1. Vammaispalvelulaki
2 §. Lain soveltamisala ja suhde muuhun lainsäädäntöön.
Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi ikääntymisrajausta koskeva 3 kohta, jonka mukaan lain soveltaminen edellyttää, että henkilön avun, tuen tai huolenpidon tarve johtuu pääasiassa muusta kuin iäkkäänä alkaneesta ja tyypillisesti iäkkäillä henkilöillä esiintyvästä sairaudesta tai yleisestä vanhuudesta johtuvasta rappeutumisesta taikka heikkoudesta. Tästä syystä 2 §:n 1 momentin 4 kohta siirtyy 3 kohdaksi.
Ehdotettavan muutoksen tarkoitus ei ole, että kaikkien iäkkäiden henkilöiden palvelut järjestetään vammaispalvelulain perusteella. Vammaispalvelulain soveltamista rajaa edelleen 1 momentissa säädetty vammaisen henkilön määritelmä ja 2 momentissa säädetty vammaispalvelulain toissijaisuus suhteessa yleislainsäädäntöön, kuten sosiaalihuoltolakiin.
7 §. Valmennus.
Valmennus käsitteenä sisältää tavoitteellisuuden. Valmennus on määräaikainen ja tavoitteellinen palvelu, jossa tarkoituksena on, että vammainen henkilö saa omat voimavaransa, kykynsä, taitonsa ja tietonsa parhaalla mahdollisella tavalla käyttöön. Valmennuksen avulla vammaista henkilöä tuetaan saavuttamaan tavoitteensa säännöksissä tarkemmin kuvatulla tavalla. Valmennuksen avulla voidaan tukea esimerkiksi vammaisen henkilön mahdollisuuksia muuttaa uuteen asuntoon tai uudelle paikkakunnalle, opiskella, harrastaa, tehdä päivittäisiä toimia, asua itsenäisesti, ilmaista itseään ja olla sosiaalisessa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Valmennus on tavoitteellista tukea, ohjausta ja harjoittelua.
Valmennus vastaa tuen tarpeeseen, joka ei ole pysyvä tai pitkäaikainen. Henkilöllä voi olla useita erilaisia tuen tarpeita, jotka voivat olla osaksi tilapäisiä tai myös jatkuvia tai toistuvia. Valmennuksella on tarkoitus ehkäistä pidempiaikaista tuen tarvetta. Tarve valmennukselle todetaan yhteistyössä vammaisen henkilön kanssa tehtävässä palvelutarpeen arvioinnissa, jossa tunnistettaisiin sellaisia tavoitteita, joiden saavuttamisessa vammainen henkilö tarvitsee tukea. Pysyvään tai pitkäaikaiseen tuen tarpeeseen tulee vastata muilla palveluilla kuin valmennuksella.
Valmennuksen myöntämisedellytykset ehdotetaan kirjoitettaviksi uudelleen ja siirrettäviksi pykälän 1 momenttiin. Valmennusta myönnetään, jos vammaisella henkilöllä ei ole pykälässä tarkoitettuja itsenäisessä elämässä tarvittavia taitoja tai taidot ovat puutteelliset. Valmennusta on myös oikeus saada, jos taitoja pitää harjoitella käyttämään uudessa toimintaympäristössä. Taidoilla tarkoitetaan myös viittomakielen taitoa ja puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käytön taitoa. Valmennusta saa myös elämän muutostilanteisiin liittyvänä joko niihin valmistautumiseen tai niissä toimimiseen. Lääkinnällinen kuntoutus on terveydenhuoltolain perusteella järjestettävä ensisijainen palvelu suhteessa vammaispalveluna järjestettävään valmennukseen. Lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluvat esimerkiksi toimintakyvyn parantamiseen ja ylläpitämiseen tähtäävät terapiat sekä apuvälinepalvelut.
Valmennuksen tarkoituksen määrittelevä lakiehdotuksen 1 momentti ehdotetaan siirrettäväksi 2 momentiksi, johon ehdotetaan lisättäväksi esimerkkiluettelo erilaisista itsenäisessä elämässä tarvittavista taidoista, joihin on oikeus saada valmennusta. Luettelo ei ole tyhjentävä, vaan kyseeseen tulevat myös muut vastaavat tavanomaisesti itsenäisessä elämässä tarvittavat taidot.
Kommunikaatiolla tarkoitetaan taitoa välittää ja vastaanottaa viestejä, ilmaista itseään ja esittää mielipiteitä. Vuorovaikutuksella tarkoitetaan vastavuoroista yhdessä kommunikoimista, ajatusten vaihtamista toisten ihmisten kanssa. Puhuttaessa kielellisistä oikeuksista viittomakieltä käyttävä on suomalaista tai suomenruotsalaista viittomakieltä käyttävä henkilö, jonka oma kieli on viittomakieli. Viittomakieliset voivat olla kuuroja, huonokuuloisia tai kuulevia. Näiden taitojen oppimiseen ja vahvistamiseen järjestetään valmennuksena viittomakielen opetusta tai puhetta tukevien ja korvaavien kommunikaatiokeinojen käytön ohjausta. Sosiaalisen vuorovaikutuksen harjoittelua järjestetään myös osana itsenäisessä elämässä tarvittavien taitojen harjoittelua vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeen mukaan.
Teknisten laitteiden ja digisovellusten käytön valmennus voi sisältää ohjausta ja tukea esimerkiksi tietokoneen tai älypuhelimen käyttämiseen sekä näiden laitteiden käytön harjoittelua. Erilaiset tekniset laitteet ja digisovellukset kuuluvat tavanomaiseen elämään.
