1. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta
1 §. Lain soveltamisala ja tarkoitus.
Pykälän 1 ja 2 momentteihin ehdotetaan lisättäväksi palvelunjärjestäjäksi Kansaneläkelaitos, koska Kansaneläkelaitos on korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetun lain (695/2019) mukaan korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon järjestämisvastuullinen taho, niin se on myös tämän lakiehdotuksen mukainen palvelunjärjestäjä. Lisäksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain (566/2005) mukaan Kansaneläkelaitos järjestää ja korvaa myös kuntoutusta ja on siten myös näiden palvelujenjärjestäjä. Pykälän 3 momentin viittaus sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 24 §:n mukaiseen sosiaaliasiamiestoimintaan ja potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992) 11 §:n mukaisen potilasasiamiestoimintaan ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetussa laissa tarkoitettujen potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toimintaan.
2 §. Soveltamisalan rajoitukset.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi terminologinen täsmennys niin, että henkilöstä välittävien yritysten sijasta käytetään käsitettä henkilöstöä vuokraavat yritykset, koska pykälän säännöskohtaisten perustelujen mukaan henkilöstön välittämisellä viitataan henkilöstövuokraustoimintaan.
Pykälän 3 momentin viittaus sosiaalihuoltolakiin ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan lailla 191/2022 muutettua sosiaalihuoltolakia. Lisäksi 3 momentin viittaus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain (380/1987) 8 d §:n 2 momentin 1 kohtaan muutetaan viittaukseksi vammaispalvelulain 11 §:ään.
Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälän 3 momenttia muutettavaksi siten, että lain soveltamisalan rajaus ei koske henkilökohtaisen avustajan työnantajamallin mukaisesti toimivaa henkilöä rikosrekisteriotteen tarkistamista koskevan 28 §:n ja aluehallintoviraston tätä koskevan 34 §:n mukaisen valvontavelvollisuuden osalta, koska valiokunta ehdottaa jäljempänä 28 §:ää muutettavaksi siten, että henkilökohtaisen avustajan työnantajamallin mukaan toimivalla henkilöllä on oikeus tarkistaa työntekijän rikosrekisteriote.
4 §. Määritelmät.
Vastaavin perustein kuin 1 §:n osalta Kansaneläkelaitos ehdotetaan lisättäväksi palvelunjärjestäjän määritelmää koskevaan 1 momentin 1 kohtaan.
Mahdollisten soveltamisongelmien ehkäisemiseksi ja valvonnan yhtenäisen käytännön turvaamiseksi pykälän 1 momentin 8 kohdan määritelmään vaativasta sosiaalihuoltoa tuottavasta palveluyksiköstä ehdotetaan lisättäväksi palveluyksiköt, joissa henkilökunnalta edellytetään laaja-alaista erityisosaamista. Vaativaa sosiaalihuoltoa tuottavia palveluyksiköitä ovat esimerkiksi sosiaalihuoltolain 3 §:n 1 momentin 3 ja 6 kohdissa määritellyn mukaisesti erityistä tukea tarvitseville henkilöille annettavia palveluja tuottavat yksiköt. Säännöksessä tarkoitetut palvelut edellyttävät laaja-alaista erityisosaamista ja riittävää toistettavuutta riittävän taidon ja osaamisen saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Esimerkkeinä tällaisista vaativista palveluista ovat osa mielenterveys- ja päihdetyön palveluista, osa vammaisten henkilöiden asumis- ja kuntoutuspalveluista, lastensuojelun palvelut sekä väkivalta- ja seksuaalirikosten uhrien auttamiseen erikoistuneet palvelut.
9 §. Henkilöstö.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että pykälässä mainittu täydennyskoulutus tarkoittaa ammatillista täydennyskoulutusta. Tarkoitus on, että täydennyskoulutus on ammattia tukevaa ja suunnitelmallista, sosiaali- tai terveydenhuollon tarvetta ja muuttuvia vaatimuksia vastaavaa lyhyt- tai pitkäkestoista koulutusta. Täydennyskoulutuksen tarkoituksena on ylläpitää, saattaa ajan tasalle ja lisätä työntekijän ammattitaitoa ja osaamista.
