja vaitiolovelvollisuudesta, sivullisen määritelmästä sekä suostumuksen antamisesta, jotka korvaavat potilaslain ja sosiaalihuollon asiakaslain vastaavat säännökset.
Alaikäisen kielto-oikeudesta ehdotetaan säädettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annettavan lain 51 §:ssä, minkä vuoksi valiokunta ehdottaa muutettavaksi 1. lakiehdotuksen 10 §:n 3 momentissa olevat viittaukset potilaslakiin ja sosiaalihuollon asiakaslakiin viittaukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain 51 §:ään.
Valvonta
Lakiehdotuksen 14 §:n mukaan potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toimintaa valvovat aluehallintovirastot ja Valvira, kuten nykyisinkin. Uutena ehdotuksena esitetään, että Valviran on pidettävä potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista valtakunnallista rekisteriä.
Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta sekä eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 299/2022 vp). Jos esitykseen sisältyvät lakiehdotukset tulevat hyväksytyiksi, myös potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan valvonta ja valvontaviranomaisten tiedonsaantioikeus perustuisivat uuteen valvontalakiin.
Lakialoite LA 79/2022 vp
Valiokunta toteaa, että lakiehdotuksen mukaiset potilas- ja sosiaaliasiavastaavan tehtävät kattavat myös lakialoitteessa ehdotetun vammaisasiavastaavan tehtävät. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavien tulee edistää asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien toteutumista yhdenvertaisesti heidän asemastaan riippumatta ja huomioida tehtävässään erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakas- ja potilasryhmät, jotka tarvitsevat usein runsaammin myös potilas- ja sosiaaliasiavastaavien neuvontaa ja palveluja. Näin ollen valiokunta ehdottaa, että potilas- ja sosiaaliasiavastaavista säädetään hallituksen esityksessä ehdotetulla tavalla ja että lakialoite LA 79/2022 vp hylätään.