Ympäristön hahmottaminen ja liikkuminen erilaisissa toimintaympäristöissä voi sisältää ohjausta, tukea ja harjoittelua toimimiseen vieraassa ympäristössä, esimerkiksi oikean paikan löytämisessä. Valmennus voi sisältää myös julkisen joukkoliikenteen käyttämisen opettelua tai harjoittelua. Liikkumistaidon ohjaus olisi yksi valmennuksen muoto. Valmennus ajan hahmottamiseen voi olla esimerkiksi kellonaikojen opettelua tai tukea ajan kulumisen ymmärtämisessä. Valmennus kodinhoitoon voi liittyä esimerkiksi ruoanlaiton tai siivoamisen harjoittelemiseen sekä näiden toimien suunnittelemiseen ja toteuttamiseen suunnitelmallisesti. Asiointiin järjestettävä valmennus voi liittyä esimerkiksi kaupassa käymiseen tai viranomaisten kanssa asiointiin. Valmennus rahankäyttöön voi liittyä rahan arvon hahmottamiseen, omien tulojen ja menojen hahmottamiseen ja rahankäytön suunnittelemiseen.
Pykälän 3 momentiksi ehdotetaan valmennuksen sisältöä koskevaa momenttia, jota on tarkennettu käytettyjen käsitteiden osalta. Vammaispalveluna järjestettävän valmennuksen sisältö on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Valmennusta järjestetään vammaisen henkilön yksilölliseen tarpeen mukaan joko yhdelle osa-alueelle tai useammalle.
Tiedollisilla taidoilla tarkoitetaan tiedon vastaanottamiseen, tiedon käsittelemiseen ja muokkaamiseen (ajatteluun ja kieleen) sekä muistiin ja ongelmanratkaisuun liittyviä toimintoja. Puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikoinnilla tarkoitetaan viestintää, jossa käytetään esimerkiksi kuvia tai tukiviittomia. Tiedollisilla taidoilla tarkoitetaan myös näkövammaisten henkilöiden luku- ja kirjoitustaidon mahdollistavan pistekirjoituksen opetusta silloin, kun sitä ei olisi mahdollista saada lääkinnällisenä kuntoutuksena. Pistekirjoituksen opetus sisältää ohjaussuunnitelman, opetuksen toteuttamisen sekä tarvittavan materiaalin ja apuvälineiden hankkimisen.
Lisäksi momentissa on kuvattu tarkemmin elämän muutostilanteita, joissa valmennusta on oikeus saada. Valmennus voi liittyä vammaisen henkilön toimintakyvyn muuttumiseen, esimerkiksi tilanteeseen, jossa henkilö on juuri vammautunut ja hän tarvitsee valmennusta toimiakseen arjessaan muuttuneen toimintakyvyn kanssa. Muutos voi tapahtua myös toimintaympäristössä tai perhetilanteessa. Lisäksi kyseeseen tulee muu vastaava elämän muutostilanne. Tilanne voi olla esimerkiksi päiväkodin, koulun tai opiskelun aloittaminen tai lopettaminen tai muutto uuteen kotiin. Tarkoitus on tukea vammaista henkilöä, jotta hän pystyisi valmistautumaan tulevaan muutokseen tai toimimaan muuttuneessa tilanteessa. Tuki voi liittyä esimerkiksi muuton tai uuden asunnon sisustamisen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen.
Pykälän 3 ja 4 momentit ehdotetaan siirrettäviksi 4 ja 5 momenteiksi. Pykälän 4 momenttia on tarkennettu käytettyjen käsitteiden ja myöntämisedellytyksen osalta. Subjektiivinen oikeus koskee momentissa tarkemmin määriteltyjä tilanteita, joissa perheelle ja muille läheisille henkilöille järjestettävä valmennus olisi tarpeen vammaisen henkilön valmennukselle asetettujen tavoitteiden toteutumiseksi. Pykälän 5 momenttiin ei ehdoteta sisällöllisiä muutoksia, mutta sitä tarkennetaan vastaamaan 4 momentissa käytettyjä sanamuotoja.
8 §. Valmennuksen toteuttaminen.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi informatiivinen viittaus sosiaalihuoltolakiin monialaisesta yhteistyöstä.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi velvollisuus kirjata myönnettävän palvelun sisältö, määrä ja toteutustapa päätökseen.
Pykälän 3 momentista poistetaan tarpeettomana viittaus vammaisen henkilön tarpeisiin ja toivomuksiin, koska nämä tulee ottaa huomioon jo 1 ja 2 momentin perusteella.
Lisäksi pykälään ehdotetaan vähäisiä teknisiä tarkennuksia.
12 §. Erityinen osallisuuden tuki.
Pykälää ehdotetaan muutettavaksi rakenteeltaan ja sisällöltään.
Pykälän 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi palvelun myöntämisedellytyksistä. Vammaisella henkilöllä on subjektiivinen oikeus saada erityistä osallisuuden tukea. Palvelun myöntämisen edellytyksenä on, että ilman palvelua vammainen henkilö ei pääse vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa tai osallistumaan vapaa-ajan toimintaan eikä pääse osalliseksi näissä tilanteissa. Palvelulla on tarkoitus turvata vammaisen henkilön oikeus olla aktiivinen toimija. Osallisuus tarkoittaa toimijuutta omassa elämässä, kuten päätöksenteossa ja sosiaalisesti merkityksellisissä vuorovaikutussuhteissa. Yksilötasolla osallisuus ilmenee henkilön omana kokemuksena ja yhteisössä jäsenten keskinäisenä arvostuksena, luottamuksena sekä mahdollisuutena vaikuttaa yhteisössä. Yhteiskunnan tasolla osallisuus tarkoittaa mahdollisuuksien ja oikeuksien toteutumista sekä ihmisten keskinäistä vastavuoroisuutta. Osallistuminen tarkoittaa esimerkiksi tapahtumassa mukana olemista, mutta ei välttämättä aktiivisen toimijan roolia.