11 §. Palveluntuottajien rekisteri.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi siten, että Valviralla on vastuu rekisterin yleisestä toiminnasta ja käytettävyydestä, tietojen eheydestä, suojaamisesta ja säilyttämisestä.
Pykälän 2 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että Valvira ja aluehallintovirastot vastaavat käsittelyvastuullaan rekisteriin tallettamistaan tiedoista ja niiden luovuttamisesta sekä tallentamiaan tietoja koskevista, rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseen liittyvistä pyynnöistä. Valvira tallentaa ja vastaa niistä tiedoista, joita se on toimivaltansa mukaisesti saanut palveluntuottajalta ja palveluyksiköstä rekisteröintiä varten. Aluehallintovirastot tallentavat rekisteriin ne palveluntuottajat ja palveluyksiköt sekä niitä koskevat tiedot, jotka on sen toimivallan mukaisesti käsitelty aluehallintovirastossa. Aluehallintovirasto vastaisi myös tallentamiensa tietojen oikeellisuudesta ja niiden luovuttamisen lainmukaisuudesta.
12 §. Rekisteriin tallennettavat tiedot ja niiden poistaminen.
Pykälän 1 momentin johdantokappaleeseen ehdotetaan sääntelyn tarkkarajaisuuden ja täsmällisyyden vuoksi lisättäväksi viittaukset lain 16 §:n mukaisiin rekisteröintiä varten annettaviin tietoihin ja 17 §:ssä tarkoitettuihin tietoihin.
Pykälän 2 momentin ensimmäistä virkettä ehdotetaan täsmennettäväksi niin, että tietojen rekisterissä säilyttämisen kesto sidotaan palvelujen tuottamisen tarpeeseen, eli tietoja voidaan säilyttää rekisterissä vain niin kauan kuin se on palvelujen tuottamiseksi tarpeen. Lisäksi momentin toista virkettä ehdotetaan perustuslakivaliokunnan lausunto huomioon ottaen täsmennettäväksi niin, että tietoja säilytetään vain niin kauan kuin se on välttämätöntä ja enimmäisaika on viisi vuotta. Perustuslakivaliokunnan arkaluonteisten tietojen säilyttämistä koskevan lausuntokäytännön vuoksi momenttiin ehdotetaan myös lisättäväksi maininta siitä, että arkaluonteinen henkilötieto on poistettava rekisteristä, kun sen käsittely ei ole enää käyttötarkoituksen kannalta välttämätöntä. Lisäksi momentista ehdotetaan poistettavaksi viittaus 14 §:ssä tarkoitettuun julkiseen tietopalveluun, koska valiokunta ehdottaa jäljempänä, että 14 §:n mukaisessa julkisessa tietopalvelussa ei julkaista tietoja valvontaviranomaisten määräämistä seuraamuksista.
13 §. Rekisteritietojen käyttö.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että valvontaviranomaisilla rekisterinpitäjinä on oikeus käyttää ja pitää rekisteriä ajan tasalla. Lisäksi 1 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi valvontaviranomaisen velvollisuudella varmistaa tietojen oikeellisuus ja ajantasaisuus sekä käsitellä rekisteriin tallennettavia henkilötietoja.
Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi valtionviranomaisen lisäksi julkisoikeudellisille laitoksille, kuten Kansaneläkelaitokselle, oikeus käyttää rekisterin tietoja lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseksi.
14 §. Julkinen tietopalvelu.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentista poistetaan maininta siitä, että palveluntuottajan rekisterissä voidaan julkaista tiedot tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten, määräysten ja kieltojen rikkomisesta ja valvontaviranomaisen määräämistä seuraamuksista.
Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi palveluntuottajan lisäksi myös vastuuhenkilölle mahdollisuus perustellusta syystä kieltää itseään koskevan osoite- ja muun yhteystiedon julkaiseminen.
16 §. Rekisteröintiä varten annettavat tiedot.
Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyn johdosta, että 16 §:n 1, 2, 4 ja 5 momentteihin lisätään maininta rekisteröintiä koskevasta hakemuksesta. Valiokunta ehdottaa myös selkeytettäväksi 2 kohdan 11 kohtaa, koska ehdotetulla lailla ei ole tarkoitus määrittää pelastuslain mukaisten asiakirjojen käytäntöä. Lisäksi valiokunta ehdottaa 2 momentin 13 kohdan selkeyttämistä niin, että hakemuksessa on ilmoitettava yhteystiedot tietosuoja-asetuksen mukaisten rekisteröidyn oikeuksien käyttämiseksi. Pykälän 2 momentin 14 kohdasta ehdotetaan poistettavaksi viittaus potilaan asemasta ja oikeuksista annettuun lakiin.
21 §. Rekisteröintiä koskeva päätös.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia täydennettäväksi siten, että rekisteriin merkitään palveluntuottaja ja palveluyksikkö, jotka täyttävät laissa säädetyt edellytykset. Lisäksi ehdotetaan, että momentissa tarkoitettu päätös tehdään palveluntuottajan hakemuksesta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa myös asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi tarvittavien ehtojen asettamista koskevaa toimivaltaa rajattavaksi koskemaan tässä tai muussa sosiaali- ja terveydenhuollon laissa säädettyjä velvoitteita täsmentäviä ehtoja.
26 §. Omavalvontaohjelma.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan korvattavaksi sanamuoto palveluyksikön omavalvontasuunnitelma monikkomuotoon. Lisäksi ehdotetaan 4 momentin omavalvontaohjelman toteutumisen seurantaan perustuvien havaintojen ja niiden perusteella tehtävien toimenpiteiden julkaisemisväliä pidennettäväksi kolmesta kuukaudesta neljään kuukauteen, mikä vastaa useiden organisaatioiden nykyistä potilasturvallisuusraportoinnin sykliä.
27 §. Palveluntuottajan omavalvonta.
Pykälän 3 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi maininnalla siitä, että palveluntuottaja ei saa julkaista salassa pidettäviä tietoja.
28 §. Palveluntuottajan velvollisuus ja henkilökohtaisen avustajan työnantajamallin mukaan toimivan henkilön oikeus tarkistaa työntekijöiden rikosrekisteriote iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1, 2, 4 ja 6 momenttia täsmennettäväksi siten, että rikosrekisteriotteen tarkistamisvelvollisuus on vain palveluntuottajalla, koska palveluntuottaja valitsee toiminnassaan tarvittavan henkilöstön ja siten palveluntuottajalla on ensisijainen velvollisuus huolehtia rikosrekisteriotteen tarkastamisesta. Lisäksi pykälän 1 momentin viittaus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun lain 2 §:ään tai kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain 1 §:n 1 momenttiin ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi vammaispalvelulain 2 §:n 1 momenttiin.
Edellä yleisperusteluissa todetuin perustein valiokunta ehdottaa muutettavaksi pykälän otsikkoa ja 1 ja 2 momenttia niin, että henkilökohtaisen avustajan työnantajamallin mukaan toimivalla henkilöllä on oikeus tarkistaa työntekijöiden rikosrekisteriote iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden sosiaali- ja terveyspalveluissa.
29 §. Palveluntuottajan ja henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus.
Valiokunta ehdottaa pykälän 4 momenttia muutettavaksi niin, että jos ilmoituksen jälkeen ei epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa korjata viivytyksettä, ilmoitusvelvollisuus valvontaviranomaiselle on ilmoituksen tehneen henkilön sijasta ilmoituksen vastaanottaneella henkilöllä, koska ilmoituksen tehneellä henkilöllä ei välttämättä ole mahdollisuuksia arvioida, mitä toimenpiteitä on tehty tai ovatko tehdyt korjaustoimenpiteet olleet riittäviä. Ilmoituksen alun perin tehneellä henkilöllä on kuitenkin aina oikeus ilmoituksen tekoon. Valvovilla viranomaisilla on valvontatehtäviensä puitteissa ja tiedonsaantioikeutensa nojalla mahdollisuus kohdentaa valvontaa myös ilmoitusvelvollisuutta koskevan sääntelyn noudattamiseen osana omavalvonnan toimivuuden valvontaa.
