Viimeksi julkaistu 6.9.2024 13.06

Valiokunnan mietintö StVM 7/2024 vp HE 55/2024 vp Sosiaali- ja terveysvaliokunta Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kevasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Kevasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 55/2024 vp): Asia on saapunut sosiaali- ja terveysvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty talousvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • hallitusneuvos Ville Koponen 
    valtiovarainministeriö
  • neuvotteleva virkamies Matti Sillanmäki 
    valtiovarainministeriö
  • johtava asiantuntija Mikko Määttä 
    Finanssivalvonta
  • lakiasiainjohtaja Jussi-Pekka Rantanen 
    Keva

Valiokunta on saanut kirjalliset lausunnot: 

  • sosiaali- ja terveysministeriö
  • Kirkkohallitus
  • Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • Finanssiala ry
  • Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
  • Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi Kevasta annettua lakia, Finanssivalvonnasta annettua lakia ja Finanssivalvonnan valvontamaksuista annettua lakia. 

Esityksen mukaan Keva-nimisen eläkelaitoksen valvonta siirrettäisiin kokonaisuudessaan valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Finanssivalvonnan suorittama valvonta laajenisi siten kattamaan Kevan rahoitustoiminnan suunnittelun ja sijoitustoiminnan ohella myös Kevan muun toiminnan. Valtiovarainministeriö nimittäisi kuitenkin edelleen Kevan valtuutetut, vahvistaisi Kevan jäsenyhteisöjen henkilöstön eläkemenojen tasausmaksun sekä vastaisi valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin henkilöstön eläketurvan hoitoon Kevassa liittyvistä tehtävistä. 

Kevasta annettuun lakiin lisättäisiin säännökset Finanssivalvonnan valvontatehtäväänsä varten tarvitsemista valvontavaltuuksista. Finanssivalvonnasta annetussa laissa säädettäisiin, että Keva on Finanssivalvonnan muu valvottava ja eräiden toimivaltuuksien osalta toimilupavalvottavaan rinnastettava valvottava, jolloin Finanssivalvonta saisi Kevaan nähden monilta osin vastaavat valvontavaltuudet kuin muihin kyseiseen ryhmään kuuluviin toimijoihin. Finanssivalvonnan valvontamaksuista annetussa laissa säädettyä Kevalta perittävää valvontamaksua korotettaisiin vastaamaan Finanssivalvonnan laajentuvaa valvontatehtävää.  

Lisäksi Kevasta annettua lakia muutettaisiin siten, että Kevan hallitukselle ja toimitusjohtajalle asetetut erityiset kelpoisuusvaatimukset ja toimintavelvoitteet vastaisivat pääsääntöisesti työeläkevakuutusyhtiöiden johdolle työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa asetettuja vaatimuksia ja velvoitteita. Lakiin lisättäisiin säännökset Kevan vastuullisesta matemaatikosta, tämän tehtävistä ja kelpoisuusvaatimuksista. Lakiin tehtäisiin myös useita pienempiä muutoksia, joilla muun muassa mahdollistettaisiin sähköiset kokoukset Kevan valtuutettujen ja vaalivaliokunnan kokouksissa, poistettaisiin lakisääteinen velvollisuus asettaa Kevan yhteydessä toimiva työkyvyttömyys- ja kuntoutusasioiden neuvottelukunta sekä luovuttaisiin valtiovarainministeriön, kirkon eläkerahaston, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin velvollisuudesta arvioida viiden vuoden välein laajemmin niiden eläkkeiden hoidon kustannustehokkuuden ja laatutason toteutumista. 

Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2025.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

Esityksessä ehdotetaan, että Kevan valvonta siirretään kokonaisuudessaan valtiovarainministeriöltä Finanssivalvonnan tehtäväksi. Nykyisin Finanssivalvonta valvoo Kevan toimintaa ainoastaan rahoitustoiminnan suunnittelun ja sijoitustoiminnan osalta ja valtiovarainministeriö vastaa Kevan yleisestä valvonnasta. Valtiovarainministeriö vastaa kuitenkin esityksen mukaan edelleen Kevan valtuutettujen nimeämisestä, Kevan jäsenyhteisöjen henkilöstön eläkemenojen tasausmaksun vahvistamisesta sekä eräistä muista tehtävistä, jotka liittyvät valtion, kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin henkilöstön eläketurvan hoitoon Kevassa.  