Erityisen osallisuuden tuen tarkoituksena on, että vammainen henkilö pystyisi palvelun avulla pääsemään vuorovaikutukseen esimerkiksi läheistensä kanssa. Erityisen osallisuuden tuella voidaan auttaa vammaista henkilöä myös luomaan laajemmin ihmissuhteita ja syventämään suhteita hänelle läheisiin ihmisiin. Tuki voi esimerkiksi olla yhteisen vuorovaikutuksen tukemista silloin, kun vammaisen henkilön kommunikointikeinot ovat vähäiset tai hän tarvitsee tukea kommunikointi- tai yhteydenpitovälineiden käyttämisessä. Erityinen osallisuuden tuki voi olla myös merkityksellisen tekemisen tukemista vammaiselle henkilölle. Vapaa-ajan toiminta voi tarkoittaa esimerkiksi harrastamista, tapahtumissa käymistä tai muuta vastaavaa tekemistä. Olennaista palvelussa on, että osallistumisen lisäksi tuetaan vammaisen henkilön osallisuutta ja toimijuutta näissä tilanteissa.
Tukea antava henkilö toimii vammaisen henkilön aktiivisen osallisuuden mahdollistajana. Tarkoitus on, että tukea antava henkilö löytää keinoja sopeuttaa ja mukauttaa ympäristöä, toimintaa tai tekemistä sopivaksi vammaiselle henkilölle. Kyse voi olla esimerkiksi keinoista, joilla henkilölle mieluisaa tekemistä tuodaan hänelle sopivaan paikkaan. Vuorovaikutustilanteissa tukea antava henkilö voisi varmistaa, että vammainen henkilö saa ilmaistua itseään ja toiveitaan esimerkiksi siitä, mitä hän haluaa tehdä ja mistä hän pitää.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan määriteltäväksi erityisen osallisuuden tuen tarkoitus. Palvelun tarkoitus on turvata vammaisen henkilön oikeus osallistua ja päästä osalliseksi sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteissa ja vapaa-ajan toiminnassa myös silloin, kun hän ei kykene itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtoaan avun sisällöstä tai kun henkilökohtainen apu ei ole hänelle sopiva palvelu. Tarkennuksella selvennetään palvelun suhdetta henkilökohtaiseen apuun, jonka myöntämisen edellytyksenä on, että vammainen henkilö kykenee itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtonsa avun sisällöstä.
Erityisen osallisuuden tuen tarkoitus on, että myös ne vammaiset henkilöt, joiden osallisuutta ei voida tukea henkilökohtaisella avulla, voivat saada tarvitsemansa osallisuuden tuen. Vammaisen henkilön ei tarvitse ensisijaisesti hakea henkilökohtaista apua, vaan hän voi valita, mitä palvelua hän hakee. Vammainen henkilö ei kuitenkaan saisi samanaikaisesti henkilökohtaista apua ja erityistä osallisuuden tukea. Erityisen osallisuuden tuen saamisen edellytyksenä ei kuitenkaan ole, että vammainen henkilö olisi hakenut ensin henkilökohtaista apua.
Henkilökohtaisen avun myöntämiskynnys on matala. Riittävää on, että vammainen henkilö kykenee itsenäisesti tai tuettuna muodostamaan ja ilmaisemaan tahtonsa avun sisällöstä itselleen soveltuvaa kommunikointikeinoa käyttäen. Erityinen osallisuuden tuki on tarkoitettu suppealle joukolle vammaisia henkilöitä, joiden osallisuuden toteutuminen ja tukeminen on erityisen haastavaa. Usein kyseessä ovat henkilöt, joilla on kommunikaation ja vuorovaikutuksen ongelmia ja käyttäytymisen haasteita.
Pykälän 3 momentissa ehdotetaan määriteltäväksi palvelun sisältö. Säännös vammaisen henkilön oman tahdon ja toivomusten selvittämisestä ehdotetaan siirrettäväksi lain 13 §:ään.
Erityinen osallisuuden tuki on vammaisen henkilön osallistumista ja osallisuutta edistävä palvelu, joka sisältää tarvittavan ohjauksen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja vammaiselle henkilölle mieluisan vapaa-ajan toiminnan löytämisessä ja toteuttamisessa. Myös tällä muutoksella selkeytetään palvelun suhdetta henkilökohtaiseen apuun. Henkilökohtaisessa avussa lähtökohtana on, että vammainen henkilö ohjaa avustajaa, kun taas erityinen osallisuuden tuki sisältää vammaisen henkilön tarvitseman vahvankin ohjauksen toiselta henkilöltä. Erityisen osallisuuden tuen antajan rooli on aktiivisempi kuin henkilökohtaisen avustajan. Edellytyksenä tuen saamiselle ei ole, että vammaisella henkilöllä on valmiiksi osoittaa asioita, joita hän haluaa tehdä. Vammainen henkilö voi yhdessä tukea antavan henkilön kanssa etsiä ja kokeilla itselleen mielekästä tekemistä. Palvelulla voidaan auttaa vammaista henkilöä myös luomaan laajemmin ihmissuhteita ja syventämään suhteita hänelle läheisiin ihmisiin.
Tukea antavan henkilön on huolehdittava siitä, että vammaisen henkilön omaa tahtoa ja toivomuksia selvitetään niin tarkkaan kuin se on mahdollista. Tämä huomioon ottaen tukea antava henkilö voi kuitenkin esimerkiksi ehdottaa kokeiltavaa tekemistä tai päättää kokeiltavasta tekemisestä, jotta vammainen henkilö saa kokemuksia ja pystyy sen myötä ilmaisemaan tai osoittamaan, mikä on hänelle mieluisaa tekemistä. Tukea antava henkilö voi myös esimerkiksi hoitaa tekemiseen liittyvät käytännön järjestelyt, kuten lippujen ostamisen tai määränpäähän kulkemisen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 4 momentissa säädettäväksi erityisen osallisuuden tuen vähimmäismääräksi 30 tuntia, ellei henkilö hae tätä pienempää tuntimäärää.
13 §. Erityisen osallisuuden tuen toteuttaminen.