31 §. Asetuksenantovaltuus ja määräykset.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksenantovaltuutta rajattavaksi koskemaan lakia tarkempien säännösten antamista. Myös 2 momentin Valviran määräyksenantovaltuutta ehdotetaan rajattavaksi koskemaan lakia tarkempia määräyksiä.
32 §. Viranomaisvalvonta ja siihen liittyvä ohjaus.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momenttia täydennettäväksi niin, että Aluehallintovirasto valvoo myös vammaispalvelulain 11 §:ssä tarkoitetun henkilökohtaisen avustajan työnantajamallin mukaan toimivan henkilön toimintaa lain 28 §:ssä säädettyjen velvoitteiden täyttämiseksi.
33 §. Valvonta-asian käsittely.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa poistettavaksi pykälän 1 momentin. Perustuslakivaliokunta ei pidä hyvään lainsäädäntötapaan kuuluvana, että hallinnon yleislakeihin kuuluvaa hallintolakia läheisesti muistuttavaa sääntelyä otetaan erityislainsäädäntöön, ja sääntelyn harhaanjohtavuuden ja siitä mahdollisesti seuraavien hallintolain soveltumista koskevien vastakohtaispäätelmien vuoksi 1 momentti on perustusvaliokunnan näkemyksen mukaan syytä poistaa lakiehdotuksesta.
34 §. Viranomaisten välinen yhteistyö.
Pykälän 3 ja 4 momenttia ehdotetaan täydennettäviksi siten, että tietojen luovutus on mahdollista salassapitosäännösten estämättä. Pykälän 5 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi viittauksilla biopankkilakiin (688/2012), ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä annettuun lakiin (101/2001), veripalvelulakiin (197/2005), kliinisestä lääketutkimuksesta annettuun lakiin (983/2021) ja lääkinnällisistä laitteista annettuun lakiin (719/2021), koska Fimea on toimivaltainen viranomainen myös näiden lakien mukaisessa toiminnassa. Vastaavasti Aluehallintoviraston ja Valviran ilmoitusvelvollisuutta ehdotetaan täsmennettäväksi koskemaan kaikkea Fimean valvontaan kuuluvissa toiminnoissa mahdollisesti havaittuja puutteita tai epäkohtia.
39 §. Määräykset ja pakkokeinot.
Pykälän 4 momentin viittausta lääkelain mukaiseen toimintaan ehdotetaan laajennettavaksi koskemaan kaikkea Fimean valvontavastuuseen kuuluvaa toimintaa vastaavin perustein kuin 34 §:ssä.
40 §. Palveluntuottajan rekisteristä poistaminen.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta valiokunta ehdottaa pykälään lisättäväksi uuden 6 momentin, jonka perusteella palvelujen rekisteristä poistamista koskevia säännöksiä ei sovelleta valtion mielisairaaloiden, Puolustusvoimien, Vankiterveydenhuollon yksikön, valtion liikelaitoksen, hyvinvointialueen, Helsingin kaupungin, HUS-yhtymän tai itsenäisen julkisoikeudellisen laitoksen toimiessa palveluntuottajana.
45 §. Tiedonsaantioikeus.
Perustuslakivaliokunnan säätämisjärjestystä koskevan huomautuksen johdosta valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentista poistetaan maininta muista viranomaisista ja muista julkisoikeudellisista yhteisöistä ja säännöstä täsmennetään niin, että siinä luetellaan nimeltä kaikki viranomaiset ja julkisoikeudelliset yhteisöt, joiden tiedot valvontaviranomaisen toiminnassa voivat tapauskohtaisesti olla olennaisia ja välttämättömiä. Lisäksi pykälän 5 momenttia ehdotetaan täsmennettäväksi niin, että tietojenantovelvollisuus koskee välttämättömiä tietoja ja selvityksiä
52 §. Voimaantulo ja siirtymäsäännökset.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi Rajavartiolaitos niiden toimijoiden joukkoon, joiden osalta lain 3 luku tulee kuitenkin voimaan 1 päivänä tammikuuta 2026.
56 §. Julkisen palveluntuottajan rekisteröinti.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi tekninen pykäläviittauskorjaus.