Esityksen tavoitteena on selkeyttää ja tehostaa Kevan toiminnan valvontaa sekä poistaa nykyiseen, valtiovarainministeriön ja Finanssivalvonnan kesken jaettuun valvontaan ja ministeriön valvontarooliin liittyviä katvealueita, ristiriitatilanteita ja muita ongelmia. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on aikaisemmin Keva-lakia käsitellessään korostanut, että valvonnan tulee muodostaa selkeä ja toimiva kokonaisuus sekä pitänyt tarpeellisena, että valvonnan toimivuutta selvitetään ja selvityksen perusteella tarvittaessa valmistellaan mahdolliset säädösmuutokset (StVM 6/2015 vp, s. 3). 

Esityksessä Kevasta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi Finanssivalvonnan valvontatehtävän kannalta tarpeelliset säännökset valvonta- ja määräyksenantovaltuuksista. Kevan hallituksen ja toimitusjohtajan kelpoisuusvaatimuksia ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan pitkälti työeläkeyhtiöiden johtoa koskevaa sääntelyä. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi myös työeläkeyhtiöitä koskevaa sääntelyä vastaavat säännökset vastuullisesta matemaatikosta.  

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös Finanssivalvonnasta annettua lakia ja valvontamaksulakia. Ehdotettujen muutosten myötä Finanssivalvonta saa Kevaan nähden monelta osin vastaavat valvontavaltuudet kuin työeläkeyhtiöiden suhteen. Lisäksi Kevalta perittävää valvontamaksua ehdotetaan korotettavaksi vastaamaan Finanssivalvonnan laajentuvaa valvontatehtävää, jolloin Kevan maksama valvontamaksu vastaa kokoluokaltaan vastaavankokoisten työeläkeyhtiöiden maksuja. 

Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää ehdotettuja muutoksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina ja kannattaa lakiehdotusten hyväksymistä. Myös talousvaliokunta pitää lausunnossaan ehdotettuja muutoksia perusteltuina ja kannatettavina. 

Valiokunta toteaa, että ehdotettujen muutosten myötä Keva on pitkälti vastaavien Finanssivalvonnan valvontavaltuuksia koskevien säännösten alainen kuin työeläkevakuutusyhtiöt, ja Finanssivalvonta valvoo Kevan toimintaa pääsääntöisesti samoin kuin työeläkevakuutusyhtiöiden toimintaa. Esityksessä on kuitenkin huomioitu se, että Kevan toiminta eroaa sekä juridisesti muodoltaan että luonteeltaan työeläkevakuutusyhtiöiden toiminnasta. Keva ei harjoita vakuutustoimintaa vaan toimeenpanee julkisen sektorin työntekijöiden lakisääteistä eläketurvaa ja kerää maksuja jäsenyhteisöiltään näiden työntekijöiden eläketurvan rahoittamiseksi.  

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on vastaavasti kuten talousvaliokunnan kuulemisessa esitetty ristikkäisiä näkemyksiä Kevasta annettuun lakiin lisättäväksi ehdotetuista säännöksistä Finanssivalvonnan valvontatehtäväänsä varten tarvitsemista valvonta- ja määräyksenantovaltuuksista. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy talousvaliokunnan näkemykseen siitä, että uuden lainsäädännön toimivuutta on tärkeää seurata ja arvioida, jolloin myös määräyksenantovaltuuksia koskevaa sääntelyä on mahdollista tarpeen mukaan myöhemmin muuttaa.  

Keva-lakiin ehdotetut Kevan hallitukselle ja toimitusjohtajalle asetetut erityiset kelpoisuusvaatimukset ja toimintavelvoitteet vastaavat pääsääntöisesti työeläkevakuutusyhtiöiden johdolle työeläkevakuutusyhtiöistä annetussa laissa asetettuja vaatimuksia ja velvoitteita. Keva-lakiin ei kuitenkaan ehdoteta työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 12 §:n 3 momentin mukaista sääntelyä siitä, että hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenistä vain osa voi olla sidoksissa momentissa lueteltuihin finanssialan toimijoihin palvelussuhteen tai hallintoelimen jäsenyyden kautta. Sosiaali- ja terveysvaliokunta yhtyy talousvaliokunnan näkemykseen siitä, että sääntelyn yhtenäistämistarvetta tulee arvioida työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 12 §:n uudistamisen yhteydessä. 