Pykälään ehdotetaan uutta 2 momenttia. Momenttiin siirretään 12 §:n 1 momentista säännös, jonka mukaan tukea antavan henkilön on huolehdittava siitä, että vammaisen henkilön omaa tahtoa ja toivomuksia selvitetään niin tarkkaan kuin se on vammaisen henkilön kommunikointikeinoin mahdollista. Säännöstä ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että selvittäminen koskee toiminnan suunnittelua ja toteutusta. Pykälän 2 momentti siirtyisi 3 momentiksi.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi sana ”yksilöllinen”. Lisäksi ehdotetaan lisättäväksi säännös velvollisuudesta kirjata päätökseen tuen määrä, sisältö ja toteutustapa. Momentista ehdotetaan poistettavaksi säännös, jonka mukaan erityinen osallisuuden tuki voi täydentää muihin palveluihin sisältyvää osallisuuden tukea. Mainittu säännös voisi vaikeuttaa subjektiivisen oikeuden sisällön määrittelyä. Säännöksen tarkoituksena oli tuoda esille, että muiden palveluiden saaminen ei ole esteenä erityisen osallisuuden tuen saamiselle lukuun ottamatta henkilökohtaista apua, jota ei ole tarkoitus saada samanaikaisesti. Lain tarkoitus kuitenkin on, että jokainen vammainen henkilö voisi saada yksilöllisen tarpeensa mukaisen palvelukokonaisuuden.
14 §. Tuettu päätöksenteko.
Pykälään ehdotetaan tarkennusta tuetun päätöksenteon tarkoitukseen, sisältöön ja myöntämisedellytyksiin. Pykälän 3 momentti ehdotetaan siirrettäväksi pykälän 1 momentiksi, jolloin pykälän 1 ja 2 momentti siirtyvät 2 ja 3 momentiksi.
Palvelun myöntämisedellytystä tarkennetaan siten, että vammaisen henkilön tulee olla tuen tarpeessa voidakseen tehdä omaa elämäänsä koskevia merkittäviä muita kuin jokapäiväiseen elämään kuuluvia päätöksiä. Lisäksi tarkennetaan, että vammaisen henkilön oma näkemys tulee ottaa huomioon päätöksen merkittävyyttä arvioitaessa. Tarkoitus on selventää, että päätöksen merkittävyyttä tulee arvioida kyseessä olevan tilanteen mukaan ja lisäksi vammaisen henkilön näkökulmasta yhdessä vammaisen henkilön kanssa. Pykälän säännöstä, joka koskee muuta kuin erillisenä palveluna toteutettavaa päätöksentekoa, tarkennetaan. Ehdotuksen mukaan muissa kuin merkittävissä päätöksentekotilanteissa vammaisen henkilön päätöksentekoa tuetaan hänen yksilöllisen tarpeensa mukaan osana vammaispalvelulain perusteella järjestettäviä palveluita silloin, kun se soveltuu palvelun luonteeseen.
Pykälän 2 momentin mukaan tuetun päätöksenteon tarkoitus on, että vammainen henkilö voi sekä tehdä että toteuttaa itse omaa elämäänsä koskevia päätöksiä. Tämä koskee sekä erillisenä palveluna että osana muita palveluita toteutettavaa tuettua päätöksentekoa.
Tuetun päätöksenteon sisältöä ehdotetaan tarkennettavaksi lisäämällä 3 momentin luetteloon tiedon hankkiminen sekä päätös- tai toimintavaihtoehtojen ja niiden vaikutusten arvioiminen. Lisäyksen myötä luettelosta ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomana päätösten seurausten arvioiminen. Luettelon loppuun lisätään maininta muista vastaavista toiminnoista osoittamaan, että luetteloa ei ole tarkoitettu tyhjentäväksi. Sisältöä tarkennetaan myös lisäämällä, että tuettu päätöksenteko sisältää päätöksentekoprosessissa tarvittavan tuen luettelossa tarkoitetuissa asioissa. Päätöksenteko on yleensä prosessi, ja tuettua päätöksentekoa tulee saada tarvittaessa koko prosessin ajan. Palvelun sisältö koskee sekä erillisenä palveluna että osana muita palveluita toteuttavaa tuettua päätöksentekoa.
15 §. Tuetun päätöksenteon toteuttaminen.
Pykälän 1 momenttiin tarkennetaan asiakassuunnitelman ja päätöksen suhdetta. Tuetun päätöksenteon tarve on arvioitava yhdessä vammaisen henkilön ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa sekä kirjattava tarve asiakassuunnitelmaan. Tämä koskee sekä erillisenä palveluna että osana muita palveluita toteutettavaa tuettua päätöksentekoa.
Erillisenä palveluna toteutettavan tuetun päätöksenteon sisältö, määrä ja toteutustapa on kirjattava päätökseen ottaen huomioon vammaisen henkilön asiakassuunnitelmaan kirjatut yksilölliset tarpeet ja oma näkemys tarvittavasta tuesta.
16 §. Vaativa moniammatillinen tuki.
Pykälän 1 momentin 3 kohdassa ehdotetaan säädettäväksi oikeudesta saada vaativaa moniammatillista tukea. Tukea on oikeus saada silloin, kun vähintään yksi vaihtoehtoisista myöntämisedellytyksistä täyttyy. Vaativaa moniammatillista tukea annetaan yleensä silloin, kun vammaisen henkilön palvelutarpeisiin ei voida vastata yksittäisillä palveluilla tai toimenpiteillä, vaan tarvitaan useamman eri ammattilaisen tiivistä, usein pitkäkestoista yhteistyötä ja useita erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Pykälän 1 momentin 1 kohdan perusteella vammaisella henkilöllä on oikeus saada palvelua esimerkiksi silloin, jos vammaisen henkilön kommunikointi on hyvin vähäistä ja tarvitaan useiden ammattilaisten yhteistyötä selvittämään, kuinka hänen kanssaan voi olla vuorovaikutuksessa. Vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän on myös mahdollista selvittää syitä esimerkiksi yllättävälle käytöksen muutokselle. Useat eri ammattilaiset voivat yhdessä miettiä keinoja, miten vammainen henkilö pystyy olemaan aktiivisesti osallisena erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja tekemään itse aloitteita kontaktin saamiseksi. Edellytyksenä ei ole tilanteen kriisiytyminen, vaan paremminkin syrjäytymisvaarassa olevan vammaisen henkilön saaminen mukaan yhteiseen tekemiseen.
Pykälän 1 momentin 2 kohdassa kuvatuissa tilanteissa tarvitaan vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän tiivistä yhteistyötä vammaisen henkilön läheisten ja lähityöntekijöiden kanssa, jotta asiantuntijaryhmä voi auttaa vammaista ihmistä ja lähityöntekijöitä ratkaisemaan tilanteet turvallisesti. Sen jälkeen on mahdollista alkaa työskennellä haastavien tilanteiden välttämiseksi, jolloin vammainen henkilö pystyy toimimaan yhdessä muiden kanssa turvallisesti ja hänen osallisuutensa toteutuu paremmin. Vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmä voi yhdessä auttaa vammaista henkilöä löytämään vaihtoehtoisia turvallisia toimintamalleja.
Pykälän 3 kohdassa kuvataan tilannetta, jossa vammaiseen henkilöön joudutaan kohdistamaan rajoitustoimenpiteitä, joista pyritään pääsemään eroon. Vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmän tärkeänä tehtävänä hyvinvointialueilla on etsiä keinoja rajoitustoimenpiteiden välttämiseksi ja niiden käytön vähentämiseksi vammaisten ihmisten elämässä. Tiimityön tarkoituksena on esimerkiksi ratkaista ongelmia, jotka johtavat käyttäytymiseen, jota joudutaan rajoitustoimenpiteillä hillitsemään.
Pykälän 2 momentissa on tarkoitus korostaa vaativan moniammatillisen tuen luonnetta paljon monenlaista yhteistyötä edellyttävänä usein pitkäjänteisenä tiimityönä. Tarkoitus on tuoda asiantuntemus sinne, missä vammainen henkilö on, jotta pystytään parhaiten antamaan tukea vammaiselle henkilölle hänen omassa toimintaympäristössään. Vammaiselle henkilöille tai läheisille henkilöille annettava tuki voi olla vuorovaikutuksen tukea tai käyttäytymisen syiden avaamista taikka vammaisen henkilön tukemista positiiviseen toimintaan. Momenttiin ehdotetaan siirrettäväksi 17 §:n 1 momentin säännös terveydenhuollon tutkimusten sisältymisestä vaativaan moniammatilliseen tukeen.
17 §. Vaativan moniammatillisen tuen toteuttaminen.
Pykälän 1 momentissa ehdotetaan säädettäväksi asioista, jotka tulee ottaa huomioon suunniteltaessa vaativaa moniammatillista tukea ja siitä päätettäessä. Momentin säännös terveydenhuollon tutkimuksista on edellä ehdotettu siirrettäväksi 16 §:ään samoin kuin pykälän 3 momentti.
Sellaiselle kehitysvammaiselle henkilölle, johon joudutaan kohdistamaan rajoitustoimenpiteitä, on tehtävä kehitysvammalain perusteella päätös siitä, että hän on erityishuollon tarpeessa. Tämän päätöksen tekee päätöksiä tekevä moniammatillinen asiantuntijaryhmä. Tällöinkin on tarkoitus, että kehitysvammainen henkilö saa kaikki palvelut ehdotettavan vammaispalvelulain perusteella. Henkilöllä, jonka huolenpidossa joudutaan käyttämään rajoitustoimia, on oikeus pysyvään kotiin, jonne myös vaativan moniammatillisen tuen palvelut tulee ensisijaisesti tuoda.
18 §. Asumisen tuki.
Pykälän 1 momentin asumisen tuen myöntämisedellytyksiä ehdotetaan täydennettäviksi siten, että vammaisella henkilöllä on oikeus saada asumisen tukea, jos hän tarvitsee apua tai tukea voidakseen hoitaa päivittäiset toimensa. Palvelua voisivat saada sekä jatkuvasti ja runsaasti että myös vähemmän, mutta välttämättä apua tarvitsevat henkilöt.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös asumisen tuen tarkoituksesta ja palvelun sisältöön lisättäväksi sana ”tarvittavan” avun ja tuen.
Pykälän 3 momenttiin esitetään lisäystä, joka korostaa, että asumisen tuki tulee toteuttaa siten, että siitä muodostuu vammaisen henkilön yksilöllisen tarpeiden mukainen palvelukokonaisuus. Osa kokonaisuuteen kuuluvista palveluista voidaan järjestää myös muiden lakien perusteella. Joissain tilanteissa asumisen tuki voi olla myös itsenäinen palvelu, jolloin kaiken asumisen tuen voi saada esimerkiksi ryhmäkodista. Sellaisetkin esimerkiksi sosiaalihuoltolain perusteella järjestetyt palvelut, jotka olisivat yksittäisinä palveluina maksullisia, olisivat asumisen tuen kokonaisuuteen liitettyinä maksuttomia. Asumisen tuki vastaa näin palveluna nykyisen vammaispalvelulain perusteella järjestettävää palveluasumista.
Pykälän 5 momentti ehdotetaan siirrettäväksi osaksi 4 momenttia.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti, joka säädetään päätöksenteossa huomioon otettavista ja päätökseen kirjattavista asioista.
19 §. Lapsen asumisen tuki.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi tarkentava säännös, jonka mukaan lapsen ja perheen tarvitsemia palveluita on järjestettävä tarvittaessa ympäri vuorokauden.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi viittaussäännös lapsen mielipiteen selvittämistä koskevaan ehdotettavaan uuteen 20 §:ään, jota olisi tarkoitus soveltaa sosiaalihuoltolain 32 §:n sijasta silloin, kun päätetään lapsen muuttamisesta asumaan kodin ulkopuolelle.