Teknisenä korjauksena valiokunta ehdottaa muutettavaksi 1. lakiehdotuksen 6 §:n 1 momentissa esiintyvän sanan ”yhtiö” sanaksi ”Keva”, koska Keva ei ole yhtiö, vaan julkissoikeudellinen jäsenyhteisöjensä hallinnoima eläkelaitos.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 55/2024 vp sisältyvät 2. ja 3. lakiehdotuksen. Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 55/2024 vp sisältyvän 1. lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotus) 

Valiokunnan muutosehdotus

1. Laki Kevasta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
kumotaan Kevasta annetun lain (66/2016) 9 b, 18 ja 31 §, sellaisena kuin niistä on 9 b § laissa 513/2020,  
muutetaan 6 ja 7 §, 8 §:n 1 momentti, 8 c §, 9 a  §:n 1 momentti, 24 §:n 3 momentti ja 25 a  §:n 3 momentti,  
sellaisina kuin niistä ovat 6 § osaksi laissa 514/2020, 8 §:n 1 momentti, 8 c § ja 9 a §:n 1 momentti laissa 513/2020, 24 §:n 3 momentti laissa 455/2020 ja 25 a §:n 3 momentti laissa 541/2019, sekä 
lisätään 8 b §:ään, sellaisena kuin se on laissa 513/2020, uusi 1 momentti, jolloin nykyinen 1—5 momentti siirtyvät 2—6 momentiksi, 9 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 513/2020 ja 293/2023, uusi 7 momentti, lakiin uusi 10 a §, 14 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 513/2020, uusi 2 momentti, jolloin nykyinen 2—4 momentti siirtyvät 3—5 momentiksi, lakiin uusi 14 a §, lailla 513/2020 kumotun 17 §:n tilalle uusi 17 § sekä lakiin uusi 34 a ja 36 a § seuraavasti:  
6 § 
Valvonta 
Finanssivalvonta valvoo, että Keva noudattaa tätä lakia ja muuta sitä koskevaa työeläkevakuutustoiminnan lainsäädäntöä ja siihen liittyviä hyviä toimintatapoja. Finanssivalvonnan tehtävänä on valvoa erityisesti, että Kevan toiminta on järjestetty eläketurvaan kuuluvat edut turvaavalla tavalla ja että Valiokunta ehdottaa sisältöä muutettavaksi Kevan Muutosehdotus päättyy hallinnointi- ja ohjausjärjestelmät ovat riittävät ja luotettavat. 
Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen Finanssivalvonnan valvontatehtävään ei kuitenkaan kuulu 24 §:ssä tarkoitettu toiminta. 
Finanssivalvonta voi erityisestä syystä määrätä suoritettavaksi Kevan hallinnon ja tilien erityistilintarkastuksen. 
7 § 
Valtiovarainministeriön asettama tilintarkastaja ja erityistilintarkastus 
Valtiovarainministeriö asettaa enintään kuudeksi tilikaudeksi kerrallaan tilintarkastajan, jonka tehtävänä on tarkastaa Kevan kirjanpidosta ja muusta aineistosta, että Kevan esittämät 24 §:ssä tarkoitetut laskelmat valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin eläkkeiden maksamiseen tarvittavasta summasta ja Kevan kustannusten korvauksesta antavat oikeat ja riittävät tiedot. Lisäksi tilintarkastajan tehtävänä on tarkastaa Kevan kirjanpidosta ja muusta aineistosta, että: 
1) Keva on perinyt valtion ja kirkon työnantajan eläkemaksut valtion eläketurvan rahoituksesta annetun lain 2 §:n 1 momentin ja evankelis-luterilaisen kirkon eläkerahastosta annetun lain (656/2023) 14 §:n 3 momentin mukaisina ja työntekijän eläkemaksut julkisten alojen eläkelain 168 §:n 2 momentin mukaisina; 
2) eläkemaksut sekä siirtymämaksut ja Työllisyysrahaston työeläkekustannusosuus on maksettu oikean suuruisina valtion eläkerahastolle; 
3) eläkemaksut ja Työllisyysrahaston työeläkekustannusosuus on maksettu oikean suuruisena evankelis-luterilaiselle kirkolle. 
Tilintarkastajan on oltava joko Tilintarkastusvalvonnan hyväksymä KHT-tilintarkastaja tai JHT-tilintarkastaja. Tilintarkastuksesta säädetään tilintarkastuslaissa (1141/2015). 