Lisäksi pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 5 momentti, jonka tarkoituksena on turvata lapsen oikeus luoda ja ylläpitää ihmissuhteita. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi lapsen ja hänelle tärkeiden henkilöiden vuorovaikutuksen ja yhteisen tekemisen tukemista. Lapsen asuessa kodin ulkopuolella asumisjärjestelyiden tulee olla sellaiset, että lapsi pystyy pitämään yhteyttä läheisiinsä ja käymään mahdollisuuksien mukaan lapsuudenkodissaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi lapsen tukemista yhteydenpidossa teknisin laittein sekä lapsen asuinpaikan mahdollisimman lyhyttä etäisyyttä lapsuudenkotiin ja hyviä kulkuyhteyksiä sinne.
20 §. Lapsen mielipiteen selvittäminen päätettäessä lapsen asumisen tuesta kodin ulkopuolella.
Lakiehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi uusi säännös lapsen mielipiteen selvittämisestä, kun päätetään lapsen asumisesta kodin ulkopuolella. Ehdotetussa sääntelyssä ei ole tarkoitus poiketa hallintolain säännöksistä vajaavaltaisen puhevallasta (14 §) tai asianosaisen kuulemisesta (34 §). Hallintolain 14 §:n 3 momentin mukaan viisitoista vuotta täyttäneellä alaikäisellä ja hänen huoltajallaan tai muulla laillisella edustajallaan on kummallakin oikeus erikseen käyttää puhevaltaa asiassa, joka koskee alaikäistä henkilöä taikka henkilökohtaista etua tai oikeutta.
Pykälän 1 momentin mukaan vammaisen lapsen mielipiteen ja toiveiden selvittämisessä on otettava huomioon lapsen valmius mielipiteensä muodostamiseen ja ilmaisemiseen. Lisäksi on huolehdittava siitä, että käytettävissä on lapsen mielipiteen selvittämiseen soveltuvat välineet ja menetelmät ja että lapsi saa tarvitsemansa tuen prosessin aikana. Lapselle annettava tuki on tärkeää, koska muutto voi olla vaikea sekä lapselle että läheisille. Mielipiteen selvittämiseen on varattava riittävästi aikaa ja lapselle on annettava tarvittava tieto lapsen ymmärtämällä tavalla.
Pykälän 2 momentin tarkoituksena on korostaa sitä, että lapsen mielipide voidaan jättää selvittämättä vain poikkeustapauksessa. Tällainen tilanne olisi esimerkiksi silloin, jos lapsen mielipiteen selvittäminen rasittaisi kohtuuttomasti lasta tai se ei olisi lapsen vamman tai sairauden vuoksi mahdollista. Mielipiteen selvittämisen vaikeus ei olisi peruste jättää selvittämistä tekemättä.
Pykälän 3 momentissa säädettäisiin tiedoista, joita lapselle ei saa antaa. Lapselle ei saisi antaa tietoja, jotka esimerkiksi vaarantavat hänen kehitystään. Muuten lapsella on oikeus saada asiaan liittyen tarvitsemansa tieto.
21 §. Lapsen sivistykselliset oikeudet lapsen asuessa kodin ulkopuolella.
Lakiehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi säännös lapsen sivistyksellisten oikeuksien toteuttamisesta tilanteessa, jossa lapsi asuu kodin ulkopuolella.
Pykälän 1 momenttiin sisältyy informatiivinen viittaus varhaiskasvatuslakiin, perusopetuslakiin ja oppivelvollisuuslakiin. Lisäksi lapsen asiakassuunnitelmaan tulisi kirjata lapsen opetuksen tai koulutuksen järjestäminen lapsen asuessa kodin ulkopuolella.
Pykälän 2 momentissa korostetaan sosiaalityöntekijän ja lapsen huoltajan sekä 3 momentissa lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavan henkilön yhteistyövelvoitetta opetuksen tai koulutuksen järjestäjän kanssa.
23 §. Esteettömän asumisen tuen toteuttaminen.
Pykälään ehdotetaan uutta 3 momenttia, jonka mukaan päätökseen on kirjattava esteettömän asumisen tuen sisältö ja toteutustapa sekä mahdolliset korvattavat kustannukset.
24 §. Lyhytaikainen huolenpito.
Pykälän 2 momentti ehdotetaan siirrettäväksi pykälän 1 momentiksi, jolloin 1 momentti siirtyy 3 momentiksi. Lyhytaikaisen huolenpidon myöntämisedellytyksiä ehdotetaan tarkennettaviksi 1 momentissa siten, että huolenpidosta vastaavien läheisten lyhytaikaisen estymisen tulee johtua heidän omaan elämäänsä liittyvistä velvoitteista tai levon tai virkistyksen tarpeesta.
Pykälään ehdotetaan uutta 2 momenttia, jonka mukaan lyhytaikaista huolenpitoa on oikeus saada myös, jos kunta ei järjestä perusopetuslain 48 b §:n perusteella sellaista aamu- tai iltapäivätoimintaa, joka vastaa vammaisen lapsen yksilöllisiin tarpeisiin.
Pykälän 3—6 momentit vastaavat lakiehdotuksen 1 ja 3—5 momenttien sisältöä täydennettynä 5 momentin tarkennuksella siitä, että palvelun sisältö, määrä ja toteuttamistapa on kirjattava päätökseen. Lisäksi ehdotetaan kielellisiä korjauksia.
25 §. Päivätoiminta.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tarkennuksia päivätoiminnan myöntämisedellytyksiin. Momenttiin ehdotetaan sanajärjestyksen muutosta, jonka tarkoitus on korostaa vammaisen henkilön subjektiivista oikeutta päivätoimintaan yhtenäisesti muiden lain pykälien kanssa. Myöntämisedellytyksiin ehdotetaan myös sisällöllistä muutosta, joka mahdollistaa päivätoiminnan yhdistämisen joustavasti työtoiminnan tai työllistymistä tukevan toiminnan kanssa. Vammainen henkilö, joka käy töissä, osallistuu työtoimintaan tai työllistymistä tukevaan toimintaan, voi osallistua osittain myös päivätoimintaan, jos se edistää vammaisen henkilön osallisuutta tai työllistymisen mahdollisuuksia.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jonka perusteella vammaisella henkilöllä on oikeus saada maksuttomat matkat päivätoimintaan, jos hänellä on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa eikä hän pysty käyttämään itsenäisesti tosiasiallisesti käytettävissä olevaa julkista joukkoliikennettä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia.
26 §. Päivätoiminnan toteuttaminen.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan momenttia selkeyttävää kielellistä korjausta. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jonka mukaan päätökseen on kirjattava palvelun sisältö, määrä ja toteuttamistapa.
27 §. Kehitysvammaisten henkilöiden työtoiminta.
Valiokunta ehdottaa kehitysvammaisten henkilöiden työtoiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi, että kehitysvammaisten henkilöiden työtoiminnasta säädetään erikseen vammaispalvelulaissa. Tarkoituksena on, että kehitysvammalain 2 §:n 4 kohdan ja 35 §:n mukainen työtoiminta voi jatkua nykyisenkaltaisena toimintana vammaispalvelulakiin ehdotettavan säännöksen perusteella.
Pykälässä kehitysvammaisella henkilöllä tarkoitetaan kehitysvammalain 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua henkilöä, jonka kehitys tai henkinen toiminta on estynyt tai häiriintynyt synnynnäisen tai kehitysiässä saadun sairauden tai vamman vuoksi. Tämä määritelmä poikkeaa lain 2 §:ään sisältyvästä vammaisen henkilön määritelmästä. Kehitysvammaisella henkilöllä on pykälän 1 momentin perusteella oikeus osallistua työtoimintaan, jos sosiaalihuoltolain (710/1982) 27 e §:n perusteella järjestetty työtoiminta tai 27 d §:n mukainen työllistymistä tukeva toiminta ei vastaa kehitysvammaisen henkilön yksilöllisiin tarpeisiin.
Pykälän 2 momentissa säädetään työtoiminnan tarkoituksesta.
Pykälän 3 momentin perusteella kehitysvammaisella henkilöllä on oikeus saada maksuttomat matkat työtoimintaan, jos hänellä on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa eikä hän pysty itsenäisesti käyttämään julkista joukkoliikennettä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia. Säännös vastaa päivätoiminnan maksuttomia matkoja koskevaa 25 §:n 3 momenttia.
28 §. Liikkumisen tuki.
Pykälän 2 momentista ehdotetaan poistettavaksi päivätoiminnan matkat, koska päivätoimintaan osallistuvalla vammaisella henkilön päivätoiminnan matkojen maksuttomuudesta säädetään valiokunnan ehdottamassa 24 §:n 3 momentissa.
Pykälän 3 momenttia tarkennetaan siten, että päätökseen on kirjattava liikkumisen tuen toteuttamistapa, määrä ja alueellinen laajuus.
30 §. Liikkumisen tuen määrä.
Pykälän 1 momentista ehdotetaan poistettavaksi päivätoiminnan matkat, koska päivätoiminnan maksuttomista matkoista ehdotetaan säädettäväksi 23 §:n 3 momentissa.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan euromäärää tai kilometri- ja euromäärää määriteltäessä on otettava mahdollisuuksien mukaan huomioon vammaisen henkilön aiemmin liikkumiseen käyttämä kilometrimäärä tai euromäärä ja se, miten tämä määrä vastaa vammaisen henkilön tarpeisiin. Tärkeää on, ettei päätös matkabudjetin määrästä perustuisi vain vammaisen henkilön aiempaan liikkumiseen, jos se ei enää vastaa vammaisen henkilön tarpeita.
Lisäksi 2 momentin sisältöä ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että hyvinvointialueella on velvollisuus huolehtia siitä, että toteuttamistavasta riippumatta vammaisen henkilön oikeus liikkumisen tukeen toteutuu. Tämän varmistamiseksi 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan vammaisella henkilöllä on hakemuksesta oikeus siirtyä matkojen määrään perustuvaan liikkumisen tukeen.
31 §. Liikkumisen tuen laajuus.
Pykälä ehdotetaan jaettavaksi kolmeen momenttiin.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että siihen lisätään toiminnallisen lähikunnan ja oman elämän kannalta merkittävän kunnan määritelmä. Lisäksi tarkennetaan, että säännös erityisestä syystä muiden kuntien alueella tehtävistä matkoista koskee kertaluonteisia matkoja.
Toiminnallisen lähikunnan käsitettä on käytetty vakiintuneesti määriteltäessä voimassa olevassa vammaispalvelulaissa tarkoitetun kuljetuspalvelun laajuutta. Toiminnallinen lähikunta tarkoittaa lähintä mahdollista kuntaa, josta tarvittava palvelu on saatavissa. Toiminnallisen lähikunnan määrittelyyn vaikuttaa se, kuinka ihmiset yleensä alueella liikkuvat ja missä he asioivat sekä se, kuinka erilaisia palveluita on saatavissa.
Vammaisen henkilön elämän kannalta merkittäväksi kunnaksi katsotaan kunta, jossa vammaisella henkilöllä on tarve käydä toistuvasti. Tällainen kunta voi olla esimerkiksi kunta, jossa asuvat vammaisen henkilön lähisukulaiset tai läheiset ystävät, tai kunta, jossa vammaisen henkilön vapaa-ajan asunto sijaitsee.
33 §. Taloudellinen tuki hengityslaitteen varassa elävälle henkilölle.
Lakiehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi uusi pykälä, jossa säädetään taloudellisesta tuesta hengityslaitteen varassa elävälle henkilölle, joka ei ole laitoshoidossa.
Pykälän 1 momentin mukaan hengityslaitteen varassa elävällä henkilöllä tarkoitetaan lähtökohtaisesti henkilöä, jonka hengitystiet on turvattu henkitorviavanteella ja sen kautta viedyllä putkella. Joissain tilanteissa hengitystukihoito voidaan kuitenkin toteuttaa myös muulla tavalla, mutta hoidon tarpeen tulee silloin olla yhtä välttämätöntä kuin tilanteissa, joissa hoito toteutetaan henkitorviavanteen kautta. Molemmissa tilanteissa kyseessä tulee aina olla elämää ylläpitävä hoito, jota ilman henkilö on vaarassa kuolla. Kyseessä ei siten voi olla vain sairauden tai oireiden hoito. Ympärivuorokautinen hoidon tarve tarkoittaa tilanteita, joissa henkilö on täysin riippuvainen hengityslaitteesta, vaikka hän ei menehdy ollessaan hyvin lyhyen ajan ilman hengityskonetta.
Uudella määritelmällä ei ole tarkoitus laajentaa nykyistä ylläpitokorvaukseen oikeutettujen hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden piiriä, vaan tarkoituksena on turvata se, että kaikki nykyisin ylläpitokorvausta saavat henkilöt voivat saada sen tilalle tulevaa hengityslaitteen varassa eläville henkilöille tarkoitettua taloudellista tukea. Voimassa olevassa asiakasmaksulainsäädännössä tarkoitetulla hengityshalvausstatuksen saaneella henkilöllä on näin sama oikeus maksuttomiin palveluihin ja ylläpitokorvauksen korvaavaan taloudelliseen tukeen kuin uuden määritelmän täyttävällä henkilöllä.
Pykälän 2 momentin mukaan hengityslaitteen varassa elävällä henkilöllä olisi oikeus saada taloudellista tukea ylläpitokustannuksiinsa silloin, kun hän ei ole terveydenhuollon laitoshoidossa. Taloudellisena tukena myönnetään 1 400 euroa kuukaudessa. Taloudellinen tuki olisi subjektiivinen oikeus, joka edellyttäisi 1 momentissa tarkoitettua hengityslaitteen varassa elävän henkilön statusta. Hengityslaitehoitoon perehtyneen erikoislääkärin tulee tehdä uusien henkilöiden osalta lääketieteellinen arvio ja antaa lausunto siitä, onko kyseessä 1 momentissa tarkoitettu hengityslaitteen varassa elävä henkilö. Tämän jälkeen tehdään päätös taloudellisesta tuesta.
Pykälän 3 momentin mukaan henkilön tulisi 2 momentissa tarkoitettuun taloudelliseen tukeen nähden ensisijaisesti hakea asumisen tukia, jos hänellä on oikeus saada yleisestä asumistuesta annetussa laissa (938/2014) tai eläkkeensaajan asumistuesta annetussa laissa (571/2007) tarkoitettua asumistukea tai opintotukilaissa (65/1994) tarkoitettua asumislisää. Tällöin henkilölle myönnettävästä taloudellisesta tuesta vähennettäisiin henkilön saama asumistuki tai asumislisä. Jos henkilö kuuluisi useamman henkilön ruokakuntaan, joka saa yleistä asumistukea, tulisi maksettavasta yleisestä asumistuesta laskea hengityslaitetta tarvitsevan henkilön oma osuus, joka vähennettäisiin henkilölle myönnettävästä taloudellisesta tuesta. Tämä osuus laskettaisiin jakamalla ruokakunnalle maksettava yleinen asumistuki ruokakunnan jäsenten määrällä. Lisäksi henkilölle maksettavasta taloudellisesta tuesta voitaisiin vähentää 50 euroa kultakin vuorokaudelta, jolloin henkilö on ollut lyhytaikaisessa terveydenhuollon laitoshoidossa, jos henkilölle on maksettu taloudellista tukea myös tältä ajalta.
Pykälän 4 momentissa ehdotetaan säädettäväksi indeksitarkistuksesta. Edellä 2 ja 3 momentissa säädettyjä euromääriä tarkistetaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella joka toinen vuosi kansaneläkeindeksistä annetun lain (456/2001) 2 §:ssä tarkoitetun kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti. Laskennan perusteena käytetään kansaneläkeindeksin sitä pistelukua, jonka mukaan tarkistusvuoden tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden suuruus on laskettu. Tarkistusvuosi olisi se vuosi, jota seuraavan vuoden alusta indeksitarkistus toteutetaan. Indeksin mukainen euromäärä pyöristetään lähimpään 0,1 euroon. Indeksillä tarkistettu euromäärä tulisi voimaan tarkistusvuotta seuraavan vuoden alusta.
39 §. Ulosmittauskielto.
Valiokunta ehdottaa pykäläviittausten numeroiden korjaamista edellä ehdotettujen muutosten vuoksi.
42 §. Siirtymäsäännökset.
Valiokunta ehdottaa 12 §:n 4 momentissa tarkoitetun erityisen osallisuuden tuen vähimmäismääräksi 10 tuntia lain voimaantulosta vuoden 2024 loppuun saakka, korottamista 20 tuntiin kuukaudessa vuoden 2025 alusta ja 30 tunnin vähimmäismäärän voimaantuloa vuoden 2026 alusta alkaen.
Pykälän 4 momentissa ehdotetaan säädettäväksi 33 §:n indeksitarkistuksen siirtymäsäännöksistä. Edellä 33 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyt euromäärät vastaisivat kansaneläkeindeksin sitä pistelukua, jonka mukaan vuoden 2023 tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden suuruus on laskettu. Mainitut euromäärät tarkistetaan kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti ensimmäisen kerran vuonna 2025, ja tarkistetut euromäärät tulisivat voimaan vuoden 2026 alusta.