Valtiovarainministeriö voi erityisestä syystä määrätä suoritettavaksi Kevan tilien erityistilintarkastuksen 24 §:ssä tarkoitettuun toimintaan liittyen. 
8 § 
Yleiset hallintovaatimukset 
Hallituksen ja toimitusjohtajan on johdettava Kevaa ammattitaitoisesti eläkelaitoksen toiminnan tarkoitus huomioon ottaen, terveiden ja varovaisten toimintaperiaatteiden sekä hyvää hallintoa koskevien periaatteiden mukaisesti. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 b § 
Päätöksenteko valtuutettujen kokouksessa 
Valtuutettujen kokous järjestetään joko varsinaisena kokouksena tai sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvana kokouksena. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8 c § 
Vaalivaliokunta 
Vaalivaliokunta valmistelee valtuutetuille ehdotuksen luottamushenkilöiden palkkioiksi ja hallituksen nimittämiseksi. 
Vaalivaliokunnan kokous järjestetään joko varsinaisena kokouksena tai sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvana kokouksena. 
Vaalivaliokunnan jäsenten tulee olla Kevan valtuutettuja. Vaalivaliokunnalla on puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Vaalivaliokunnan jäsenen henkilökohtainen varavaltuutettu toimii valiokuntaan valitun henkilön varajäsenenä. Vaalivaliokunnan kokoonpanosta, valinnasta ja toiminnasta määrätään tarkemmin valtuutettujen hyväksymässä vaalivaliokunnan työjärjestyksessä. 
9 § 
Hallitus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä tässä laissa säädetään hallituksen jäsenestä, sovelletaan myös varajäseneen.  
9 a §  
Päätöksenteko hallituksessa 
Hallitukselle kuuluvista asioista voidaan päättää varsinaisessa kokouksessa taikka sähköisessä toimintaympäristössä tapahtuvassa: 
1) kokouksessa; tai 
2) menettelyssä ennen kokousta. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
10 a § 
Sähköinen kokous ja sähköinen päätöksentekomenettely 
Edellä 8 b §:n 1 momentissa, 8 c §:n 2 momentissa tai 9 a §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu sähköinen kokous voidaan pitää käyttäen sellaista videoneuvottelua tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa, että: 
1) kokouksen puheenjohtaja ja sihteeri voivat luotettavasti todentaa kokoukseen osallistuvat: 
2) kokouksen puheenjohtaja voi johtaa kokousta 8 b, 8 c ja 9 a §:ssä tarkoitetulla tavalla; ja 
3) kokoukseen osallistuva voi seurata kokouksen kulkua ja osallistua asioiden käsittelyyn. 
Edellä 9 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetussa sähköisessä päätöksentekomenettelyssä käsiteltävät asiat tulee yksilöidä kokouskutsussa ja mainita, mihin mennessä asia voidaan käsitellä sähköisessä päätöksentekomenettelyssä. Asia on käsitelty, kun kaikki hallituksen jäsenet ovat ilmaisseet kantansa asiaan ja käsittelyn määräaika on päättynyt. Asia siirtyy kokouksen käsiteltäväksi, jos yksikin jäsen sitä vaatii tai on jättänyt kantansa ilmaisematta. 
Sähköisessä päätöksentekomenettelyssä tehtyjä päätöksiä koskeva pöytäkirja voidaan tarkastaa ennen kokousta. 
Sähköisessä kokouksessa ja sähköisessä päätöksentekomenettelyssä on huolehdittava tietoturvallisuudesta ja siitä, etteivät salassa pidettävät tiedot ole ulkopuolisen saatavissa. 
14 § 
Toimitusjohtaja 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Toimitusjohtajan on oltava hyvämaineinen, ja hänellä on oltava hyvä työeläkevakuutustoiminnan, sijoitustoiminnan ja liikkeenjohdon tuntemus. Toimitusjohtaja ei saa olla Kevan valtuutettu tai hallituksen jäsen eikä 34 a §:ssä tarkoitettu vastuullinen matemaatikko. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
14 a § 
Johdon erityiset kelpoisuusvaatimukset 
Hallituksen jäsenenä tai toimitusjohtajana ei saa olla oikeushenkilö eikä alaikäinen tai se, jolle on määrätty edunvalvoja, jonka toimintakelpoisuutta on rajoitettu tai joka on konkurssissa. Liiketoimintakiellon vaikutuksesta kelpoisuuteen säädetään liiketoimintakiellosta annetussa laissa (1059/1985). 
Vähintään puolella hallituksen jäsenistä ja toimitusjohtajalla on oltava asuinpaikka Euroopan talousalueella, jollei Finanssivalvonta myönnä tästä poikkeusta. Poikkeus voidaan myöntää, jos se ei vaaranna Kevan tehokasta valvontaa eikä Kevan toiminnan hoitamista terveiden ja varovaisten toimintaperiaatteiden mukaisesti. 
Hallituksen jäsen taikka toimitusjohtaja ei saa olla työeläkevakuutusyhtiön hallintoneuvoston tai hallituksen jäsen. 
17 § 
Ilmoitusvelvollisuus hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevista muutoksista Finanssivalvonnalle 
Kevan on ilmoitettava hallituksen jäseniä ja toimitusjohtajaa koskevista muutoksista viipymättä Finanssivalvonnalle. Ilmoituksessa on esitettävä selvitys siitä, että hallituksen jäsenet ja toimitusjohtaja täyttävät 9, 14 ja 14 a §:n mukaiset vaatimukset. 
24 § 
Valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin eläkemenojen maksu ja Kevan kustannusten korvaus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Valtiovarainministeriö, kirkon eläkerahasto, Kansaneläkelaitos ja Suomen Pankki arvioivat vuosittain eläkkeiden hoidon kustannustehokkuudelle ja laatutasolle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Tätä tarkoitusta varten Kevan on toimitettava mainituille tahoille riittävät tiedot. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
25 a § 
Riskiarvio 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Kevan on toimitettava Finanssivalvonnalle yhteenveto riskiarviosta sekä siitä tehdyt johtopäätökset. Yhteenvedon tulee sisältää ainakin riskiarvion tulokset, kuvaus käytetyistä menetelmistä ja tärkeimmät oletukset. 
34 a § 
Vastuullinen matemaatikko 
Kevassa on oltava vastuullinen matemaatikko, jonka tehtävänä on huolehtia Kevassa sovellettavien vakuutusmatemaattisten menetelmien asianmukaisuudesta sekä siitä, että 19 §:ssä tarkoitettujen maksujen perusteet täyttävät tämän lain vaatimukset. 
Vastuullisen matemaatikon on annettava hallitukselle vuosittain arvio siitä, että 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua tehtävää on hoidettu mainitun pykälän 2 momentissa edellytetyllä tavalla. 
Vastuullisen matemaatikon kelpoisuusvaatimuksiin ja kelpoisuuden vahvistamiseen sekä kurinpidollisiin seuraamuksiin sovelletaan vakuutusyhtiölain (521/2008) 31 luvun 5—7, 7 a, 7 b, 8 ja 9 §:ää. Vastuullisen matemaatikon ottamisesta ja eroamisesta on tehtävä ilmoitus Finanssivalvonnalle. 
36 a § 
Finanssivalvonnan määräyksenantovaltuus 
Finanssivalvonta voi antaa tarkempia määräyksiä: 
1) 17 §:ssä tarkoitetuista ilmoituksista; 
2) sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä; 
3) sisäpiiri-ilmoituksen sisällöstä ja tekotavasta; 
4) sisäpiirirekisterin sisällöstä ja tietojen merkintätavasta; 
5) kunta-alan, hyvinvointialueiden, hyvinvointiyhtymien, valtion, evankelis-luterilaisen kirkon, Kansaneläkelaitoksen ja Suomen Pankin henkilöstön työkyvyttömyysriskin vähentämiseen liittyvästä toiminnasta. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
Tämän lain voimaan tullessa valtiovarainministeriössä vireillä olevaan Kevan valvontaa koskevaan asiaan sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. 
 Lakiehdotus päättyy 

2. Laki Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 4 §:n 3 momentti, 4 momentin 8 kohta ja 6 momentti, 5 §:n 27 kohta, 28 §:n 2 momentti, 29 §:n 5 momentti, 31 §:n 4 momentti ja 32 §:n 2 momentti,  
sellaisina kuin ne ovat, 4 §:n 3 momentti laissa 954/2021, 4 §:n 4 momentin 8 kohta laissa 752/2012, 4 §:n 6 momentti laissa 270/2021, 5 §:n 27 kohta laissa 520/2016, 28 §:n 2 momentti laissa 976/2021, 29 §:n 5 momentti ja 31 §:n 4 momentti laissa 184/2023 sekä 32 §:n 2 momentti laissa 954/2021, seuraavasti: 
4 § 
Valvottavat 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Toimilupavalvottavaan rinnastetaan tämän lain 3 luvun säännöksiä sovellettaessa vakuutusyhdistyslaissa (1250/1987) tarkoitettu vakuutusyhdistys, vakuutuskassalaissa (948/2021) tarkoitettu vakuutuskassa, Kevasta annetussa laissa (66/2016) tarkoitettu Keva-niminen eläkelaitos (Keva), eläkesäätiöistä ja eläkekassoista annetussa laissa (946/2021) tarkoitettu eläkekassa ja eläkesäätiö, lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetussa laissa (947/2021) tarkoitettu lisäeläkekassa ja lisäeläkesäätiö, ETA-lisäeläkesäätiö ja ETA-lisäeläkekassa, luottolaitoksen, sijoituspalveluyrityksen, vakuutusyhtiön ja vakuutusyhdistyksen muu kuin 2 momentin 14 kohdassa tarkoitettu omistusyhteisö sekä rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvonnasta annetussa laissa (699/2004) tarkoitettu ryhmittymän omistusyhteisö niin kuin mainitussa luvussa säädetään.  
Muulla valvottavalla tarkoitetaan tässä laissa:  
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
8) Kevaa, maatalousyrittäjän eläkelaissa (1280/2006) tarkoitettua Maatalousyrittäjien eläkelaitosta ja merimieseläkelaissa (1290/2006) tarkoitettua Merimieseläkekassaa; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Finanssivalvonta valvoo valtion eläkerahaston ja Valtion ydinjätehuoltorahaston sijoitustoimintaa sekä sisäpiirirekisteriä ja sisäpiiri-ilmoitusta koskevien säännösten noudattamista sekä kirkon eläkerahastoa. Valvontatehtävistä säädetään lisäksi valtion eläkerahastosta annetussa laissa (1297/2006), ydinenergialaissa (990/1987) ja kirkkolaissa (652/2023). 
5 § 
Muut finanssimarkkinoilla toimivat 
Muulla finanssimarkkinoilla toimivalla tarkoitetaan tässä laissa: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
27) valtion eläkerahastosta annetun lain 4 f §:ssä tarkoitetun sisäpiirirekisterin pitäjää; 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
28 § 
Johdon toiminnan rajoittaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös vakuutusyhdistystä, eläkesäätiötä, eläkekassaa, lisäeläkesäätiötä, lisäeläkekassaa, ETA-lisäeläkesäätiötä, ETA-lisäeläkekassaa, Kevaa, vakuutuskassaa ja 5 §:n 24 kohdassa tarkoitettua muuta finanssimarkkinoilla toimivaa sekä luottolaitoksen, sijoituspalveluyrityksen, vakuutusyhtiön, vakuutusyhdistyksen, rahoitus- ja vakuutusryhmittymän, arvopaperikeskuksen ja pörssin omistusyhteisöä. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
29 § 
Asiamiehen asettaminen 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä tässä pykälässä säädetään, koskee myös vakuutusyhdistystä, eläkesäätiötä, eläkekassaa, lisäeläkesäätiötä, lisäeläkekassaa, ETA-lisäeläkesäätiötä, ETA-lisäeläkekassaa, Kevaa, vakuutuskassaa ja työttömyyskassaa sekä sijoitusrahastolain 20 luvun 12 §:n 2 momentissa tarkoitettua säilytysyhteisönä toimivaa sivuliikettä, vaihtoehtorahastojen hoitajista annetun lain 14 luvun 1 §:ssä tarkoitettuna säilytysyhteisönä toimivaa sivuliikettä, sitä, joka on mainitun lain 5 luvun 1 §:n perusteella merkitty mainitun luvun 2 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin, arvopaperitileistä annetun lain 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna säilyttäjänä toimivaa ulkomaista yhteisöä ja sitä, joka on eräiden luotonantajien ja luotonvälittäjien rekisteröinnistä annetun lain 4 §:n perusteella velvollinen ilmoittautumaan Finanssivalvonnan pitämään luotonantaja- ja vertaislainanvälittäjärekisteriin. 
31 § 
Tilintarkastajan ilmoitusvelvollisuus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä tässä pykälässä säädetään, sovelletaan lisäksi vakuutusyhdistykseen, eläkesäätiöön, eläkekassaan, lisäeläkesäätiöön, lisäeläkekassaan, ETA-lisäeläkesäätiöön, ETA-eläkelisäkassaan, Kevaan, vakuutuskassaan, työttömyyskassaan, Maatalousyrittäjien eläkelaitokseen ja Merimieseläkekassaan sekä siihen, joka on eräiden luotonantajien ja luotonvälittäjien rekisteröinnistä annetun lain 4 §:n perusteella velvollinen ilmoittautumaan Finanssivalvonnan ylläpitämään luotonantaja- ja vertaislainanvälittäjärekisteriin. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
32 § 
Koollekutsumis- ja läsnäolo-oikeus 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
Mitä 1 momentissa säädetään, sovelletaan myös vakuutusyhdistykseen, eläkesäätiöön, eläkekassaan, lisäeläkesäätiöön, lisäeläkekassaan, ETA-lisäeläkesäätiöön, ETA-lisäeläkekassaan, Kevaan, vakuutuskassaan ja työttömyyskassaan. 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 

3. Laki Finanssivalvonnan valvontamaksuista annetun lain 6 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan Finanssivalvonnan valvontamaksuista annetun lain (1209/2023) 6 §:n 1 momentin 12 ja 13 kohta sekä  
lisätään 6 §:n 1 momenttiin uusi 14 kohta seuraavasti:  
6 § 
Vakuutus- ja eläkealan toimijoiden maksut 
Suhteellista maksua ja perusmaksua maksavien vakuutusalan toimijoiden maksut määräytyvät seuraavasti: 
 Muuttamaton osa säädöstekstistä on jätetty pois 
12) valtion eläkerahastosta annetussa laissa tarkoitetun valtion eläkerahaston, kirkkolaissa tarkoitetun kirkon eläkerahaston ja ydinenergialaissa tarkoitetun Valtion ydinjätehuoltorahaston osalta perusmaksu on 18 940 euroa ja suhteellinen maksu 0,002835 prosenttia taseen loppusummasta kerrottuna 0,4:llä; 
13) työttömyyskassalaissa tarkoitetun työttömyyskassan osalta perusmaksu on 8 220 euroa ja suhteellinen maksu 0,7119 prosenttia jäsenmaksutulosta; 
14) Kevasta annetussa laissa tarkoitetun Keva-nimisen eläkelaitoksen osalta perusmaksu on 7 580 euroa ja suhteellinen maksu 0,002410 prosenttia taseen loppusummasta. 
 Voimaantulopykälä tai –säännös alkaa 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20  . 
 Lakiehdotus päättyy 
Helsingissä 19.6.2024 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja 
Krista Kiuru sd 
 
varapuheenjohtaja 
Mia Laiho kok 
 
jäsen 
Hilkka Kemppi kesk 
 
jäsen 
Terhi Koulumies kok 
 
jäsen 
Hanna-Leena Mattila kesk 
 
jäsen 
Ville Merinen sd 
 
jäsen 
Ilmari Nurminen sd 
 
jäsen 
Anne Rintamäki ps 
 
jäsen 
Päivi Räsänen kd 
 
jäsen 
Pia Sillanpää ps 
 
jäsen 
Oskari Valtola kok 
 
jäsen 
Henrik Wickström 
 
jäsen 
Ville Väyrynen kok 
 

Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet

valiokuntaneuvos 
Harri Sintonen  
 
valiokuntaneuvos 
Sanna Pekkarinen